Gw panostaa muovifiguihin?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Mika

Gw panostaa muovifiguihin?

Viesti Kirjoittaja Mika »

Silmäillessäni tuota uutta Ogre valikoimaa huomasin että todella monen rykmentin voi ostaa muovisena. Ja uudesta WD:stä katselin että skavenien ruttomunkit tulee muoviboksina, ja uusista ´nideistä mm. carnifex on muovinen. Itselleni tämä sopii enemmän kuin hyvin sillä pidän muovifiguista enemmän; valujäljet on helpompi poistaa (vaikka niitä onkin yleensä enemmän), konversioita on mukavampi tehdä ja figut voi koota todella monella eri tavalla jolloin samassa rykmentissä on harvemmin kahta identtistä ukkoa. Vaikka olen mielestäni keskivertoa parempi maalari, metallifigujen yksityiskohtien määrä on joskus hämmentävän suuri, ja niihin kaikkiin ei jaksa panostaa täysillä, eli figuun "kyllästyy" ennenkuin se on valmis. Muoviukot ovat tässäkin mielessä helpompia, ja tottakai hinta on edullisempi. Toivottavasti GW lisää muovifigujen määrää kaikissa armeijoissa lähitulevaisuudessa!
Attila

Viesti Kirjoittaja Attila »

Luultavasti tuo on juuri se syy, jonka takia niihin panostetaan enemmän. Sitä paitsi, muovifigujen valumuottien tekeminen on käsittääkseni halvempaa.

Anti tulla vaan.
Taktiikka? Minä olen täällä heittämässä noppaa.
M.S.

Viesti Kirjoittaja M.S. »

Attila kirjoitti:Luultavasti tuo on juuri se syy, jonka takia niihin panostetaan enemmän. Sitä paitsi, muovifigujen valumuottien tekeminen on käsittääkseni halvempaa.
Toisinpäin. Metallien valumuotit ovat halvempia ja se onkin yksi syy, miksi metallisia figuja ylipäätään on.

Minäkin pidän enemmän muoveista. Usein halvempia ostaa ja maalit eivät irtoile.
Valtard

Viesti Kirjoittaja Valtard »

No LotRissa muovisia ei oo paljookaa kun kaikki Welffit, käpsät, itäläiset ja Mordor Uruk-hait on metallisia. Muoviset susiratsastajat ilmesty tänää :D
Attila

Uupsista. Attila taas munasi itsensä.

Muovien valumuotithan tehdään metallista ja metallien kumista, eikö? Jos näin, muovien valuja ei tarvitse uusia yhtä usein kuin metallien. Jonkunasteista säästöä sekin.
Illidan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Illidan »

Itse pidän paljon enemmän metallifiguista muutamasta syystä:

1) Ne ovat valmiiksi koottuja.
2)Sisätävät paljon yksityiskohtia (joskus huonokin juttu)
3)Ne tuntuvat käsissä mukavemmilta, niitä kun olet pidellyt jonkin aikaa, alkaa muoviset tuntua ihan "lelumaisilta"...

Mutta muovifiguureja ostan paljon mielummin niiden edullisuuden vuoksi metallisiin nähden.
Seurataksesi polkua;
katso mestariin,
seuraa mestaria,
kulje mestarin rinnalla,
näe mestarin läpi,
ole mestari.
JuhoL

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

3)Ne tuntuvat käsissä mukavemmilta, niitä kun olet pidellyt jonkin aikaa, alkaa muoviset tuntua ihan "lelumaisilta"...
öö... just.

muoviset on kaikinpuolin parempia IMO
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
https://www.the-ninth-age.com/
JarLoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarLoz »

Muovifiguilla ja metallifiguilla on molemmilla puolensa. Metallifigujen hyviin puoliin kuuluu lähinnä detailin suurempi taso, ja paino. Jostain alitajuisesta syystä metallista figua on mukavampi pidellä käsissään kuin muovista, lähinnä painon vuoksi. Ehkäpä se johtunee siitä, että metallisten figujen kanssa tunnet saavasi enemmän vastinetta rahoillesi. Muovifigu tuntuu lelumaisemmalta ja heiveröisemmältä kuin kunnon möntti valkometallia.

Muovifigutkin ovat mukavia tavallaan. Konversioiden tekeminen on paljon helpompaa, ja kasaaminen vaivattovampaa. Hinta on halvempi kuin metalliukoilla, mutta toisaalta, kaupasta saa vain isoja laatikkoja joissa on 12-20 figua, kun joskus sitä tarvitsisi ihan vain yhden tai kaksi.

On vaikea sanoa kummat ovat sitten loppujen lopuksi parempia hinta/laatu suhteeltaan, varsinkin kun ero alkaa olla uusien muovifigujen myötä lähinnä alitajuinen, mutta itse kuitenkin tunnen pitäväni metallifiguja parempina kuin muovifiguja. Tiedä sitten miksi.
Attila

Metallifigujen käpisteltävyys johtuu siitä, ettei tarvitse kellosepän sormia napin asetteluun ilman kaatuilua. ;)
migsula

Viesti Kirjoittaja migsula »

Päättely on aivan oikea. GW on jo jonkun aikaa sitten tehnyt selvän strategisen suuntauksen kohti tehokkaampaa ja laajempaa muoviprosessia. Se alkoi Jesin siirtymisellä selkeään muovituotannon/sculptauksen johtajan rooliin.

Tiedän itse työni puolesta aikapaljon muoviteknologiasta, ja muoteista. Muutamasta omastakin tekeleestä on mekaniikkasuunnittelija ja muotin valmistaja miettinyt muotit. Muovin muotit ovat huomattavia investointeja, monikymmen kertaisia verrattuna metalli figun muottiin. Toisaalta hinnat ovat tulleet huomattavasti alas viimevuosina kilpailun kovetessa (kiina). GWn muotit, vaikka sisältävätkin paljon muotoa, ovat yksinkertaisia, ja luullakseni aina päästäviä. Jossain monimutkaisissa kännynkuori muoteissa saattaa olla melkain 20 liikkuvaa osaa per pesä! Yhdessä muotissa saattaa näitä pesiä olla jopa kahdeksan. Tälläinen muotti maksaa yritykselle jopa satoja tuhansia euroja.

Käsittääkseni suurin ero metallissa on se, että muotin ei tarvitse olla täysin päästävä. Figun voi vetää irti muotista, ja tätä kautta saadaan paljon enemmän detaljia, ilman älyttömiä murheita sen toistettavuudesta. Metalli figut myös sculptataan 1:1, kun taas muovin masterit on kolminkertaisia GWllä.

Itse olen suuri muovifigujen ystävä. Niitä on kivempi konvertoida ja kasata, päälle sculptata ja ennen kaikkea ne kestää pelaamista ja seinään heittelyä loistavasti lakan jälkeen. Välillä joku metallifigu jaksaa innostaa, esim sain viimeviikolla sen Direct Order Techmarinen, WOW!!! Siitä sitten paloiksi ja nyt aion ensviikolla konvertoida siitä jotain tosi vakuuttavaa.
☠️
puolisukeltaja

Viesti Kirjoittaja puolisukeltaja »

Toisaalta jään kaipaamaan metallifiguja jos lähes kaikki figut muuttuvat jo ensi edikassa tai aikaisemmin muovisiksi, metallifigut vain tuntuvat jotenkin "arvokkaammilta" kuin muovifigut, tosin muoveissa on juurikin se hyvä puoli että niistä saa tehtyä paljon eri asentoja modeleille, ja niitä on helpompi konffata/maalata.
Warma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warma »

figut voi koota todella monella eri tavalla jolloin samassa rykmentissä on harvemmin kahta identtistä ukkoa
Paitsi jos GW:n suuntaus on uusien kaaoksen soturien viitoittamalla tiellä. Ikävän samanlaisia kaikki ja niistä on aika vaikea mitään konvertoidakkaan. Itse pidän vanhoista muovifiguista, niissä kun kaikki saa laittaa erikseen jolloin konvertointikin on piirun verran mielekkäämpää.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
japo24

Viesti Kirjoittaja japo24 »

itse kannatan muovifiguja juuri sen takia mitä mikakin sanoi. metallifiguissa yksityikohtien määrä on ainakin itselleni joskus liian hämmentävää ja saatankin kyllästyä jo aikaisin...........varsinkin jos tappi on ihan kohtuu kokokoinekin.
Zekta

Viesti Kirjoittaja Zekta »

puolisukeltaja kirjoitti:Toisaalta jään kaipaamaan metallifiguja jos lähes kaikki figut muuttuvat jo ensi edikassa tai aikaisemmin muovisiksi, metallifigut vain tuntuvat jotenkin "arvokkaammilta" kuin muovifigut.
Olen samaa mieltä. Nyt kun ukot muuttuvat muovisiksi, niin tuntuu vain entistä enemmän että tämä on sellaista "muovimiehillä leikkimistä".
Mutta onhan siinä hyviäkin puolia. Muoviukot ovat hiukkasen halvempia (en sitten tiedä tuntuuko se kauppojen hinnoissa)
ja niinkuin onkin jo sanottu, konvertoiminen muuttuu helpommaksi.
Paitsi jos kaikki ukot menevät tälle kaaos-solttu linjalle...
Eetu5

Viesti Kirjoittaja Eetu5 »

(en sitten tiedä tuntuuko se kauppojen hinnoissa)
Ainakin Lotrissa ne tuntuvat "hiukan" erilaisilta esim.
3 muovista haltiaa makssaa alle 3 e ja 3 metallista on 10 e
NetDiver

Viesti Kirjoittaja NetDiver »

Migsulan mainitsema Kiina-ilmiö näkyy esim. Mongoosen Starship Troopers pelin muovinapeissa. Mongoose tuottaa kaikki muovifigunsa ja ilmeisesti myös metallisensa Kiinassa, mistä johtuen hinnat ovat hieman halvempia GWhen verrattuna. GW tietääkseni tuottaa figunsa vielä omissa tehtaissa, Britanniassa ja USAssa.

Itse olen myös muovifigujen ystävä pelaajana. Halvemmat metalliin nähden, paremmat konversiomahdollisuudet. Maalaajana olen taas metallien ystävä. Figut voi huoletta heittää jarrunesteeseen maalinpoistoa varten viimeisimmän mestariteoksen mentyä p**seelleen.
Comebackia pelaamisen eturintamaan...
purple

Viesti Kirjoittaja purple »

minun mielipiteet metallisista ja muovisista:
metalli figut:
+enemmän yksityiskohtia
+pelissä kivempiä liikutella
+pidempi ikäisiä, maalit voi helposti poistaa
+kestävät enemmän

-vaikeahkoja liimata
-maalit irtoavat helposti
-vaikea kuljettaa maalien kera
-katkenneet osat mahdoton korjata
-kalliita
-vaikeita muokata

muoviset figut:
+halvempia
+helppo kuljettaa, maalit pysyvät
+helppo muokata
+suhteellisen helppo korjata katkenneita osia
+helppo liimata

+ tai - kevyitä

-hauraita
-maalit vaikea poistaa
-joskus pakko liimata osat yhteen (:()
viimeinen naula tämän harrastuksen arkkuun on isketty.
Lihamestari

Viesti Kirjoittaja Lihamestari »

Muoviin sirtymistä näkee myös Ogreissa. Yhdestä Ogre Bull Spuresta voi lisäspruella saada aikaan sekä Bulleja että Irongutteja. Muovifigut, jees. Metalli, no joo.
Maailmojen Tuhoaja, Elävien Jumala, Taivaankannen Kannattaja, Vuori Kultainen,
ne nimiä on vain ja nimet otetaan nyt pois!
Jos kasvoillesi lankeat,
se mitä pelastaa?
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Jeah, GW muuttaa tuotantoaan muoviksi. Ymmärtäkää, että asialla on varjopuolensakin: nykyään GW:n tuotteilla on aika laajat second-hand markkinat, harrastukseen kyllästyneet ovat voineet myydä armeijansa muille harrastajille, jotka ovat voineet poistaa figuista maalit ja maalata ne uudelleen. Jos figut muuttuvat pääasiassa muovisiksi, second-hand -markkinat katoavat lähes kokonaan: koottuja muovifiguja on tosi hankalaa purkaa osiin eikä maalinpoistokaan ole erityisen helppo homma.

Niin kauan kun asiakasmäärät pysyvät korkeina, muovifiguihin siirtyminen on GW:n kannalta tosi hyvä homma. Enemmän tuotteita halvemmalla ja asiakkaat eivät voi myydä ostamaansa ja maalaamaansa tuotetta eteenpäin...
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Janson

Viesti Kirjoittaja Janson »

En kehtaa aloittaa uuttaa aihetta pikku kysymykselleni, joten kysynpä tässä kun hieman aihetta sivuaa. Sisältävätkö GW:n metallifigut lyijyä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”