Uusi sivellin -suositelkaa ja vinkatkaa

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
marke

Re: Uusi sivellin -suositelkaa ja vinkatkaa

Viesti Kirjoittaja marke »

Runic kirjoitti:Itse olen maalannut jo pidemmän aikaa pääasiassa Bilteman 7 euron siveltimillä. Joka ikisen nappulan mitkä sigistä löytyy. Edge highlighteihin olen käyttänyt Element Gamesin Short Stub -sivellintä, sekin kohtuu edullinen vielä.

Halvemmaksi varmaan tulisi ostaa kalliimmat mitkä kestää pidempään, joskaan en tiedä pysyisivätkö elossa mun käytössä. Joskus pitänee kokeilla tapahtuuko mindplosion kun vetelee ammattilaistason sudilla.
Tämä? http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... 67_l_2.jpg Hinta vissiin noussu.

Btw, vuosia kestävät Kolinskyt on iso vitsi. Ehkä ne kestää sellaisilla, jotka ei paljoa maalaa.. ja mindplosion riippuu ihan tekniikasta. Tekniikka ei tee hyvää figua, vaan ihan muut jutut, ja kyl noilla synteettisillä on jotkut asiat parempia tehdä. Ei paremmat sudit mulla ainakaan maalausjälkeä parantanu, mutta teki asioista helpompaa, kun se maali pysy märkänä sudissa pidempään ja kärki ei hävinny ekan päivän jälkeen.

Luonnonkarva on IMO figumaalauksessa hyvää siis ihan samoihin asioihin kuin "oikeassa" maalauksessakin, josta moni tekniikka ja idea on figumaalaukseen suorastaan pöllitty. Ts. pigmentin manipulointi on helpompaa, kun ohutkaan maali ei pääse "hallitsemattomasti" irti karvoista. Perinteiseen maalaukseen.
Draike

Viesti Kirjoittaja Draike »

Juurikin tuo. Erittäin hyvä hintalaatusuhde, samalla sudilla onnistuu miniatyyrien tarkimmatkin detailit sekä omakotitalojen julkisivumaalaukset.

Hinnannousua on vaikea järkeillä, kenties olen ostanut niin monta että ovat huomanneet hyvän tulonlähteen ja nostaneet hintoja.
GhaZz

Viesti Kirjoittaja GhaZz »

Nostetaanpas tämäkin keskustelu takaisin ylös...

Itselläni on tarkoitus luopua pikku hiljaa noista "halpis" siveltimistä ja siirtyä noihin luonnonkarvapensseleihin, olen tässä pikaisesti selannut muutamia vaihtoehtoja.

Ensimmäinen kysymys: oletteko huomanneet eroja eri elukankarva pensseleissä? Toimiiko jonku karva toista paremmin?

Toinen kysymys: onko kellään kokemusta Temperan siveltimistä, heiltä ainakin löytyi oravan, sekä näädän karvalla varustettuja siveltimiä.

Kolmas kyssäri: Mitä eläimenkarvasivellintä suosittelet ja miksi?

Neljäs: käytättekö siveltimien puhdistuksessa jotain muuta kuin vettä? Jos näin oletteko huomanneet onko tällä ollut vaikutusta käyttöikään?
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

GhaZz kirjoitti: Ma 07.08.2017 10:39 Ensimmäinen kysymys: oletteko huomanneet eroja eri elukankarva pensseleissä? Toimiiko jonku karva toista paremmin?

Toinen kysymys: onko kellään kokemusta Temperan siveltimistä, heiltä ainakin löytyi oravan, sekä näädän karvalla varustettuja siveltimiä.

Neljäs: käytättekö siveltimien puhdistuksessa jotain muuta kuin vettä? Jos näin oletteko huomanneet onko tällä ollut vaikutusta käyttöikään?
Kyllä olen huomannut, kaikki kolinsky harjat on huomattavasti parempia kuin mitkään muut elukat, en suosittele mitään muuta.
Puhdistan pelkällä vedellä, mutta huuhtelen ahkerasti myös maalauksen aikana ettei maali pääse kuivumaan pensseliin. Kyllä pitäs muutaman vuoden ainakin säilyä ehjänä jos pitää huolta pensselistään.
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

GhaZz kirjoitti: Ma 07.08.2017 10:39
Minä olen käyttänyt noita Temperan Raphael siveltimiä (niitä kalliimpia) ja olen ollut tyytyväinen. Kerran on osunut huono yksilö kohdalle joka levähti suht pian, mutta vielä joskus 5v sitten ostetut suditkin on lähes päivittäisessä käytössä. Enkä ole vettä ihmeellisempää pesuainetta käyttänyt, vaikka varmaan kannattaisi.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

GhaZz kirjoitti: Ma 07.08.2017 10:39Neljäs: käytättekö siveltimien puhdistuksessa jotain muuta kuin vettä? Jos näin oletteko huomanneet onko tällä ollut vaikutusta käyttöikään?
Sivellinsaippuaa käytän (maksoi jotain, mutta kestää aivan ikuisesti) ja kyllä mä kuvittelen, että sillä on ollut merkitystä. Vaikea tietty todentaa varmaksi.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
marke

Viesti Kirjoittaja marke »

GhaZz kirjoitti: Ma 07.08.2017 10:39 Nostetaanpas tämäkin keskustelu takaisin ylös...

Itselläni on tarkoitus luopua pikku hiljaa noista "halpis" siveltimistä ja siirtyä noihin luonnonkarvapensseleihin, olen tässä pikaisesti selannut muutamia vaihtoehtoja.

Ensimmäinen kysymys: oletteko huomanneet eroja eri elukankarva pensseleissä? Toimiiko jonku karva toista paremmin?

1. Juu, kuten todettu Kolinsky Näätää. Kyl joillain muillakin näätäsudeilla tekee jotain, mutta toi on paras.

2. Temperan omista? Jep. Turhia. Temperassa myydään myös hyviä siveltimiä kuten Raphaelit. Isabeyt oli kans ihan kivoja, mutta ei ne ole optimeita figumaalaukseen. Niissä vaan ei kärki tunnu häviävän mitenkään, eli hyviä vaikkapa rajaukseen... ei kumminkaan pakollisia.

3. Winsor & Newton series 7 pitkäkarvainen (EI miniatyyri, vaikka voi silläkin maalata, mutta pidempikarvainen imo parempi). Kokeiltu aika monta kappaletta Raphaelin 8404 & 8400, Leonard nyt ajossa, Rosemaryn 33:sta useampi (ja pari muuta mallia).. W&N on kestävyyden, kärjen säilyvyyden ja karvojen "jäykkyyden" osalta paras. Toi Leonard on myös ihan kivan tuntunen, mutta aika "löysä". Raphaelit kans kyl tosi jees, mutta jos Series 7 koko 1 maksaa about 10€ briteistä Ken Bromleyltä ni en ite halua ostaa Raphaeleita. Jos sais naapurista, voisin ostaakki.

4. Master's Brush Soap, aloin tänä vuonna käyttämään satunnaisesti. Kyl se tuntuu hieman auttavan, mutta ei mulla ainakaan kestä siveltimet muutamaa kuukautta enempää kaikesta huolimatta.. tosin maalaan pirun paljon.

Eikä ne siveltimet niin paljoo maalaukseen tee, mut kyl Kolinskyt vähentää turhautumista ja tekee touhusta hauskaa. Ainakin mulla kävi niin.

EDIT: Ja hei, GW:n Artificer koko M on todella loistava sivellin, mutta taitaa kyl oikeesti olla rebrändätty W&N isommalla hintalapulla. Tuntu tosin että se on joku GWn "oma" koko. Hemmetin hyvä anyway. Jos on liikaa rahaa ni hyvä vaihtoehto, jonka voi ostaa R-kioskilta.
Dethos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dethos »

Warcoloursin siveltimet ovat oman kokemuksen mukaan hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia. W&N S7 0 tuli tuossa vähän aika sitten taideliikkeessä käydessä bongattua ja ostettua kun sitä ovat monet suositelleet, en ole vielä kokeillut.

Huomattavaa on, että sen Winsorin hinnalla saa kokonaisen 5 pensselin setin noita warcoloursin pensseleitä. Kovassa käytössä ovat kestäneet jo usean kuukauden ajan hyvin ja tykkään kyllä näistä jokapaikanhöylinä joilla maalaa rivimiehiä. Hinta ei kirpaise paljoa sitten kun aika tulee päivittää uusiin väistämättömän kulumisen takia.

Kokeilen nyt siis vielä tuota W&N sivellintä johonkin yksittäiseen sankarifiguun ja katson onko suurta eroa havaittavissa warcoloursin pensseleihin.
www.eightpeaks.net - Karak Eight Peaks - Dwarffit, Skavenit ja O&G
Relic

Viesti Kirjoittaja Relic »

W&W series 7 todellakin on hyvä. Suosittelen myös Rosemary & co. (https://www.rosemaryandco.com) ja sieltä erityisesti series 401, 92, 768
armored walker
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja armored walker »

Tää mikään vanha ketju vielä ole.

Spellcrow on aloittanut kolinski-siveltimien myynnin sopuisaan hintaan: http://www.spellcrow.com/brushes-c-15_72.html

Viikon verran on nyt ollut Nro 1 käytössä, eikä vielä ole pilalla - ehkä jopa onkin kolinsky! Sivellin on nätti ja ohut, kyljessä lukee Kozlowski 309 Kolinsky ja vielä Poland, ilmeisesti puolalaista tekoa. Koko on pieni, ykkönen vastaa lähinnä Raphaelin 8404-sarjan 2/0:aa.

Ei huono, kannattaa kokeilla jos tuolta jotain tilaa, ja jos osaa puolaa niin näyttää noita saavan muualta vieläkin halvemmalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”