40k turnausarmeijat

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Black scars

40k turnausarmeijat

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Sellaisen mielenkiintoisen kysymyksen haluaisin heittää ilmaan tästä turnauksessa pärjäämisestä, että uskotteko että on mahdollista pärjätä turnausympäristössä jatkuvasti (ja tämä jatkuvuus on nimenomaan se tärkein seikka) korkeatasoisesti muulla armeijalla kuin marineilla. Näinhän se näyttää listojen mukaan olevan. Ja älkää vastatko että voittihan se ja sekin armeija sen ja sen yksittäisen turnauksen. Hieman parempia perusteluja tarvitaan.

Lähinnä tämä perustuu omalta kohdalta siihen, että pelaan DE-armeijaa ja tuntuu ainakin siltä että se ei yksinkertaisesti ikinä kestä turnausta läpi niin ettei vastaan tulisi sellaista armeijaa jota vain ei voi piestä massacrella. DE on kuitenkin niin herkkä hajoamaan kun sille päälle sattuu. Mielipiteitä?
Marineista saa toki hyvä turnausarmeijan, lähinnä sen takia että armeija sopii moneen erilaiseen pelityyliin. Lähes kaikki muut armeijat kuitenkin tehdään turnauksissa antimarineiksi, yleisyys on marineitten suurin heikkous.
Marinet voittaa turnauksen toisensa jälkeen, mutta siihenkin on osasyynä marineitten yleisyys. Aina jollekkin marinepelaajalle osuu hyvä `sauma´, eli ei tule yhtään omalle armeijalle täysin sopimatonta vastusta vastaan.
Olen pelannut turnauksia marineilla (4) ja tyranideilla (2), niiden pärjäämismahdollisuuksissa en suuria eroja ole havainnut.
DE armeija oli ensimmäinen 40k poppooni ja niillä pelit oli todella helppoja voittaa (silloinen DE armeija ei hävinnyt yhtään peliä), en näe mitään syytä miksi niillä ei voisi pärjätä tasaisen varmasti. Paperiahan kaikki DE kalusto on, mutta liike ja tulivoima on omaa luokkaansa.
*Hu*
Nimbus
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Nimbus »

Tuo kaikki on muuten aivan totta. Oma DE-armeijani on aika marinentappo armeija, mutta olen kuitenkin yrittänyt tehdä siitä sellaisen yleisen pahistusarmeijan.
Esimerkiksi jkl:n turnauksessa on 27/50 marineita, eli yli puolet. Siis yli jokatoinen vastustaja on marine, niin miksi ei tehtäisi marinentappoarmeijjaa. Toisaalta toivon, että en joutuisi marineita vastaan, sillä ne niin tylsiä. Aina vaan Marineita.
Those who advance blind find trouble
Victory allways lurks in corners
bonesripper

Viesti Kirjoittaja bonesripper »

Tuli nii paha mieli, että pakko oli vastata. Joo mie oon tulossa Jykylään marineilla (wolfeilla itseasiassa). Tyranidit on siinä vaiheessa, että olisin tullu niillä ennemmin jos ne ois ollu valmiita. Pitää seuraavaan turnaukseen vaikka lainata sen tyranid armeijaa ja tulla sillä pelaamaan vaikka ihan muodon vuoks.

Tosta mitä Black Scrars sano, että marineilla pärjää ja ei pärjää on kyl pääasiassa totta. Jokainen pelaaja tekee aina vähän erilaisen listan samasta codexista. Useimmat ei välttämättä oo nii loppuun mietittyjä listoja ja sillon yleensä tulee mäihällä niitä vastustajia, joille ei pärjää :)

Haluaisin vielä B-Scarsilta kysyä, että voiko hän itse tehdä kaikille armeijoille listan millä voittaa turnauksen? Pelaamisestahan se on aika paljon kanssa kiinni eikä siitä armeijan koostumuksesta.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

bonesripper kirjoitti:samasta codexista. Useimmat ei välttämättä oo nii loppuun mietittyjä listoja ja sillon yleensä tulee mäihällä niitä vastustajia, joille ei pärjää :)
No itselläni on tuo ongelma. Teen listan jossa on tietoisesti joku heikkous koska saan sillä tavalla kiinnostavamman listan joka on vähän erillaisempi. BANG kun tulee turnaukseen niin tulee heti anti-timon-armeija armeija vastaan ;-) Siis just sitä mikä on parhaiten suunniteltu hyödyntämään heikkouttani ;-)
Haluaisin vielä B-Scarsilta kysyä, että voiko hän itse tehdä kaikille armeijoille listan millä voittaa turnauksen? Pelaamisestahan se on aika paljon kanssa kiinni eikä siitä armeijan koostumuksesta.
No henk.kohtaisesti en hämmästyisi vaikka hän voittaisi turnauksen all-grot armeijallakin ;-) Kyl se jo osoittaa taitoa jos voittaa turnauksen tyranideilla kun niiden katsotaan yleisesti ottaen olevan "not-so-good" armeija.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Lähes kaikille armeijoille pystyy tekemään hyvän turnauslistan, mutta niitten käyttöperiaatteet eroaa toisistaan niin paljon että pelaamisestakin pitää jotain tosiaan ymmärtää jos niillä aikoo pärjätä. Toiset armeijat ja taktiikat vain ovat helpompia pelattavia kuin toiset.
Lopullinen armeijan voimakkuus määräytyykin mun mielestä enemmänkin listan ja pelaajan yhteensopivuudesta, ei välttämättä suoraan matemaattisesta A:n ja B:n määrästä armeijalistassa. Mitään pommivarmaa voitta-armeijaa ei ole.
*Hu*
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Black scars kirjoitti: Lähes kaikille armeijoille pystyy tekemään hyvän turnauslistan, mutta niitten käyttöperiaatteet eroaa toisistaan niin paljon että pelaamisestakin pitää jotain tosiaan ymmärtää jos niillä aikoo pärjätä. Toiset armeijat ja taktiikat vain ovat helpompia pelattavia kuin toiset.
Lopullinen armeijan voimakkuus määräytyykin mun mielestä enemmänkin listan ja pelaajan yhteensopivuudesta, ei välttämättä suoraan matemaattisesta A:n ja B:n määrästä armeijalistassa. Mitään pommivarmaa voitta-armeijaa ei ole.
Olen täysin samaa mieltä. All-round-armeijat pärjännevät paremmin kuin ns. marinentappoarmeijat, ainakin minun DE:ni voittavat joskus aika helposti marineiden tappoon suunnitellun armeijan (vihollisella power weaponit - minulla wychit; vihollisella lascannoneita - minulla massaa).

Yksi tekijä erityisesti dark eldareilla ja muilla paperiarmeijoilla pelatessa on maasto. Paljon suojaavaa maastoa - pääsee helposti lähitaisteluun - tekee tuhoa. Vähän maastoa - kaikki raiderit ammutaan palasiksi 1. kierroksella - game over. Kokemusta löytyy molemmista. Melkein voisin väittää, että juuri Dark eldarit ovat kaikkein riippuvaisempia maastosta; kaikki muut suhteellisen hauraat yksiköt ovat sitten sen verran lukumääräisesti ylivoimaisia, että niitä ei tarvitse kaikkia piilottaa, ja kovat jätkät puolestaan ottavat osumaa ja pudistelevat ne pois ilman katastrofaalisia tappioita. Ei ole kivaa menettää 2/3 taisteluvoimistaan siksi, että häviää aloitusheiton.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
McJukkis

Viesti Kirjoittaja McJukkis »

Yksi voittaja-armeijoille yhteinen piirre on mielestäni yllätys. Lähes jokainen voittava armeija sisältää jotakin ovelaa mitä kukaan ei ole aikaisemmin keksinyt. Tällöin ei ole helppo varautua vastukseen jo pelkästään henkisesti. Itse olen tottunut pelaamaan mariiniarmeijoita vastaan niin paljon, että ne menevät jo ihan rutiinilla. Heti uuden konseptin tullessa vastaan (mikä tässä tapauksessa oli tyranidit) meinaa tulla heti hätä käteen, koska ei osaa varautua tiettyjen yksiköiden tehoon ja alkaa toimia hätiköiden.

Eli toisinsanoen jos haluaa voittaa turnauksessa kannattaa lähteä siitä, että pystyy hankkimaan itselleen aloitteen. Pistää vastustajan reagoimaan omiin liikkeisiinsä eikä päinvastoin. Mikäli vastassa on vähänkin kokeneempi pelaaja niin se onnistunee vain marssittamalla eteen jotain uutta. Tämä voi olla vaikka oikein räätälöity wolf guard retinue land raiderissa joita ei ole pahemmin näkynyt tai vaikkapa kokonaan jalkaväkipohjalta lähtevä hyökkäävä mariiniarmeija. Jokaisella rodulla näitä löytyy runsaasti.

Itse käytin ropeconissa muutaman muunkin ilmeisen samanaikaisesti keksimää taktiikkaa panssaroida koko armeija. Tällöin saa tiputettua huomattavasti vihollisen lihaa vastaan suunniteltujen aseiden tehoja ja aiheutettua etulyöntiaseman heti kärkeen.

Yllätykseen ei kuitenkaan kannata pyrkiä armeijalla jossa on mahdollisimman paljon jotain tiettyä, yleensä varsin hyvän hyötysuhteenomaavaa, elmenttiä ellein pidä juustopringleseistä. Tälläisilla armeijoilla on AINA jokin heikko kohta ja yleensä ne tunnistaa lopputuloksissa 20-20-0-0 tyylisistä pelipistesarjoista. Tehokkain on harmittomalta näyttävä yksikkö mihin vastustaja ei viitsi eikä osaa varautua. Tyyppiesimerkkinä mainitsisin Black Scarssin gargoylet tuossa taannoisessa turnauksessamme.

lienee parasta lopettaa tältä erää, lisää satuja taas ensi iltana
Ei se oo niin justiinsa
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

ne gargoylet oli muuten hyviä...
tneva82

jamopower kirjoitti:ne gargoylet oli muuten hyviä...
Mitäs ne sitten loppujen lopuksi teki et ne oli niin hyviä?
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
MakeH

Viesti Kirjoittaja MakeH »

Mitäs ne sitten loppujen lopuksi teki et ne oli niin hyviä?
ne on nopeita ja jos vastustaja ei ammu niitä niin ne sitovat pari yksikköä lähitaisteluun, ehkäpä jopa tappavat jonkun vastustajan
Nimbus
Peliporukkavalvoja

The Captain kirjoitti: Yksi tekijä erityisesti dark eldareilla ja muilla paperiarmeijoilla pelatessa on maasto. Paljon suojaavaa maastoa - pääsee helposti lähitaisteluun - tekee tuhoa. Vähän maastoa - kaikki raiderit ammutaan palasiksi 1. kierroksella - game over. Kokemusta löytyy molemmista. Melkein voisin väittää, että juuri Dark eldarit ovat kaikkein riippuvaisempia maastosta; kaikki muut suhteellisen hauraat yksiköt ovat sitten sen verran lukumääräisesti ylivoimaisia, että niitä ei tarvitse kaikkia piilottaa, ja kovat jätkät puolestaan ottavat osumaa ja pudistelevat ne pois ilman katastrofaalisia tappioita. Ei ole kivaa menettää 2/3 taisteluvoimistaan siksi, että häviää aloitusheiton.
Kaikista eniten juuri dark eldareissa potuttaa, että aloitusheitto ratkaisee joskus koko pelin kulun. Varsinkin shootyarmeijoita vastaan. Ehkä tämä on juuri se syy miksi väännän maastoa aika paljon. Dark Eldarit ovat riippuvaisimpia maastosta. Muilla armeijoilla on niinsanottu ydin tai selkäranka, jonka voi pistää keskelle kenttää ja jota kaikki pelkää. DE:llä ei ole yhtä ainutta kyseistä jannua (lukuunottamatta shadowfieldiä :wink: ), joka kestäisi edes vuoron tulitusta. Ainut minkä de:llä voi tehdä suojatakseen omat raiderinsa/ravagerinsa on screenata ne toisilla raidereilla/ravagereilla...
tneva82

Kaakkuri kirjoitti:on juuri se syy miksi väännän maastoa aika paljon. Dark Eldarit ovat riippuvaisimpia maastosta. Muilla armeijoilla on
Mutta vastaavasti jos maastoa on liikaa eikä DE:tä pysty ampuu yhtään ei se ole toisellekkaan kiva kun ei voi tehdä mitään muuta kuin kuolla dark eldareille. Sama juttu tyranideilla<sigh>. Liian vähän ja DE häviää automaattisesti. Liikaa ja DE voittaa aina(no ei ehkä aina mut shooty armeijat on ongelmissa).
Nimbus
Peliporukkavalvoja

tneva82 kirjoitti:Mutta vastaavasti jos maastoa on liikaa eikä DE:tä pysty ampuu yhtään ei se ole toisellekkaan kiva kun ei voi tehdä mitään muuta kuin kuolla dark eldareille. Sama juttu tyranideilla<sigh>. Liian vähän ja DE häviää automaattisesti. Liikaa ja DE voittaa aina(no ei ehkä aina mut shooty armeijat on ongelmissa).
True true. Sen takia suosinkin kenttää, jossa on mahdollista saada suurin osa porukasta piiloon ensimmäisen vuoron ajaksi (eli deploymentille lähelle reunaa ne maastot).
tneva82

Kaakkuri kirjoitti: True true. Sen takia suosinkin kenttää, jossa on mahdollista saada suurin osa porukasta piiloon ensimmäisen vuoron ajaksi (eli deploymentille lähelle reunaa ne maastot).
Itse suosin kolmannen osapuolen tekemää kenttää. Kaikkein varmimmiten olevan puolueeton. Sen takia olenkin turnauksissa sitä mieltä että järjestäjien pitäisi tehdä maasto jota pelaajat ei sitten muuta.
Nimbus
Peliporukkavalvoja

tneva82 kirjoitti:Itse suosin kolmannen osapuolen tekemää kenttää. Kaikkein varmimmiten olevan puolueeton. Sen takia olenkin turnauksissa sitä mieltä että järjestäjien pitäisi tehdä maasto jota pelaajat ei sitten muuta.
Yksi hyväksi koettu tapa tehdä kenttä on, että pelaajat asettavat vuorotellen yhden objectin. Näin kentästä tulee hyvin tasapainoinen ja huonosta maastosta voit syyttää vain itseäsi (ja vastustaa :wink: ).
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Kaakkuri kirjoitti:
tneva82 kirjoitti:Itse suosin kolmannen osapuolen tekemää kenttää. Kaikkein varmimmiten olevan puolueeton. Sen takia olenkin turnauksissa sitä mieltä että järjestäjien pitäisi tehdä maasto jota pelaajat ei sitten muuta.
Yksi hyväksi koettu tapa tehdä kenttä on, että pelaajat asettavat vuorotellen yhden objectin. Näin kentästä tulee hyvin tasapainoinen ja huonosta maastosta voit syyttää vain itseäsi (ja vastustaa :wink: ).
Tällöinkin maastoa pitäisi olla tarpeeksi, että kaiken voi saada jemmaan. En minäkään välitä pelkistä sokkeloista, joissa kukaan ei pääse ampumaan ketään yli 6" päästä (mitäs iloa night shieldeistä muuten olisi?), mutta edes 1. vuorolla olisi kivaa, jos ei kaikkia raidereita ja ravagereita ammuttaisi alas. Ei olisi mitään mieltä pelata pelejä, joissa on esim. Taut toisella puolella, ja kenttänä 48" aukiota...
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

Varmasti DE pystyy voittoon ilmankin maastoa. Siis jos et ottanut 6 raider squadia jne. Kun Raider menee paskaks, siinä tippuu noin 4 koppoa vielä lisäksi.

Sitä paitsi, ihan jokaisella armeijalla on teoriassa mahkut pistää kaikkia turpaan koko ajan.
zqmfgb
Ezrael
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ezrael »

Jos on paljon maastoa, omat PST-ryhmät jynssäävät aseen piippua koko pelin, eivätkä saa mitään aikaan (sitten ku ne pääsee ampumaan, tankit on kaikki hull downissa...), mutta toisaalta jos on liian vähän maastoa, omat rhinot eivät ikinä pääse ekaa rundia pidemmälle (okei, mä vihaan Tauta melkein yhtä paljon kuin suippokorvaisia puunhalaajia :D ).

Olen kehittänyt myös toisenlaisen teorian miksi en voita pelejä. En vuosikymmenenkään jälkeen osaa pelata... :wink:
Nightwun
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nightwun »

Tuo pelin aloitus heitto on musta liian ratkaiseva. Vuorolla yksi jokainen örkki kuljetus väline on ainakin tohjona.siinä on eroa onko se omilla linjoilla(varsinkin jos on mega-armoreja). vai kiitänyt 25" vihollisen puolelle. Varsinkin HTH-örkit vs ampuja-armeija ero on hirveä, tappio häämötää jos ei saa aloitusta.
Tuo "kuningas-idean" keksiminen on hyvä ajatus. Mutta kuten sanottuu likaa ei sovi innostua. Kaikki aseet lascannoneja on huono idea kun näkökentön peittää Grot lauma.
Ainakin ropecon turnauksessa maastomäääräkin oli vähän kehno, jos örkit ampuu 10 guardiania vuorossa rikki pitää lisätä maastoa... Turnaukseen voisi laittaa että pöydästä lähtevä pelaaja laittaa maastot. omat bunkkerit vaan mukaan peleihin, "ja mä laitan nää sit tän mun omaan maastoon" -rule.
9th Age duunari
Zymeth Salkir Dkhan

Viesti Kirjoittaja Zymeth Salkir Dkhan »

Itselleni maasto ei ole ongelma. Oman armeijani (Thousand Sons) peltipurkit vetää tulta puoleensa ja sorsat hoitaa homman kotiin, mutta DE:lle maasto voi tuottaa ongelmia, samoin ehkä Eldarille. Itse en ole vielä keksinyt pomminvarmaa TS-armeijaa, mutta pelaaminen sujuu.
We will march, until whole world is in his colours, his glory and his madness.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”