baretul kirjoitti:No siis en oo tota väittänytkään mikskään brassailuks? Kuka tota on väittäny joskuks pelkäks taidonnäytteeks.
Käsittääkseni en maininnut nimenomaan sinun tuota brassailuna pitäneen? Kommentilla lähinnä viittaisin siihen, miten enemmistö viestien lähettäjistä on vain joko todennut että on nätti tai vähemmän nätti figu.
baretul kirjoitti:Niin ja jos vittuilemaan rupeat niin takas pesee kyllä. Siis ootko oikeesti nyt sitä mieltä että hyväks figu maalajaks oppii about vuodessa?
Intensiivisellä opiskelulla ja oikealla asenteella näyttäisi
olevan mahdollista juu. Tutoriaalin figuhan on ”elävä” todiste siitä.
baretul kirjoitti:Empä ole viittiny selata jotain hemmetin bolter & chain swordia kalastaakseni tietoa tästä maalajasta, tämän mielipiteen muodostin pikasen tutorialin selaamisen ja tämän topicin selaamisen avulla. En kyllä huomannut missään tollasta tekstiä, mutta eipä toi postaus muuta mun aiempaa käsitystä tästä sällistä.
B&C:tä nyt en sinun olettaisi selaavankaan, mutta eikö sinusta ole vähintäänkin typerää lähetellä aikaisemman viestisi kaltaisia viestejä, jos asiasta ei loppujen lopuksi tiedä tarpeeksi? Nämä tiedothan olisi siis ollut saatavilla ihan itse tutoriaalistakin.
Hukka kirjoitti:Ja sä oot onkinu nää kaikki tiedot jostain foorumilta, eikö totta?
Bolter and Chainsword
Niin ja tiedot tosiaan olen saanut lukemalla ihan Hudonin itsensä kirjoittamia viestejä. Nimimerkkiä en valitettavasti ulkomuistista osaa tarjota, mutta ei liene vaikeaa etsiä jokin kyseistä figua koskeva ketju, johon Hudon itsekin on luonnollisesti kirjoittanut.
Hukka kirjoitti:Mutta jos ollaan realisteja, tuohon tasoon on oikeasti oikeassa elämässä kovin hankala vuodessa pyrkiä. Ensinäkään todella harvalla on maalaamiseen niin paljoa aikaa. Pelkästään tuo 400 tuntia tarkottaisi reilua tuntia joka ikinen päivä.
En missään vaiheessa käsittääkseni sanonut, että moinen olisi helppoa. Pointtini oli siis se, että Hudon todisti, kuinka moinen on
mahdollista. Hän osoitti että hyvä maalaustaso ei ole mahdoton saavuttaa, jos asiaan vain jaksaa panostaa. Oppimista tapahtuu vain harjoittelemalla, ja tutoriaalin tarkoitus on opettaa ja kannustaa ihmisiä opettelemaan, mutta missään ei sanota, että pitäisi noudattaa samaa aikataulua.
Hukka kirjoitti:Väitätkö, että tämä yksittäinen tutoriaali voisi auttaa Suomen harrastajakuntaa ottamaan itseään niskasta kiinni? Not gonna happen.

Pitäis varmaan pistää sotuun jonkunnäkönen 'auttavaisten tutoriaaalien ja hyödyllisten artikkelien' -topic, eikö totta?
Vääristeletkö sinä sanojani ihan työksesi, et omaa kohtalaista sisälukutaitoa tai kykyä itsenäiseen ajatteluun, vai mikä mättää? Missään en sanonut että tuo kyseinen tutoriaali olisi jonkinlainen taikatutoriaali, jota vilkaistuaan jokainen figujen kanssa hääräävää kokee pakottavan tarpeen opetella maalaamaan. Edelleenkin tutoriaalin tarkoitus on kannustaa opettelemaan, ja jos edes yksi vaikkapa juuri Suomen figupelaajista aloittaa tutoriaalin opittuaan tietoisesti parantamaan taitojaan, on se minusta täyttänyt sille asetetun tehtävän. Tätä opettelun aloittelua saattaa kuitenkin hillitä huomattavasti eräiden kommentit siitä kuinka moinen kehitys on käytännössä mahdotonta ilman taiteellista taustaa.
Mitä 'auttavaisten tutoriaalien ja hyödyllisten artikkelien' -ketjuun tulee, ei se minusta foorumin ja sivuston tasoa ainakaan laskisi.
Hukka kirjoitti:Valax olet kyllä osittain oikeassa, mutta raaka totuus on se, että oikeasti hyväksi ja monipuolisesti osaavaksi maalaajaksi tuleminen vaatii vuosien ankaran harjoittelun. En tosin voi väittää, etteikö Hudon olisi hyvä maalaaja, koska en tunne hänen tuotantoansa laajemmin. Niin ja Valax kertoiko Hudon opettajistaan vai opiskeliko hän kaiken artikkeleista itse?
Kertoisitko minkä valtakunnan kaikkia koskeva luonnonlaki tuo oppimiseen vaadittava vuosimäärä on? Onko se ominainen vain maalle, vai vaikuttaa kenties kaikkialla avaruuden ääriä myöten? Jos se ei ole luonnonlaki, niin "tosiasialtasi" valitettavasti putoaa aika tehokkaasti pohja, kun kyseessä on vain yleistys.
Tutoriaalin ja siinä esiintyneen figun vitsihän on, että Hudon ei nimenomaan ollut Magmatraxin teon aloittaessaan, eli alta vuosi harrastuksen aloitettuaan, ainakaan omien sanojensa mukaan taitotasoltaan sen kummempi maalaajana kuin enemmistö perusharrastajista. Nykyisen taitotasonsa hän on saavuttanut juurikin juuri tuota nimenomaista figua työstäessään. Hän siis vain otti ja päätti, että nyt minä opettelen maalaamaan ja konversoimaan samalla väsäten figun, jolla voitan itselleni Golden Demonin. En valitettavasti ole tietoinen, maalasiko hän montakin muuta figua opetellessaan ja tehdessään samalla Magmatraxia.
Käsittääkseni hänellä ei myöskään ollut ainuttakaan opettajaa selostamassa vierestä kuinka asia pitäisi tehdä, vaan hän onki kaiken tiedon lukemalla artikkeleita, tutkimalla löytämiään kuvia, kyselemällä foorumeilla ja luonnollisesti kokeilemalla itse.
Hukka kirjoitti:Tottakai tieto siitä, että tuollaisen tason saavuttaminen jo vuodessa antaa minulle ja varmasti muillekin tarmoa harjoitteluun.
Eli tutoriaali on tehnyt sen, mihin minä olen kovasti yrittänyt sanoa sen olevan tarkoitettukin.
Hukka kirjoitti:Niin ja tosiaankin tuo 400 tuntia vaikuttaa hieman overkililtä. Ns. "hyvä maalaaja" tekisi tuon puolessa ajassa...

(läppä vaan. herneen vetäminen nenuun kiellettyä)
Kyllähän se overkill varmasti on, jos asian osaa jo ennestään, mutta kokeilepa harjoitella siinä samalla kun teet itse kilpailutyötä.
Hukka kirjoitti:Mun pointti on se, että tuollaisen napin pystyy kyllä maalaamaan vuoden opiskelulla, mutta se ei tarkoita, että toi tyyppi ois joku jumala.
Juuri se mitä minä olen ainakin suunnilleen ajanut takaa. Eli jos tuo tutoriaali nyt saisi astetta huonommat maalaajat asennoitumaan korkeampitasoiseen maalaamiseen vähemmän mahdottomana asiana saavuttaa.
Hukka kirjoitti:Niin ja en itse ole lähelläkään Hudonin tasoa, enkä hyvä maalaaja, mutta ei se kai minulta sanavapautta vie.
Itsekin olen vain korkeintaan keskitason armeijamaalari, mutta saatanpa hyvinkin kirjoitusten jälkeen, inttiin joutumista odotellessa, ottaa itseäni niskasta kiinni, ja yrittää parantaa maalaustasoani tosissani, kun se ei aivan mahdottomaltakaan Hudonin antaman esimerkin valossa vaikuttaisi.
Hukka kirjoitti:Kenenkään ei tarvi tästä vetää pultteja, kunhan selitin hieman illan päälle. Koitetaan nyt pysyä aiheessa, ettei moderaattorit tule ja kilauta lukkoa.

Minunkin osaltani tämä aihe saa luvan olla selvä. Muutenkin jo kuukauden ihanteellinen postauskiintiö ylittynyt moninkertaisesti…
EDIT:Mistä näitä typoja aina pukkaa...