Tappioiden ja voittojen analysointi

Alue Battlefront Miniaturesin toiseen maailmansotaan sijoittuvalle miniatyyripelille.
irtephos

Tappioiden ja voittojen analysointi

Viesti Kirjoittaja irtephos »

Olen uusi pelaaja ja parin testi pelin jälkeen kaverin armeijalla rohkaistuin ja ostin oman armeijan.

Kirjoituksen ideana on virheistä oppiminen, eli perkaan niistä vähän omia mietteitä ja vielä parempi, jos joku muukin haluaa antaa niistä mietteitä. Eli tarkoitus tällä tarjota hiljaiselle palstalle flames of warista luettavaa, joka samalla sitten avaa keskustelua, jonka pohjalta minä ja ehkä joku toinenkin uusi pelaaja oppii pelaamaan paremmin. En osaa sanoa, osaanko kirjoittaa raporttia niin selvästi, että tästä muut voivat olla avuksi, mutta ompahan jotain flames of war-teemaista luettavaa, jos tästä ei muuta apua )

Lista ensimmäiseen peliin sillä:

Kirja: Bulge: Americans

Formation: Veteran Sherman company

HQ: Jumbo ja Easy Eight
Plutoonat:
3 x Easy Eight
2 x M26 Pershing
4 x M24 Chaffee
3 x M4 Sherman Calliope

Supportit:
Bastogne Parachute rifle platoon (1 ostettu kevyt kk lisänä)
M8 Greyhound cavalry recon patrol (2x greyhound, 2 x jeep)

Vastassa: Wehrmachtin tankintuhooja komppanja. Siinä oli paljon Panther rynnäkkötykkiversioita, kaksi Tigeriä, 4 88'AA-tykkiä, 2 Pumaa ja panssaroitua jalkaväkeä, arviolta neljän half-trackin verran.

Kenttä: Aika avoin, muutama rakennus keskellä, puita siellä täällä, keskellä vertikaalisesti koko kentän mukainen tie.
Mission: depo pitkillä sivuilla, molemmilla puolilla kaksi objektiiviä, jonka jos saa pidettyä, niin voittaa pelin vuoron loppuun. Ei reservejä

Pelinkulku suurinpiirteitä, relevantit asiat huomioon ottaen:

Depotin varovaisesti, tankit piiloon. Jalkaväki maahan. En muistanut laittaa ennalta laskettuja tykistömerkkejä calliopeille, tai mortareille.

1. vastustajan vuoro: Vastustaja eteni panthereilla laidasta ja yritti ampua kaikilla, jotka ylettyi, mutta ilman tulosta.
1. oma vuoro: Ja tässä tapahtui merkittäviä virheitä:
- Mielestäni 2 tigerin ja jalkaväkiryhmän vahtima toinen kohde oli huonosti puolustettu ja päätin "ottaa sen haltuun" panssaroidulla hyökkäyksellä, eli ajoin sinnepäin täysillä 2 x pershingillä ja 3 x easy eightillä. Mielestäni piilouduin puitten taakse (:)).
- Toisella laidalla en edennyt, pysyin chaffeilla ja jalkaväellä asemissa. En ollut tarpeeksi lähellä panthereita, että olisin chaffeilla päässyt ampumaan kylkeen... ehkä olisi pitänyt ampua savupanoksia heidän naamoihin? Tosin ei ehkä väliä, sillä täällä kaikki ehkä meni ok...

2. vastustajan vuoro: Katastrooffi: Vastustajan 88- tuhoaa kaikki Easy eightit... en ottanut huomioon, että jos yksi vaunu ryhmästä ei ole piilossa, niin en saa siihen +1 hittiä... tämä ja vastustajan hyvä noppasarja aiheutti koko plutoonan menetyksen. Minulla ei ollut enää niin tarjota uhkaa tuota kohdetta kohti, niin vastustaja ajaa Tigereillä täysiä tietä pitkin minun kohteelle, jota tällä hetkellä piti minun HQ-tankit ja Calliopet. Pantherit tuhoavat 1-2 chaffeeta, joihin löysivät tulilinjat...
2. Oma vuoro: Minusta tigerit on tuhottava, ennen kuin ne tuhoavat minun kohteella olevat, eli pershingit ja hq yrittävät ampua niitä taka/sivupeltiin ja tämän seurauksena toinen tuhoutuu ja toinen Bales Out. Laidalla minun greyhound/jeep unit haastaa Pumia ja Chaffeet ei oikein tee mitään, kun en maaston ja panthereiden sijouttumisen vuoksi oikein keksi mitään järkevää.

3. Vastustajan vuoro: 88-tykkitiimi jatkaa vakuuttavaa tulivoiman ja tarkkuuden näytöstä tappamalla minun Pershingit... Pantherit pääsevät tuhoamaan joitain Chaffeitani ja eivät ole enää niin kiinnostuneita siitä kohteesta jota minun jalkaväki pitää vaan rupevat lähestymään tuota aika keskellä olevaa, missä se tigeri... Eli alkaa jo näyttämään tosi huonolta...

Loppupeli: Menetän kaikki muut paitsi , jalkaväen ja tiedusteluajoneuvot (Jotka muuten tappoivat yhden Puman :)). Eli vastustaja voittaa, kun saa pidettyä sen kohteen, johon ryntäsi tigereillä. Sain tuhottua vain yhden Puman ja yhden Tigerin. Eli totaalinen teurastus.

Analyysi missä meni vikaan:
1. En ottanut huomioon, että en pääse suojaan jos lähden ajamaan sitä metsäisää laitaa. Näin menetin hyvän Easy Eight plutoonan ja käytännössä katsoen samasta syystä Pershing plutoonan.
Mahdollisia ratkaisuja:
-Ei pidä lähteä ollenkaan tuommoisessa paikassa etenemään, missä ei ole suojaa ja suuritehoinen AT-tykistötiimi siellä.
-Tactical liike + ammunta. Tosin Easy Eightit soveltuu siihen huonosti, sillä olisin osunut vain 6:lla (stablizer + pitkä matka).
-Tykistöllä ensiksi, eli minulla oli nyt calliopet, jeepin mortar ja jalkaväkitiimin mortar, jotka olisi osuessaan pin downannut sen.. sen sijaan yritin niitä miehistönkuljetusvainuja piinata niillä. Eli pin down tykistön keskityksellä. Niitä olisi jopa voinut tuhoutua siinä samalla.
- strateginen ratkaisu: Pitäisi olla ehkä savuverhoon pystyvä yksikkö, tai kaksi.

2. Tämä ei ole minun syy, mutta match-up ja maasto suosi vastustajaa.
- En voi luottaa siihen, että match-up tai maasto on minulle hyvä, eli huonoon match-uppiin voisi varautua monipuolistamalla armeijaa. Huonoon maastoon yksiköillä, jotka voi tehdä savuverhoja.
Viimeksi muokannut irtephos, Pe 11.11.2022 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
irtephos

Re: Tappio bulgen taistelussa (raportti ja analyysi)

Osa 2. Seuraava peli. Valmistelu, pyrkien korjaamaan viime pelin virheitä.

Aikakoneella Bulgesta taaksepäin ja Operaatio Torchin jälkeiseen Afrikkaan. Tällä kertaa vastassa on Afrika Korps.

Ystäväni on tankkien ystävä, eli odotan vahvaa tankkiarmeijaa. Mutta en voi luottaa siihen, hän on myös strategisesti ovela (olen pelannut hänen kanssaan yli 10 vuotta, 40k:ta) eli on pakko varautua muuhunkin.

Haluan nyt savuverhoa käyttööni, siltä varalta, että maasto on aukeaa ja jos minulla taas selvästi panssareiden kestossa ja tulivoimassa alivoima... Tosin nyt ei kyllä pitäisi tulla Panthereita ja Tigeritkin ilmeisesti Mid Warissa niin kalliita, että ehkä ne ei ole nyt uhka. En panosta ilmatorjuntaan... ehkä se on virhe, mutta se selviää tänään illemmalla.

Ranger formation:
hq:
1 ranger team.
plutoonat:
2 x ranger plutoonaa (7 basea per tiimi), joissa molemmissa 2x kevyt kk ja sinko.
ranger 81mm mortar yksikkö (4 putkea).
- odotan näiltä erinomaista kohteiden pitoa ja mahdollista jalkaväki vs jalkaväki taisteluvoimaa. Mortar tarjoaa yhden savuverhon ja sen jälkeen piinaa vastustajan tykkejä tai jalkaväkeä, jompaa kumpaa luulisi olevan.

Sherman formation:
hq:
1 M4 sherman
plutoonat:
3 x M4 sherman
3 x M4 sherman
Panssaroitu tiedustelu: panssariauto ja kaksi jeeppiä
Panssaroitu 81mm mortar tiimi (3 putkea)
- yksi suunnitelma näiden varalta, että jos jäisi nuo sherman plutoonat reserviin tai olisi piilossa ja ampuvat, vasta kun on hyviä maaleja. Mutta katsotaan miten menee. Käytännössä katsoen minun AT-vastuu on näillä. Tiedustelutiimille varmaan tekemistä löydetään, en vielä tiedä mitä.
Panssaroitu 81mm mortar tiimi tarjoaa yhden savuverhon tarvittaessa ja pitäisi olla hyvä vastus mahdolliselle jalkaväelle ja tykeille.'

Edit: Meinasi unohtua tärkeä support osuus:
Support:
3 x M7 Priest
- savuverho saatavilla ja jos ei parempia maaleja, niin voi jopa mid-warissa olla jonkin verran panssarintorjunnassa avuksi.

Näillä mennään. Pyrin kirjoittamaan raportin ja analysoimaan tämän taistelun virheet, sen jälkeen kun se on käyty.
Viimeksi muokannut irtephos, To 10.11.2022 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
irtephos

Shermannit valmiina Bulgea varten... tosin ei ehkä olleet valmiina, kun saksalaiset pääsivät yllättämään, niin kuin oikeasti
Shermannit valmiina Bulgea varten... tosin ei ehkä olleet valmiina, kun saksalaiset pääsivät yllättämään, niin kuin oikeasti
Afrikkaan näillä!
Afrikkaan näillä!
irtephos

Peli meni hyvin. Vastaan tuli Afrika Korpsista: 2 x panzer 3 hq, 3 x panzer 3, 3 x panzer 4. 3 x marder, 4 howitzeria, 2 anti-tank tykkiä ja jonkin verran jotain erikoisase miehiä.

Valitsimme melkoisen erikoismissionin, objektivet tulivat korteista ja depo alueet olivat haastavat (L:n muotoiset alueet vastakkaisista kulmista ja reservit pitkiltä sivuilta, ei depoalueilta.). Taistelu oli tasaväkistä, ehkä jopa minun joukot olivat hiukan voitolla, mutta vastustajani pelasi objektivet millin verran paremmin ja hävisin pisteet 8-6. Mutta olisi voinut mennä pisteetkin kumminpäin tahansa. Erinomainen ottelu kaikinpuolin.

En raportoi pelin tapahtumia nyt, sillä sitä raporttia ilman kuvia ja muuttuvine, lisääntyvine kohteineen en oikein edes muista hyvin, vaikka eilen pelattiin. Mutta analisoin virheitä ja yksiköitä:

Mielestäni tapahtuneet virheet:
- panssarivaunuplutoonat reservissä: Nämä pääsivät tosi myöhään peliin ja olivat tosi hyviä. Ajattelin nyt jotenkin, että jalkaväki hoitaa kohteet minulle ja tankit tulevat "minne tarvitaan". Jossain määrin toimikin, mutta nyt ne sai olla vain kaksi vuoroa kentällä ja joutuivat kaukaa ampumaan hankalia maaleja... Jos olisivat olleet kentällä, niin jälkeenpäin mietittynä olisin ollut todella vahvoilla, melkein kaikilla kohteilla, tai kaikilla. Joku puolet jalkaväkeä/tykistöä ja puolet vaunuja, olisi varmaan ollut parempi reserviin jako myös.

- liikaa epäsuoraa tulta: Savuverhoja en nyt tarvinnut, koska taistelu meni niin hyvin. Minulla jäi kuva, että niiden teho ei ollut niin hyvä, kuin oletin. Tosin tähystys meni usein minulla huonosti. Priestien tuo "Time on target" tosin vaikutti hyvältä... silloin kuin tähystys osui. Ehkä voisin koittaa jatkossa yhtä epäsuorantulen yksikköä. Oli vähän vaikeaa tähystää näin monelle ja tuli tilanteita eteen, jossa tuli mieleen, että joku taisteleva, tai hyvin liikkuva yksikkö olisi parempi. Vaikuttaisi myös, että tankkien konekiväärit on ihan kohtalaisia jalkaväkeä vastaan, epäsuoran korvaavana aseena.

HQ:t
M4 sherman: erinomaisesti toimi, tuhosi kolme panzer 3:sta ja yhden panzer 4:n. Harmillisesti 5+ skilli estää järkevän tykistölle tähystyksen.
Ranger hq: ei oikein tehnyt muuta, kun tähysti tykistölle.

plutoonat:
Sherman plutoonat. Tein jälkikäteen ajateltuna virheen ja jätin reserviin... näiden isojen poikien ollessa alusta asti kentällä, olisin ehkä dominoinut keskikenttää, jossa oli suurin osa kohteista. Mutta toisaalta vastustaja toimi samallalailla ja marder ja panzer 4 plutoonat reservissä. Molemmilla reservit tulivat vasta tosi myöhään. Mutta Shermanit oli hyviä. Pätevän oloinen laite Mid Wariin. 5+ skillillä ei uskalla käyttää blitziä.

Ranger plutoonat. Hyviä ovat. Pidin tärkeätä kohdetta keskellä ja toinen esti vastustajaa kohteiden pidossa, kunnes monen vuoron jälkeen kuoli tykistö + konekiväärituleen. Rally 2+ oli hyvä, mutta To hit 3+ vähän haastavuutta tuova.

Tiedusteluajoneuvot. Armoured car ja 2 jeeppiä. Toi hyvän nopean liikkeen, jolla sain estettyä vastustajaa saamasta pisteitä. Aika halpa ja minusta teki pisteiden edestä toitä.

Armoured mortars: En oikein saanut näistä nyt irti. Rooliksi tuli lopulta melkein sama kuin tiedusteluajoneuvoilla, eli jouduin ajelemaan niillä estääkseni vastustajaa saamasta pisteitä ja hakemaan omia, mutta sinäänsä ei ne nyt huonoja siihenkään roolin, eikä kalliita.

M7 Priest. Paras tykistöistä (ja kallein), mutta kärsi huono onnisesta tähystyksestä. Ehkä jos nyt tekisin listan niin ottaisin mukaan, mutta jättäisin muut epäsuorat tulet pois.

--- Seuraava peli onkin ajankohdan harppaus eteenpäin, tällä kertaa ja operaatio Bagrationin merkeissä: Suomi Vs. Neuvostoliitto!
Suomi armeijani on suunnittelu, kokoaminen ja maalaus vaiheessa. Se on Panssaridivisioona teemainen. Mutta siitä lisää, kun valmistuu...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Flames of War”