Figuja kannattaa ostaa aina kuvan kanssa ellei myyjä vakuuta vaikkapa että figut on vain pohjamaalatu citadelin spraylla tms. Jos myyjän taholta sanotaan vain, että figut on "sikasiiistei" -- arvaa vaan, ne on tod.näk. sutattu mahdollisesti jollain muulinhännäntapaisella, maaliseoksena kiiltävää enamelia sekoitettuna tikkurilan ekojokeriin (puolihimmeä).
Toisaalta, jos tätä odottamassa on kotona jarrunesteputeli, ei tilanne ole niin paha.
Pyydä myyjältä yhteystiedot.
Anna ohjeet siitä miten haluat että figut pakataan.
(Oikeasti, ei ne muuten läheskään aina
osaa.)
Käy kauppaa mieluimmin tunnettujen tahojen kanssa.
Jos valittamista, vaadi hyvitystä. (Aina saa kun perustelee.

)
Jätä yksiskin näistä väliin, niin mahdollisuudet ovat että häviät kaupassa jotenkin. Miltei kaikki myyjät sotavasarassa, joiden kanssa olen kauppaa käynyt, ovat kämmänneet jotenkin. Kyllä, jopa Vlad ja puolijohdediodi. Uesimmiten ongelma on siinä että myyjä ei viitsi tarkistaa mitä on lähettämässä, harvemmin suorastaan koittaa harhaanjohtaa kuvauksissa.
Puhumattakaan eräästä moderaattorinpuskiaisesta* joka varasti rahani. (Nyttemmin bannitty.)
*kyllä, se on kerosana
Käytetyjä figuja ostaessa pitää muistaa että aina maksaa laadusta.
Puolet tapauksissa tavara mitä olen ostanut on melko kauheassa kunnossa. Itse ainakin pistän figut monesti maalinpoistoon tai myyn eteenpäin.
Tämän takia on usein helpompi ostaa metallifiguja.
Käytettyjen fiujen kauppa vaatii tietyn asenteen ja konvertointivalmiudet.