Miniatyyrien lakkaus

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
LAndE

Viesti Kirjoittaja LAndE »

Itse olen todennut MP:n mattalakan erittäin toimivaksi, ostin pari pulloa sitä Jyväskylän Fantsusta, tai jostain en muista. Ainoa ongelmani on nyt se, että lakka alkaa olla lopussa ja en tiedä mistä sai ostettua lisää, eli jos joku osaisi kertoa mistä pääkaupunki seudulta sais ostettua tuota tavaraa lisää. Kenelläkään tietoa?
Olen kohta aikuinen, mutta en ihan vielä.

Ostetaan Lizardmenejä! Pistä YV! Ja tarjoa figujasi!
Iceborg

Viesti Kirjoittaja Iceborg »

Oletteko kokeilleet noita vallejon game color sarjan varnisheja. Niitä löytyy ainakin matt, satin ja gloss varnishina.

Itse ostin juuri matt varnishin ja pikaisen kokeilun perusteella näyttää kyllä matalta. Hintakin on edullinen kaikenlisäksi. Muutenkin koostumus oli vallejomaisen vetelä ja helppo levitettävä, ainakin jos verrataan MP:n mattalakkaan joka on aika jämäkkää tavaraa.

Vielä pitäisi kokeilla laittaa vallejon varnishit inkit liikkeellee niinkuin MP:n lakka.
LAndE

Monta lakka kerrosta annatte teidän figuille?
Lakkaatteko muoviset figutkin?

Pari tuollaista perus kysymystä.

Iceborg

Viesti Kirjoittaja Iceborg »

Lakkasin nyt figun vallejon matt varnishilla ja tulos on todellakin matta, ei kiiltävä kuten MP:n mattalakalla. Pinta on jopa matempi kuin maalattu pinta!

Kestävyydestä en osaa sanoa vielä mitään, mutta jos mattaa lopputulosta haluaa niin kannattaa kokeilla tuota game color sarjan mtt varnishia.
LLLLL

Viesti Kirjoittaja LLLLL »

Kaverini lakkasi hieman chaos joukkueensa archaonia ja nyt kun ihan vähän kynnellä tuohon kohtaan kosket, ovat maalit jo aivan tipotiessään.
LAndE

Ei tainnut kaverisi laittaa lakkaa jos sille noin kävi...
Tai jos nyt laittoi lakkaa niin mitä lakkaa? Kenen valmistajan?

Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Iceborg kirjoitti:Oletteko kokeilleet noita vallejon game color sarjan varnisheja. Niitä löytyy ainakin matt, satin ja gloss varnishina.

Itse ostin juuri matt varnishin ja pikaisen kokeilun perusteella näyttää kyllä matalta. Hintakin on edullinen kaikenlisäksi. Muutenkin koostumus oli vallejomaisen vetelä ja helppo levitettävä, ainakin jos verrataan MP:n mattalakkaan joka on aika jämäkkää tavaraa.

Vielä pitäisi kokeilla laittaa vallejon varnishit inkit liikkeellee niinkuin MP:n lakka.
Joo. Minunkin mielestäni tuo Game Colorin matta lakka on oikein hyvää jos haluaa todellakin mattapinnan figuihinsa. Myös satin varnish vaikuttaa ihan hyvältä, mutta huom! se kiiltää hieman.
LLLLL

Viesti Kirjoittaja LLLLL »

LAndE kirjoitti:Ei tainnut kaverisi laittaa lakkaa jos sille noin kävi...
Tai jos nyt laittoi lakkaa niin mitä lakkaa? Kenen valmistajan?
ihan oli gw:n lakkaa, mutta liekö ollut viallista?
jago

Viesti Kirjoittaja jago »

Kertokaa minulle mikä on paras mattalakka kun en oo ite lakannut niitten kauhean kiillon takia.
"Brush-licking makes you a better painter"
LAndE

Itse suosittelen MP:n tai Vallejon mattalakkoja, toimivat ainkain minulla.

anwar4

Viesti Kirjoittaja anwar4 »

mä en lakkaa mitään
anwar4

Viesti Kirjoittaja anwar4 »

mä en lakkaa mitään
Zarec

Viesti Kirjoittaja Zarec »

itse lakkaan kaikki figuni mitkä ovat mielestäni hyvin maalattu....... muuten onko järkevää lakata muovisia figuja... eikai ne sula........
LAndE

Eivät ole sulaneet mitä olen lakannut (MP mattalakka) Mutta aika turhaa lakata muovifiguja... En ole lakannut niitä vuoteen.

Sitten yksi uusi kysymys; "Syökö" teodän käyttämä lakka figusta korostuksia?

baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

LAndE kirjoitti:Sitten yksi uusi kysymys; "Syökö" teodän käyttämä lakka figusta korostuksia?
Syö yksi suuri syy miksen käytä lakkaa ollenkaan.
Gorkiporki

baretul kirjoitti:
LAndE kirjoitti:Sitten yksi uusi kysymys; "Syökö" teodän käyttämä lakka figusta korostuksia?
Syö yksi suuri syy miksen käytä lakkaa ollenkaan.
Siksi kannattaakin ehkä laittaa korostukset hieman astetta vaaleammiksi, jos aikoo lakata ukon. Mattalakat ainakin "haalistaa" niitä ukkoja, varsinkin metalliosia. Siksi en lakkaisi metalliosia mattalakalla.
Strixie

Viesti Kirjoittaja Strixie »

joo eli itse pistän sen 2-3 kerrosta mattalakkaa, ja käytän Mastonin mattalakkaa. Täällä päin se maksaa 3,33e ja on pieneen hintaansa nähden ihan sika hyvää! eikä kiillä pätkääkään, tai ehkä ihan hieman. itse kokeilin, että lähteekö metallifigusta maali ja tottakai lähti (sain rapsutettua jopa koko figusta maalin) sitten kokeilin, että lähteekö muivifigusta maali, että ei niitä turhaan tarvisi lakata: Raapaisin Silver Helmin panssaria ja huomasin kuinka kullanväristä tulikin pohjamaali.

Että näin
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Strixie kirjoitti:joo eli itse pistän sen 2-3 kerrosta mattalakkaa, ja käytän Mastonin mattalakkaa. Täällä päin se maksaa 3,33e ja on pieneen hintaansa nähden ihan sika hyvää! eikä kiillä pätkääkään, tai ehkä ihan hieman. itse kokeilin, että lähteekö metallifigusta maali ja tottakai lähti (sain rapsutettua jopa koko figusta maalin) sitten kokeilin, että lähteekö muivifigusta maali, että ei niitä turhaan tarvisi lakata: Raapaisin Silver Helmin panssaria ja huomasin kuinka kullanväristä tulikin pohjamaali.

Että näin
Niin pesitkö ne metalli figus ennen ku pohjamaalasit. Kannattaa muistaa että maalit voi lähte myöskin sen takia että ei oo pessy figujaan kunnolla tai on kosketellu niitä maalikerrosten tai lakkakerrosten välillä liikaa. Pelkästään hyvä lakkaus ei auta maaleja pysymään figuissa siis. Suosittelen kunnon tasasta spray pohjamaalausta ja korjailua emali maalilla ja sudilla päälle.
Gorkiporki

Hmmm. Tuntuu vähän hassulta kuinka helposti maali tuntuu lähtevän joidenkin figuista. Voihan se toki pitää paikkansa ja pelifiguja kannattaa lakata, koska kyllä niistä saattaa maali irrota jos paljon pelaa, mutta ei ne mulla ainakaan lähde irti puhaltamalla tai pelkästään koskemalla. Väittäisin että maali on viallista tai figua ei ole pohjamaalattu pohjamaalilla jos niin tapahtuu, tai sitten olen taikuri.
Riippuu myös vähän siitä miten rapsuttelee ja pyörittää figujaan siinä pöydällä, eli ei ne mitä tahansa kestä, oli ne sitten lakattu tai ei.

Onko kukaan muuten törmännyt sellaiseen juttuun, että figusta joka on lakattu ensin kiiltävällä lakalla ja lopuksi mattalakalla, olisi lähtenyt se mattalakka halkeilemaan siitä pinnasta? Itse en ole moiseen törmännyt mutta tuli vaan mieleen.
Strixie

Viesti Kirjoittaja Strixie »

Joo siis selvennetään vielä, että kumpaakaan figua jota raapasin ei ollu lakoissa. nyt on eikä lähde maali mitenkään irti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”