Kierros 3 - Norja
Deployment - Frontline clash
Scenario - Spoils of war
Pairingeissä oli kovaa kuhinaa, kun Herminand olisi halunnut rökittää Antin sylvan elffejä vanhojen aikojen muistoksi, mutta valitettavasti sitä paritusta ei saatu aikaan, vaan jouduin itse kohtaamaan sisällissodassa Herminandin soturit. Heti kättelyssä matsi vaikutti aika ikävältä, kun yksikään oma yksikköni ei oikein pärjännyt Herminandin choseneita vastaan ja Herminandin velhot pystyivät rankaisemaan minua aika ikävästi rangelta.
Deployment
Voitan puolenvalinnan ja Herminand päättää laittaa kaiken ja aloittaa. Tämä on ensimmäinen match uppi, jossa magialla on iso rooli pelissä. Herminand ottaa loitsuikseen mahdollisimman paljon kaukomatkan vahinkoa sniper loitsuista metallin missileihin. Itse otan melee buffeja.
Herminand depoaa joukkonsa minun oikealle laidalleni, chosenit barbaarien taakse. Deploymentti ihmetyttää minua hieman, koska olisin itse laittanut chosenit suoraan kärkeen. Itse deployasin joukkoni keskelle ja vasemmalle laidalle, peläten suoraa konfliktia Herminandin valittujen kanssa. Deploymentissa suurin virheeni oli wretched beastien laittaminen oikealle laidalla, jossa ne joutuisivat ennemmin tai myöhemmin kohtaamaan valittuja.
Alkupeli
Herminand aloittaa varovaisesti siirtäen oikeaa laitaansa eteenpäin ja himmaillen keskustassa. Magiassa dispellaan BSB:heni kohdistetun sniper loitsun, mutta metallin missilet alkavat jo purra omiin ritareihin tehden muutaman haavan.
Ajan itse asemiin chargetakseni seuraavalla vuorolla barbaareja. Vasen laitani eteni vauhdilla oikean himmaillessa mahdollisuuksien mukaan, beastitkään eivät olleet innokkaina ajamassa vielä eteenpäin.
Herminand ei chargaile vielä tässä vaiheessa vaan siirtää barbaarinsa divertoimaan chosen knihtejäni joissa BSB majailee. Oikealla laidalla chosenit liikkuvat asemiin, mutta syvän deponsa vuoksi eivät ole vielä kovin lähellä taistelun polttopistettä. Magiassa BSB:ni ottaa tuliwardistaan huolimatta myöhemmin kriittisen haavan ja 1 chosen knight puree multaa. Yksikössä on nyt 2 ehjää modelia jäljellä.
Keskimättö
Rynnäköin divertissä oleviin barbaareihin, koska totean himmailun vain häviävän minulle pelin. Muut joukkoni siirtyvät asemiin vasemmalle laidalleni valmiina tukemaan taistelua pian chargaavan keskimmäisen chosen yksikön ja ritareideni kesken. Wretched beastit valuvat divertoimaan oikean laidan valittuja.
Magiassa en saa buffeja päälle, mutta barbaarit kuolevat tehokkaasti, ilman että otan itse haavoja takaisin. Käännän voitokkaat chosen knihtini mahd. kauas choseneista, toivoen 6’’ chargen feilaavan. Tällä vuorolla muistaakseni joudun laittamaan toiset horsemanini diverteiksi ja teen tyhmän chargen kärrylläni choseneihin, joka johtaa vain sen tuhoon.
Herminand rynnäköi vuorollaan kaikilla choseneilla. Kaksi yksikköä ottaa beastini kiinni molemmilta sivuilta (RIP) ja yksi rynnäköi kolmeen ritariini ja BSB:hen. Iso barbaariboksi valuu divertoimaan exalted heraldiani. Herminandkaan ei saa buffeja läpi niiden vähäisyydestä johtuen, ja ehdin jo toivoa… Mutta ei. Combatissa BSB:ni suorittaa hyvin ja tekee 4 haavaa valittuihin. Loppuyksikköni lahdataan, ja BSB:hen saa lyödä 1 choseni. Lopputuloksena luonnollisesti 2 osumaa, 2 haavaa, 2 failattua armor savea ja 2 failattua aegista (wardia). Jos BSB:ni ei olisi kuollut ja olisi passannut breakkinsä, olisi chosenien kylki ollut avoin toisille chosen knighteilleni. Wretched beastini tekevät 1-2 haavaa Herminandin choseneihin ja kuolevat itse kaikki.
Omalla vuorollani rynnäköin heraldilla isoon barbaariboksiin, ja pitkän harkinnan jälkeen päätän lähteä chosen knighteillani pakoon kohti omaa päätyäni, jättäen 5’’ chargen choseneille. Asemoin horsemanit ja vasemman laidan objektiivia roudaavat warriorini siten, että jos jollain ihmeen kaupalla chosen knihtini holdaavat chosenien rynnäkön saan ne purkitettua kasaan. Combatissa heraldi voittaa barbaarit, mutta nämä passaavat LD8 breakkinsä.
Lopun alku
Herminand rynnäköi luonnollisesti chosen knightieni perän ja molemmat muut chosen yksiköt valuvat asemiin, toinen rynnäköimään heraldiani kylkeen jos en riko barbaareja kahdessa vuorossa kolmannen yksikön lähestyessä taas päärähinää. Herminandin velhot liikkuvat ulos yksiköstä, ja tämän kenraali päättää miscastata itsensä hengiltä. Taitopelaaja kerää pisteitä kotiin. Taistelussa voitan jälleen barbaarit, mutta nämä holdaavat LD7 breakkinsä. Vielä 1 kiekka aikaa koettaa rikkoa nämä kaverit ennen kuin otan valittuja kylkeen.
Chosen knightien ja chosenien combatissa tapahtuu Talvisodan ihme. Chosenit wiffaavat lyöntinsä täysin, tehden vain 5 haavaa, eli tappaen kaksi ritaria. Omat ritarini ylisuorittavat kosmisesti tehden 9/12 mahdollisesta haavasta ja tasuroivat taistelun. Katsomme molemmat aika hämmentyneinä tätä tilannetta. Käännyn taistelemaan rintamasuunta vihollistani kohti.
Omalla vuorollani rynnäköin soturit ja horsemanit kiinni choseneihin. Kaikki jäljellä olevat yksikköni ovat meleessä, ja magia ei tee mitään. Tappelussa onnistun häviämään heraldillani barbaareille, mutten passaan onneksi LD8 sulamisheittoni. Toisessa combatissa tapan kaikki paitsi yhden chosenin, joka breakkaa combatista heittäen objektiivimarkkerin kentälle. Lähden kaikella perään ajaen kohti omaa pöydänreunaani, mahdollisimman kauas Herminandin joukoista.
Herminand rynnäköi exalted heraldeni kyljen ja valuu muilla yksiköillä eteenpäin. Magiassa Herminand loitsii ensin missilen heppamiehiin, joita on 2 jäljellä. Pitkään puntaroin ja lopulta päätän dispellata. Tämä kostautuu hyvin rajusti, sillä toisena loitsunaan Herminand castaa raven wingsin ja leijuu chosen yksiköllään objektiiville, halliten näin kahta kolmesta. Tämä oli itseltä aivan tajuton pelivirhe, maksaen 2-3 turnauspistettä. Exalted heraldini luonnollisesti häviää tappelun jääden yhteen haavaan, ja epäonnistuu LD8 testissään räjähtäen ilmaan.
Omalla vuorollani käännän kaiken katsomaan objektiivin napannutta chosen yksikköä ja siirrän 2 marauder horsemania diverttaamaan choseneita, jotteivat nämä ryntäisi.
Herminandin vikalla vuorolla tämä nappaa objektiivin ja juoksee mahdollisimman kauas minusta choseneillaan. Magiassa hän ei tee warruihin tai knihteihini haavoja, mutta saa rerollit woundaukseen päälle sille chosen yksikölle, johon yltäisin ryntäämään.
Vikalla vuorollani pidän time outin kysyäkseni, ryntäänkö chosenien peppuun vai en. Kapteeni käskee pitämään pisteitä, mutta itse kapinoin ja ryntään kaikella sinne. Taistelussa menetän marauder horsemanini, mutten pisteellisesti muuta, ja hakkaan chosen yksikön 25%, eli puolet pisteistä. Valitettavasti taistelu on kuitenkin tasapeli, ja menetän objektiivin typerään virheeseen.
Lopputulos
Odotettu tappio, mutta pahempi kuin se olisi ollut jos pelin olisi pelannut oikein. Deposin huonosti ja ajoin liian lujaa, ja tein yhden selkeän dispel virheen. Toisiksi huonoin pelini turnauksessa pelillisesti, ja se harmitti kovasti.
3-17