LOS (Line of sight), käsitys siitä mitä se on.

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Vega

LOS (Line of sight), käsitys siitä mitä se on.

Viesti Kirjoittaja Vega »

Niin, tässä olen huomannut pienen ongelman tässä 40k kulttuurissa, nimittäin line of sighti. Eli minkä takaa saa ampua minkä taas ei. Kun se tuppaa menemään joillakin ihmisillä siihen laser kynällä kattomiseen ja todetaan että "joo kyllä toi ravageri näkyy ton kukkulan takaa sehän on vaan 2cm korkee toi kukkula." Niin mitä se on teille tämä LOS, onko se tämmöstä pilkun viilausta, vai sitä että se maasto tulkitaan tietyllä tavalla esim. vuori vuoren toiselle puolelle ei näy, jne.
"Summon my army Lich"
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Los on sitä, että deldar aluksen kattokoriste/kärkipiikki näkyy kukkulan takaa, ja mariinit ampuvat boltterilla sen koko aluksen pas2 (boom). Raiderin arvokkain osa lienee juuri nuo koristeet, joiden tuhoutumisen jälkeen kuljettaja menettää toivonsa ja ohjaa aluksen päin lähintä estettä.

Itse liimasin basiliskini ison etulevyn huipulle meltapommeja, mikä selitää basiliskin räjähtämisen joka kerta kun siitä näkyy puoli senttiä kukkulan takaa.

"Pistä ne meltapommit johonkin pois tieltä. Vie ne vaikka tonne ylös, siellä ne ei aiheuta mitään vaaraa". -Basiliskin lataajan viimeiset sanat
Ari

Viesti Kirjoittaja Ari »

Uzi-99
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uzi-99 »

Vastapainoksi on olemassa peliporukoita joissa bannerin, antennin tai koristeenkappaleen näkyminen ei johda siihen että kyseistä yksikköä pystyisi ampumaan...

Järkeä on sopivaa käyttää, kunhan muistaa tarkistaa uusilta vastustajilta (ja turnauksen järjestäjiltä) etukäteen miten tarkkaan LOS tulkitaan.

Ja kultainen sääntö:

Jos joku pystyy ampumaan sinua, sinä pystyt aina ampumaan takaisin!

... Olettaen että ammutulla yksiköllä on soveliaita kantama-aseita, tietysti. ^-^;
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

LOS on vähän suhteellinen kyllä, yleensä itse pidän rajana sitä, että ajoneuvon runkoa tai turrettia tulee näkyä.

Mäet toimivat mielestäni 40k:ssa parhaiten, kun käyttää niitä sen korkuisina kun mitä ne ovat.

Ajoneuvoilla tuo "jos sinut nähdään, niin näet takaisin" ei kyllä toimi, koska aseiden LOS katsotaan aseesta itsestään.

Itse yleensä en kehtaa ampua, jos tankista näkyy jotain sellaista, minkä tuhoutuminen ei takuuvarmasti vaikuta sen toimintaan pätkääkään. Kuten puoli senttiä basiliskin kilpeä, tai joku anteenin pätkä. Raideristakin kyllä pitää näkyä mielestäni reilusti takasiipeä, ennen kuin sen ampumisessa on järkeä. (Niin paljon, että sen puuttumisen voisi oikeasti kuvitella vaikuttavan ohjauksen.)

Toisaalta, jos ei kykene LOS:ia kaverin kanssa sovussa selvittämään, on ehkä paras siirtyä pelaamaan jotain, mihin ei tarvita kavereita..?
Uzi-99
Viesti:

Teräratas kirjoitti:Ajoneuvoilla tuo "jos sinut nähdään, niin näet takaisin" ei kyllä toimi, koska aseiden LOS katsotaan aseesta itsestään.
--- Kuinka niin? Jos ajoneuvon aseella on LOS yksikköön, on yksiköllä LOS ajoneuvon aseeseen? -> Ajoneuvon merkittävään osaan voi osua ja siten ajoneuvolle aiheuttaa vahinkoa.
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
Teräratas
Valvoja

Uzi-99 kirjoitti:
Teräratas kirjoitti:Ajoneuvoilla tuo "jos sinut nähdään, niin näet takaisin" ei kyllä toimi, koska aseiden LOS katsotaan aseesta itsestään.
--- Kuinka niin? Jos ajoneuvon aseella on LOS yksikköön, on yksiköllä LOS ajoneuvon aseeseen? -> Ajoneuvon merkittävään osaan voi osua ja siten ajoneuvolle aiheuttaa vahinkoa.
En nyt tuota tarkoittanut, vaan sitä, että ajoneuvosta voi hyvinkin näkyä vaikka perä, muttei yhtään asetta. Se taasen tarkoittaa sitä, että ajoneuvoa voi ampua, mutta se ei välttämättä voi ampua takaisin.
Uzi-99
Viesti:

Teräratas kirjoitti:En nyt tuota tarkoittanut, vaan sitä, että ajoneuvosta voi hyvinkin näkyä vaikka perä, muttei yhtään asetta. Se taasen tarkoittaa sitä, että ajoneuvoa voi ampua, mutta se ei välttämättä voi ampua takaisin.
--- Totta, pidin tuota itsestäänselvyytenä... Olisi pitänyt varmaan kuitenkin mainita selkeyden vuoksi.
Vega

Viesti Kirjoittaja Vega »

onko noista skimmereistä esim. mitään selontekoa tehty jossa, kun niitä tappeja on eri mittasia jne. Ja onko ne aina sen tapin korkeudella LOS katottaessa.... saa aika korkeita kukkuloita tehdä että asia on näin.
"Summon my army Lich"
Teräratas
Valvoja

Ainahan voit tehdä matalamman tapin kiiturillesi, ei siinä mitään. En minä ainakaan siinä mitään väärää näkisi. Kunhan pohja on kokonaan maasta irti, niin ei kenelläkään pitäisi mitään valittamista olla?

Ja saattaisinpa itse käyttää hieman konvertoituja raidereita muutenkin, jos DE:llä pelaisin, tuskin niihin kolme metristä peräsinta laittaisin muutenkaan. Niille, jotka vaativat, että se on oltava, voisin laittaa jonkun antennin nenään karvanopat sitten, jotta on pahimmille tuning raidereiden vihaajille, mitä ampua mäen takaa :)
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Vega kirjoitti:onko noista skimmereistä esim. mitään selontekoa tehty jossa, kun niitä tappeja on eri mittasia jne. Ja onko ne aina sen tapin korkeudella LOS katottaessa.... saa aika korkeita kukkuloita tehdä että asia on näin.
Yleinen periaate on, että lentotapin korkeutta ei lasketa mukaan, eli liiturin katsotaan olevan maan tasalla LoS:ia ajatellen.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
vorlooni

Viesti Kirjoittaja vorlooni »

juustoillessa toi los toimii myös toiseen suuntaan eli jos et näe 100% kaikkea niin cover on varma (tosin nykyään tolla ei niin väliä)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”