Miniatyyripelinkehitys - 22.2. Greatswords WIP 3#
Re: Miniatyyripelinkehitys - 17.5 Viisi Keihäsmiestä
Upeita. Hillitön detaljitaso noissa panssarilevyjen liitossidoksissa.
Tosi hienoa, että Suomesta alkaa nousta näitä ammattitason skulptaajia!
-ile
Tosi hienoa, että Suomesta alkaa nousta näitä ammattitason skulptaajia!
-ile
-
Ninjapiraatti
Uskomattoman hyvän näköstä jälkeä! Innolla odotan mitä seuraavaksi tulee.
- Terminator Sergeant
Ohhoh, ovatpahan makeita. Tykkään varsinkin noista kahdesta viimeisestä, jotka ovat vähän matalammissa asennoissa. En tiedä mikä noissa eläimen jaloissa on, mutta ne näyttävät pystyssä omaan silmääni jotenkin hassuilta, ikäänkuin pystykävelyyn vähän huonosti soveltuvilta. Kun asento on kyykistyneempi, raajat vaikuttavat asettuvan luonnollisemmin.
Onko nämä tarkoitus valaa nimenomaan näihin asentoihin, vai aiotko jättää esimerkiksi käsille liikkumatilaa? Muistaakseni joskus puhuimmekin siitä, miten koit asemoitavat raajat yleensä ongelmallisiksi, koska torson lihaksisto ei seuraa raajan liikettä?
Onko nämä tarkoitus valaa nimenomaan näihin asentoihin, vai aiotko jättää esimerkiksi käsille liikkumatilaa? Muistaakseni joskus puhuimmekin siitä, miten koit asemoitavat raajat yleensä ongelmallisiksi, koska torson lihaksisto ei seuraa raajan liikettä?
Think of the rivers of blood spilled by all those generals and emperors so that, in glory and triumph, they could become the momentary masters of a fraction of a dot.
- Carl Sagan
- Carl Sagan
- Githgulcag
Käsille ei ole ollenkaan liikkumatilaa. Haluan tosiaankin lihaksiston ja vaatetuksen kankaan muodon vastaamaan hahmon liikettä. Tämän lisäksi, jos haluan suunnitella poseerattavan miniatyyrin, niin se asettaa isoja rajoituksia, jolloin monenlaiset asennot ovat mahdottomia toteuttaa.Terminator Sergeant kirjoitti: To 18.05.2017 16:28 Onko nämä tarkoitus valaa nimenomaan näihin asentoihin, vai aiotko jättää esimerkiksi käsille liikkumatilaa? Muistaakseni joskus puhuimmekin siitä, miten koit asemoitavat raajat yleensä ongelmallisiksi, koska torson lihaksisto ei seuraa raajan liikettä?
Miten multa on mennyt tämä kokonaan ohi?
Nyt on kunnollista. Todella kovaa kamaa ja suunnattoman suuri hattu nousee että oot itse rakennellut lingon valamista varten. Laadusta näkee, että olet tosissasi ja toivon että jaksat puurtaa projektin parissa. Omani on koulutöiden vuoksi ollut pahasti jäissä, kun saman suuntaisia keloja on ollut täälläkin joskin skaala ja genre onkin eri. Näitä hommia ei mielestäni tällä tasolla kannata edes kiirehtiä, vaan tehdä omalla painollaan vaan. Ei kannata stressata vielä tässä vaiheessa ajasta, varsinkin kun laatu on näin hyvää.
Tilasin juuri tuossa muutama päivä sitten itselleni 10-litraisen painekattilan. Olen valanut resiinistä protoja ilman ali- tai ylipainetta suhteellisen onnistuneesti, mutta tarkoitus olisi saada hommaan vauhtia ja valut onnistumaan paremmin ja vaivattomammin. Jään suurella mielenkiinnolla odottamaan sun ensimmäisiä valukokeiluja! Mä itse olen kanssa miettinyt oman lingon väkertämistä mutta aika sormi suussa oon sen kanssa ollut. Olen myös miettinyt että ostaisin ihan spincasterin alan vaatimuksiin mutta niinkuin aiemmin totesit ne on kalliita. Silti, kerranhan se vaan kirpasee ja ainakin sitten ne luonnonkumikiekot ja muut istuu laitteeseen mukisematta. Ajattelitko käyttää ihan tavan uunia muottien galvanointiin? Yksi juttu, mikä olisi metallivalussa mielestäni erittäin cool, on uusiomateriaalien käyttö ;) Ei sillä ehkä maailmaa pelasta, mutta on se silti cool.
On kyllä hienoja nappeja ja materiaalikin on valittu oikein ;) mä itse tykkään tehdä masterit sculpeystä mutta ne ei kuulemma kestä sitä painetta, mihin ne joutuu kun tehdään spincast kumimuotteja. Epoksivahamuovit niinku GS kuulemma joustaa just riittävästi että ei tule ongelmia, mutta ei tosiaan ole omakohtaisia kokemuksia tästä. Isojen poikien kanssa kun olen asioista jauhanut niin näin on kerrottu. Niin tai näin, oot saanut kyllä hankalan materiaalin hyvin tottelemaan työkaluja ja käsiäsi.
Sikasiistiä että oot lähtenyt tämmöselle hommalle ja mahtavaa että löytyy ainakin yksi hullu lisää suomalaisia miniatyyrejä valmistamaan!
Nyt on kunnollista. Todella kovaa kamaa ja suunnattoman suuri hattu nousee että oot itse rakennellut lingon valamista varten. Laadusta näkee, että olet tosissasi ja toivon että jaksat puurtaa projektin parissa. Omani on koulutöiden vuoksi ollut pahasti jäissä, kun saman suuntaisia keloja on ollut täälläkin joskin skaala ja genre onkin eri. Näitä hommia ei mielestäni tällä tasolla kannata edes kiirehtiä, vaan tehdä omalla painollaan vaan. Ei kannata stressata vielä tässä vaiheessa ajasta, varsinkin kun laatu on näin hyvää.
Tilasin juuri tuossa muutama päivä sitten itselleni 10-litraisen painekattilan. Olen valanut resiinistä protoja ilman ali- tai ylipainetta suhteellisen onnistuneesti, mutta tarkoitus olisi saada hommaan vauhtia ja valut onnistumaan paremmin ja vaivattomammin. Jään suurella mielenkiinnolla odottamaan sun ensimmäisiä valukokeiluja! Mä itse olen kanssa miettinyt oman lingon väkertämistä mutta aika sormi suussa oon sen kanssa ollut. Olen myös miettinyt että ostaisin ihan spincasterin alan vaatimuksiin mutta niinkuin aiemmin totesit ne on kalliita. Silti, kerranhan se vaan kirpasee ja ainakin sitten ne luonnonkumikiekot ja muut istuu laitteeseen mukisematta. Ajattelitko käyttää ihan tavan uunia muottien galvanointiin? Yksi juttu, mikä olisi metallivalussa mielestäni erittäin cool, on uusiomateriaalien käyttö ;) Ei sillä ehkä maailmaa pelasta, mutta on se silti cool.
On kyllä hienoja nappeja ja materiaalikin on valittu oikein ;) mä itse tykkään tehdä masterit sculpeystä mutta ne ei kuulemma kestä sitä painetta, mihin ne joutuu kun tehdään spincast kumimuotteja. Epoksivahamuovit niinku GS kuulemma joustaa just riittävästi että ei tule ongelmia, mutta ei tosiaan ole omakohtaisia kokemuksia tästä. Isojen poikien kanssa kun olen asioista jauhanut niin näin on kerrottu. Niin tai näin, oot saanut kyllä hankalan materiaalin hyvin tottelemaan työkaluja ja käsiäsi.
Sikasiistiä että oot lähtenyt tämmöselle hommalle ja mahtavaa että löytyy ainakin yksi hullu lisää suomalaisia miniatyyrejä valmistamaan!
- Juha "Monni" Jokinen
www.achtungpainter.com
www.achtungpainter.com
Upeaa jälkeä!
On kyllä komeaa jälkeä. Näistähän olisi hauska kuulla enemmänkin vaikka Ropecon luennon muodossa.
Älyttömän hienoja skulpteja! Varmasti ostaisin muutaman figun jos olis myynnissä :)
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
https://www.the-ninth-age.com/
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
https://www.the-ninth-age.com/
- Githgulcag
Spincasterin rakentaminen on aika helppoa, jos vain rakentaa sellaisen, joka saa homman hoidettua ilman ylimääräisiä ominaisuuksia. Sen ei tarvitse tehdä muuta kuin pidellä muotinpuolikkaita yhdessä ja pyörittää niitä halutulla nopeudella. Tähän en tarvinnut ostaa muuta kuin sähkömoottorin ja taajuusmuuttajan, jotka sain ostettua käytettynä n.100:lla eurolla. Taajuusmuuttajat tosin ovat melko kalliita, joten niitä ei kovinkaan usein löydä halpaan hintaan. Minulla kävi hyvä tuuri, kun sain huuto.netistä 60 eurolla vähän käytetyn taajuusmuuttajan, joka maksaisi uutena yli 500€.Monni kirjoitti: La 20.05.2017 12:33 Mä itse olen kanssa miettinyt oman lingon väkertämistä mutta aika sormi suussa oon sen kanssa ollut. Olen myös miettinyt että ostaisin ihan spincasterin alan vaatimuksiin mutta niinkuin aiemmin totesit ne on kalliita.
Kyllä. Tämän toimivuudesta minulla ei ole mitään varmuutta, mutta ainakin youtubessa näin videon, jossa eräs henkilö käytti tähän ihan tavallista uunia ja muoteista näytti tulevan ihan hyviä.
Olen ajatellut esitteleväni näitä Ropeconissa. Suunnitelmana olisi, että vuoden 2018 Ropeconissa voisisin esitellä tätä peliä esim. kokemuspisteellä. Tämän vuoden Ropeconiin saatan osallistua maalauskilpailuun Miniatyyreilläni, jos vain saan valettua näitä riittävän ajoissa.jamovoima kirjoitti: Su 21.05.2017 12:30 On kyllä komeaa jälkeä. Näistähän olisi hauska kuulla enemmänkin vaikka Ropecon luennon muodossa.
Hoho, ompa sikasiistejä, ite mallintelen huvikseni zbrushilla miniatyyrejä, tarkoituksena 3D printata tulevaisuudessa, ihan vain hupiprojektina. Nää kyl pistää kateeks!
- Githgulcag
Re: Miniatyyripelinkehitys - 14.7 Ensimmäinen muotti ja valut
Olen tässä parin kuukauden aikana jatkanut uusien miniatyyrien veistämistä, mutta ne ovat edenneet melko hitaasti, koska olen samalla viimeistellyt valamiseen tarvittavia laitteita yms.
Pari viikkoa sitten saapui Italiasta asti tilaamani muottikumi. Alunperin yritin hankkia kumia Englannista, mutta sieltä en saanut sähköposteihin vastausta.
Nämä minä tilasin täältä: http://www.nicem.it/en/ . Keltainen silikonikumi on 180 asteessa vulkanisoituvaa kumia, jota käytän tuotantomuottien tekemiseen. Vihreä kumi vulkanisoituu jo 90 asteessa, joten siitä teen master muotit. Ostin kaiken kaikkiaan 5 paria keltaisia ja 5 paria vihreitä muotteja. Nämä maksoivat n. 400€
Tässä kuvassa on keihäsmiesten master muotti vulkanoitumassa. Vulkanoinnissa kumi laajenee ja kotelossa paine kasvaa korkeaksi. Tästä syystä tämä kotelo on tehty paksusta teräksestä ja se on laitettu usealla pultilla lujasti kiinni. Silti kumi pääsi vähän pursuamaan saumoista pihalle.
Muottia vulkanoidessa jännitti paljon, koska en yhtään tiennyt, että miten se onnistuu ja pahimmassa tapauksessa usean kuukauden työ olisi voinut tuhoutua, mutta onneksi muotit näyttivän onnistuneen hyvin.
Tässä on minun spincster: Tuo vihreä kotelo on taajuusmuuttaja, joka säätää moottorin pyörimisnopeuden. sen vieressä olevista kytkimistä toinen aktivoi taajuusmuuttajan ja toinen säätää moottorin pyörimissuunnan.
Tämä siis pyörittää muottia ja tuohon keskellä olevaan reikään kaadaan sulan metallin ja pyörimisen aiheuttama keskipakovoima työntää metallin nopeasti muotin joka kohtaan. Ensimmäiset valamis yritykset eivät onnistuneet mutta pyörimisnopeutta lisäämällä ja metallin lämpötilaa nostamalla sain valut viimeinkin onnistumaan. Muottiakin piti useaan kertaa muokata kaivertamalla metallille paremmat kulkureitit.
Metallin sulatamisen teen liedellä, joka ihan toimiva keino, mutta sillä tavalla on hyvin vaikeaa säätää metallin tarkkaa lämpötilaa.
Ja tällaiset näistä valuista sitten tuli:
Minä tein tällä muotilla kolme valua, joista kaksi menee tuotantomuotin tekoon ja nämä kuvassa olevat valut tulee nähtäville Ropeconiin. Osallistun siellä maalauskilpailuun näillä miniatyyreillä, joten Ropeconiin menijät voivat nähdä nämä siellä maalattuna. Minä laitan tänne kuvia näistä figuista maalattuna Ropeconin jälkeen.
Seuraavaksi minun pitää tehdä tuotantomuotti, joka toivottavasti onnistuu hyvin. Sen korkeampi vulkanointi lämpötila vähän mietityttää, koska se on melko lähellä käyttämäni valkometallin sulamispistettä. Jos saan tuotantomuotin tehtyä ongelmitta, niin sitten olen varma, että pystyn valmistamaan näitä ja aion pikimmiten hakea yritykselle startti rahaa, jonka myöntämisen jälkeen olen valmis perustamaan yrityksen, joten toivottavasti nämä ovat myynnissä mahdollisimman pian.
Pari viikkoa sitten saapui Italiasta asti tilaamani muottikumi. Alunperin yritin hankkia kumia Englannista, mutta sieltä en saanut sähköposteihin vastausta.
Nämä minä tilasin täältä: http://www.nicem.it/en/ . Keltainen silikonikumi on 180 asteessa vulkanisoituvaa kumia, jota käytän tuotantomuottien tekemiseen. Vihreä kumi vulkanisoituu jo 90 asteessa, joten siitä teen master muotit. Ostin kaiken kaikkiaan 5 paria keltaisia ja 5 paria vihreitä muotteja. Nämä maksoivat n. 400€
Tässä kuvassa on keihäsmiesten master muotti vulkanoitumassa. Vulkanoinnissa kumi laajenee ja kotelossa paine kasvaa korkeaksi. Tästä syystä tämä kotelo on tehty paksusta teräksestä ja se on laitettu usealla pultilla lujasti kiinni. Silti kumi pääsi vähän pursuamaan saumoista pihalle.
Muottia vulkanoidessa jännitti paljon, koska en yhtään tiennyt, että miten se onnistuu ja pahimmassa tapauksessa usean kuukauden työ olisi voinut tuhoutua, mutta onneksi muotit näyttivän onnistuneen hyvin.
Tässä on minun spincster: Tuo vihreä kotelo on taajuusmuuttaja, joka säätää moottorin pyörimisnopeuden. sen vieressä olevista kytkimistä toinen aktivoi taajuusmuuttajan ja toinen säätää moottorin pyörimissuunnan.
Tämä siis pyörittää muottia ja tuohon keskellä olevaan reikään kaadaan sulan metallin ja pyörimisen aiheuttama keskipakovoima työntää metallin nopeasti muotin joka kohtaan. Ensimmäiset valamis yritykset eivät onnistuneet mutta pyörimisnopeutta lisäämällä ja metallin lämpötilaa nostamalla sain valut viimeinkin onnistumaan. Muottiakin piti useaan kertaa muokata kaivertamalla metallille paremmat kulkureitit.
Metallin sulatamisen teen liedellä, joka ihan toimiva keino, mutta sillä tavalla on hyvin vaikeaa säätää metallin tarkkaa lämpötilaa.
Ja tällaiset näistä valuista sitten tuli:
Minä tein tällä muotilla kolme valua, joista kaksi menee tuotantomuotin tekoon ja nämä kuvassa olevat valut tulee nähtäville Ropeconiin. Osallistun siellä maalauskilpailuun näillä miniatyyreillä, joten Ropeconiin menijät voivat nähdä nämä siellä maalattuna. Minä laitan tänne kuvia näistä figuista maalattuna Ropeconin jälkeen.
Seuraavaksi minun pitää tehdä tuotantomuotti, joka toivottavasti onnistuu hyvin. Sen korkeampi vulkanointi lämpötila vähän mietityttää, koska se on melko lähellä käyttämäni valkometallin sulamispistettä. Jos saan tuotantomuotin tehtyä ongelmitta, niin sitten olen varma, että pystyn valmistamaan näitä ja aion pikimmiten hakea yritykselle startti rahaa, jonka myöntämisen jälkeen olen valmis perustamaan yrityksen, joten toivottavasti nämä ovat myynnissä mahdollisimman pian.
Upeaa! Tosi tunnelmallisia figuja ja siistiä, että avaat tätä luomisprosessia tänne. Pistänpä myös ketjun seurantaan ja kyllähän näitä pitää ostaa sitten kun laitat myyntiin!
Kovan työn oot jo tähän asti tehny, mukava seurata jo ihan puhtaasti yleistiedon vuoksi tämän kehitystä.
Nyt on kova!
Iso käsi kyllä. Todella merkittävä hanke, ei pelkästään sulle henkilökohtaisesti vaan myös suomalaiselle figuskenelle - toivon että saat homman pyörähtämään (no pun intended) ja saat riittävästi paalua hommistasi, jotta jaksat puskea lisää. Minä ainakin ostan sulta heti setin kun olet sellaisen myyntimielessä aikaan saanut ;)
Good luck!
Iso käsi kyllä. Todella merkittävä hanke, ei pelkästään sulle henkilökohtaisesti vaan myös suomalaiselle figuskenelle - toivon että saat homman pyörähtämään (no pun intended) ja saat riittävästi paalua hommistasi, jotta jaksat puskea lisää. Minä ainakin ostan sulta heti setin kun olet sellaisen myyntimielessä aikaan saanut ;)
Good luck!
- Juha "Monni" Jokinen
www.achtungpainter.com
www.achtungpainter.com
Kaikin puolin wau. Ehtiikö näitä ropeconissa sunnuntainakin nähdä? Ootko jo miettinyt hintatasoa?
- Githgulcag
Kyllä ehtii. Vien nämä Ropeconin maalauskilpailuun heti perjantaina ovien avaamisen jälkeen ja haen ne takaisin sunnuntaina vasta maalauskilpailun palkintojen jaon jälkeen.
Olen miettinyt jonkin verran, mutta en osaa vielä sanoa tarkkaan materiaali kuluja. Minä en osaa arvioida, että kuinka paljon metallia näiden valamiseen kuluu, koska minulla ei ole riittävän tarkkaa puntaria. Tämän lisäksi valkometallia sulattaessa osa siitä muuttuu käyttökelvottomaksi, varsinkin silloin jos aikaisemmin valettua metallia sulattaa uudelleen.
Metallin lisäksi pitää ottaa huomioon muottien kustannukset, joita en myöskään osaa vielä tarkasti arvioida. Näiden figujen muottien hinnaksi tuli n. 80€, mutta en osaa sanoa, että kuinka monta kertaa niitä voi käyttää.
Näiden kustannuksien jälkeen pitää tietysti jäädä jonkin verran voitolle ja tämän päälle tulee vielä 24% arvonlisävero. En uskalla vielä sanoa mitään tarkkaa hintaa, mutta luulisin että näiden viiden yhteishinta on 25€ tuntumassa.
- Githgulcag
Re: Miniatyyripelinkehitys - 1.8 Maalatut keihäsmiehet
Tässä on nyt nämä kehäsmiehet maalattuna. Valitettavasti eivät menestyneet Ropeconin maalauskilpailussa, mutta kilpailun taso oli todella korkea, niin en voi sanoa ollevani pettynyt. Baset jäivät kiireessä melko yksinkertaisiksi, mutta muuten olen hyvin tyytyväinen lopputulokseen.
Täytyy sanoa, että nämä figut olivat äärimmäisen työläitä maalata, koska nämä figut ovat täynnä pieniä yksityiskohtia.
Kuten ensimmäisestä kuvasta huomaatte, niin olen päättänyt että näitä olentoja kutsutaan nimellä "Tanu". Nimien keksiminen on minulle todella haastavaa. Minä käyn läpi useita eri nimi ideoita ja en osaa tehdä päätöksiä, koska kaikki nimet kuulostavat aina niin typerälle. Halusin, että näiden olentojen nimi on lyhyt ja helposti lausuttava, joten "Tanu" täyttää ainakin nämä kriteerit, mutta en ole ihan varma tästäkään nimestä.
Täytyy sanoa, että nämä figut olivat äärimmäisen työläitä maalata, koska nämä figut ovat täynnä pieniä yksityiskohtia.
Kuten ensimmäisestä kuvasta huomaatte, niin olen päättänyt että näitä olentoja kutsutaan nimellä "Tanu". Nimien keksiminen on minulle todella haastavaa. Minä käyn läpi useita eri nimi ideoita ja en osaa tehdä päätöksiä, koska kaikki nimet kuulostavat aina niin typerälle. Halusin, että näiden olentojen nimi on lyhyt ja helposti lausuttava, joten "Tanu" täyttää ainakin nämä kriteerit, mutta en ole ihan varma tästäkään nimestä.
No tiedät ketä syyttää tästä ;).Aziz the combat fighter kirjoitti: Ti 01.08.2017 21:47
Nää on kyllä upeasti maalattuja! Kulta ja punainen miellyttää ainakin mun silmää. Toki basen yksinkertaisuus vähän lässäyttää tunnelmaa, harkitsisin ehkä niiden uudelleenväsäämistä.
Toi nimi toimii ainakin mun korvaan. Tauno olis toinen vaihtoehto mut ehkä tää sopii paremmin kansainvälisille markkinoille.
Tosi siistejä, ostan heti yhden maalattavaksi kun mahdollista!