Yks vaihtoehto on olla välittämättä kierteistä: tekee purkin kanteen reiän, jonka sulkee sinitarralla. Jostain olen tämmöisen kuullut, en kylläkään ole itse kokeillut.
VJ kirjoitti:Hankkikaa pojat kunnon pihdit. Kyllä ne purkit jumittuu vaikka kuinka varoisi, mutta kun oikein kunnolla ensin rutistaa pihtien kanssa ja sitten vääntää sen korkin auki niin kyllä pitäisi purkkien taas aueta. Ihme naputtelu on ihan elffitouhua verrattuna pihtien ja raan voiman käyttöön.
Kannattaa puhdistaa aina kaikki kuivat maalit korkin kierteistä vaikka puukolla tai vaikka ruuvarilla, eikä sitä maalin menoa sinne kierteisiin voi välttää -täytyyhän ne purkit aina ravistaa ennen käytttöä.
Hmm ostin joskus aikaa sittes anttilasta kummallisen pullonkorkkien ja hillopurkkien korkkien avaajan, jossa oli kiristettävä metalli nauha ja kuminen osa, joka tuli puoliksi maalipurkin ympärille. Kyseinen härveli on toiminut älyttömän hyvin. Avaajassa on kahva eihä purkin ympärille tarvitse ottaa kumminkin käsin otetta. En ole varma saako tätä laitetta enää anttilasta vai olikohan se etolasta, josta tämän ostin .
Hmph. Mulla on kämmenet täynnä kipeitä känsiä ja sormia särkee toisinaan noiden kirottujen kapinapurkkien tähden.
Nahkahanskat ovat kyllä erittäin hyvät apuvälineet korkkien aukaisemiseen. Tosin äiti on piilottanut ne...
Btw, hampaita ei kannata käyttää avaamiseen, ainakaan purkkien vääntämiseen auki... Käytinpä nimittäin itse tätä tapaa useita vuosia, kunnes eräänä päivän etuhampaasta kuului pieni rusahdus ja irtosi sellanen ikävä pala pois. Että jos haluatte säilyttää nätin hymynne niin kannattaa olla käyttämättä hampaitaan jakoavaimena.
Raalla voimalla ne aukeaa (useimmiten). Taistelin just varmaan puoltuntii et saisin bbone purkin, nyt on purkin kansi kahdes osas ja maalit lattial kun meni hermot ja paiskasin purkin maahan. Murr!
Onneksi uudet citadel maalipurkit (ja pari uutta maalia) ilmestyivät, nyt niissä on sellaiset "läpyskä"-korkit (flip-top), mutta ne ovat kuitenkin tukevampia kuin ne entiset (ennen kierrekorkkeja), joten ne tuskin enää aina purkin avatessa räiskähdä naamalle...
No sellainen kumiläpyskä jolla avataa hillopurkkien kansia on todella kätevä! Sillä saa hyvän otteen eikä sormet lipsu...joten kannet aukeaa leikiten....jos se ei auta niinsitten väännän vähän puukolla purkin ja kannen välistä kunnes kuuluu napsaus , silloin viimeistää aukee tuolla kumiläpyskällä.
Ainahan ne korkit saa auki. Jos ei muuten ni sit rättiä ympärille ja kunnon kierrokset. Toisaalta ei kannata päästää niitä menemään niin lujasti kiinni ja siihenhän riittää että muistaa puhistaa ne urat jollain tikulla tai vastaavalla. Nitkuttaminen auttaa myös...
mulla on käyny silleen ett oon hiki päässä vääntäny ja vääntäny = turhaan, sit ihan huvikseni kokeilin ihan normaalisti ja hupsista keikkaa se aukeeki näin helposti
Minulla ei ole koskann mennyt varsinaiset maalipurkit niin jumiin etteikö niitä vääntämällä auki saisi, mutta inkkipurkit kyllä. se inkki jämähtää kuin joku pirun pikaliima! itse olen käyttänyt tuota kuumavesi kikkaa.
Ite käytän hampaitani vain kuivuneen maalin rikkomiseen korkin kierteissä. Puraisen pari kertaa jokaisesta tahkosta ja sitten väännän niin aukeaa ihan hyvin eikä ole pelkoa että purkki posahtaa suuhun (kuten kaverilla kävi )