Palkkamaalareita onko heitä
Palkkamaalareita onko heitä
Itse on tullut nyttemmin vähän enemmän rahasta pikku-ukkoja maalattua ja aattelin täällä kysellä mitä muut samaa puuhastelevat ko. touhusta ajattelevat. Jotain keskustelua on joskus muistaakseni aiheen tiimoilta ollut mutten söörtsillä mitään onnistunut löytämään.
Eli mikä on sinun suhteesi rahasta tinasotilaiden värittämiseen? Onko tullut paljonkin tehtyä? Onko mitään järkeä? Pitäisikö figut pitää vaan kivana höpsönä harrastuksena ja hommailla rahat jostain ihan fiksummasta kolosta? Hajooko pää kesken palkkamaalattavan armeijan? Niksit ja vinkit. Suditko armeijoita, maalaatko joskus jotain ja pistät ebayhyn vai jotain ihan muuta? Ehkä maalautat nappuloitasi?
Itselläni on rahat vähän niukassa näin lukiolaisena, mutta aikaa tuntuu löytyvän aina välillä. Aaivan, aina välillä. Esim mäkkärissä ei voi käydä kääntelemässä piffiä vaan silloin kun itteään sattuu huvittamaan, pigu-ugoi voi sen sijaan duunaa aina kun turhaa aikaa sattuu himassa ollessa olemaan. Palkkakin on tällä alalla parempaa ja homma on jopa hauskaa.
Itselläni ei ole pahemmin fiilistä ollut omia figuja lähiaikoina maalailla. Ei oikein mitään hupia irtoa millään tavalla. Ei kiinosta kauheasti kehittää itseään kovaakin kovemmaksi showcase-maalariksi ja opetella uusia kivoja maalausjippoja tai väsätä eri hiaanoa peliarmeijaa. On kivempaa maalailla ihan vaan "huvikseen" ja saada tästä puuhasta oikein vielä rahaa.
Pää ei tunnu hajoavan pelinappeja maalatessa niin millään. Ei tule korvista ulos maalaaminen juuri koskaan eikä maalaaminen mene siihen että figuja vaan tuijottelee maalauspöydällä. Jotain rahaa jää siis hommasta käteen kun tehokkuutta jonkun verran löytyy.
Lukion loputtua oliski hyvä tilaisuus syrjäytyä totaalisesti ja lukittautua himaan sutimaan tinasotilaita ja jättää tavis-kassaduunit muille :-I...
Semmonen tilitys.. Mitäs muiden maalareiden päässä mahtaa liikkua?
-Tuomo
Eli mikä on sinun suhteesi rahasta tinasotilaiden värittämiseen? Onko tullut paljonkin tehtyä? Onko mitään järkeä? Pitäisikö figut pitää vaan kivana höpsönä harrastuksena ja hommailla rahat jostain ihan fiksummasta kolosta? Hajooko pää kesken palkkamaalattavan armeijan? Niksit ja vinkit. Suditko armeijoita, maalaatko joskus jotain ja pistät ebayhyn vai jotain ihan muuta? Ehkä maalautat nappuloitasi?
Itselläni on rahat vähän niukassa näin lukiolaisena, mutta aikaa tuntuu löytyvän aina välillä. Aaivan, aina välillä. Esim mäkkärissä ei voi käydä kääntelemässä piffiä vaan silloin kun itteään sattuu huvittamaan, pigu-ugoi voi sen sijaan duunaa aina kun turhaa aikaa sattuu himassa ollessa olemaan. Palkkakin on tällä alalla parempaa ja homma on jopa hauskaa.
Itselläni ei ole pahemmin fiilistä ollut omia figuja lähiaikoina maalailla. Ei oikein mitään hupia irtoa millään tavalla. Ei kiinosta kauheasti kehittää itseään kovaakin kovemmaksi showcase-maalariksi ja opetella uusia kivoja maalausjippoja tai väsätä eri hiaanoa peliarmeijaa. On kivempaa maalailla ihan vaan "huvikseen" ja saada tästä puuhasta oikein vielä rahaa.
Pää ei tunnu hajoavan pelinappeja maalatessa niin millään. Ei tule korvista ulos maalaaminen juuri koskaan eikä maalaaminen mene siihen että figuja vaan tuijottelee maalauspöydällä. Jotain rahaa jää siis hommasta käteen kun tehokkuutta jonkun verran löytyy.
Lukion loputtua oliski hyvä tilaisuus syrjäytyä totaalisesti ja lukittautua himaan sutimaan tinasotilaita ja jättää tavis-kassaduunit muille :-I...
Semmonen tilitys.. Mitäs muiden maalareiden päässä mahtaa liikkua?
-Tuomo
Itse olen pari ryhmällistä ja jotain sankareita kavereille maalannut, joskus jopa olen jotain niitä vastalahjaksi saanut, armeijoitakin on yritetty miulle tyrkyttää maalattavaksi. Olen kokenut kovin vaikeaksi muille maalamisen muutamastakin syystä.
Maalaminen vie ainakin itseltäni kovinkin paljon aikaa, vaikka koittaisi maalata vähän nopeamminkin on armeijan maalaminen silti pitkän tovin vievää puuhaa täten suurempikin rahasumma tuntuu aika vähältä aikamäärään verrattuna.
Deadlinet eivät ole miun juttu, aiheuttavat ikävää stressiä kun tietää että olisi niin ja niin paljon maalattavaa ja niin vähän aikaa.
Ja kolmas ja tärkein syy, kun maalaa jotain hienoa ei siitä haluaisi kauhean mielellään luopua, ainakaan lähipiiriä kauemmas ;)
Ehkä se vielä jokupäivä koittaa että maalaan armeijan rahasta, mutta sitä ennen pitää ainakin hoitaa nämä omat n+1 projektia alta jossa n->ääretön
Maalaminen vie ainakin itseltäni kovinkin paljon aikaa, vaikka koittaisi maalata vähän nopeamminkin on armeijan maalaminen silti pitkän tovin vievää puuhaa täten suurempikin rahasumma tuntuu aika vähältä aikamäärään verrattuna.
Deadlinet eivät ole miun juttu, aiheuttavat ikävää stressiä kun tietää että olisi niin ja niin paljon maalattavaa ja niin vähän aikaa.
Ja kolmas ja tärkein syy, kun maalaa jotain hienoa ei siitä haluaisi kauhean mielellään luopua, ainakaan lähipiiriä kauemmas ;)
Ehkä se vielä jokupäivä koittaa että maalaan armeijan rahasta, mutta sitä ennen pitää ainakin hoitaa nämä omat n+1 projektia alta jossa n->ääretön
Mä maalasin aikoinaan lukion lopulla (joku seitsemän vuotta sitten...) jonkin verran figuja rahasta. Ongelmana oli lähinnä se, että tein liian hyvää jälkeä hintaan nähden. Palkka oli surkea, vaikka oli ihan hauskaa maalata muiden figuja: ainakin sai kokeilla erilaisia juttuja (ostaja tietysti määrää väriteeman jne) ja oli jonkinlainen deadline, johon mennessä nappien piti olla valmiita. Maalaaminen oli silloin paljon organisoidumpaa ja "ammattimaista". Samanlaista leipääntymistä ei tosiaan syntynyt mullekaan, kun raha piti motivaatiota yllä.
Senkin jälkeen olen maalannut puolitoista 15mm -skaalan DBM-armeijaa, hintaan 40sn/jalkamies ja 80snt per ratsumies. Armeijalle tuli hintaa noin 200e, mutta tuli siitä nättikin. Loppuvaiheessa pää alkoi hajota, 15-millisiä nappeja oli niin pirusti... Tuntipalkka jäi tällöinkin parin euron tietämille.
Nykyäänkin voisin olla maalaustöistä kiinnostunut, mutta haluaisin melkein itse vaikuttaa figuun, eli konvertoida ja sculptata lisää -> lisäisi hintaa -> kukaan ei haluaisi maksaa. Toisaalta, kun koulutusta on matkan varrella tarttunut mukaan, alkaa tuntipalkkakin on jo sen verran hyvä ettei maalaamista viitsisi pikkuhilujen toivossa tehdä. Toisaalta, olisi kyllä ihan hauskaa testata palkkamaalausta pitkästä aikaa.
Suomen skenessä on ehkä se ongelma, että harrastajat ovat hyvin suurelta osin nuoria: varttuneiden figuharrastajien sukupolvi kasvaa aikuisiksi (ja varakkaiksi) ehkä parinkymmenen vuoden päästä. Sitten palkkamaalareillakin voisi olla kysyntää. Nuoren on hankala kaivaa pussistaan viittäkymppiä jotta saa yhden yksikön maalattua hienosti.
Luulenpa, että burgereiden kääntäminen on tällä hetkellä valitettavasti se parempi (l. ainoa taloudellisesti mielekäs) vaihtoehto - tai sitten pitää markkinoida tuotoksiaan ulkomaille. Jotta ulkomailla taas saisi huomiota ja figunsa myydyksi, pitäisi mielellään voittaa jotain kilpailuja tai myydä figujaan aluksi polkuhintaan, jotta saisi hieman nimeä, tyytyväisiä asiakkaita ja figujaan näytille. Onneksi sentään Paypal Europe aloitti, niin alle kaksikymppinen nuorikin voi myydä figujaan edes jotenkin fiksusti ulkomaille (paypal USA vaatii luottokortin -> nuori ei saa). Itse ajattelin myydä kasan maalattuja figujani e-bayllä kunhan vain saan aikaiseksi, ehkä vuodenvaihteen aikoihin.
Senkin jälkeen olen maalannut puolitoista 15mm -skaalan DBM-armeijaa, hintaan 40sn/jalkamies ja 80snt per ratsumies. Armeijalle tuli hintaa noin 200e, mutta tuli siitä nättikin. Loppuvaiheessa pää alkoi hajota, 15-millisiä nappeja oli niin pirusti... Tuntipalkka jäi tällöinkin parin euron tietämille.
Nykyäänkin voisin olla maalaustöistä kiinnostunut, mutta haluaisin melkein itse vaikuttaa figuun, eli konvertoida ja sculptata lisää -> lisäisi hintaa -> kukaan ei haluaisi maksaa. Toisaalta, kun koulutusta on matkan varrella tarttunut mukaan, alkaa tuntipalkkakin on jo sen verran hyvä ettei maalaamista viitsisi pikkuhilujen toivossa tehdä. Toisaalta, olisi kyllä ihan hauskaa testata palkkamaalausta pitkästä aikaa.
Suomen skenessä on ehkä se ongelma, että harrastajat ovat hyvin suurelta osin nuoria: varttuneiden figuharrastajien sukupolvi kasvaa aikuisiksi (ja varakkaiksi) ehkä parinkymmenen vuoden päästä. Sitten palkkamaalareillakin voisi olla kysyntää. Nuoren on hankala kaivaa pussistaan viittäkymppiä jotta saa yhden yksikön maalattua hienosti.
Luulenpa, että burgereiden kääntäminen on tällä hetkellä valitettavasti se parempi (l. ainoa taloudellisesti mielekäs) vaihtoehto - tai sitten pitää markkinoida tuotoksiaan ulkomaille. Jotta ulkomailla taas saisi huomiota ja figunsa myydyksi, pitäisi mielellään voittaa jotain kilpailuja tai myydä figujaan aluksi polkuhintaan, jotta saisi hieman nimeä, tyytyväisiä asiakkaita ja figujaan näytille. Onneksi sentään Paypal Europe aloitti, niin alle kaksikymppinen nuorikin voi myydä figujaan edes jotenkin fiksusti ulkomaille (paypal USA vaatii luottokortin -> nuori ei saa). Itse ajattelin myydä kasan maalattuja figujani e-bayllä kunhan vain saan aikaiseksi, ehkä vuodenvaihteen aikoihin.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
- Machiavelli
- Peliporukkavalvoja
Joskus jotain tullut sudittua kavereille ja lähipiirille, lähinnä ruoka palkalla
.
Olis tietty kiva maalata rahastakin, mutta kokonaisia armeejoita en kyl ikinä alkais maalaamaan. Suomessa lähinnä taitaa olla kysyntää armeejoiden ja yksiköiden maalaajille, vieläpä halvoille semmoisille.
Jotain yksittäisiä figuja olis kyllä ihan kiva maalata vaihteeks rahastakin.
Olis tietty kiva maalata rahastakin, mutta kokonaisia armeejoita en kyl ikinä alkais maalaamaan. Suomessa lähinnä taitaa olla kysyntää armeejoiden ja yksiköiden maalaajille, vieläpä halvoille semmoisille.
Jotain yksittäisiä figuja olis kyllä ihan kiva maalata vaihteeks rahastakin.
Sincerely yours, Machiavelli.
Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Re: Palkkamaalareita onko heitä
Tätä voin vahvasti epäillä, ellei ole megamaalari joka saa vartissa aikaan nappulan, josta kehtaa pari euroa pyytää. Minä en ainakaan saa.Tupets kirjoitti:Palkkakin on tällä alalla parempaa ja homma on jopa hauskaa.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
- Lord Assassin Morghoul
Tuohon vaikuttaa mielestäni aika paljolti se, että omista figuista palkkamaalarointiin siirtyessä asennetta maalaamista kohtaan ei muuteta siitä fiilispohjaisesta hitaasta puuhastelusta mihinkään. Aika moni maalari pystyy maalaamaan varsin pätevää jälkeä vaikka aivan taitojensa äärirajoilla ei sutisikaan. Maalatessa pitäisi miettiä parhaan lopputuloksen sijasta miten figut saa nopeasti hienon näkösiksi. Miten karsia turhia vaiheita maalauksesta, missä kohtaa tuhlaa aikaa johonkin turhaan jne. Sarjatyö auttaa paljon. Pienellä miettimisellä ja figujen tuijottelun vaihtamisella niiden maalaamiseen pääsee jo aika pitkälle.Tom_Gore kirjoitti:Tätä voin vahvasti epäillä, ellei ole megamaalari joka saa vartissa aikaan nappulan, josta kehtaa pari euroa pyytää. Minä en ainakaan saa.Tupets kirjoitti:Palkkakin on tällä alalla parempaa ja homma on jopa hauskaa.
Jos parin euron sijaan pyytää muutaman, ja kivan näkösen waarhammer-nappulan saa valmiiksi vaikkapa reilussa puolessa tunnissa, ollaan varmaan jo mäkkäripalkan tienoilla (paljonko sitten lieneekään). Tietty maalit ja pensselit yms maksavat ehkä jotakin, mutta silti.
Ehkä jonkun mielestä harrastuksen sielu syödään ryhtyessä sutimaan pikkupalkoilla nappuloita, ja kaikki maalaa toki tavallaan, mutta saahan näitä vaihtoehtosia ratkasuja pohtia (ja toteuttaa) :-).
- Warcrafter
jee mä oon ammattimaalari !!!!
Mä myin mun kaksi ekaa ultramariinia (muuten ekat figut mitä ikinä oon maalannu
) Tuli myytyä ne meidän kylillä 13 vuotiaalle joka oli kanssa alottanut harrastuksen (yritän parhaani mukaan ohjata pikku raukkaa ostamaan kunnon maalausvarusteet ja kodexin sekä kattomaan vähän mitä figuja ostaa) Huom mun ekat figut oli totaalisen flat colour (paitsi metalliset osat) mutta sen ja sen kolmen kaverin mielestä ne oli ylihienoja.
.... En viittiny kumminkaan kiskurihintaa ottaa ja myin molemmat figut 2€ kipale 
"Cast off your fear!...Look forward!...Go forward!"
"If you retreat you will age..If you hesitate you will die"
"Shout it! My name is..."
"If you retreat you will age..If you hesitate you will die"
"Shout it! My name is..."
Eli tuolla tavalla saisi tuntipalkaksi 6e. Veikkaan että mäkkäristä saa kuitenkin melko lailla parempaa palkkaa kun lasketaan ilta- ja viikonloppulisät päälle.Tupets kirjoitti: Jos parin euron sijaan pyytää muutaman, ja kivan näkösen waarhammer-nappulan saa valmiiksi vaikkapa reilussa puolessa tunnissa, ollaan varmaan jo mäkkäripalkan tienoilla (paljonko sitten lieneekään). Tietty maalit ja pensselit yms maksavat ehkä jotakin, mutta silti.
En sano etteikö tuolla varmaan jokusia euroja saisi taskun pohjalle jäämään, mutta edelleen väitän että rahallisesti se ei "oikeita töitä" voita.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
- Lord Assassin Morghoul
Kysymys on mielenkiintoinen, mutta uskon että se ei kovinkaan hyvin tavoita kohderyhmäänsä. Erittäin aktiivisia palkkamaalareita taitaa tällä hetkellä olla kolme (Maddog, Mälis ja Neo). Itse olen tuota jonkin verran tehnyt, ja aion tehdä jatkossakin.
Palkkamaalaaminen on oikeastaan asenne kysymys. Kun figuihin ei vuodata sydänvertaan, mutta pitää silti tason ja nopeuden balanssissa, ei maalatuista figuista luopuminen ole vaikeaa. Täytyy vaan pitää mielessä että maalaa jollekin toiselle, ei saa kiintyä maalauksiinsa.
Mäkkärin tuntipalkkan (on muuten 8,20e/h) ja maalauksista saatujen tulojen vertailu on erittäin vaikeaa. Tuskinpa kovinkaan moni pystyy maalaamaan kahdeksan tunnin työpäiviä tehokkaasti. Jos 16 perusmosun maalaamiseen olettaisi kuluvan n. 8 tehokasta työtuntia, ja palkkaa figuista saisi esim. 50 euroa, olisi tuntipalkka 50/8=6,25. Yksikön maalaamiseen kulunut aika vaihtelee huomattavasti, joten kyseinen laskutapa on varsin yleisluontoinen. Maalaamalla saatava tuntipalkka jäänee siis huomattavasti muuta työskentelyä pienemmäksi. Kun otetaan vielä huomioon tulojen epäsäännöllisyys ei liene epäselvää mitä pelkän rahan takia tulisi ruveta tekemään.
Kannattaa myös ottaa huomioon, että hinnat joita uskallat maalauspalveluistasi pyytää, riippuvat pitkälti siitä millaiseen tasoon pystyt ja kuinka paljon "nimeä" sinulla maalarina on. Itse olen ottanut periaatteen, etten maalaamistani mainosta. Töitä riittäisi kyllä enemmän kuin ehtisi tehdä ilmankin.
Maine laadukkaana maalarina onkin paras promootio mitä voi olla. Ja maine tulee vain pitämällä balanssissa laadun ja ajan.
Jos haluat vain helppoa rahaa, en voi maalaamista suositella. Jos taas haluat kehittyä maalarina, tehdä sitä mistä pidät, voi palkkamaalarin työ olla varsin kiintoisaakin. Kokeile, et voi hävitä muuta kuin aikaasi.
Palkkamaalaaminen on oikeastaan asenne kysymys. Kun figuihin ei vuodata sydänvertaan, mutta pitää silti tason ja nopeuden balanssissa, ei maalatuista figuista luopuminen ole vaikeaa. Täytyy vaan pitää mielessä että maalaa jollekin toiselle, ei saa kiintyä maalauksiinsa.
Mäkkärin tuntipalkkan (on muuten 8,20e/h) ja maalauksista saatujen tulojen vertailu on erittäin vaikeaa. Tuskinpa kovinkaan moni pystyy maalaamaan kahdeksan tunnin työpäiviä tehokkaasti. Jos 16 perusmosun maalaamiseen olettaisi kuluvan n. 8 tehokasta työtuntia, ja palkkaa figuista saisi esim. 50 euroa, olisi tuntipalkka 50/8=6,25. Yksikön maalaamiseen kulunut aika vaihtelee huomattavasti, joten kyseinen laskutapa on varsin yleisluontoinen. Maalaamalla saatava tuntipalkka jäänee siis huomattavasti muuta työskentelyä pienemmäksi. Kun otetaan vielä huomioon tulojen epäsäännöllisyys ei liene epäselvää mitä pelkän rahan takia tulisi ruveta tekemään.
Kannattaa myös ottaa huomioon, että hinnat joita uskallat maalauspalveluistasi pyytää, riippuvat pitkälti siitä millaiseen tasoon pystyt ja kuinka paljon "nimeä" sinulla maalarina on. Itse olen ottanut periaatteen, etten maalaamistani mainosta. Töitä riittäisi kyllä enemmän kuin ehtisi tehdä ilmankin.
Maine laadukkaana maalarina onkin paras promootio mitä voi olla. Ja maine tulee vain pitämällä balanssissa laadun ja ajan.
Jos haluat vain helppoa rahaa, en voi maalaamista suositella. Jos taas haluat kehittyä maalarina, tehdä sitä mistä pidät, voi palkkamaalarin työ olla varsin kiintoisaakin. Kokeile, et voi hävitä muuta kuin aikaasi.
Amerikassa köyhyys on värillistä --Ray Loriga
- Machiavelli
- Peliporukkavalvoja
Noniin, vois nyt lopettaa tuon palkka maalaamisen vertailun noihin mäkkäri töihin. Ensinäkin, tuskin pystyt pitämään mäkkärin työtä toisen työn lisäksi, kuten maalaamista. Toiseksi, vaikka pystyisitkin, olisi se erittäin rasittavaa. Mäkkärin työ on säännöllistä. Rahasta maalaamista voit tehdä silloin kuin haluat. Tunti palkka on huono, mutta loppujen lopuksi sulle kuitenkin maksetaan siitä mitä sä tykkäät tehdä vapaa-ajallas.
Itse jokaiselle varmaan kertyy lukematon kasa turhia figuja laatikoiden pohjalle. Ajatteles, jos olisit silloin maalannut nämä jollekkin muulle rahasta, olisit nyt tonnin rikkaampi etkä köyhempi.
Itse jokaiselle varmaan kertyy lukematon kasa turhia figuja laatikoiden pohjalle. Ajatteles, jos olisit silloin maalannut nämä jollekkin muulle rahasta, olisit nyt tonnin rikkaampi etkä köyhempi.
Sincerely yours, Machiavelli.
Puhe ei ollut McDonaldsista.Machiavelli kirjoitti:Noniin, vois nyt lopettaa tuon palkka maalaamisen vertailun noihin mäkkäri töihin. Ensinäkin, tuskin pystyt pitämään mäkkärin työtä toisen työn lisäksi, kuten maalaamista. Toiseksi, vaikka pystyisitkin, olisi se erittäin rasittavaa. Mäkkärin työ on säännöllistä. Rahasta maalaamista voit tehdä silloin kuin haluat. Tunti palkka on huono, mutta loppujen lopuksi sulle kuitenkin maksetaan siitä mitä sä tykkäät tehdä vapaa-ajallas.
Ostetaan Tomb Kings sekä Eldar -figuja. Laita YV:tä.
Mäkkärissä et kehity figumaalaajana etkä (kuten Tupets ekassa viestissään sanoi) voi tehdä työtä silloin kun se parhaiten sopii. Rahasta en ole maalannut, mitä nyt pari figua sutinut kaverille toisia figuja vastaan ennen turnausta. Armeijaa olisi varmaan ihan mielenkiintoista ruveta maalaamaan toiselle, mutta kun on oma kesken, niin joutuisi miettimään mihin aikansa laittaa jos haluaa saada edes toisen armeijan valmiiksi. Monille sopii varmaan paremmin yksikkö kerrallaan -maalaaminen, ei kamalaa määrää maalaamattomia figuja ja inspiraatiota löytyy varmaan enemmän kun näkyy tuloksia nopeammin. Joka tapauksessa on vaikeaa löytää kovin rahallisesti kannattavaa projektia, mutta aivan, kukapa sitä kokonaan rahasta lähtee tekemään. Harmi vaan ettei kovin helposti löydy hyvää taloudellista ratkaisua jos haluaa toisille maalata.
Mielenkiintoinen aihe, sanoisin.
Eräänlaisena ongelmana saattaa tossa palkkamaalaamisessa olla just harrastajakunnan nuoruus. Sotun käyttäjien ikäjakauma sattuu olemaan vahvasti painottunut tuonne 15-16 +-2v ikäisille harrastajille, joka taas tarkoittaa sitä, että rahaa ei todellakaan löydy ostaa figunsa maalattuina. Hyvä, kun aina löytyy rahaa ostaa figuja ollenkaan
50€ henkilölle, joka ei käy töissä on kuitenkin aika kohtuuttoman iso raha, mikäli sitä pitäisi ruveta vanhemmilta pyytään. Ei siis toivoakaan.
Itsekin olen suunnitellut, joskohan maalaisin jotain rahaa vastaan. Tässä nyt vaan sattuu olemaan oma armeija alla, niin ei millään riitä aikaa. Toisinaan kokemus ja nimi ovat ne kaksi "puuttuvaa asiaa." Johonkin pitäisi armeijaa viedä "näytille", niin saisi alle sitä niin kuuluisaa nimeä ja samalla varmuutta töille + tilauksia.
Sitten on vielä se pieni armeijakammo. Mielellään voisi maalaa jonkun 20-40 figua, mutta jos maalauspöydällä odottaa gobbohorde, eli noin 200 gobboa, niin alkaa hieman pelottaa. Sitten deadline. Jos sattuu olemaan hieman "inspiraatio hukassa", niin mitäs sitten? maalattava on, mutta inspistä ei löydy. niin, mikäs eteen. No, tulevaisuus näyttää, mitä tehdään.
Eräänlaisena ongelmana saattaa tossa palkkamaalaamisessa olla just harrastajakunnan nuoruus. Sotun käyttäjien ikäjakauma sattuu olemaan vahvasti painottunut tuonne 15-16 +-2v ikäisille harrastajille, joka taas tarkoittaa sitä, että rahaa ei todellakaan löydy ostaa figunsa maalattuina. Hyvä, kun aina löytyy rahaa ostaa figuja ollenkaan
Itsekin olen suunnitellut, joskohan maalaisin jotain rahaa vastaan. Tässä nyt vaan sattuu olemaan oma armeija alla, niin ei millään riitä aikaa. Toisinaan kokemus ja nimi ovat ne kaksi "puuttuvaa asiaa." Johonkin pitäisi armeijaa viedä "näytille", niin saisi alle sitä niin kuuluisaa nimeä ja samalla varmuutta töille + tilauksia.
Sitten on vielä se pieni armeijakammo. Mielellään voisi maalaa jonkun 20-40 figua, mutta jos maalauspöydällä odottaa gobbohorde, eli noin 200 gobboa, niin alkaa hieman pelottaa. Sitten deadline. Jos sattuu olemaan hieman "inspiraatio hukassa", niin mitäs sitten? maalattava on, mutta inspistä ei löydy. niin, mikäs eteen. No, tulevaisuus näyttää, mitä tehdään.
Mä elätin kaksi ekaa opiskeluvuotta myymällä kaksi armeijaani. Toisaalta, ne oli aika korkea tasoisia, ja toinen kansainvälisen turneen ja oman nettipersoonan markkinoima, joten tulos oli myös varsin kiitettävä. Ilman näitä rahoja, olisin joutunut hakemaan opintolainaa.
Maailmalla maalaamisesta maksetaan. Suomessa ei. Siinä omat kokemukseni, ja siis olen myynyt kaiken maailmalla, Dakkan, tai Ebayn kautta.
Silti olen pyrkinyt myymään vaan huvikseni maalaamiani juttuja, ja yksittäisiä sankareita tilauksesta. Ajatus "ammatiksi" maalaamisesta pilaisi harrastuksen omalta kannaltani ja nyt kun olen saanut oman alan töitä koulun ohelle, tuntuu maalaus taksat päivärahoilta oikeeseen palkkaan verrattuna. Kannattaa siis käydä koulussa, hankkia sitäkautta ammatti josta oikeasti tykkää ja pitää harrastus mieluisena lisänä elämään.
Jos päätät oikeasti ruveta ammattipikkuukkomaalariks, tulet sitä hyvin todennäkösesti katumaan tulevaisuudessa...jos vältät sillä burgerin grillaamisen opiskeluaikoina, suosittelen!
Maailmalla maalaamisesta maksetaan. Suomessa ei. Siinä omat kokemukseni, ja siis olen myynyt kaiken maailmalla, Dakkan, tai Ebayn kautta.
Silti olen pyrkinyt myymään vaan huvikseni maalaamiani juttuja, ja yksittäisiä sankareita tilauksesta. Ajatus "ammatiksi" maalaamisesta pilaisi harrastuksen omalta kannaltani ja nyt kun olen saanut oman alan töitä koulun ohelle, tuntuu maalaus taksat päivärahoilta oikeeseen palkkaan verrattuna. Kannattaa siis käydä koulussa, hankkia sitäkautta ammatti josta oikeasti tykkää ja pitää harrastus mieluisena lisänä elämään.
Jos päätät oikeasti ruveta ammattipikkuukkomaalariks, tulet sitä hyvin todennäkösesti katumaan tulevaisuudessa...jos vältät sillä burgerin grillaamisen opiskeluaikoina, suosittelen!
☠️
No, onhan sitä tullut muutama armeija maalattua. Jos kerran tykkää maalaamisesta ihan itsessään, niin aika sama se on, saako siitä rahaa vai ei.
Ei se työtä ole ainakaan miulle, vaikka siitä vähän rikastuiskin.
Tällä hetkellä oon "lomalla" näistä hommista, jotain pikku-juttuja on menossa kokoajan, mut ei niin että ne suuresti vaikuttais päivittäiseen elämiseen.
Tiivistettynä: Maalaaminen on kivaa hommaa. Ei miuta haittaa, jos siitä maksetaan
Ei se työtä ole ainakaan miulle, vaikka siitä vähän rikastuiskin.
Tällä hetkellä oon "lomalla" näistä hommista, jotain pikku-juttuja on menossa kokoajan, mut ei niin että ne suuresti vaikuttais päivittäiseen elämiseen.
Tiivistettynä: Maalaaminen on kivaa hommaa. Ei miuta haittaa, jos siitä maksetaan
Itse maalautan paljon muilla ja olen täysin samaa mieltä Migsulan kanssa asiasta. Homma sopii hyvin opiskelijalle, jolla ei ole muuta vakituista työtä, mutta ei sillä varmasti pysty juuri mitään "oikeaa" työtä korvaamaan. Itse pyrin maksamaan mahdollisimman hyvää korvausta maalareille, mutta sivusta seuranneena useampia projekteja epäilen, että ei se tuntikorvaustasolla kuitenkaan hirmusuureksi rahaksi muodostu. Figuja maalataan myös hyvin monenlaisilla hinnoilla ja tietysti myös hyvin monenlaisella tasolla. Tämä sisältää myös erot figujen kasaamisen tasossa, mahdollisilla konffaamisissa, pelimaailman tuntemuksessa jotta yksikköjen merkinnät yms. olisivat kunnossa jne. Täten eroja maalareiden välille syntyy paljon muustakin kuin pelkästä maalaustaidosta ja samoin käytettävän ajan määrä figua kohti vaihtelee varmasti suuresti. Niin ja tästä ihan raha-asiaan siirtyäkseni omakohtaiset kokemukset figukohtaisista hinnoista niin sanotun rivimiehen maalauksessa vaihtelevat niinkin huimalla välillä kuin 1 € - 20 €/figu. Kuten tästä voi päätellä niin edes kovimmalla hinnalla ei tuntipalkka ole mitään kummallista tasoa, koska siitä kun ukon paketista revit ja aloitat et varmasti sellaisessa ajassa sitä saa valmiiksi, että tuntipalkaksi kovin montaa kymppiä jäisi. Kuten Tupets tuossa kertoi, niin massatuotanto kyllä nopeuttaa prosessia ja parantaa korvausta.migsula kirjoitti:Mä elätin kaksi ekaa opiskeluvuotta myymällä kaksi armeijaani. Toisaalta, ne oli aika korkea tasoisia, ja toinen kansainvälisen turneen ja oman nettipersoonan markkinoima, joten tulos oli myös varsin kiitettävä. Ilman näitä rahoja, olisin joutunut hakemaan opintolainaa.
Kun haluton laitetaan tekemään tarpeetonta työtä, tuntuu kuin turha työ menisi hukkaan...