Raunioita.

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Icecube

Raunioita.

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Eli miten tehdä hyvän näköistä rauniota kohtuu helposti sekä halvalla? Tällä hetkellä löytyvät materiaalit: 5cm paksu styrokslevy, pahvia, PVA-liimaa, Kuumaliimaa, GW:n hiekkaa sekä flokkia.

Aiemmin tein suuren pahvilevyn päälle styroksista joitain raunioita ja päällystin rakennelman hiekalla, eli vesi/pva liima seosta ja päälle ripottelin GW:n hiekkaa. Ongelmana oli se, että pahvi käpristyä hiukan ja hiekat lähtee irti. Mitenkään erikoisen hienokaan ei siitä tullut.

Kaikki apu otetaan vastaan.
Wurzzag
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wurzzag »

Täältä ja täältä voisi löytyä jotain apuja.
Omnia mors aequat - Death equals all things
Eetu5

Viesti Kirjoittaja Eetu5 »

Kokeileppa tehdä GeeWeen muovikehikon ja muoviliiman avulla raunioita leikkaa vaan kehikosta palasia tiileksi.

Apua voi löytyä vaikkä Täältä
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

~hitto että kuulostaa vaikeelta.

Styroksin päälle sutastaan milli esim. OIVA-pikasiloitetta, tai selkokielellä kittiä, johon märkänä piirretään tiilen reunat. Esim. tää on tehty kitistä ja 2 tuumasesta levystä. Hellpoa kuin mikä ja suhteellisen nopeaa.

Apua voi myös hakea linkkihakemiston "maalaus, konverttaus ja maisemanteko"-kohdan linkkien avulla. Nyt en muista ulkoa montaa, mutta ainakin http://www.terragenesis.co.uk ja http://www.netterrain.de on ihan hyviä sivuja. Sitten just thelastalliancesta löytyy hyvi artikkeleita ja kaavoja, sekä Cmonista taisi jotain pikkunyhräystä löytyä Artikkelien puolelta.
Icecube

Lisätköön vielä että rauniot tulevat WH40k peleihin. Tuo Eetu5:sen idea on aika ovela, pitää kokeilla tehdä alkuun jotain pientä ja katsoa minkälaista jälkeä saa aikaseen.
Ilmeisesti DAS-massasta saa hienoja tiiliä tehtyä. Haluan siis todella rikkinäisiä raunioita tehdä.
Jc42

Viesti Kirjoittaja Jc42 »

Otat vanerista pohjan ja semmosesta laatikko pahvista liimaat 90 asteen kulmaan kaksi palaa ja revit/leikkaat paloja irti ja sit liimaat siihe suora kulmaisen kolmion lattiaks tai yläkerraks...Jos et ymmärtäny ni koitan jossai vaihees selvittää asiaa.
Hodarimies

Viesti Kirjoittaja Hodarimies »

Ja jos haluut tehä sen pahvista,mutta haluaisit näyttämään sen styroksiltä tai rapatulta pinnalta ni laitat pahvin päälle Polyfilleriä
Pitkäs tauon jälkeen jälleen sotussa spämmimäs :P
Icecube

Ei tuo pahvi oikein kiinnosta, vähän paksummat seinät sais olla, ja rauniot voi olla vaikka kivipalojen muodostelmia eli ei mitään 2 seinää ja lattia ym juttua...
Hormagaunt

Viesti Kirjoittaja Hormagaunt »

Suosittelen kapa-levyä sopivasti leikattuna ja liimattuna alustaan. Täjän päälle vaikka pikasilotetta ja maalia. Ei nyt ole kuvia näytettävänä, mutta voin vakuuttaa että materiaali on hyvä. Sitä saa usein kopiokaupoista ja muista sen sellaisista jämäpaloina, mutta voinee sitä ostaakin.

Englanninkielisiltä sivuilta Kapalevy on tuttu nimellä Foamcore.
Icecube

Ilmeisesti Finnfoamista saa hyvin tehtyä rauniokiviä, mutta mikä olisi hyvä materiaali alustalle? Pahvi kun tahtoo mennä kieroksi, auttaisko parin pahvin liimaaminen toisiinsa? Entä millä konsteilla flockin/hiekan saisi hyvin pysymään maastopalasessa?
Hormagaunt

Viesti Kirjoittaja Hormagaunt »

Flock ja hiekka pysyy parhaiten ensin hieman vedellä laimennetulla PVA, eli polyvinyyliakrylaattiliimalla - paremmin tunnettu nimella erikeeper tai yleisliima tai puuliima. Sinullahan sitä olikin.

Sen jälkeen kannattaa maalata päältä, maali sitoo loputkin jämät pintaan.

Alustaksi suosittelen joko kapalevyä tai sitten kuitulevyä, eli kovalevyä. Jälkimmäinen on vaikeahko työstää ja kohtuu raskas, mutta kestää hyvin. Kapalevya taas voi olla vaikea saada. Olen myös kuullut että kahden pahvin liimaaminen toisiinsa voi auttaa paljonkin vääntymistä vastaan. Itse en tosin käytä muuta kuin mainitsemiani materiaaleja.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Itse suosittelisin kovalevyä pohjalle(sahalla se onnistuu :D). Vaatii hitusen työtä mutta kova alusta ja karhea pohjan luulisi takaavan ettei alusta liu hevillä. Itse raunioiden materiaaleiksi joko pahvia tai jos varaa on niin kapalevyä. Olen nyt itse käytellyt kapalevyä ja tullut siihen tulokseen että sehän tosiaan on pahuksen hyvä materiaali kaikenlaisiin taloihin, raunioihin yms. Sen päälle vaan maalin/hiekan sekoitusta jos haluat kivisen vaikutelman.

Tuolla tavalla ainakin itse lähden raunioita rakentamaan.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Icecube

Saakohan Darwin-massasta tehtyä hyviä raunioita vai kannattaako rahat käyttää vaikkapa Finnfoamiin?
gawd

Viesti Kirjoittaja gawd »

ei mitään finnfoamia kannata ostaa, jostain rakennus työmaalta haet sitä tai muuta styroksia ei sellaiseen rahoja kannata tuhlata
big or small,we loot it all.hmph..
Beowulf

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

gawd kirjoitti:ei mitään finnfoamia kannata ostaa, jostain rakennus työmaalta haet sitä tai muuta styroksia ei sellaiseen rahoja kannata tuhlata
Ei saa varastaa. ;)
No itse olen tehnyt raunioni finfoamista, ja spruen palasista.
Alustaksi olen laittanut vaneria jonka olen sahannut muotoon,
sekä päällystänyt hiekalla ja static gras:illa.
Ihan hienoja pitäisi tulla.
Sitten finfoamia kannattaa kysellä rautakaupoista että jos ne antaisivat kuljetuksessa pilalle menneitä levyjä ilmaiseksi, tai pienellä maksulla.
Toto, I don't think we're in Kansas anymore ...
Eetu5

Viesti Kirjoittaja Eetu5 »

Darwia olen myös kokeillut, siitä saa ihan kohtuu hyviä "Kivenlohkaretiilin" palasia.
leguriand

Viesti Kirjoittaja leguriand »

vinvoomi on kätevää ei sula sprayauskesta toisin kuin styroks ja siitä saa ''kivan'' näköistä atzkartelu veitsellä.
vinvoomia saa raksalta yhen levyn jos nätisti pyytää (ainaskin minä sain) varastaa ei kananata.
levyn mitat on noin 3m x 0.5m x 10cm itse olen myös tuota silote juttua käyttäny ku jäi yhes rempas yli (meil on sitä abaut kaks kymmenen litran sankoa ja muutama litran tuubi hienotasoitepakkkelia

pitääpä teha tollanen tyylikäs muulin pätkä!
Bumba

Viesti Kirjoittaja Bumba »

Ehkä tätäkin voi kokeilla: Aaltopahvia, sakset paperia, tulostin, mattoveitsi, liima ja rojut lattialle:

tulosta nämä:

http://uk.games-workshop.com/40kunivers ... mplate.pdf

http://uk.games-workshop.com/40kunivers ... late_3.pdf

http://uk.games-workshop.com/40kunivers ... late_2.pdf

leikkaa paperit ja piirrä ne pahville leikkaa ja liimaa!

ohjeet viellä:
http://uk.games-workshop.com/40kunivers ... g_page.htm
Internal affairs inquiry? A court of impeachment? no! this is an inquisition.
Icecube

Kuten sanoin haluan rauniot tehdä "kivistä" eli rakennukset todellakin olisivat rauniota.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”