Averren kirjoitti:Hmm, niin, mutta kaikkien aikojen paras seppä ei after all olekaan kääpiö, vaan haltia.Grand Admiral Thrawn kirjoitti:Alkuperäinen rakentaja tietysti, siis kääpiöt jotka Gimlin mukaan muinoin auttoivat salien rakentamisessa. Kannattaa muistaa että LotRissa käävät eivät ole hammerin tapaan antimaagisia, nehän ovat takoneet kaikenlaisia taikaesineitä... oliko peräti Narsilkin alunperin kääpiövalmisteinen? Ja vaikka siinä haltiamaageja olisikin ollut mukana, niin Thranduil ei kyllä ollut siihen aikaan vielä kuningas tai välttämättä edes syntynyt...Averren kirjoitti:Hmm, niin. Mutta Hobitissa sanotaan, että Thrandulin portit olivan taioin suojattu. Ja kukahan ne mahtoi suojata?
Eli ei se aivan tuulesta temmattu juttu ole.
Turha vähätellä haltioita.
Totta on, että linnaketta hallitsi Oropher ennen Thranduilia, Oropher kaatui TLA:ssa, jossa taisteli myös Thranduil.
Esim. Morian portit ovat kääpiön ja haltian yhteistyötä (Narvi ja Celebrimbor).
Kumpi ne sitten "taikoi", en minä osaa sanoa.
Thranduil tuli tietoisuuteen vuonna 1000 toista aikaa. Hän oli siis elänyt jo ennen sitä, mutta ensimmäiset historian merkit tulevat tuolta ajalta.
Thranduil eli jo ennen Barad-durin rakentamista, joka siis tapahtui siinä 1000 toista aikaa.
Mainitaan, että Thranduil löysi itse valtakuntansa Vihermetsästä (silloisesta). Toinen mainita on, että Thranduil olisi hallinnut prinssinä Oropherin kuolemaan asti.
Eli hänen on täytynyt olla mukana porttien rakennuksessa.
Osaatko sanoa, milloin Thranduil rakensi linnansa (jos Thranduil)?
Ei se GW:n juttu aivan tuulesta temmattu ole siis, joskaan ei voi mennä takuuseen siitä, että hän on rakentanut portit.
En minä haltioita vähättele (mitä tekemistä Fëanorilla edes on tämän kanssa?), kunhan totean että joku voi omistaa maagista kamaa olematta itse velho. Oropherin tiedän kyllä, tosin aikaisin maininta mitä minä olen itse kuullut Thranduilista on viimeisen liiton ajoilta, kun hän otti komennon isänsä kaaduttua. Kysymys on siitä että perustella tuolla Thranduilin taikuuskyvyt, erityisesti sellaiset joista on taistelussa hyötyä, on epävarma väite potenssiin biljoona (miksei taikonut 5 armeijan taistelussa?), mutta GW tietysti on tottunut muuttamaan minkä tahansa epäselvän maininnan tuulesta temmatuksi säännöksi, joten mitä tuosta...