sun tzu: the art of war eli sodankäynnin taito?

Jos sinua askarruttaa, kuinka pärjätä ystäväsi voittamattomalle porukalle, täältä voit saada vinkkejä armeijasi kokoonpanoon sekä vastalääkkeitä erilaisten vihollisyksiköiden kohtaamiseen.
daedalus6

sun tzu: the art of war eli sodankäynnin taito?

Viesti Kirjoittaja daedalus6 »

Tälläisestä kirjasta olen kuullut, ja kun kaverit vielä painotti, että se on hyvää _yleisivistävää_ luettavaa niin sen sitten lainasin.

Tästä on saattanut olla ennenmminkin puhetta, mutta löytyykö tästä kirjasta mitään lukua tai kohtaa joka olisi niin yleismailmallinen, että olisi avuksi jopa Warhammeris?

Kaverit vain hetti tälläistä legendaa, mutta varma en todellakaan ole.

P.s joko sodankäynti on helpompaa kuin luulinkaan, ta minulla on joku lyhenetty painos:)
If you see me you, must be a seemen.
Webziz

Viesti Kirjoittaja Webziz »

Kirja on suurimmaksi osaksi filosofiaa ja sisältää varsin yleismaailmallisia viisauksia. Todellakin siis osa yleissivistystä.

Kirja pätee ihmisen tyhmyyteen, ei hammereiden momentumiin.
-An' off we go-
Chade

Viesti Kirjoittaja Chade »

Sotataktisesti siitä irtoaa vain vähän, jos ollenkaan apua, siinä kun enimmäkseen keskitytään mm. huoltoon ja taistelukentän valintaan. Asioita, joista ei Hammereissa pahemmin hyödy.

Mutta hyvä kirja, ei sen puoleen...
"Söpö sixpackmonsteri!" -kauneinta mitä Nightbringeristä on koskaan sanottu
SirUlrich

Viesti Kirjoittaja SirUlrich »

Sun Tzu on sakemanni Carl von Clausevitzin (kirjan nimi on Vom Kriege) ohella yksi suurimmista länsimaisen sodankäynnin teoreetikoista. Joo se kirja on vanha kuin mikä mut kaikki perusasiat on yleispäteviä.

Eli kirja on filosofiaa, mutta erittäin tärkeää sellaista. Siellä on melkoisen paljon itsestäänselvyyksiä, mutta nekin kannattaa miettiä huolella.

Warhammeriin pätee kirjasta aika moni ajatus. Mun oma suosikkini on:

"Näytä vahvalta siellä missä olet heikko. Näytä heikolta siellä missä vahva. Vastustajasi harhauttaminen on voiton avain." (Tää ei sit ole lainaus vaan ulkomuistista kirjoitettu mukaelma...)

-Uffe
In service,
Sigmar Deus
Deornath

Viesti Kirjoittaja Deornath »

Jos sodankäynnin taktiikasta haluaa saada selvyyttä ja hyötyä hammeriin, kannattaa ehkä lukea sir Montgomeryn Sodankäynti kautta aikojen. Sen on noin 1000 sivuinen opas kaikesta mahdollisesta alkaen blabylonialaisten käymistä sodista, päättyen muistaakseni Vietnamiin tai Afganistaniin. Kattavat kuvaukset erilaisista taktiikosta ja sotatekniikoista.

Huom. Montgomery oli se tyyppi, joka voitti Rommelin p-afrikan aavikoilla, en mikään turha kaveri muuten
We got 20-4-13
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

Näytä heikolta, siinä missä olet vahva ja päinvastoin... Tuo ei kyllä ihan kaikkia vastaan toimi. Jokainenhan meistä osaa noita Codexeja/Armybookkeja lukea. Ihan turhaa on koettaa selittää että Eldarit ovat kovaakin kovenpia mätössä, kun ne eivät ole.

Itsestäänselvyyksiä ei muuten ole.
zqmfgb
Ninnu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ninnu »

Sieni2 kirjoitti:Näytä heikolta, siinä missä olet vahva ja päinvastoin... Tuo ei kyllä ihan kaikkia vastaan toimi. Jokainenhan meistä osaa noita Codexeja/Armybookkeja lukea. Ihan turhaa on koettaa selittää että Eldarit ovat kovaakin kovenpia mätössä, kun ne eivät ole.

Sitä ei välttämättä ihan noin yksinkertaisesti tarvii toteuttaa... Ymmärtääkseni vastustajan hämäämisessä kannattaa olla aika juonikas, uppoo meinaa paremmin. :-)
Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal.
daedalus6

SirUlrich kirjoitti:
"Näytä vahvalta siellä missä olet heikko. Näytä heikolta siellä missä vahva. Vastustajasi harhauttaminen on voiton avain." (Tää ei sit ole lainaus vaan ulkomuistista kirjoitettu mukaelma...)

-Uffe
Kuinkas tämä toimii, kun eikös vihollinen näe koko ajan minun armeijani? No paitsi fanaatikkoja....
Kharon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kharon »

Ninnu kirjoitti:
Sieni2 kirjoitti:Näytä heikolta, siinä missä olet vahva ja päinvastoin... Tuo ei kyllä ihan kaikkia vastaan toimi. Jokainenhan meistä osaa noita Codexeja/Armybookkeja lukea. Ihan turhaa on koettaa selittää että Eldarit ovat kovaakin kovenpia mätössä, kun ne eivät ole.

Sitä ei välttämättä ihan noin yksinkertaisesti tarvii toteuttaa... Ymmärtääkseni vastustajan hämäämisessä kannattaa olla aika juonikas, uppoo meinaa paremmin. :-)
Nimenomaan. "Knowledge is power, hide it well."
daedalus6

Ninnu, kharon?

Deja vu, anyone?
Kharon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kharon »

daedalus6 kirjoitti:
SirUlrich kirjoitti:

-Uffe
Kuinkas tämä toimii, kun eikös vihollinen näe koko ajan minun armeijani? No paitsi fanaatikkoja....
Esimerkiksi vihollisen houkuttelemista ansoihin sillä varjolla että jonkun asian tekeminen, johonkin liikkuminen näyttää edukkaalta vastustajasta kuuluu ihan samaan asiaan. Ei sen tarvitse koskea pelkästään itse armeijan kokoonpanoa.
Deornath

Susiratsastajat ovat erinomainen keino vastustajan hämäämiseen. Niillä voi tehdä hienäja manööverejä vastustajan sekä hämäämiseksi että oman iskun antamista varten..
"Näytä vahvalta siellä missä olet heikko. Näytä heikolta siellä missä vahva. Vastustajasi harhauttaminen on voiton avain."
-Uffe
Tuo on taitoa parhaimmillan. Antaa vastustajan luulla, että on erinomainen ratkaisu chargata heikolta näyttävään unittii, joka tulee saamaan tukea seuraavalla vuorolla.
We got 20-4-13
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

En tiedä ymmärsitkö nyt ihan tahallasi väärin. Ei tietenkään tuhansia vuosia vanhaa filosofiaa voi noin suoraan soveltaa johonkin sotapeliin, varsinkaan vaan yhden sitaatin perusteella. Kannattaa kuitenkin lukea se kirja, vaikka se ei sulle voittoa takaisikaan.

Art of Warin muuten löytää netistäkin:http://www.sonshi.com/.
Tuolta löytyy kaikki muutkin tärkeät strategiaa käsittelevät kirjat. Tosin englanniksi, mutta kehittyypä kielitaito siinä samalla.

Edit: Ja niille jotka tuon linkin laillisuutta, niin toteampa vaan että copyrightit ei tietenkään päde tuhansia vuosia vanhoihin kirjoihin.
And they wonder how he dealt with stress so well..
Ninnu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ninnu »

daedalus6 kirjoitti:Ninnu, kharon?

Deja vu, anyone?
:?:

*ulkoilee eli on ihan pihalla*

:idea:

Ja mähän olen oikeasti ihan surkee strategikko ja en ikinä hämäis ketään... :twisted:
Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal.
SirUlrich

Deornath kirjoitti:
Susiratsastajat ovat erinomainen keino vastustajan hämäämiseen. Niillä voi tehdä hienäja manööverejä vastustajan sekä hämäämiseksi että oman iskun antamista varten..
"Näytä vahvalta siellä missä olet heikko. Näytä heikolta siellä missä vahva. Vastustajasi harhauttaminen on voiton avain."
-Uffe
Tuo on taitoa parhaimmillan. Antaa vastustajan luulla, että on erinomainen ratkaisu chargata heikolta näyttävään unittii, joka tulee saamaan tukea seuraavalla vuorolla.
Sen ei tarvitse edes olla noinkaan suoraviivaista. Psykologinen sodankäynti toimii myös psykologiasääntöjen ulkopuolella...
Esim. Yks Hellblasteri hyvin sijoitettuna ja vastustaja ei uskalla tuoda joukkoja siihen ränniin (ampuma-alueelle). Niinpä mulla on 125 pistettä blokkaamassa aika ison lohkon pöytää. Silloin mä voin melkoisen rauhassa käyttää sitä samaa lohkoa esim flank hyökkäysten reitittämiseen... Tms.

Tai saada vihulaisen chargeamaan mun heikkoa unittia keskellä pöytää, kunnes chargen jälkeen se huomaa, et oho:" nyt tais käydä hassusti. Toi charge siirsikin mut pois varsinaisesta taistelusta kun ritarit ja niitten kaverit alkoi jyrää mun selän takana..."

-U
In service,
Sigmar Deus
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

VJ kirjoitti: En tiedä ymmärsitkö nyt ihan tahallasi väärin. Ei tietenkään tuhansia vuosia vanhaa filosofiaa voi noin suoraan soveltaa johonkin sotapeliin, varsinkaan vaan yhden sitaatin perusteella. Kannattaa kuitenkin lukea se kirja, vaikka se ei sulle voittoa takaisikaan.
Mikään ei takaa MINULLE voittoa... :D
zqmfgb
Deornath

Sienet onkin asia erikseen
We got 20-4-13
Kalakukko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalakukko »

Kun joku nero kirjoittaisi kirjan, "Näin heität noppia" Niin alkaisi hammeria sujua :lol:
::Ei ole hyviä ihmisiä, on vain pahoja ihmisiä, joila on kaksi vastakkaista puolta::
SirUlrich

PXI kirjoitti:Kun joku nero kirjoittaisi kirjan, "Näin heität noppia" Niin alkaisi hammeria sujua :lol:
Aamen sille! Vois luulla et kun joku perustelee tappionsa huonoilla nopanheitoilla niin sitä pidetään säälittävänä häviäjänä - mutta sitten kun se noppakeiju kääntä itselle selkänsä niin voih...

Nopathan ne liian usein ratkaisee...
In service,
Sigmar Deus
Lord E

Viesti Kirjoittaja Lord E »

Sun Tzu auttaa kieltämättä paremmin Shogun: Total waria pelatessa kuin warhammerissa. Toimii muutes varmaan myös Medieval: total warissa.

Ihan hyvä kirja (eli kiria) se on.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Taktiikat”