WWII aiheiset pelit

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Beowulf

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

Eivät olleet afrika korpseja nuo, tulevat barbarossa peleihin [Afrika korpseja on ennestään] . Tilatako niitä ylipäänsä sitä meinasin . Onneksi lähden pian Ouluun, ja käyn Pro Hobby:ssa ostelemassa tankkeja.
Tuo "kiroan ruotsalaiset lelukaupat" lausahdus johtuu komesta syystä
1. 2 Hyllyä täynnä pienoismalleja ei yhtään WW2 tankkia.
2. Myyjä puhui mulle ruotsia ja jalkatti ainakin tunnin, en tajunnut pätkääkään.
3. Sheridaneja oli kolme KPL kaikki oli avattu :(
Toto, I don't think we're in Kansas anymore ...
Hamara

Viesti Kirjoittaja Hamara »

Varmasti kannattaa, säännöt ovat erittäin aidon oloiset. Oikeastaan tuntuu siltä, etteivät ne ole mitään pelailua vaan "sodan simulointia". (Lukuunottamatta Big Men:ia. Tai no, ne kohottavat yksikkönsä mielialaa ja taistelutahtoa, mikä on aika realistista; yksikkönsä haavojen poistaminen ei niinkään.)
Jaakko

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

Kertokaapas miten näissä peleissä toimii tuo kaksinpeli?
Hamara

Jaakko kirjoitti:Kertokaapas miten näissä peleissä toimii tuo kaksinpeli?
Toiminnasta ei ole oikeastaan vielä hirveästi kokemusta, kun joukot ovat vielä pahasti rakennusvaiheessa.

IABSM: Peli tarvitsisi tuomarin, kolmannen henkilön, mutta tämän voi varmasti hoitaa jos vastapuolellakin osataan pelata reilusti. Aluksi luulin, että kolmas henkilö on välttämätön "Blinds" ja "Spotting" -sääntöjen takia, mutta sitten liityin Toofatlardiesin (IABSM:n valmistaja) Yahoo-keskusteluryhmään. Kohdassa "Files" on paljon hyödyllistä tietoa, mm. se, kuinka "blindit" ovat esitettyinä pöydällä ennen kuin ne "spotataan" (havaitaan, ts. vastapuoli saa selville, mitä kukin blind-yksikkö sisältää). Jos kaverisi on valmis pelaamaan reilusti, niin tuskin tuomaria niin kauheasti kaivataan.

Kuulostaa takuulla hankalalta, mutta sääntökirjan hankittuaan ja kaivettuaan tietoja Yahoo Discussion Groups:ta, ne tuntuvat oikein järkeviltä eivätkä loppujen lopuksi ole edes niin vaikeat omaksua.
(Sääntökirjassa jotkut kohdat ovat "hieman" ylimalkaisesti selitettyjä, netissä ne ovat "rautalangasta väännettyinä).

Koko IABSM:in idea on se, että kaikenlaisia testejä ja sääntöriitoja pyritään välttämään, ja TooFATLardiesin motto onkin "playing the period, not the rules."
Jaakko

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

Ahaa kiitos paljon, mutta osaako sitten kukaan sanoa miten muissa peleissä se toimii olen näes jo muutaman vuoden muutaman kaverin kanssa tehnyt tuollaista peliä mutta kaksinpeliin eme ole keksineet mitään jrkevää sääntöä paitsi sitten yhden tuomarin kanssa pelaaminen.
Mayhemia

Viesti Kirjoittaja Mayhemia »

pamp-pu kirjoitti:
Hamara kirjoitti:(pamp-pu työstää jotain sääntöjä.)
Pitää paikkansa. Niiden kehitys on kylläkin tyssännyt aika pahasti, sillä en osaa enää kehittää joitakin kohtia. Jo joku on halukas auttamaan pelikehityksessä, niin lähettäkää YV:tä (joko tänään tai ensi viikolla).

Pelikehityksessä enemmän auttaneet saavat nimensä Creditseihin :roll:.
minulla oli joskus jokin viritelmä käynnissä, ekat pelitkin ehdin pelata mutta ei kovin hyvä viritys loppujenlopuksi.

Jos hommaa riittää minulle lähetä YV minä en kuitenkaan muista koko topikkia enään huomenna.
Hamara

Nazreg Moonsinger kirjoitti:minulla oli joskus jokin viritelmä käynnissä, ekat pelitkin ehdin pelata mutta ei kovin hyvä viritys loppujenlopuksi.
Aika paljon on ollut näitä omien sääntöjen kehittelyjä. Hyvä asia.
...joten seuraava onkin sitten lähes täydellistä off-topikkia:

Yritin saada pikkuveljeäni kiinnostumaan miniatyyripeliharrastuksista, ja kehitin maailman alkeellisimmat säännöt, joista ei sen enempää. Pelasimme pullonkorkeilla ja kaljatölkeillä. :D

Niin, ja pikkuveljellä leipoi kiinni ennen pelin puolta väliä ja sen jälkeen kumpikaan ei enää halunnut pelata. Tämä ei tietenkään johtunut nerokkaista säännöistäni.
Hamara

Pelattiinkos sitä Murtokohtaa tuolla 'conissa? Olisin kiinnostunut näkemään ainakin kuvia.
soralapio

Viesti Kirjoittaja soralapio »

Tönäistäänpä tätä ylöspäin. Omissa kokoelmissani on tällä hetkellä kauhealla hinnalla (no ei kauhealla, mutta ei noita 15 taalan postikuluja nyt mielellään näin pienistä ostoksista maksele) hankittuja Airfixin ja Revellin brittejä ja natseja. Lisää pitäisi saada, mutta Suomesta ei tunnu löytyvän. Osaako joku suositella tärppipaikkoja? Airfixin 1/72 tankit olisivat kova sana, mutta lähinnä ihan Revellin "WWII British Infantry"- ja "WWII German Infantry"-settejä haeskelen.

Sääntöinä olen TÄHÄN ASTI käyttänyt ilmaisia ja sinänsä ihan toimivia Warhammer WWII-sääntöjä muutoksin, mutta nekään eivät ole ihan sitä, mitä haetaan. Nyt kun britanniasta saa tinaisia jääkäreitä ja Belgiasta muovisia T26:sia, olisi suomalaisillekin armeijalistoille hiljalleen käyttöä.

EDIT: Murtokohta kuulostaa näissäkin korvissa kovin kiinnostavalta.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Toiminimi kuivalainen? Siellä on vimmattu pino 1/72 figuja WW2:seen(tuli kerran itsekkin hankittua). Osoitetta en muista mutta eiköhän googlella löydy.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
soralapio

Viesti Kirjoittaja soralapio »

Kuppas ***, Kuivalaiselta löytyy näemmä oikeinkin kattava valikoima. Tilausta vetämään :)

ModEdit: foorumilla ei kiroilla. Tuo kuulosti korvissani siltä.
Druzhina Captain
Druzhina Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Druzhina Captain »

Jos luet tämä topikin pari ensimmäistä sivua, niin löydät muutama linkki paikkoihin, joista näitä figuja ja malleja saa. T:mi Kuivalainen on paras muovimallien ja ukkojen kauppa, kun taas Sotataito on hyvä metallifigujen ja mallien kauppa. Molemmilta löytyy 1/72 skaalaa. Kun itse vertailin metallisten ja muovisten hintoja, niin huomasin, että figujen hinnoissa on eroja kun taas sotakoneiden hinnoissa ei välttämättä ole.

Mitä tulee Airfixin tankkeihin täytyy sanoa, etteivät ole sen arvoisia, että niihin rahaa kannattaa laittaa. Itselläni on muutama Airfixin tankki, enkä oikein kehtaa näitä peleissä käyttää, niin surkean näköisiä ne ovat.
Hamara

soralapio kirjoitti:Sääntöinä olen TÄHÄN ASTI käyttänyt ilmaisia ja sinänsä ihan toimivia Warhammer WWII-sääntöjä muutoksin, mutta nekään eivät ole ihan sitä, mitä haetaan. Nyt kun britanniasta saa tinaisia jääkäreitä ja Belgiasta muovisia T26:sia, olisi suomalaisillekin armeijalistoille hiljalleen käyttöä.

EDIT: Murtokohta kuulostaa näissäkin korvissa kovin kiinnostavalta.
Suomalaisille listoja on ainakin IABSM!:issa ja Panzer Marsch!:issa. Molempia saa Sotataidosta. Sieltä saa myös jonkin verran suomalaisia figuja (C-P Models), joskaan niitä ei ole ihan yhtä suurta valikoimaa kuin vaikka saksalaisia.

Tietääkö kukaan, pelattiinko tätä kampanjaa koskaan loppuun asti (viimeiseen skenaarioon Paholaisia hautausmaalla ei ole kirjoitettu raporttia, jonka ainakin itse haluaisin lukea)?
finglor

Viesti Kirjoittaja finglor »

Hamara kirjoitti:
soralapio kirjoitti: Tietääkö kukaan, pelattiinko tätä kampanjaa koskaan loppuun asti (viimeiseen skenaarioon Paholaisia hautausmaalla ei ole kirjoitettu raporttia, jonka ainakin itse haluaisin lukea)?
Kaikki ao. kampanjan saksalaiset ovat minun kokoelmistani ja olen myös ollut ao. kampanjan peli-GM (kampanja-GM on sivuja ylläpitävä Eero) joten voin väittää tietäväni asiasta jotain. Kampanja on ollut jo vuoden verran odottamassa seuraavaa skenua, joka toivottavasti saadaan tänä syksynä aikaan. Muutenkin netistä puuttuu paljon kuvia kampanjasta, odotan edelleen kuvia missä lumipukuiset SS-miehet jalkautuvat SdKfz 251:sistään. Täytyypä infota Eeroa että netissä on laaja yleisö janoamassa jatkoa jännityskertomukselle!

Aiemmin oli kommentteja Airfixin malleista. Niistä suurin osa on tosiaan ajalta jolloin historiallinen todenmukaisuus ja skaalatarkkuus eivät olleet kovin tärkeitä mallivalmistajille, ja jälki on sen mukaista. On siellä muutama kohtalainenkin laatikko, Pz IV on mielestäni OK, samoin SdKfz 222, ja Tiikeri. Kaikki ovat toki pieniä jos vertaa esim. Hasegawaan, toisaalta Hasegawan mallit ovat usein about 1/70 skaalassa. Airfixia näkee toisinaan alennuksissa tyyliin 3 euroa laatikko, ja koska esim. Shermaneita tai T-34:sia pitää kokoelmissa olla vähintään 10 saattaa alennus olla ihan mukava. Ja Airfix tekee Chieftainia ja Centurionia joita ei muilla ole. Mutta suurin osa Airfixin sekä vaunuista että ukoista on todella kaameita - ainakin minun silmissäni. Historiallinen epätarkkuus on sitten jo fakta eikä vain mielipide.
Valtsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtsu »

Kun noita kuvia katsoin tuolta "kampanjan sivuilta" heräsi minussa ajatus että voisi alkaa tällaista pelaamaan. Mitäs haittaa siitä on kun on sattunut keräämään 5 vuotta pienoismalleja ennen kuin GW:n peleihin pääsi käsiksi. Ajattelin alkaa omia sääntöjä värkkääääm.
Sitten sellainen kysymys että teettekö nuo ukkojen pohjat muovilevystä vai mistä?
Lalalaa
finglor

Ukkojen pohjiin olen nähnyt kaksi tapaa.

Jotkut tekevät ne metalliprikoista, 5 centin kolikoista tms. sopivan pienesta ja pyöreästä. Metallin suosijat tykkäävät siitä että figusta tulee painavampi.

Itse käytän pahvia josta leikkaan sopivia paloja, vanhat WFB:n magiakortit ovat sopivan paksuja ja kovia. En ole havainnut tarvetta kasvattaa figun painoa jotta pysyisivät pystyssä.

Muovimalliharrastus lienee ainakin useimman 1//72-skaalassa pelaavien henkilöitten taustana, eli siitä vaan.
Druzhina Captain
Valvoja

finglor kirjoitti:Kaikki ovat toki pieniä jos vertaa esim. Hasegawaan, toisaalta Hasegawan mallit ovat usein about 1/70 skaalassa.
Vertasin Airfixin T-34 Revellin, Italerin ja AERin malleihin ja Airfixin olivat muita pienempiä. Epäilen niiden olevan 1/76 skaalaa. Sinänsä ei ole iso ongelma, mutta kun Airfix myy niitä 1/72 skaalan malleina, mikä johdattaa harhaan harrastajia.
finglor kirjoitti:Airfixia näkee toisinaan alennuksissa tyyliin 3 euroa laatikko, ja koska esim. Shermaneita tai T-34:sia pitää kokoelmissa olla vähintään 10 saattaa alennus olla ihan mukava.
Tuo on erittäin totta, mutta... Itse ostin 4 T-34 hintaan 5 euroa/kappale ja se oli oikeastaan syy, miksi valitsin sitä. Sain ne kasaan melko nopeasti. Nyt olen ihan varma, että ne menevät joko kierrätykseen tai teen niistä Recovery Tractorit. En voi niitä käyttää peleissä. Se on täysi p*. Tämän jälkeen en osta niitä edes 10 sentillä kappale.
finglor kirjoitti:Ja Airfix tekee Chieftainia ja Centurionia joita ei muilla ole.
Itse törmäsin myös vastaavanlaiseen ongelmaan, ettei kaikkia tarvitsemiani sotakoneita löydy muovisina. Onneksi suurimman osan puuttuvista malleista löytyy metallisina. Voisit yrittää etsiä noitakin metallisten mallien valmistajilta. Sotataito on hyvä paikka kokeilla onneasi. ;)
finglor kirjoitti:Mutta suurin osa Airfixin sekä vaunuista että ukoista on todella kaameita - ainakin minun silmissäni. Historiallinen epätarkkuus on sitten jo fakta eikä vain mielipide.
Historiallisen epätarkuuden lisäksi itse törmäsin myös sellaisen ongelmaan, etteivät kaikki laatikosta löytyvät osat sovi yhteen. Airfixin T-34:ten kasaessa tuli vanhat muistot Neuvostoliitossa valmistetuista pienoismalleista, jolloin jouduin käyttämään reilusti liimaa ja voimaa, että saisin osat taitettua yhteen.

Airfixin ukotkaan eivät laadulla loista: valujälki on karmea, ukkojen asentot ovat usein mielettömät. Kokemukseni perustella suosittelisin olla ostamatta mitään Airfixin 1/72 skaalaa malleja.
finglor

Noh noh, onhan niillä nostalgia-arvoa... Airfixin alkuperäisissä muovipusseissa olevilla malleilla alkaa olla jo keräilyarvoakin, Tieto-Nikkarissa kyllä kehotettiin odottamaan vielä muutama vuosi lisää ennenkuin alkaa niitä antiikkina myymään. Mikkelin torilla törmäsin yhteen kauppiaaseen joka suorastaan suuttui kun dismissasin hänen myymänsä muovipussimallit huonoina, "nämä ovat kuule keräilyharvinaisuuksia!".

Airfixin NATO lentokenttämiehistö-laatikosta väsäsin itse asiassa PLO:n Force 17-figuja. Näyttävät ihan hauskoilta kaasupuvuissaan. Eikä figun autenttisuuteen kiinnitä niin suurta huomiota kun koko ajatus kaasupuvussa olevasta taistelijasta Libanonin lämpötilassa on täysin älytön.

Mutta kuten aiemmin kommentoin, Airfixit ovat 60- ja 70-luvuilta, ja jälki on sen mukaista.

En ole metalli- ja resiinivaunuihin juurikaan ihastunut, omien havaintojeni mukaan detaljitaso ei ole kovin hyvä vaikka poikkeuksia varmasti löytyy. Valikoimat toki ovat valtavat.

Paljon kehutusta Sotataidosta tein tilauksen mutta 3 viikkoon ei ole kuulunut sanaakaan, täytynee alkaa peräänkuuluttaa missä Solo-maksamani figut matkustavat. Oma kokemukseni ei siis so far ole parempi kuin eräillä brittikauppiailla. Jenkeillä on omien havaintojeni mukaan paras palvelu, tilauksen statuksesta saa tietoja turhankin paljon.
Hamara

finglor kirjoitti:Paljon kehutusta Sotataidosta tein tilauksen mutta 3 viikkoon ei ole kuulunut sanaakaan, täytynee alkaa peräänkuuluttaa missä Solo-maksamani figut matkustavat. Oma kokemukseni ei siis so far ole parempi kuin eräillä brittikauppiailla. Jenkeillä on omien havaintojeni mukaan paras palvelu, tilauksen statuksesta saa tietoja turhankin paljon.
Kannattaisi varmaan hihkaista asiasta Sotataidon foorumilla. Koska tuo teidän kampanjanne muuten alkoi?

Olen myös kiinnostunut, mitä Murtokohdale kuuluu näinä päivinä.

-Hamara (edelleen sitä mieltä, että topicin otsikon voisi vaihtaa vaikkei siitä niin hirveää haittaakaan ole. Alkaa vain ärsyttämään)
Druzhina Captain
Valvoja

Hamara kirjoitti:-Hamara (edelleen sitä mieltä, että topicin otsikon voisi vaihtaa vaikkei siitä niin hirveää haittaakaan ole.)
Kuten mitä otsikoksi laittaa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”