Mik olis se ideaali tilanne koskien suom figusceneä netissä?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Grond

Viesti Kirjoittaja Grond »

Aacheronilla on mielestäni yllä (sivu tietysti vaihtui kun postasin tämän) ja edellisillä sivuillakin loistavia pointteja.

Nythän on siis niin, että foorumilla on nelinumeroinen luku käyttäjiä. Mitä me haluamme foorumilta? Minä, ja ns "veteraaanikäyttäjät" olemme väsyneitä tietyntyyppisiin postauksiin. Totuus vain on se, että minä ja muut "veteraanit" olemme vähemmistöä. Joko rakennetaan eliittifoorumi, jonne ei ole lapsilla asiaa, ja jonne tulee 5-10 uutta viestiä päivässä. Tai annetaan asian olla, jolloin saamme sen 500+ viestiä päivässä.

Totuus vain on se, että noista 500+ viesteistä oikeasti "turhia" on se 2%. Loput ovat vain kohinaa, joka ärsyttää juuri itseä, koska saman asian jauhaminen parin vuoden kokemuksella alkaa todella kyrsiä. Esimerkki: joku postaa 2k kääpiölistan. Se on melkein samanlainen kuin 200 edellistä 2k listaa. Saatan mielenkiinnosta vilkaista, ja unohtaa asian. Jos tuonne sitten tulee 5 sivua viestejä, mitä sitten? Alkuperäinen postaaja halusi kommenttia omasta listastaan, jota mahdollisesti oli miettinyt pitkäänkin. Jos laitan "selaa vanhoja aiheita" -kommentin, palvelen ketä? Jos unohdan aiheen, ja annan muiden keskustella, mitäpä minä hävisin?

Paha tietysti sanoa mode-statuksen omaavana. Välillä lukko heiluu minun toimestani turhan herkästi. Yksi tai kaksi aihetta on oman modeoikeuksien aikana pantu toimestani lukkoon "vattu nyt riittää" -mentaliteetilla. Kaikki muut olen pyrkinyt perustelemaan.

Mutta nyt ei keskusteltukaan moderaatiosta, joten siitä ei sen kummempaa. Kaikilla Sotavasaralaisilla pitää olla yhtäläinen oikeus osallistua keskusteluun, mielestäni. Jokaisen pitää sisäistää säännöt, mielestäni. Jos säännöt eivät avaudu, se saakelin kakkamainen Grond (tai Captain) tulee ja jyrää. Muuten, sana pitää olla vapaa. Se tuhanneskahdessadas "kantsiiko ostaa Archaon" ei saisi aiheuttaa räjähdystä (vaikka minä ja 200+ muuta hajotaankin siitä).
Viimeksi muokannut Grond, Ma 29.11.2004 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mayhemia

Viesti Kirjoittaja Mayhemia »

Viestien määrän rajoittaminen Imo ei toimi, koska jollain voi olla jotain oikeaa sanottavaa enemmän kuin yhden viestin verran päivässä.

Mieleeni tuli menetelmä jossa haku toiminto käynnistyisi kun käyttäjä tekee uuden aiheen. Eli Ville8v tekee aiheen ja kirjoittaa otsikoksi "Miten aloitan chaoksen", tämän jälkeen haku käynnistyy automaattisesti ja näyttää tulokset, jos ei vieläkään tärppää niin Ville8v voi hyväksyä postauksen jolloin viesti lähetetään.

En sitten tiedä kuinka vaikeaa tuo on toteuttaa, en ainakaan usko että kovin vaikeaa.

Ongelma numero yksi olisi tietenkin se että malttamaton aloittelija painaa "hyväksy viestin lähettäminen" nappia ennenkuin edes katsoo haku tulosta.

Edit// http://forums.sotavasara.net/viewtopic. ... c&start=45
Katsokaapa huviksenne mitä kyseisen topikin aloittaja on huudellut väliin, tuommoista pitäisi vielä kestää varsinkin kun aihe oli jo menossa mielenkiintoiseen suuntaan. :'(
Viimeksi muokannut Mayhemia, Ma 29.11.2004 18:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The Swordmaster

Viesti Kirjoittaja The Swordmaster »

Yks vaihtoehto olis että kun joku littyy sotavasaraan, hän saa jonkilaisen "aloittelija" statuksen. "Aloittelijat" voivat vain postata teittyihin foorumeihin, ja voitaisiin tehdä uusi foorumi jonne nämä voivat postata. Sitten kun on postannu jonkin aikaa ja on todistanut olevansa kelpoinen, hän saa täydet memberin oikeudet ja voi postata kaikkii foorumeihin.
Sen lisäksi näihin voisi vielä littää esim. Avatarin ym. käyttö salittu vain täys membuille jos haluaa.
Idea on pöllitty täältä
Tässä oli quote mutta jostain ******** syystä se on kieletty.
Cython

Viesti Kirjoittaja Cython »

Miekkamestarin ylä esittämä idea ei sikäli ole lainkaan hullumpi, koska se antaa aloittelijan postata edes jotain. Aiemmat ehdotukset kahden kuukauden kokelasajasta ovat vähintäänkin omiaan tuhoamaan kaiken kiinnostuksen foorumiin ja ehkäpä jopa harrastukseen, jos pelikavereita ei lähellä asu. Tietenkin tässä kysymyksessä pitää ottaa huomioon foorumin tulevaisuuden näkymät. Halutaanko sotun käyttäjämäärä pitää kasvussa, jolloin kaikenlaiset rajoitukset uusien kirjoittajien viestejä kohtaan tuhoavat kasvumahdollisuudet, vai onko tavoitteena tietty määrä rekisteröityneitä, joka kasvaa pikkuhiljaa. Jälkimmäisen vaihtoehdon saavuttamiseksi kahden kuukauden noviisiaika on ihanteellinen ratkaisu. Kyse on vain siitä, mitä sotulta oikeasti halutaan.
TK-armeijani blogi Toistaiseksi jäissä...
niblebitzer
Chaosboyz Crew

Viesti Kirjoittaja niblebitzer »

Aacheron kirjoitti:Tuollainen Nibblebitzerin mainitsema julkinen häväistys viallisten listojen johdosta alkaa jo olla sairasta, eikä niin vähänkään. Minkälainen yhteiskunta (tai sosiaalinen kanssakäyminen) syntyy pelon ja pelottelun tuomasta pakko-opista? Jos panee uudet pelaajat pelkäämään tuolla tavalla listojensa mahd. epäkorrektiuudesta, en ymmärrä miten te saatte mitään muuta pelaajakuntaa kuin juuri ne wanhat ja tärkeilevät naavaparrat... Huh!

Olette, Kaaospojat, elitistejä ja egoistejä näin yleisellä taholla. En halua haukkua kaikkia yleisesti, mutta monet teistä ovat osoittaneet aika raavasta elitismiä ja piittaamattomuutta nuoria ja kokemattomia käyttäjiä kohtaan. Kaikki ei mene teidän pillinne mukaan vaikka satuttekin olemaan suurin suomalainen Warhammer-turnauksien järjestäjä. Kunnioittakaa perkele vieköön nuoria pelaajia, tai ostakaa itse webspace ja pistäkää pystyyn ChaosBoyzien oma eliittifoorumi johon ei hyväksytä ketään alle lukiolaisiän...
Laitetaan nyt alkuun se nimi oikein. Se on Niblebitzer ja sen takana olen minä, Erno. Sitten todetaan, että jos et paremmin tiedä, ei yksikään pelaaja turnauksissamme ole juossut Smökin ympäri alasti, vaikka sillä on uhkailtu maailman alusta asti. Myöskään yhtään pelaajaa ei ole lähetetty itkien kotiin sen takia, että häntä olisi kiusattu. Satunnaista sisäpiiri vitsiä ja piikittelyä tapahtuu, kohteena muutenkin tutut kaverit.

Olemme sitten mitä tahansa elitistin, egoistin tai sovinistin väliltä, ei turnauksissamme tapahdu syrjintää iän, painon, pituuden tai hatun koon mukaan. Ei ainakaan meidän toimesta. Se mitä haluaisimme lukea netistä on eriasia. Meillä on oikeus ilmaista mielipiteemme siitä mitä haluaisimme lukea, mitä emme. Aivan kuin kenellä muulla tahansa.

Olen pelannut yli 15v pikku-ukoilla, eli pitempään kuin osalla forumin käyttäjistä on ikää. Siitä turnaus ympäristössä hieman vajaa puolet. Olen nähnyt jo likimain kaiken enkä todellakaan ole kiinnostunut sadannesta mitä ostaisin seuraavaksi topicista. Tai vastaavasta turhasta sonnasta mitä nuoret ja/tai kokemattomat suoltavat, saati sitten teinislangista. Aikomuksenani on ollut kirjoittaa artikkeli erilaisesta lähestymistavasta nykyiseen 40k peliin, mutta en ole varma haluanko. Se voisi järkyttää montaa nuorta ja vanhaa kävijää raadollisuudellaan.

-Eikka
- The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your action.

http://lunatix.epixx.org/
Aacheron
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aacheron »

Niblebitzer/Erno - käyttäjätunnustasi kirjoittaessani sormet olivat vielä osittain kylmiä näiden talvisäiden takia. Sitten, itse asiaan.

Pyydän anteeksi jos syytin teitä syyttä; epäilinkin itse asiassa omaa lukutaitoani kun luin jotain teidän "pelottelutaktiikoistanne" joilla saatte karsittua viallisten listojen määrää... Taisin johtaa mielipiteeni osittain viestisi sävystä ja sen kirjaimellisesta sisällöstä. En kylläkään tuntenut, enkä tunne, teidän "skeneänne" Kaaospojien turnauksissa.

Minäkin tahdon lukea juuri sitä mitä minä tahdon 'Netistä, mutta minunkin on tyytyminen valmiiseen tarjontaan, tai vaihtoehtoisesti voisin saada aikaan omat lukemiseni, esim. mainitulla oman foorumin perustamisella. Muistaakseni Proboards on ilmainen palvelu, jossa ei ole EZBoardsien tapaista roskamainontaa liikaa. Ihan oikeasti, jos haluatte eliittien foorumin, tehkää ihmeessä! Minäkin tulen keskustelemaan, jos minut päästetään sinne vasemmistoaatteineni...

Teinislangin ja naiivin viestisisällön välinen ero on karmivan suuri; teinislangi on puhuttua kieltä jonka minusta pitäisi pysyä puhuttuna (tai, puhumattomana, jos tarkkoja olemme), eikä sitä saisi vuotaa Sotuun tai muuhun kirjalliseen lähteeseen. Sitä tapahtuu, ja siitä keskustellaan. Kunhan ihminen yrittää hartaasti ja aikuisen oikeasti parantaa kirjoitettua kielenkäyttöään (esim. oikeinkirjoitusta jne.), niin homma on menossa oikeaan suuntaan. Jo kirkonisä Augustinus tiesi, ettei hyveitä voi saavuttaa täydellisesti, niitä kohti voi vain tähdätä harras usko sydämessään. Kait pääasia on, että ihmistä ymmärretään, kipurajan sisällä.

Mutta vakava tosiasia on, että Sotu on yleinen foorumi, jossa selvä vähemmistö haluaa lukea eliittimäisempää kirjoitelmaa, ja muu possee on täysin tyytyväinen "Kannattaisiko hankkia termiksiä?"-viesteihin.

Täysin aiheen vierestä, kirjoita ihmeessä se artikkeli. Minua kiinnostaisi lukea raadollista konseptia figupelaamiseen kohdistuvan asenteen muutoksesta viimeisen 15 vuoden aikana...

Miekkamestari ja Cython - ei helkutissakaan, ei mitään rajoituksia. Ja kuka olisi "newbie"? Missä raja kulkisi, ja miten päästäisiin täydeksi käyttäjäksi? Yleisten vaalien avullako? Joku mode valitsisi? Kuka valvoisi? Pitäisikö kaikkien veteraanienkin käydä läpi uudelleenrekisteröinti? Ajatteleeko kukaan Weekkiksen/Modekunnan työtaakkaa näitä juttuja heitellessään? Ehdotuksistanne (kaikkien teidän "rajoittakaa sitäjatätä/alokasaika käyttöön"-viestien postaajienne ehdotuksista) tulee mieleen UFO ykkösen snap shot rupisella pistoolilla - ei varmaankaan osu näin vaikeastiosuttavaan kohteeseen, ja jos osuukin, ei teho ole hääppöinen...

Vastatkaa joku teistä "rajoittajista" näihin argumenttikysymyksiini joita suollan ehdotustenne yhteydessä, niin teillä voisi ehkä olla jotain perustaa miltä argumentoida.
Viimeksi muokannut Aacheron, Ma 29.11.2004 19:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
and her hallway
moves
like the ocean
moves
The Swordmaster

Viesti Kirjoittaja The Swordmaster »

Aacheron kirjoitti:

Miekkamestari ja Cython - ei helkutissakaan, ei mitään rajoituksia. Ja kuka olisi "newbie"? Missä raja kulkisi, ja miten päästäisiin täydeksi käyttäjäksi? Yleisten vaalien avullako? Joku mode valitsisi? Kuka valvoisi? Pitäisikö kaikkien veteraanienkin käydä läpi uudelleenrekisteröinti? Ajatteleeko kukaan Weekkiksen/Modekunnan työtaakkaa näitä juttuja heitellessään? Ehdotuksistanne (kaikkien teidän "rajoittakaa sitäjatätä/alokasaika käyttöön"-viestien postaajienne ehdotuksista) tulee mieleen UFO ykkösen snap shot rupisella pistoolilla - ei varmaankaan osu näin vaikeastiosuttavaan kohteeseen, ja jos osuukin, ei teho ole hääppöinen...
No heti kun on kirjoittanut parin viikon aikana asiallisia posteja, sinusta tulisi täys membu, eli ei mitenkää vaikeaata. Kun on mielestään täyttänyt kriteerit, PM:ää jollekin modelle joka katsoo vähän aikempia viestejä ja sen perusteella päättää asiasta. Ei kyllä mitenkään vaivatonta. Ja sotavasarassa on kyllä jo sen verran käyttäjiä että voisi hankkia pari uutta moderaattoria
Viimeksi muokannut The Swordmaster, Ma 29.11.2004 19:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tässä oli quote mutta jostain ******** syystä se on kieletty.
Blackguard

Viesti Kirjoittaja Blackguard »

The Swordmaster kirjoitti:
Aacheron kirjoitti:

No heti kun on kirjoittanut parin viikon aikana asiallisia posteja, sinusta tulisi täys membu, eli ei mitenkää vaikeaata. Kun on mielestään täyttänyt kriteerit, PM:ää jollekin modelle joka katsoo vähän aikempia viestejä ja sen perusteella päättää asiasta. Ei kyllä mitenkään vaivatonta.
Tuo kasvattaisi modejen loputonta työtaakkaa.. Modet ovat kuten mainittu jo ainakin miljoona kertaa erittäin ylityöllistettyjä. Modeja olisi saatava lisää ja heidän hommiaan vähennettävä.
"Jazz on imperialistien ideologinen ase vallankumouksellisten kansojen degeneroimiseksi." - Kim Il Sung
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Niblebitzer kirjoitti:
Olen pelannut yli 15v pikku-ukoilla, eli pitempään kuin osalla forumin käyttäjistä on ikää. Siitä turnaus ympäristössä hieman vajaa puolet. Olen nähnyt jo likimain kaiken enkä todellakaan ole kiinnostunut sadannesta mitä ostaisin seuraavaksi topicista. Tai vastaavasta turhasta sonnasta mitä nuoret ja/tai kokemattomat suoltavat, saati sitten teinislangista.
Se on huono juttu, mutta valitettavasti suurin osa Suomen figupelaajista ei ole pelannut yli 15 vuotta. Osa harrastajista on aloittanut viikko tai kuukausi sitten ja saattaa kaivata opastusta harrastukseen. Jo iästä johtuen näiden aloittelijoiden (sori, Grond - minusta "pentu" ei ole halventava nimitys, käytän sitä alaikäisistä aivan luontevasti, kuten myös sanaa "neekeri" tummaihoisista) tapa muotoilla kysymyksensä ei ole välttämättä kovin kypsä. Ymmärrän, että sinua ei kiinnosta lukea näiden ihmisten postauksia.

Tämä foorumi ei kuitenkaan ole tarkoitettu vain sinua varten. Demokratiassa (jollainen Sotavasara ei ole, mutta vertaan sitä silti) enemmistö jyrää, vähemmistö kärsii. Jos suurin osa figuttajista on nuoria, eikö suurimman osan keskustelustakin tulisi olla suunnattu heille? Kyllä minullekin eliittikerho kelpaisi, mutta en siitä huolimatta suostu hylkäämään opastusta kaipaavia lapsosia.

Ja vielä: Tämän päivän newbiet ovat parin vuoden päästä ChaosBoyzien turnauksissa kävijöitä. Jos heitä ei lannisteta harrastuksen alkumetreillä.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
LAndE

Viesti Kirjoittaja LAndE »

Sanon itsekkin sanasen tässä välissä.

Mielestäni tuollainen koeaika systeemi ei voi toimia, syy on yksinkertainen: Modeja ei ole tarpeeksi lueskelemassa jokaisen uuden käyttäjän viestejä joihin on jo valmiiksi kyllästynyt. Ja etsimään sieltä ne hyvät "kokelaat" ja antamaan niille siten member-statuksen. Yhdyn näin moneen edelliseen kirjoittajaankin.

Armeijanvalinta oppaista on puhuttu kohtuu paljon. Eikö teistä kukaan ole lukenut Kapteenin armeijanvalintaoppaita? Erittäin mallikkaita, ehkä hieman lyhyitä. mutta siinä olisi ainakin erittäin hyvä pohja jota voisi jatkaa jos tarvitsee. Itse en näe sitä(kään) tarpeellisena.

Lopputuloksena tässä "sodassa" taitaa olla vain yksinkertaisesti modejen lisääminen tietyille alueille. Ja käyttäjien "Ilmoita ylläpidolle" napin käyttö. Tuokin nappi on vain niin hyvin piilotettu, että sitä ei ole ihan helppo löytää. Saisiko siitä tehtyä enemmän huomionta kiinittävä?

Tuosta "haku" toiminnostakin on nillitetty jonkun verran. Miksi sitä ei laiteta näkyvämmäski? Se on yhtä piilossa kuin Peliporukat. Vaikkapa samanlaiseksi kuin Yksityisetviestit merkki, mutta vain tuon valikon vasemmalle puolelle?

Siinä sana tai pari.

Ja lisäyksenä toivon, että täällä ei koskaan tule olemaan tälläistä:
http://www.puolenkuunpelit.com/forum/vi ... php?t=2835
Olen kohta aikuinen, mutta en ihan vielä.

Ostetaan Lizardmenejä! Pistä YV! Ja tarjoa figujasi!
Dalamar

Viesti Kirjoittaja Dalamar »

Vaikka jauhan vain samaa mitä mieltä täällä näyttää suurin osa olevan, niin peelot eivät suoranaisesti ole mikään ongelma. ei niistä tarvi oikeasti välittää. vittuilemisella saa aikaan vain katkeria pikkuisia jotka syvän masennuksen vallassa riepottelevat muita kohtalontovereitaan.
opastaa vain kärsivällisesti, jos jaksaa. kaikki me olemme joskus olleet pieniä, tyhmiä ja mistään mitään tietämättömiä peeloja. vaikka äidinkieli on ehkä ollutkin parempaa. sekin on suoraan sanottuna todella lapsellista, että sen sijaan vastaa topikkiin, niin alkaa vinkumaan siitä että "hei, saamarin peelon00b, miksi sulla ei ole isot kirjaimet pisteen jälkeen, ja miksi tuossa lukee mpua, eikö siinä pitäisi olla ampua, opettele kirjoittamaan hähä häh hää." senkin tilan voisi käyttää järkevään ja asialliseen keskusteluun figuista, eikä hyväätarkoittavien, uteliaitten ja innokkaiden harrastajien nöyryyttämiseen ja pilkkaamiseen. kaikkein hirveimpiä kielivirheitä en minäkään jaksa katella, mutta en silti ala aukomaan päätä, koska tuskin se nyt sitä ihan vain just minua nimenomaan ärsyttääkseen on tehnyt.
Moderaattoreihin olen tyytväinen, ja iso osa onkin loistavia ja uutteria ihmisiä, varsinkin grond, kun jaksaa tehdä kauheasti töitä tarina-osastolla. mutta jotkut lukotukset ovat kyllä aika kummallisia, kuten suosikkini "the emperor". keskustelu oli asiallista ja hyvin syvällistä, ja minä nautin suuresti siitä. se oli ehkä hieman OT:tä, mutta siltikin. ja minua jöi kaivelemaan, kun joku lukotti minun aiheeni ikimuistoisimmasta tavasta ja parhaista taktiikoista tappaa bloodthirster. se oli ensiksi yleisissä, koska sekä 40k:ssa ja fabassa kyseinen demoni esiintyy, mutta sitten se ensin siirrettiin faban puolella ja heti perään lukotettiin. en voi yhtään ymmärtää minkä takia.

Aivan, minulla ei ole isoja kirjaimia pisteitten jälkeen. olen pahoillani jos se on aivan sietämätöntä jostakusta.
"Kasvatitte vihaani ja melkein tuhositte minut.
Mutta vahi teki minusta voimakkaamman!"

-Nöf loordi

Kynä-ääliöt.
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Aacheron kirjoitti:Ja vielä kysymys kaikille jotka jotain "antechamber"-konseptia puuhailevat; pitäisikö kaikkien Sotulaisten mennä siitä, vai saisiko joku VIPpailla ja etuilla jonossa? Minä olen ehkä sortunut vasemmistoaatteisiin, mutta minusta kaiken maailman Esa Ristisuot ja ChaosBoyzit ovat vain ihmisiä nekin.
Varsin voimakasta osoittelua, varsinkin jos tavoitteena on tasaveroisuus. Kumpi seuraavista lauseista johtaa paremmin rakentavaa parannukseen ja kummassa ilmenee selvä erottelu erityisasemiin:

"Noidenkin pitää olla samalla viivalla muiden kanssa".

"Kaikkien pitää lähteä samalta viivalta".

Mielestäni rakentava ja asioita oikeasta parantava ajattelu kiteytyy seuraavaan lauseeseen:

"Emmä syyllist kaippa, Lahtist ja konekiväärii mää kaippa".

En muutenkaan hyväksy käyttöäni elitismin rakentajan asemassa, koska aiheeseen liittyvän kantani olen seuraavassa muodossa ilmaissut.
itse kirjoitti:Seulonnan pitäisi kohdistua vain ja ainoastaan sotavasarassa tapahtuvaan toimintaan, sen ulkopuolisista seikoista välittämättä.
Aacheron kirjoitti:Kuka tuomaroi, kenet päästetään "kovien kavereiden" kanssa temmeltämään? Millä perustein?
Käyttäjät äänestävät jaloillaan ja toiveillaan, modet toimillaan ja valinnoillaan. Viimekädessä Weekender junttaa.
Aacheron kirjoitti:Taas kerran askel uusien pelaajien halventamista sekä foorumin elitistittämistä (huh, mikä keksitty sana!) kohti.
Riippunee katsantokannasta ja siitä hyppääkö heti barrikaadeille kuullessaan sanat "muutos" ja "parannus" (Unohda äskeinen, ei kovin rakentavaa, vaan ennemminkin provosoivaa). Kysymyshän on siitä, että osa käyttäjäkunnasta on tyytymätöntä ja asiaa pohditaan ratkaisua. Keskustelun tarkoitus ei ole luoda eliittiä, vaan parantaa foorumin toimintamahdollisuuksia.
Aacheron kirjoitti:En ymmärrä miten kukaan haluaisi olla varta vasten leimatulla "newbie"-alueella, oli sitten miten tietämätön.
Voihan sille "raskaamman keskustelun" alueelle vastaavasti antaa nimeksi vaikka "Dorkacorner", niin tuskin sen jälkeen hävettää olla "newbie" -alueella.
Aacheron kirjoitti:Kaikenlainen erillinen kohtelu ilman konkreettisia perusteluja on minusta jotenkin teennäistä syrjintää.
Siitä juuri taitaakin kysymys, sillä tälläkään hetkellä ei vasarassa kohdella kaikkia tasaveroisesti. Miksi toisen vaivalla kirjoittamaa harkittua tekstiä saa häiriköidä OT kuralla, varsinkin jos OT kuraa saa rauhassa omaan aiheeseensa kirjoittaa? Toinen rakenteen, toinen hajoittaa, kumpi saa torut? Onko kummallakin oikeus rakentaa, vai kummallakin oikeus hajoittaa? Pitäisikö kummankin saada tehdä sitä mitä haluaa; toisaalla hajoitetaan, toisaalla rakennetaan. Silloinhan ollaan tasaveroisessa tilanteessa, molemmat saavat sitä mitä haluavat häiritsemättä toisiaan. Hajoittajalla on mahdollisuus rakentaa, mikäli vain luopuu hajoittamisesta ja tietysti toisinpäin.
Aacheron kirjoitti:puolina Eliitti sekä Rahvas; kukaan ei pysty niin objektiivisesti tuomitsemaan sitä paitsi, errare humanum est; jos esim. kyseessä olisi joku "myönnetty Sotu-veteraani", paineet Modea kohtaan nostaa hänet heti Elitistit-puolelle olisivat suuret.
Nollataan tilanne ja lähdetään liikkeelle tilanteesta jossa kenelläkään ei ole mitään muuta kuin puhdas "nickki", eli ollaan totaalisen tasaveroisessa asemassa. Sitten valitaan vain modet, käyttäjät ja newbiet, ketään ei hyödy mistään aikaisemmasta ja homma toimii... vai huomataanko sittenkin foorumin edetessä, että lapion varressa on Irina insinööri ja lujuuslaskelmat on tehnyt Seppo sihteeri. Kumpi on yhteisön rakentamisen kannalta tärkeää, se että jokainen tekee sitä mihin osaaminen riittää, vai se että osaamisella ei ole mitään merkitystä?
Aacheron kirjoitti:Pitääkö taas toistaa tätä mantraani siitä, mihin suuntaan aate johtaa?
Kuka on eliitti? Miksi eliitti pystyisi tuomitsemaan tarvittavalla objektiivisuudella?
Lähes kaikilla paikkakunnilla joissa figukerhoja ylläpidetään on olemassa erikseen "aloittelijoiden illat" ja "kokeneempien illat", onko tosiaan näin ikävä tilanne, että figupelaamisessa luodaan eliittiä järjestelmällisesti? Vai onko kyse vain siitä, että käytännössä erilaiset harrastajat pystyvät parhaiten nauttimaan harrastuksestaan samanhenkisessä porukassa?

Haluaako vasara tarjota erilaisille käyttäjille sopivia alueita ja muutaman kaikille figuharrastajille sopivan alueen, onko se eliitin luomista? Vertailkaan ideaa huviksenne foorumin nykyiseen rakenteeseen: miksi 40k pelaajille on oma alueensa, miksi siellä ei saa kysellä faban säännöistä, onko 40k muka jotenkin parempi peli? Miten tuo jaottelu eroaisi siitä ajatuksesta, että foorumilla olisi alue jossa saa kirjoittaa vain "raskaista ja synkkiä mietintöjä pelin olemuksesta", jos vain käyttäjiä tuollekkin alueelle riittäisi? Mikäli modet nakkaa sieltä pellolle viestit ja kirjoittajat jotka poikkeavat alueen aiheesta, niin miten se on enemmän eliittiä luovaan kuin 40k:n alueella fabasta puhumisen kieltäminen?

Kyseiselle alueellehan voisi antaa kaikille oikeudet alussa, silloin oikeuksia ei voisi saada vanhoilla meriiteillä, tai hakeutumalla parjattuun eliittiin. Käyttäjänä putoaisi pois vain kun ryhtyy kirjoittamaan alueelle sopimattomia yhden rivin kommentteja. Käyttäjää ei nakata pellolle vasarasta, joten tuomio ei ole kovin tyly, mutta on kuitenkin huomattavasti helpompi olla erittäin kriittinen mode tuolla alueella.

Kaikki tänne kirjautuneet ovat jo Suomen ainoaa oikeaa "sotavasaraeliittiä".

-E-
*Hu*
Lassek

Viesti Kirjoittaja Lassek »

Black Scars kirjoitti:
'Lähes kaikilla paikkakunnilla joissa figukerhoja ylläpidetään on olemassa erikseen "aloittelijoiden illat" ja "kokeneempien illat", onko tosiaan näin ikävä tilanne, että figupelaamisessa luodaan eliittiä järjestelmällisesti? Vai onko kyse vain siitä, että käytännössä erilaiset harrastajat pystyvät parhaiten nauttimaan harrastuksestaan samanhenkisessä porukassa?'

Kyllä; figukerhoissa, Sotavasarassa ja Siellä Ulkona oikeassa elämässä. Sitä mukaa kun yhteisö kasvaa, se synnyttää sisälleen kääpiöyhteisöjä. Silkasta ihmisen käsitys-, hallinta-, ja sietokyvyn pakosta. Sotavasara on jo kookas foorumi, ja täälläkin alkaa ilmetä tätä fraktaalisuutta. Ilmiötä vielä voimistaa se, että pienet peliyhteisöt ympäri Suomen tulevat tänne ilmaisemaan erilaisia kulttuurejaan. Tilanteeseen on vain sopeuduttava, esimerkiksi laajentamalla hallintoyksikköä eli moderaattorikuntaa hallinnoitavan enenemisen ja monimutkaistumisen myötä.
Eriarvoisuutta ei voi välttää ikinä missään. Foorumeilla arvonantoa tuovat muun muassa viisaat ja tietopitoiset viestit, joita toisilta irtoaa väistämättä helpommin kuin toisilta. (Tämän huomaavat myös tietävämmät itse; joillakin voi nousta neste päähän.) Itseriittoisen "eliittiluokan" muodostuminen on pelkästään ajan kysymys.

Näen nykyisen tilanteen Sotavasarassa ikäänkuin pyramidina, jonka juurelta lähtevät harrastuksen aloittelijat kyselevät kysymyksiään. Korkeampien tasojen käyttäjät huutelevat ylhäältä ystävällisiä rohkaisuja tai äyskivät aloittelijoiden tietämättömyydelle. Aloittelijat erottuvat heidän silmiinsä noin kärpäsen kokoisina. Julmimmin saattavat käyttäytyä juuri ne, jotka ovat vasta ravistaneet noob-statuksensa sulistaan ja eli tai ovat saaneet osakseen poikkeuksellisen karkeita viisasteluja alkuaikoinaan. Aivan ensimmäiselle tasolle kivunneet jaksavat hilata uusia ylemmäs pyramidille - vielä puutteellisine tietoinensa, mutta heille aloittelija on ihmisen kokoinen - Joku kokeneempi välillä näpäyttää erheestä, mutta he kestävät kohtalonsa. Toiselle tasolle päässeet auttavat hiljalleen ensimmäiselle kivunneet ylemmäs, ja niin edelleen.
Aloittelijoiden matkan jatkuessa ylöspäin yhteisön säännöt tulevat tutuiksi ja tiedot harrastuksesta karttuvat, niin että he itse kykenevät jo avustamaan toisia. Moderaattorit loikkivat ylös alas tasoilla, tökkivät sopeutumiskyvyttömiä puoshaoilla alas pyramidilta ja hilaavat lipsuvia ylemmäs.
Ylemmille tasoille ehdittäessä tiedonjano sen kuin kasvaa eivätkä uusien jutut pahemmin herätä kiinnostusta. Pyritään innokkaasti korkeammalle ja korkeammalle, taakse katsomatta.
Pyramidi näkyy kauas, ja houkuttelee lisää kiinnostuneita kiipeilemään rinteilleen, ja moderaattorien käsivarret väsyvät kaikesta puoshaoilla kiskomisesta. Välillä joku heistä heittää työkalunsa turhautuneena maahan (ehkä osuen johonkuhun varomattomaan), kun työ ei näytä loppuvan.
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

80% Autoa ajavista pitää itseään keskimääräistä parempina - oikeasti. Samanlaisen tuloksen luulisi tulevan, jos kyseltäisiin kuinka moni sotulainen pitää itseään keskimääräistä asiallisempana/hyvänä keskustelijana. Luokkajaottelut tulisivat varmaan monien omakuvalle varsin kylmänä suihkuna. Esim. Newbien huonosti laadittuun kysymykseen sarkastisesti vastaavat, koittaen osoittaa piikittelyllään kysymyksen järjettömyyden, voivat kuvitella jotain muuta. Jokaisen tulisi varmaan katsoa peiliin ja alkaa miettimään väh. ½ minuuttia vastaako viestiin, joka ärsytti tavalla tai toisella. On hitusen ironista, että kysymyksiä, joita ei haluttaisi nähdä ja lukea, pidetään ylhäällä jatkuvilla "palautteilla" aloittajalle. Galleriankin puolella voisi jättää sen "ei saa selvää"-kommentin laittamatta (ensimmäisen voi ymmärtää, koska se selvittää kuvanlaittajalle, miksi palautetta ei kuulu. Toinen ja kolmas ovat täysin turhia, samoin "ei toimi"-kommentin toisto) ja antaa sen vajota alas suosiolla.

Mitäs jos kaikki tätäkin topikkia lukevat jatkossa jättävät paikkojen siivouksen moderaattorien harteille täysin ja uusien opastuksen niille, jotka sen jaksavat tehdä muutenkin kuin piikitellen? Jos jokin aihe ei saa yhtään vastausta, vajoaa se alas ihan itsestään. Eihän tuo kaikkea ratkaisisi, mutta hyvä alku se olisi.

Moderaattorien työmäärää en lähtisi missään nimessä lisäämään millään esikarsintojen lukemisilla tms. koska moderaattoreilla on paljon työtaakkaa kuitenkin ja he tekevät tätä vapaaehtoisesti. Moniko teistä haluaisi moista ehdottavista haluaisi tehdä moista? Tuskinpa kukaan.

Itse näkisin sotavasaran nykyisin paikkana, jossa kaikki figuilijat voivat kohdata toisensa, olipa kyseessä vanha konkari vaiko aloittelija. Tämä painottaa sitten pelaajia ja etenkin vasta-alkajia, joilla on varmasti paljon kysyttävää ja ihmeteltävää. Konkarit osaavat itsekin hakea tietoa, sekä ehkä käydä ulkomaisilla foorumeilla, perustaa omia foorumeita/sposti listoja joihin kutsua jo tuttuja kasvoja jne. Uusille tuo onkin hankalampaa, koska eivät tunne juuri ketään ja käytännössä ei ole tietoa, miten foorumin alueet kannattaisi edes jakaa.

Pitäisi varmaan tehdä sääntöihin/ohjeisiin lisäkohtana myös "miten vastaan viesteihin", jossa kerrottaisiin miten esim. "Miten maalata X"-viestiin EI pidä vastata ja miten se on suositeltaaa. Itse suosisin esim. tuollaisissa tapauksissa sellasita tapaa, että ei anneta suoria vastauksia, mutta ei myöskään passiteta lukemaan kymmeniä sivuja teoraiaa, vaan koitetaan selvittää omaa lähestymistapaa, kenties ohjailevin kysymyksin, jolloin kysyjä voi saada "Ahaa!"-elämyksen löytäessään itse vastauksen (vaikkakin toisen avustuksella). Siinä kun ei toisaalta anneta vastausta suoraan ja toisaalta silti autetaan mukana, muutenkin kuin lämäsemällä teoriaa eteen ja sanomalla "Lue tosta, parempaa et saa". Useimpiin muihinkin kysymyksiin löytyy samanlaisia malleja.

Loppuun vielä lainaus Yön Ihmisen pojasta, sopii tähän topikkin hyvin:

Voi kunpa matkas onneksi koituis,
vihaa, katkeruutta et tuntis joutavaa.
Voi kun oisit viisaampi kuin isäs milloinkaan,
kunpa oppisit ajattelemaan.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Mainitaan nyt vielä sen verran, että esim. itse pari vuotta sitten omasi tasan itsensä kokoisen peliporukan, pari kourallista figuja ja liki täydellisen tietämättömyyden sen hetkisestä FB:stä ja 40k:sta. Figuharrastukseni kun oli ollut levossa n. 10 vuotta siinä välissä. Eli kysymyksiä olisi ollut toki varmaan satoja liittyessäni, mutta onneksi elämänkokemus oli jo osoittanut tuohon mennessä, että joku muu on mitä luultavimmin kysynyt samat kysymykset aiemminkin ja netikettikin oli toki tullut jo kauan sitten tutuksi. Lisäksi olen muutenkin enempi sivusta seuraavaa tyyppiä, joten pikkuhiljaa viisaampiensa joukkoon sulautuminen oli helppoa. Ilman sotavasara.nettiä ne pelikaverit olisivat varmaan vieläkin vähissä, ja tuskinpa ihan yhtä aktiivinen pikku-ukkoharrastaja tänäpäivänä olisin.

Pointti tälläkertaa jotakuinkin siinä, että toki 10v elämää nähneenä tai 25+ vuotta elämää nähneenä osaa jo suhtautua asioihin eri tavalla, ja kärsivällisyyttäkin useinmiten oppii matkalla. Lapselle on kuitenkin luontevaa kysyä ensin (ja yleensä vielä äänekkäästi). Tosia-asia kuitenkin on, että jos tahtoo lekkiä pikku-ukoilla, on syytä hyväksyä myös se, että törmää helposti hieman nuorempaankin väkeen. Eiköhän meistä "vanhemmista" jokainen ole ollut yli-innokas 12 vuotias aikanaan, joten muistellaanpa hetki niitä aikoja ja annetaan sitten vähän ymmärrystä nuoremmille.

Ja ymmärränhän minä, että aina ei lasten seuraa jaksa, joten kyllä minusta "eliittialueelle" voisi olla tilausta. Itse en erityisemmin semmoista kaipaa, mutta ymmärrän kyllä että joku voisi sellaista haluta. Lapsen tasolla kun olen, niin viihdyn myos ihan hyvin sellaisessa seurassa. Tehkää vaikka K-21 alue, sillä jo rajautuu melkoinen kulttuuriero toisistaan. K-24 olisi varmaan vielä lähempänä hyvää jakajaa.
johannes
Valvoja

Viesti Kirjoittaja johannes »

Jäähyä sietäis antaa tyhmästä vastauksesta eikä niinkään kysymyksestä.

Mutta sitten taas asiaan.

Mä nään kyllä sotavasaran edelleen figupeliscenen yhtenä keskeisenä vaikuttajana ja tuntuu myös että näitä ns. ongelmia liiotellaan aivan suotta.

Kun ehkä mäkin kuulun luokkaan "elitisti" tai "vanha parta" niin miks mua ei sitten ärsytä lukee sotavasaraa? Tottakai selkeet trollaukset ärsyttää, mut niiltäki on vältytty lähes kokonaan. Ehkä tosiaan jokaisen pitäs kattoo peiliin ja miettiä oisko korvien välissä jotain vikaa , ennen kuin alkaa ehdottamaan parannusehdotuksia sotavasaraan. Tällä hetkellä homma luistaa varsin mallikkaasti. Mä kannattaisin jopa kaatopaikka-alueen avaamista mihin ei modet koskis pitkällä tikullakaan.

-Johannes
chrome

Viesti Kirjoittaja chrome »

Entäs jos vanhemmille tehtäisiin se oma alue? jos he haluavat keskustella armeijoista ilman nuorempien viestejä niin silloin menisivät 'Wanhojen alueella' armeijat osioon. Kukako pääsisi vanhempien alueelle? No vaikka hakemuksella, jossa on vaikka muutaman muun hepun suositus yms. Näin vanhempien osiosta tulisi oma piiri, johon kuuluvat saisi sitä sotua mitä he haluavat.

Koko alue voisi olla piilossa, joten ei muut edes tiedä sinne hakea ellei ne tunne siellä olevia. Kun vanhemmilla olisi oma alue missä he eivät häiriintyisi nuorempien tyhmistä viesteistä niin he saattaisivat jopa jaksaa enemmän neuvoa uusia. Toinen vaihtoehto on, että he perustavat oman foorumin jonne ei muita kuin kutsuvieraita pääsisi.

Itse en näe elitismissä figu harrastuksessa mitään pahaa, ja eikös se jo osoita lojaalisuutta Sotulle jos vanhat täällä haluaisivat joitain muutoksia eikä perustaisi toista foorumia... toisaalta sehän voi olla myös laiskuutta. Puolenkuunpeleillähän on Nordica-kamppanjassa käytössä rajatun oikeuden alueita, toiset niistä näkyy ja toiset ei. Onko se elitismiä, sillä hehän saattavat jutella mitä tahansa suljetuilla ja näkymättömillä alueilla.

Onhan sekin totta ettei kaikkia voi tyydyttää, mutta mikä estää alueen perustamisen? näivettääkö se muita alueita niin paljon että koko foorumi siitä kärsisi. Vai olisiko siinä se aina haettu kateus, miksi noi saa oman alueen? ja miksi jotkut ovat sitä vastaan? sillä eihän se heiltä ole pois sillä samat jäsenethän täällä on. Ei kai sekään ole kellekkään hyväksi, että perustetaan toinen foorumi.

Edit:

Kävin juuri lukemassa ketjun uudesta maalaus foorumista -tai sen tarpeesta. Mieleeni heräsi sellainen, että Koko foorumi jaettaisiin osiin ja käyttäjillä olisi oikeuksia tiettyihin alueisiin.

Esim oikeuksista:
Perus käyttäjä 40k
-oikeus yleiset keskustelut
-oikeus 40k keskustelut
-oikeudet maalaus peliarmeijat armeijat

Showcase maalari
-oikeudet show(no Go) maalaukseen :)

Toivottavasti tajusitte, tälläistähän on koko nykyaikainen verkkopalvelu. Kaikilla ei ole oikeuksia kuin tiettyihin osiin kokonaisuutta ja lisäoikeuksia saa hakemalla.

En usko että uutta käyttäjää häiritsee jos se ei pääse kommentoimaan show alueelle makeita figuja kun se kumminkin ne näkisi. Jos toisaalta alottelijoiden alueella höllentää kuria niin se saisi siellä aloittaa threadin keskustellaakseen muiden kanssa siitä häiritsemättä maalaajaa turhilla vau! kommenteilla. Sillä Show puolella maalari haluaa kuulla ihan muunlaisia kommenttejä.

Lisäisikö tuo työtä, aluksi kyllä mutta pitkällä aikavälillä moderointi olisi helpompaa kun ei tarvitsisi partioida koko foorumia läpi.

Tässä threadissahan puhuimme ideaali tilanteesta, mutta se minkäverran työtä se vaatii on sitten käytännön asia ja sillä varjolla ei saisi hukuttaa muiden ideoita ei hyväksyttävinä. Kuka muu osaa sanoa onko työ teon arvoinen kuin tekijä itte, oli se sitten kuin iso urakka tahansa.
tube
Chaosboyz Crew
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tube »

Grond kirjoitti:Kaikki ideat "kokelasajoista" jne ovat periaatteessa hyviä. Mutta kuka niitä sitten toteuttaisi? Ihan tosi, teidän kanssa on jo liikaakin töitä, lisähommat ei ihan oikeasti kiinnosta :o).
Kaikki näistä eivät vaadi aktiivista moderaattoritoimintaa, ja näin helpommin toteutettavissa.

Paappa-alue tyyliin "invitation only" ei ole ihan tyhmä idea, mutta tn. varsin hiljainen.

Newbiedein neuvominen sinänsä on kannatettavaa puuhaa, mutta samaan kysymykseen ei kovin montaa kertaa jaksa vastata (varsinkin jos on FAQ).

/tube
-- Chaosboyz Krew --
Image is Nothing.
Blood is Everything.
Obey your 'Thirster.
tube
Chaosboyz Crew
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tube »

Aacheron kirjoitti: Olette, Kaaospojat, elitistejä ja egoistejä näin yleisellä taholla. En halua haukkua kaikkia yleisesti, mutta monet teistä ovat osoittaneet aika raavasta elitismiä ja piittaamattomuutta nuoria ja kokemattomia käyttäjiä kohtaan. Kaikki ei mene teidän pillinne mukaan vaikka satuttekin olemaan suurin suomalainen Warhammer-turnauksien järjestäjä. Kunnioittakaa perkele vieköön nuoria pelaajia, tai ostakaa itse webspace ja pistäkää pystyyn ChaosBoyzien oma eliittifoorumi johon ei hyväksytä ketään alle lukiolaisiän...
Kyseessä lienee kuitenkin terve omanarvonunto, noin yleisellä tasolla.

Kuitenkin sormella osoittaen, ketään yleisesti kehumatta, lienee sanottava, että PKP:n porukat järjestävät nykyään paitsi enemmän, myös parempia turnauksia. Kai.

Toisekseen tietääkseni kenelläkään meistä ei ole nuoria tai kokemattomia kohtaan antipatioita, mutta podemme hankalaa, siedätyshoidolle resistenttiä ääliöyliherkkyyttä.
Aacheron kirjoitti: Jos Ville 10-vee hyötyy jotain uuden Sotulaiskaverinsa Pekka 15-veen vastausviestistä, niin Sotu on toiminut kuten pitääkin. Se, että kyseessä voi olla esim. mitä ostaa seuraavaksi armeijaansa, tai miten pelittää jotain tiettyä figuaan, ei tee siitä mitenkään vähemmän laadukasta apua kuin teidän haikailemanne Maailmaamullistavat viestinne. Jos asia kerran on tärkeä Ville 10-veelle, niin asia on tärkeä. Subjektiivinen, eli henkilökohtainen avuntarve määrää miten arvokas neuvo on, sanon minä. Yhtä ainoaa totuutta ei ole olemassakaan, vaan kaikki perustuu näkökulmaan ja henkilökohtaisiin arvioihin. Sic!
Tämä on yksi näkemys. Toinen katsantokanta arvottaa molempien kysymystä ja vastausta koko yhteisölle tulevan hyödyn tai arvon kautta.

"ostaisinksmä kaaoswarriorboksin ja onks teklis kova?" ei tuo tähän yhteisöön juurikaan uutta ja vastaus "vähänksseon" vielä vähemmän. Sensijaan topikkien selaamiseen menee aikaa. Ajanhukka synnyttää ajatuksen, että jospa ens kerralla ei vaikka lukisikaan ko. aluetta (jonka jälkeen siihen ei voi tuottaa mitään uuttakaan), vaan vaikka lukisi tenttiin. Näin yhteisö köyhtyy ja lopulta muuttuu älisevien sammakoiden kansoittamaksi suoksi.

/tube
-- Chaosboyz Krew --
Image is Nothing.
Blood is Everything.
Obey your 'Thirster.
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

Olisikohan kenelläkään aikaa tai halua kirjoittaa kaikenkattavaa Nyypästä HC:ksi - artikkelisarjaa, joka käsittelisi kaikkein yleisimmät ja typerimmät kysymykset, netikettiä ja sen sellaista? Armeijanvalintaoppaat on jo, seuraavaksi vähän yleistä ohjeistusta armeijanrakennuksesta, sääntöjen lukemisesta yms. Sitten vain kylmästi lukkoon joka ikinen typerä kysymys joka on näissä jo käsitelty, ja ainoa sallittu vastaus viestiin olisi linkki oppaisiin. Haku - toiminnolla ainakin itse löydän mitä sattuu, joten olettaisin monilla pirpanoilla olevan hankaluuksia sen käytön kanssa. Kaikkeahan nyt ei voi laittaa stickyiksi.
zqmfgb
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”