Mitkä sudit?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Gollum

Mitkä sudit?

Viesti Kirjoittaja Gollum »

Hei! Olen mahdollisesti palaamassa WH40k pariin ja aikaa on mennyt melkoisesti siitä, kun tuli figuja maalailtua. Tarkemmin viimeksi 3rd editionin aikaan 2000-luvun alussa. Olen hommaamassa kerralla melko kattavasti maaleja ja tarvikkeita. Niihin olisi muutama varmistava kysymys lähinnä sutien osalta.

Oletus, että aloitan maalaamalla Dark Imperium starterin figut. Mitä suteja minun kannattaa hankkia? Ajattelin yksinkertaisesti alkuun hommata noita Citadelin omia vaikka kalliita lienevätkin. Tarkoitus siis maalata yksinkertaisesti spraylla pohjat, base maalia päälle, shadet ja layerilla highlightit. Melko tarkkaa ja nättiä jälkeä olisi tavoite. Olen pohtinut hommata Base M, Layer M ja S, Shade M sudit sekä Army Painterin insane detail ja super detail sudit. Citadel essentials paketin mukana tulisi vielä joku starter brush. Onko joku turha/liikaa? Toki voi vihjata muita sutivaihtoehtoja tuohon projektiin näin alkuun.

Meinasin alkuun pohjasprayksi ihan chaos blackkia, mutta ajan säästöksi nuo Mephiston Red (mariinit BA) ja Death Guard Green ajattelin hommata. Onko tähän mielipiteitä? Onko musta sittenkin parempi pohjalle?

Ja pahoittelut varmaan monesta typeriltä kuulostavilta kysymyksiltä. Tosiaan tarkoitus olisi tilata Dark Imperium ja kerralla kunnon maalit/tarvikkeet ettei tarvitse erikseen alkaa tilailemaan puuttuvia välineitä. Onko suosituksia muista maalaamista ja figujen kasaamisen kannalta olennaisista lisätarvikkeista?
MAnkka

Re: Mitkä sudit?

Viesti Kirjoittaja MAnkka »

Mitään haittaa suuren pensselikokoelman omistamisessa ei toki ole, mutta itse olen huomannut sen että eri kokoisia pensseleitä ei oikeastaan juurikaan tarvitse. Isommallakin pensselillä pystyy maalaamaan melkein pienimmätkin yksityiskohdat, kunhan pensselin kärki vain pysyy terävänä. Välillä ei jaksa kaivaa sitä pienintä pensseliä muutaman yksityiskohdan takia, ja viimeisillä maalauskerroilla on tullut vedettyä pienimmätkin yksityiskohdat (esim silmät) koon 1 tai 2 W&N pensselillä. Tarkkaan jälkeä saadakseen ei siis tarvitse hirveää kasaa eri kokoisia pensseleitä. Pienillä "insane detail" pensseleillä on toki helpompaa saada tarkkaa jälkeä kuin isommilla.

Kuivaharjaukseen kannattaa ostaa omat pensselinsä, sekä washien ja liimojen levittelyyn omansa. Kuivaharjaus vahingoittaa pensseliä nopeasti, ja washit tuppaa pidemmällä käytöllä jäämään pensselin tyveen. Tankkeja yms. suurempia pintoja varten on tietysti helpompaa ostaa iso pensseli, vaikka mikään ei estä käyttämästä pientä.

Citadelin pensselit on yleisesti ottaen olleet ihan hyviä, vaikka on niistäkin sattunut vastaan maanantaikappaleita. Army painterin pensseleistä ei ole oikeen mitään hyvää sanottavaa. Luultavasti omalle kohdalle sattunut osumaan useampi maanantaikappale, sillä kyllä niistäkin ihmiset tykkää. Kannattaa myös käydä läpi käsityökauppoja, sillä niistä saattaa löytää laadukkaita pensseleitä huokeampaan hintaan.

Spray maali pohjaksi on ihan hyvä ratkaisu, ja värin valinta riippuu ihan omasta preferenssistä. Mustan päälle maalaamisessa on omat ongelmansa, ja esim hyvän punaisen maalaamiseen mustalle pohjalle tarvitsee useamman kerroksen. Punaisella pohjamaalilla taas pääsee alkuun huomattavasti nopeammin. Lopputulokseen pohjamaalin värivalinnalla on harvoin sen suurempaa merkitystä.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Spray-pohjamaalien ongelma on se, että ne eivät helposti tavoita figujen syvimpiä rakoja etenkään alapuolella, eli paikkaamaan joutuu silti siveltimellä. Tämän takia olen käytännössä siirtynyt pohjamaalaamaan sudilla. Tähän tarkoitukseen Vallejo Acrylic-Polyurethane surface primer on ehdoton suosikkini; vaikka se on ruiskumaalaukseen suunniteltu, se toimii aivan mainiosti myös siveltimellä.

Tässä toki on huomioitava käyttötarkoitus. Minä maalaan lähinnä yksittäisiä figuja, jolloin siveltimellä pohjamaalaus ei ole sen vaivalloisempaa kuin sprayaaminenkaan. Massoja maalatessa spray kyllä säästää aikaa. Sprayta käytän edelleen zenithal primingiin, eli vedettyäni mustan pohjalle siveltimellä sprayaan harmaata ja valkoista yläviistosta päälle, jolloin se musta jää luonnollisiin varjokohtiin.

Siveltimiä käytän tosi monelta eri valmistajalta. Jännää kyllä tuo paljon kehuttu Windsor & Newton ei ole koskaan käsiini päätynyt. Ilmankin näköjään pärjää. Itse asiassa tällä hetkellä oma yleispätevä työjuhtani on Army Painterin Hobby: Basecoating, jota käytän useimpiin asioihin (paitsi basecoattaamiseen, johon se on minusta liian pieni). Space Marinessa ei ole mitään osaa, jota ei voisi tällä maalata. Army Painterin Wargamer-sarjan siveltimet (ne valkovartiset) ovat minusta ihan kamalia. Army Painterin siveltimet ovat synteettistä karvaa, eli ajan myötä niiden kärki käyristyy. Tätä voi käyttää myös edukseen.

Hienonhienoihin yksityiskohtiin sitten käytän Kolinskyä (tai saksalaisittain Rotmarderia, joka on ymmärtääkseni sama elukka). Em4:n pensselit ovat suosikkejani kautta aikojen, ja halpojakin ovat. Harmi kyllä saatavuus järkevän kokoisissa on ollut nollan luokkaa jo vuosikausia. Vain kaikkein isoimpia ja pienimpiä kokoja on saatavilla, mutta kokoa 3 käytän isompien pintojen maalaamiseen. Muitakin halpisvalmistajia kyllä löytyy. Kohtelen siveltimiäni melko kaltoin, joten mieluummin ostan halpoja Kolinskyjä. Ero hyvän ja parhaan välillä ei pelinappuloita maalatessa ole oikeasti kuin moninkertaisessa hinnassa. Jos sitten haluaa maalata Taj Mahalin heijastumaan space marinen silmistä, siveltimen laadulla voi olla väliä.

MAnkka on kyllä aivan oikeassa siinä, että siveltimen koko ei ole niin tärkeä kuin kärjen terävyys, ja tässä lajissa Kolinsky voittaa synteettiset. Itse jopa tykkään käyttää mieluummin vähän isompaa kuin liian pientä pensseliä, koska isompi sivellin varastoi enemmän maalia, jolloin se ei kuivu kärkeen niin herkästi, vaan pysyy maalausjuoksevana pitempään. Tosi isoja siveltimiä (esim. Citadelin tank brush) en ole kokenut mielekkäiksi käyttää, koska maalin määrää siveltimessä on vaikea kontrolloida. Voi toki olla vain harjoittelun puutetta. Jos on paljon isoja ajoneuvoja maalattavana, ruisku voi olla järkevä investointi.

Omassa käytössäni ovat pääsääntöisesti koko 2 (perusmaalaukseen ja two-brush blendingiin, jota olen kovasti viime aikoina opetellut), koko 1 (terävämpien juttujen maalaamiseen) ja 0 tai 2/0 silmien maalaamiseen showcase-tasolle ja pikkutarkkoihin freehandeihin. Lisäksi vanha, paljon kärsinyt suti Eri keeperin levittämiseen alustoihin. Drybrushausta käytän harvoin, mutta siihen työhön palvelee vanha koon 2 Kolinsky, josta on kärki mennyt huonoksi. Hassua kyllä en ole koskaan tykännyt ns. virallisista drybrush-siveltimistä drybrushaukseen.

Ylimääräisiä siveltimiä kannattaa olla toinen samanlainen setti (eli koot 2, 1 ja pieni) ihan siltä varalta, että käy jokin vahinko ja käyttösivellin tärveltyy. Vaikka työpöydälle tipahtaisi yksi ainoa pikku pisara pikaliimaa, Murphy on määrännyt, että se käsistä lipeävä detail brush kierii kärki edellä juuri siihen ja sitä kautta likaiselle lattialle.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Gollum

Kiitos erittäin kattavista vastauksista! Rautalangasta väännettynä, jos olen tilaamassa puolen kuun peleistä matskua ja sieltä saatavilla Army Painterin ja Citadellin suteja niin mitkä sudit noiden valikoimista suosittelisitte minun hankkimaan? Olettaen, että en ole vielä taitavin maalaaja, jotta yksityiskohtien osalta homma ole liian hankalaa. Oletuksena maalata Dark Imperiumin mukana tulevat figut eli ei suurempia vehkeitä.

Hieman ohikeskusteluna. Pelilaudan rakentamiseen aikanaan. Harkinnut kovalevyä tai mdf-levyä mitä ihan K-Raudasta saa. Kumpi käytännöllisempi maalaamisen yms rakentamisen kannalta?
The Captain
Valvoja

Tämän tuotteen tuolta ainakin poimisin.

Citadelin nykyisistä siveltimistä minulla ei ole kokemusta, enkä uskalla niitä etänä tilatakaan, koska vanhasta kokemuksesta niissä on ollut tosi suurta hajontaa laadussa. Osa on ollut valehtelematta roskiskamaa suoraan kaupan hyllystä, osa taas on palvellut vuosikausia täysin moitteetta.

Ei minulla tosin ole mitään syytä epäillä MAnkan kokemuksia, eli voi noissa Army Paintereissakin olla sutta ja sekundaa joukossa. Se vähän on näiden halpisbrändien ongelma. Voi olla sattumaa, että minun käsiini osuneet Hobby-siveltimet ovat olleet hyviä ja Wargamerit huonoja, ei minullakaan niitä ole kuin muutama yksittäiskappale, eli mitään suurta empiiristä tutkimusta niiden laadusta en ole tehnyt.

Dark Imperiumin figut ovat hyvä startti (tai paluu pitkältä taulota) maalausharrastukseen, koska siinä pääsee treenaamaan eri tyylejä ja tekniikoita. Marineihin sopivat selkeät, tarkkarajaiset värit, ja panssarin reunat on helppo highlightata. Myös edistyneemmille tekniikoille on tilaa sitten, kun haluaa kehittyä - tasaiset, sileät pinnat ovat oika alusta blendauksen harjoittelulle. Vastaavasti Nurgle-ukkelit saavat olla siivottoman näköisiä, joten drybrushausta, washeja (tai suoranaista dippausta) ja muuta sottaamista voi käyttää mielin määrin niin, että lopputulos näyttää silti juuri siltä, miltä pitääkin.
Gollum

Kiitoksia taas jeesistä.

Sutien putsaaminen. Onko suosituksia mitä käyttää? Minulla on ihan Tikkurilan pensselipesua kotona ennestään. Ajaa varmaan asian näiden pientenkin kanssa?
armored walker
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja armored walker »

Sanoisin että vesi riittää puhdistukseen kun ei vaan anna maalin kuivua sutiin. Pensselipesu on hyvää tavaraa maalinpoistoon figuista, mutta en testaamatta uskaltaisi käyttää suteihin, varsinkaan mihinkään premium-luokan punanäätään. Joskus olen itse pessyt oikein likaisia pari tippaa astianpesuainetta veteen lisäten. Liian kuumaa vettä pitää varoa, se saattaa sulattaa/liuottaa liiman jolla karvat on kiinnitetty.

Siveltimistä vielä sen verran että maalaustyyli ratkaisee aika paljon, itsellä ei noi halvat synteettiset tunnu kestävän montakaan tuntia. Oma valinta on viimeiset noin 15 vuotta ollut Raphaelin 8404-sarja. Laskeskelin joskus että kestävät premium-siveltimet tulevat pitemmän päälle mulle halvemmaksi kuin kappalehinnaltaan halvemmat, joita pitää sitten ostaa useammin.

Kannattaa kokeilla mikä toimii itselle, mun mielestä esim. Raphaelissa ja W&N-seiskoissa on aika erillainen maalaustuntuma (W&N tuntuu jäykemmältä) vaikka molemmat ovat kolinsky-punanäätää ja noin samoissa hinnoissa.
The Captain
Valvoja

Gollum kirjoitti: Pe 29.05.2020 11:06 Kiitoksia taas jeesistä.

Sutien putsaaminen. Onko suosituksia mitä käyttää? Minulla on ihan Tikkurilan pensselipesua kotona ennestään. Ajaa varmaan asian näiden pientenkin kanssa?
Akryylimaali lähtee märkänä siveltimestä ihan vedellä hanan alla, kun sormilla auttaa. Maalia ei pidäkään päästää kuivumaan siveltimeen, vaan sivellintä kannattaa vähintään huljauttaa vesikupissa vähän väliä. Yleensä, jos maalin puhdistukseen siveltimestä tarvitsee vettä tymäkämpiä kemikaaleja, oikeampi suunta on uuden pensselin hankinta.

Pensselipesu on tarkoitettu väkevämpien maalien puhdistukseen, ja vanhan ajan pienoismallarit muistanevat käyttäneensä tinneriä emalimaalisiveltimiensä kanssa, mutta valtaosa figumaaleista on akryylejä, joihin vesi on täysin riittävä puhdistusaine.

Ja kuten armored walker varoittikin, ei liian kuumaa vettä. Haalea vesi sopii parhaiten, kuuma vesi voi tärvellä siveltimen.

Jotkut pro-maalarit tykkäävät käyttää sivellinsaippuaa, jotkut eivät pidä tarpeellisena.
armored walker kirjoitti: Siveltimistä vielä sen verran että maalaustyyli ratkaisee aika paljon, itsellä ei noi halvat synteettiset tunnu kestävän montakaan tuntia. Oma valinta on viimeiset noin 15 vuotta ollut Raphaelin 8404-sarja. Laskeskelin joskus että kestävät premium-siveltimet tulevat pitemmän päälle mulle halvemmaksi kuin kappalehinnaltaan halvemmat, joita pitää sitten ostaa useammin.
Jep, tosiaan hyvin pitkälti maalarista kiinni. Rajuilla otteilla saa kalliinkin sudin nopeasti kulumaan loppuun. Mainitsemasi Raphael 8404-sarjan olen kyllä kokenut vallan erinomaiseksi, mutta sitä ei saa normaaleista ostospaikoistani, joten yleensä tulee ostettua niitä suteja, joita saa samasta kaupasta kuin maalit ja figutkin.

EDIT: Selvennän vähän syytä, miksi en yleensä suosittele laatusiveltimiä vasta-alkajille tai pitkän tauon jälkeen palaajille: hyvä sivellin on käytössä kestävä, mutta kunnes siveltimenkäsittelyrutiinit ovat kehittyneet, kalliin siveltimen saa pilalle yhtä helposti kuin halvankin esim. päästämällä maalia metallikauluksen alle. Näitä rutiineja on hyvä harjoitella halvalla siveltimellä, jotta mahdolliset vahingot eivät harmita niin paljon.
Gollum

Kiitos asiantuntevista kommenteista kaikille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”