Brexitin lisäkulut ja käytetyt figut

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
The Captain
Valvoja

Re: Brexitin lisäkulut ja käytetyt figut

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Vader kirjoitti: Pe 12.03.2021 15:42 Tämä tuli eilen. Tai siis jo maanantaina UPS koitti toimittaa, mutta en ollut paikalla. Heillä ei tainnut myöskään olla puhelinnumeroa, koska mitään ei kyselty eikä soiteltu.
Melko arvonnaksi on mennyt kyllä UPS:n toimintakin. Joko eivät osaa soittaa, tai puhelinnumero on merkitty väärin (minulla oli kerran muuttunut puhelinnumero paketin päälle muotoon 999 999 9999, vaikka olin sen tilaukseeni oikein merkinnyt), tai väittävät yrittäneensä toimittaa, mutta vastaanottaja ei ollut paikalla, vaikka vastaanottaja oli paikalla. Vielä 2000-luvulla, kun tulin tilanneeksi enemmän Forge Worldilta, kuriiri soitti n. 10 minuuttia ennen saapumistaan ja varmisti, olenko kotona vai työmaalla, eli kumpaan osoitteeseen kurvaa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Hamsteri

Viesti Kirjoittaja Hamsteri »

Veikkaisin, että jos jaksaa puolivuotta-vuoden venata niin jostain Belfastin sivuvarastosta saa tullitta. DHL on hyvä. Yleensä kysyvät tekstarilla etukäteen, jos paketin haluaa pakettiautomaattiin tai lähipostiin, niin ei tarvi säätää.

Suomessa on ihan hyvä valikoima. Tosin kaikki myynnistä poistunut ja harvinaisempi tavara on kiven alla ja joutuu pelata arvauspeliä Ebayn kanssa. Huonot alennuksen myös jos ostaa kerralla enemmän tavaraa.
Asuu metsässä, puhuu metsähaltia kieltä, näyttää metsähaltialta; metsähaltia. -Aina pyrkimys immersiopurismiin ja fantasia-realismiin-
gnyrll

Viesti Kirjoittaja gnyrll »

Mites, onko kukaan tilannut elementgames tässä lähiaikoina?

Otin yhteyttä ja sieltä sanottiin, että voi tilauksen yhteydessä mainita DDP delivery only, jolloin mitään lisäkuluja ei pitäisi tulla.

Kokemuksia?

Edit: Muitakin saitteja mistä tilata halvemmalla saa ehdottaa
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

So far en ole loytanyt brexitin jalkeen mitaan brittikauppaa mika voittaa suomen 10% alekaupat hinnassa ellei ny satoja euroja kayta kerralla. Suomen korkeampi alv ja postikulut syo eron urakalla.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Hamsteri

https://store.ontabletop.com/product-ca ... of-sigmar/

On Table Top niminen kauppa. Toimii Pohjois-Irlannissa niin ei pitäisi joutua säätämään tullien kanssa. Ilmainen toimitus kun tilaa tarpeeksi.
Asuu metsässä, puhuu metsähaltia kieltä, näyttää metsähaltialta; metsähaltia. -Aina pyrkimys immersiopurismiin ja fantasia-realismiin-
Gollum

Viesti Kirjoittaja Gollum »

tneva82 kirjoitti: Ke 21.07.2021 12:25 So far en ole loytanyt brexitin jalkeen mitaan brittikauppaa mika voittaa suomen 10% alekaupat hinnassa ellei ny satoja euroja kayta kerralla. Suomen korkeampi alv ja postikulut syo eron urakalla.
Onko tosiaan näin? Mitä kotimaisia tarkoitat? Postikulut Suomessa usein 4,90 - 7,90e luokkaa ja Element gamesilla pyörii kympin nurkissa.Kyllä ainakin Element Gamesin hinnat on selkeästi halvemmat kuin suurimman osan kotimaisista. Esim 40k Start collecting boxeissa hintaerot 15%/20% luokkaa. Vielä enemmän tilatessa ero tietenkin kasvaa ja syövät sen mahdollisen eron mitä postit maksavat enemmän (muutamia euroja korkeintaan). Itse asiassa tuollaisen Start Collectingin postit oli 5,5€ nurkissa mitä äsken tsekkasin eli suoraan 20% luokkaa halvempi täkäläisiin.
Tsakuro

Viesti Kirjoittaja Tsakuro »

Gollum kirjoitti: To 22.07.2021 01:00
tneva82 kirjoitti: Ke 21.07.2021 12:25 So far en ole loytanyt brexitin jalkeen mitaan brittikauppaa mika voittaa suomen 10% alekaupat hinnassa ellei ny satoja euroja kayta kerralla. Suomen korkeampi alv ja postikulut syo eron urakalla.
Onko tosiaan näin? Mitä kotimaisia tarkoitat? Postikulut Suomessa usein 4,90 - 7,90e luokkaa ja Element gamesilla pyörii kympin nurkissa.Kyllä ainakin Element Gamesin hinnat on selkeästi halvemmat kuin suurimman osan kotimaisista. Esim 40k Start collecting boxeissa hintaerot 15%/20% luokkaa. Vielä enemmän tilatessa ero tietenkin kasvaa ja syövät sen mahdollisen eron mitä postit maksavat enemmän (muutamia euroja korkeintaan). Itse asiassa tuollaisen Start Collectingin postit oli 5,5€ nurkissa mitä äsken tsekkasin eli suoraan 20% luokkaa halvempi täkäläisiin.
Mulla on sama käsitys kuin Gollumilla, eli kyllä nuo brittikaupat ovat huomattavasti suomalaisia halvempia edelleen. Vuodenvaihteen Brexitin jälkeen kun Wayland ja Element alkoivat myydä ja toimittaa tuolla DDP-mallilla joutuivat hinnoittelemaan Suomeen myytävät tuotteet Suomen arvonlisäverokantaan UK-alvkannan sijaan (20 % --> 24 %) joten siitä tuli muutaman prosentin korotus hintoihin. Lisäksi ainakin Wayland poisti aiemmin tarjoamansa ilmaisen postituksen tietyn tilaushinnan ylityttyä (mahdollisesti koska DDP-ilmoitusmenettelystä koituu tiettyjä lisäkuluja). Tästä huolimatta näistä kaupoista saa varsinkin isommat tilaukset edelleen huomattavasti halvemmalla kuin paikallisesta kivijalasta, ottamatta nyt kantaa siihen onko paikallisen liikkeen tukeminen hintaa tärkeämpää.

Omasta mielestäni olisi sen sijaan mukava kuulla, onko kukaan tilannut Waylandilta tai Elementsiltä heinäkuun alun jälkeen, kun EU:n tullausuudistus astui voimaan ja kaikki Unionin ulkopuolelta (myös UK:sta siis) tuleva paketit pitää tullata itse täällä kohdemaassa, jos niiden arvo ylittää 150 euroa. Koska Waylandilta menee nykyisin postikulut on intressi tilata kerralla enemmän, mikä kuitenkaan ei toimi, jos yli 150 euron ostoista joutuu maksamaan tupla-alvin ja tullin (eli jos DDP-toimituksessa kauppa maksaa ensin ne lähtömaassa ja sitten Suomessa joutuu itse tullaamaan toistamiseen). Onko kenelläkään tietoa tarjoaako jokin brittikauppa tax-free ja toll-free -toimituksia EU-alueelle nyt tämän uusimman uudistuksen jälkeen?

Sinänsä tuo Hamsterin mainitsema On Tabletop Pohjois-Irlannissa on kiinnostava, koska P-I kuuluu EU:hun ja sikäli tuolta ei pitäisi joutua mitään tullaamaan näin heinäkuun jälkeenkään ja hinnat ovat brittikauppojen tasossa. Täytyy tutustua tarkemmin onko tuo niin hyvä diili kuin miltä näyttää vai onko sitten kuitenkin niin että jotain piilokuluja koituu maksettavaksi, jos tänne pohjoiseen tilailee.
Gollum

Tsakuro kirjoitti: To 22.07.2021 12:27
Gollum kirjoitti: To 22.07.2021 01:00
Mulla on sama käsitys kuin Gollumilla, eli kyllä nuo brittikaupat ovat huomattavasti suomalaisia halvempia edelleen. Vuodenvaihteen Brexitin jälkeen kun Wayland ja Element alkoivat myydä ja toimittaa tuolla DDP-mallilla joutuivat hinnoittelemaan Suomeen myytävät tuotteet Suomen arvonlisäverokantaan UK-alvkannan sijaan (20 % --> 24 %) joten siitä tuli muutaman prosentin korotus hintoihin. Lisäksi ainakin Wayland poisti aiemmin tarjoamansa ilmaisen postituksen tietyn tilaushinnan ylityttyä (mahdollisesti koska DDP-ilmoitusmenettelystä koituu tiettyjä lisäkuluja). Tästä huolimatta näistä kaupoista saa varsinkin isommat tilaukset edelleen huomattavasti halvemmalla kuin paikallisesta kivijalasta, ottamatta nyt kantaa siihen onko paikallisen liikkeen tukeminen hintaa tärkeämpää.
Juuri näin se oman kokemukseni mukaan on mennyt. Wayland hieman tosiaan kallistui rahtien vuoksi ja tuon alvin vuoksi hieman myös.

Noista yli 150e ostoksista puheen ollen. Käytännössä tuo maksettu tupla-alv (eli ddp + tullatessa itse maksettu) vaatisi käytännössä, että alvit pitäisi hakea myyjältä erikseen takaisin joka oma soppansa? Tai sitten toki, jos olisi tuo tax free vaihtoehto maksettaessa unionin ulkopuoliselle.
Tsakuro

Gollum kirjoitti: To 22.07.2021 13:38 Juuri näin se oman kokemukseni mukaan on mennyt. Wayland hieman tosiaan kallistui rahtien vuoksi ja tuon alvin vuoksi hieman myös.

Noista yli 150e ostoksista puheen ollen. Käytännössä tuo maksettu tupla-alv (eli ddp + tullatessa itse maksettu) vaatisi käytännössä, että alvit pitäisi hakea myyjältä erikseen takaisin joka oma soppansa? Tai sitten toki, jos olisi tuo tax free vaihtoehto maksettaessa unionin ulkopuoliselle.
Jep, tuo alvien takaisinhaku lienee sen verran raskas homma (jos ylipäänsä mahdollista), että mieluummin kuulisi josko joku on kuullut noista verottomista vaihtoehdoista jotakin. Sellaisten puute tasaa kyllä vaakaa reippaasti sitten paikallisten kauppojen tai muiden eurooppalaisten liikkeiden puoleen.
Hamsteri

Onko kenelläkään tietoa tarjoaako jokin brittikauppa tax-free ja toll-free -toimituksia EU-alueelle nyt tämän uusimman uudistuksen jälkeen?

Sinänsä tuo Hamsterin mainitsema On Tabletop Pohjois-Irlannissa on kiinnostava, koska P-I kuuluu EU:hun
No se brittikauppa on juuri tuo linkkaamani kauppa. Jos tarkkoja ollaan niin Pohjois-Irlanti ei kuulu EU:un. Se kuuluu Iso-Britanniaan. Koska historialliset syyt ja reaalipolitiikka niin sinne syntyi vapaakauppa-alue, ettei paikalliset lojalistit ja unionistit ala **pumaan toisiaan.
Tsakuro

Hamsteri kirjoitti: To 22.07.2021 13:44
Onko kenelläkään tietoa tarjoaako jokin brittikauppa tax-free ja toll-free -toimituksia EU-alueelle nyt tämän uusimman uudistuksen jälkeen?

Sinänsä tuo Hamsterin mainitsema On Tabletop Pohjois-Irlannissa on kiinnostava, koska P-I kuuluu EU:hun
No se brittikauppa on juuri tuo linkkaamani kauppa. Jos tarkkoja ollaan niin Pohjois-Irlanti ei kuulu EU:un. Se kuuluu Iso-Britanniaan. Koska historialliset syyt ja reaalipolitiikka niin sinne syntyi vapaakauppa-alue, ettei paikalliset lojalistit ja unionistit ala **pumaan toisiaan.
Pahoitteluni, käytin epätarkkaa ja väärää ilmaisua aiemmassa viestissäni. Pohjois-Irlanti tosiaan kuuluu Yhdistyneeseen kuningaskuntaan eikä Euroopan unioniin, mutta samanaikaisesti Pohjois-Irlannin pöytäkirjan perusteella EU kohtelee Pohjois-Irlantia siten kuin se olisi osa EU:n tullialuetta. Pohjoisirlantilaiset kaupat siis ainakin teoriassa saavat myydä tavaroita sisämarkkinoille (= eli EU-maihin) kuten ennenkin eli siten että arvonlisävero maksetaan paikallisen alv-kannan mukaan ja tulleja ei kanneta. Tämä ei järjestely ei siis tarkoita sitä, että tavarat myytäisiin verottomina ja tullittomina mihin yllä viittasin. Muotoilen siis kysymystäni uudelleen: onko kukaan kuullut brittiliikkeestä Pohjois-Irlannin ulkopuolella, joka myisi esim. pääsaarelta tuotteita vero- ja tullivapaasti EU-alueelle?

On Tabletopissa minua hämää nyt lähinnä siis se, että kun tavaroista pitäisi tuon Pohjois-Irlannin pöytäkirjan mukaan kantaa tulli niiden siirtyessä UK:n sisällä muilta saarilta Pohjois-Irlantiin, niin miten On Tabletopin hinnat voivat olla samat tai alhaisemmat kuin noilla pääsaaren liikkeillä ennen mitään tulleja? Firma tuskin on syönyt tullitariffeja omista katteistaan, kun myyvät jo muutenkin reilusti alle suositushintojen.
Hamsteri

Äkkiäkös ne tavarat siirtää yöllä tullitta veneellä lahden yli. Tietty myös voineet hommata ne ennen kuin saarten väliset uudet järjestelyt on implementoitu jos niitä ylipäätänsä edes valvotaan. Se mikä tuossa saattaa kusahtaa on, se että lähettävät ne Lontoon kautta ja jomman kumman maan tulli/posti luulee, että tavara ostettu UK:n "sisämaasta". Kauppa tosin sijaitsee Derryssä Irlannin rajalla, niin saattavat ne rahdata Dubliniin eteenpäin lähetettäväksi eikä Belfastin kautta Heathrowlle.

Tämä on tavallaan yksi syy lisää suosia suomalaiskauppoja, ettei tarvitse tehdä ylimääräistä harrastusta parin kympin säästöstä ellei ole superkuluttaja ja miettiä onko siellä Naggarothissa joku härdelli.
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Omasta mielestä Brexit on ihan kelpo tekosyy suosia kotimaisia, vaikka briteistä (tai esim. Saksasta) saisi jatkossakin halvemmalla pienen häslingin kera.
Darius

Viesti Kirjoittaja Darius »

Kyllähän kaikki figut ostaisi Suomessa jos niitä vaan saisi mistään.
Bep.
The Captain
Valvoja

Darius kirjoitti: Pe 23.07.2021 09:03 Kyllähän kaikki figut ostaisi Suomessa jos niitä vaan saisi mistään.
Tämähän se monesti ratkaisee. Eipä sillä ole väliä, onko alvi 20 vai 24 ja postikulut ilmaiset vai viitosen, jos kotimainen kauppa ei pysty tarjoamaan sitä, mitä kuluttaja haluaisi ostaa. Mainstream-leikkikaluja lukuun ottamatta ollaan loton päävoiton todennäköisyyksissä löytää kotimaisen kaupan valikoimasta sitä, mitä sattuisi kaipaamaan.
Gollum

Tsakuro kirjoitti: To 22.07.2021 12:27 Omasta mielestäni olisi sen sijaan mukava kuulla, onko kukaan tilannut Waylandilta tai Elementsiltä heinäkuun alun jälkeen, kun EU:n tullausuudistus astui voimaan ja kaikki Unionin ulkopuolelta (myös UK:sta siis) tuleva paketit pitää tullata itse täällä kohdemaassa, jos niiden arvo ylittää 150 euroa. Koska Waylandilta menee nykyisin postikulut on intressi tilata kerralla enemmän, mikä kuitenkaan ei toimi, jos yli 150 euron ostoista joutuu maksamaan tupla-alvin ja tullin (eli jos DDP-toimituksessa kauppa maksaa ensin ne lähtömaassa ja sitten Suomessa joutuu itse tullaamaan toistamiseen). Onko kenelläkään tietoa tarjoaako jokin brittikauppa tax-free ja toll-free -toimituksia EU-alueelle nyt tämän uusimman uudistuksen jälkeen?
Nyt on kokemusta 1.7 jälkeen tilaamisesta Elementiltä. Tuli nimittäin tullauspyyntö oma postiin. 80€ tilaus rahdin kera ja nyt tulisi päälle vajaa 20€ alvia tullauksessa, mutta en ole käsitellyt loppuun vielä. Element tosiaan aiemmin minulle vahvistanut erikseen, että myyvät DDP ja ei ongelmia aiemmin. Soitin postiin ja kysyin, että tilaus pitäisi olla DDP. Kertoi, että pitäisi löytyä IOS-numero jolla voi sitten tullin sivuilla kuitata ettei tule lisämaksuja. Normaalisti tuo kai pitäisi löytyä paketista. Laitoin Elementille asiakaspalveluun selvennystä onko DDP yhä ja löytyykö numeroa. Mahdollisesti voi siis olla säätönä alvien hyvityksen pyytäminen mikäli tuota numeroa ei ole saatavilla.

Tässä vielä tulossa 209€ tilaus myöhemmin joka odottaa tuotteita...

Edit. Päivitys tilanteeseen. Hyvittivät Elementillä alvin nyt jo minulle ja toisen lähetyksen saapuessa tekevät saman, kun pyydän. Tosiaan Element Gamesilla ei enää DDP:tä! Tämä vinkiksi siellä asioiville. Hyvittivät minulle n 13,8€ ja tullille maksoi 19,5e muistaakseni (tästä 0,9€ tulllauksen kuluja). Hyvityksen ero muuten johtuu Britannian alemmassa alv-kannasta 20% vrt 24%. Rahdit tuolta tällä hetkellä on 7-8€ liepeillä.
Griefbringer

Viesti Kirjoittaja Griefbringer »

Tsakuro kirjoitti: To 22.07.2021 14:04 On Tabletopissa minua hämää nyt lähinnä siis se, että kun tavaroista pitäisi tuon Pohjois-Irlannin pöytäkirjan mukaan kantaa tulli niiden siirtyessä UK:n sisällä muilta saarilta Pohjois-Irlantiin, niin miten On Tabletopin hinnat voivat olla samat tai alhaisemmat kuin noilla pääsaaren liikkeillä ennen mitään tulleja? Firma tuskin on syönyt tullitariffeja omista katteistaan, kun myyvät jo muutenkin reilusti alle suositushintojen.
Hieman myöhäinen vastaus ehkä, mutta olen vahvasti siinä käsityksessä, että EU:n ja Yhdistyneen kuningaskunnan välisessä kaupassa on tullitariffi tällä hetkellä 0 %. Tuotteet ilmeisesti pitää kyllä tulliselvittää niiden kulkiessa Irlanninmeren yli, mistä seuraa paperityötä.

Pitäisi muuten lähipäivinä itse tilailla tavaraa eräästä isosta brittikaupasta, jonka pitäisi tarjota DDP-järjestelyjä, saa nähdä miten käy.
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

24% ALVi pitää maksaa Suomeen tulevasta tavarasta, ellei myyjä ole hoitanut asiaa ja sisällyttänyt maksua tuotteen hintaan. Tämän verran itse olen joutunut maksamaan EU:n ulkopuolelta tulevasta tavarasta. On huomattavasti vähentänyt ostelua ja muuttanut ostoskäyttäytymistä, suunnannut sitä Manner-Euroopan kauppoihin.

Juuri katsoin, että eBay väittää hoitavansa tämän asian alle 150 € ostoksissa. En tiedä, uusi juttu.

Varsinaisesta tullista ei siis ole kysymys, vaikka tulliviranomaiset sen hoitavat.

-ile
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Griefbringer kirjoitti: Su 15.08.2021 22:41
Tsakuro kirjoitti: To 22.07.2021 14:04 On Tabletopissa minua hämää nyt lähinnä siis se, että kun tavaroista pitäisi tuon Pohjois-Irlannin pöytäkirjan mukaan kantaa tulli niiden siirtyessä UK:n sisällä muilta saarilta Pohjois-Irlantiin, niin miten On Tabletopin hinnat voivat olla samat tai alhaisemmat kuin noilla pääsaaren liikkeillä ennen mitään tulleja? Firma tuskin on syönyt tullitariffeja omista katteistaan, kun myyvät jo muutenkin reilusti alle suositushintojen.
Hieman myöhäinen vastaus ehkä, mutta olen vahvasti siinä käsityksessä, että EU:n ja Yhdistyneen kuningaskunnan välisessä kaupassa on tullitariffi tällä hetkellä 0 %. Tuotteet ilmeisesti pitää kyllä tulliselvittää niiden kulkiessa Irlanninmeren yli, mistä seuraa paperityötä.

Pitäisi muuten lähipäivinä itse tilailla tavaraa eräästä isosta brittikaupasta, jonka pitäisi tarjota DDP-järjestelyjä, saa nähdä miten käy.
GW ainakin menee yhä ilman lisätöitä. Tai ainakin tilaukseni heinä-elokuus on menny noin.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
The Captain
Valvoja

Yhden pienoismallin tilasin Japanista, myyjän IOSS-numerolla sain kuitattua tullin läpi joutumatta maksamaan tupla-alveja.

Brittiläisestä nettikirjakaupasta tilasin yhden kirjan, lupasivat toimittaa Duty Paid, ja näin tekivätkin. Kirja tuli suoraan paikalliseen postiin ilman mitään tullihärdellejä.

Onko muuten kukaan tilannut Hasslefreeltä Brexitin jälkeen? En ainakaan niiden sivuilta löytänyt tietoa niiden alv-käytännöistä, eikä tuotteiden hinnoissa tai ostoskorissakaan näytä olevan alvia eroteltuna. Puodin koon perusteella voisin esittää arvauksen, mutta sattuuko jollakulla olemaan ihan tietoa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”