Miniatyyrien lakkaus

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Grand Admiral Prawn

Viesti Kirjoittaja Grand Admiral Prawn »

Taas kerran jotain uutta kokeilleena voin nyt iloisesti liittyä tuon Vallejon purkkimattalakan ylistäjiin. 'Ardcoattia päälle ja maalipinta pysyy varmasti ehjänä, sitten matalla sutimaan ne osat missä kiilto haittaa, kuten iho esimerkiksi. Eipä pahemmin kiiltele. Hintakaan ei päätä huimaa, kun tulee samassa pullossa missä Vallejon maalitkin ja maksaa sen 2 euroa.
Hunnien jäljiltä ei ruoho kasvanut, mutta Vantaan kaupunki hävittää puutkin.
Jake

Viesti Kirjoittaja Jake »

Kysäisenpä tässä että millaista on maalinpoisto lakatuista figuista?
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Jake, onnistuu kyllä. Lakkakaan ei ole asetonin/morssin/jarrunesteenkestävää, joten eipä tuossa mitään kummia ongelmia pitäisi olla.

Tässä eräs päivä keksin muuten laittaa Vallejon mattalakkaa ruiskuun ja ohentaa jossain suhteessa 1:1 tjsp. Täytyy sanoa, että tappoi täydellisesti kaiken kiillon figuista, eli sain jollain asteella jopa liian matan pinnan. Hassua, eikö? Jos ruisku on käytettävissä, niin kannattaa kokeilla, sillä ainakin itselläni jälki tosiaankin oli täysin erilaista verrattuna samaan lakkaan, mutta pensselillä sudittuna.
Jake

Viesti Kirjoittaja Jake »

Nostradamus kirjoitti:Jake, onnistuu kyllä. Lakkakaan ei ole asetonin/morssin/jarrunesteenkestävää, joten eipä tuossa mitään kummia ongelmia pitäisi olla.
Ah täydellistä! Kiitoksia tiedosta kivi putosi sydämeltäni ja nyt lähden ostamaan lakkaa.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Grand Admiral Prawn kirjoitti:
Gorkiporki kirjoitti: Btw:onkos se ardcoat nyt spraypurkissa vai ei, kun se spray on vaihtanu niin usein sitä nimeään? Kun mulla on siitä sivellinlakasta lähtenyt etiketti pois, mut fantsun sivuilla se on nimellä Gloss varnish.
GW:n kiiltävä lakka kulkee nykyään sekä purkkina että sprayna nimellä 'Ardcoat.
Palaanpa tähän hieman jo vanhaan aiheeseen. Olet siis itsekin käyttänyt juuri nimenomaan GW:n spray lakkaa? Meinasin vain kun kerroit huomanneesi jotain samankaltaista kuin itsekin niissä lakatuissa pinnoissa. Meinaan vaan, että olin jo tulla hulluksi kun kukaan muu ei ollut huomannut ukoissaan mitään. Mä olen kyllä edelleen pohtinut kovasti syitä moiseen ja todennäköisesti vika on jotenkin siinä sprayssä.
Viimeksi muokannut Gorkiporki, Ma 27.10.2008 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Ldz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ldz »

En jaksanut lukea että onko joku sanonut tätä ; Tamiyan mattalakka/mönjä + vallejon mattalakka = täysin kiiltämätön pinta.
Siinä se lyhyesti ja ytimekkäästi. Kaverini isoveli tekee paljon dioramoja ww2 modeleista ja hän sen minulle kertoi kun vallejonkin lakka itsessään kiiltää hieman.
Nostra
Viesti:

Vallejon lakka kiiltää hieman, mutta erittäin vähän.

Talensia taas ovat suositelleet kaikki, jotka sitä suinkin ovat käsiinsä jostain saaneet, tosin hintahan purkille on melko suolainen, oliko jotain 17e/400ml purkki. Tosin edelleenkään ei se paljoa ole, mutta toisille on, toisille ei.

Itse olen Vallejon mattalakkaa käyttänyt, ensin purkista sudilla sudittuna, ja nyt myöhemmin, kun sain bilteman halpisruiskun, dumppasin sitä ruiskuun, ja jumaliut, sain aivan liian matan pinnan, siis erinomaisen matan lopputuloksen. Jos ruisku löytyy, niin kannattaa kokeilla, en voi muuta kun suositella.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Lienee aika rääkäistä pihalle viikon soraääni, itse ostin hiljattain tuota paljon kehuttua talensin Acrylic Picture Matt Varnishia, ja kirosin kovasti kun vedin ekat testipalat. On kyllä himmeimpiä "mattalakkoja" mitä olen kokeillut (iiiso lista), muttei ole läheskään yhtä matta kuin lakkaamaton. Eli en ollut tyytyväinen. Tiedä sitten oliko aineessa jotain vikaa, vanhentunut tms, kun oli poistoerässä paikallisessa taidetarvikeliikkeessä.

Nostra, onnistuisiko saada kuvia tuolla kynäruiskulla toteutetusta lakkauksesta, kynäruisku kun löytyy, mutta ei Vallejoa...
Set fire to the family tree.
Nostra
Viesti:

Darkstar, kyllähän noit löytyy, sillä uusimmista figuistani kaikki on lakattu tuolla menetelmällä.

Tässä nyt pari:
http://www.kotiposti.net/urkko/abyss1.jpg
http://www.kotiposti.net/urkko/kuvat/mi ... cubus3.jpg

Tässä lakkaamattomia: http://www.kotiposti.net/urkko/kuvat/misc/fol1.jpg
http://www.kotiposti.net/urkko/kuvat/misc/for1.jpg

Kuvista eroja on todella vaikea huomata, niin on muutenkin. Ruisku kun kerran löytyy, niin ainakin itse siis olen ollut todellakin tyytyväinen tuloksiin (kunhan vain laimentaa lakkaa tarpeeksi - jotain 1:1 tai enemmän tappaa kiillon kuin kiillon). Niin, ja purkki lakkaa maksaa 2e, eli eipä ainakaan liian kallis kokeilu tule, jos nyt jostain Vallejoa saat käsiisi.

Lisäksi tuo lakka tuntuu olevan suhteellisen kestävää - vaikka parempaakin voisi olla. Tarvitsisi jostain hankkia vaan kiiltolakkaa sprayna, suihkia sitä ensin kerros ja sitten mattalakka päälle, ja mitä luultavimmin tuloksena olisi helvetillisen kestävä suojakuori figun päällä.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Kieltämättä näyttää aika matalta, eroa melko mahdoton huomata. Itse asiassa lakkaamattomat familiarit näyttävät kiiltävän enemmän, minkä pitäisi saada hälytyskellot kilkattamaan;-)

Jees, pitääpä laittaa pullo lakkaa mukaan tilaukseen kun seuraavan kerran tilaa Sotataidosta, elikkäs ihan pikapuoliin.

Toisaalta minulla on aika valikoima sudittavia "matta"lakkoja, joten voisihan tuota kokeilla muillakin lakoilla. Palaan asiaan pienten testien jälkeen.

Kuvista kiitos.
-Darkstar-
Mr. Nihtikoplini

Viesti Kirjoittaja Mr. Nihtikoplini »

Käytä mattapintaista lakkaa.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Urkki shamaani kirjoitti:Käytä mattapintaista lakkaa.
Hmm. En nyt oikein tiedä, mitä tuolla tarkoitat, mutta "mattapintaisen" lakan löytäminen on käytännössä Graalin Maljan etsimiseen rinnastettava tehtävä. Se, että purkissa lukee matta ei todellakaan tarkoita että jälki sitä olisi, kuten threadiä enemmän lukemalla varmasti tajuat.

Innostukseni johtuu lähinnä siitä, ettei Nostran kynäruiskutemppu ole aiemmin juolahtanut mieleeni.
Virtanen..
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virtanen.. »

Ovatko inkit lakkoja?
Hullu_Proffa on Virtanen!!
Tosin... ketä se nyt kiinnostaa?
hyytelöperuna

Viesti Kirjoittaja hyytelöperuna »

Hullu_Proffa kirjoitti:Ovatko inkit lakkoja?
Eivät, vaan musteita. Musteet ovat ohuempia, mutta peittävät kuitenkin melko hyvin. Lisäksi musteet ovat pintajännittömiä, eli inkki valuu syvänteisiin helpommin. Tällä pystyy luomaan helposti ja nopeesti varjot figuun.

Varoituksen sana: Musteet kiiltävät melkoisesti. Eli ei kannata koko figua hukuttaa musteeseen.
Jyrzzä

Viesti Kirjoittaja Jyrzzä »

Nostra,voisitko kertoa tuon lakan nimen,hinnan ja sitten vielä,että kuinka hyvin se pitää maalit pelifiguissa?

Ja sitten siitä ruiskusta,voisitko kertoa myös sen nimen? :D
"Kake,ajattelen sinua päivät ja yöt,mutten voi ymmärtää miksi minua lohella lyöt" -Kaikka,Stam1na
3 vuotta vittuilua Sotussa!
Nostra
Viesti:

Jyrzzä, lakka on Vallejo Game Color-sarjan matt varnish, eli mattalakka! Pensselillä sudittuna ei ole täysin mattaa (vaikkakin hyvää jo silloin), ruiskusta antaa, kuten huomata voi, erittäin matan lopputuloksen. Vallejon koko VGC-sarja maksaa noin 2€ per purkki, 1,90€, jos Sotataidosta tilaat. Eli ei todellakaan kallista, ja varsin hyvää tavaraa, näin omasta mielestäni. Maalit on figuissa pysynyt todella hyvin, vaikkakin ainahan jotkut miekan kärjet ja viikatteitten kärjet / yms. terävät kohdat hieman kuluvat, mutta muutoin hyvin ovat pysyneet. Tähän tosin saattaa auttaa myös se, että ennen pohjamaalia olen aina pessyt figut hyvin, eli pinta on alusta asti pyritty pitämään parhaana mahdollisena maaleille. Lakkaa olen laittanut ensin sudilla kerroksen, jonka päälle suihkinut ruiskulla ohennettua tavaraa epämääräisen määrän, eli jopa 5 kerrosta. Ja olen siis tyytyväinen :D

Ruisku on Bilteman halpis, eli enpäs nyt mitään merkkjä tai sensellasia muista, mutta hinta sille on 49,95€. Kompura tuohon on sen 80€.
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Tuonpa esiin kokemuksiani tästä lakkausasiasta minäkin. Tällä hetkellä käyttämäni lakka näyttää olevan Miniature paints-merkkistä lakkaa, joka on tuollaisissa lasipurkeissa.
Menetelmäni ei varmaan sovi kiireisille, sillä lakkaan kaikki figut aina siveltimellä. Lakkaan ukon aina ensin kiiltävällä lakalla, jotta se suojaisi maalipintaa kulumiselta. Kiiltävää lakkaa kun voi laittaa enemmän, kuin mattaa. Sitäpaitsi mattalakka on kai pehmeämpääkin. Kun lakkapinta on kuivunut, sekoitan mattalakan huolellisesti. Olen huomannut käytännössä, että mattalakka vaatii raivokasta sekoittamista. Sen jälkeen otan kuluneella siveltimellä mattalakkaa aivan älyttömän vähän ja senkin vähän pyyhkäisen ensin johonkin satunnaiseen esineeseen siinä pöydällä. Sitten vasta alan sutia sitä figua samalla tavalla kuin drybrush-maalaus tehdään. Kiiltävä lakkapinta himmenee tällä menetelmällä varsin hyvin. Ei 100% mutta sanoisin että 97% kumminkin. Itse olen tyytyväinen lopputulokseen.
Varoituksena mainittakoon että, kun olin vielä aloittelija maalauksessa, niin käytin mattalakkaa, kuin olisin maalannut tavallisesti ja lopputuloksena oli harmaa aave.
Luumumehu on soturien juomaa
BioHazard

Viesti Kirjoittaja BioHazard »

Mattin kirjoitti:Uskokaa jo... Mastonin mattalakka EI KIILLÄ!
Kiiltääpäs testasin örkkiin rahan hukkaa.
Tol Cormp Norz Norz Norz
Skrixqueek

Viesti Kirjoittaja Skrixqueek »

Lakka on ajan ja rahan tuhlausta!
Illumina

Viesti Kirjoittaja Illumina »

Skrixqueek kirjoitti:Lakka on ajan ja rahan tuhlausta!
Onhan se. Ei siinäkään aikaa tai rahaa ole turhaan kulunut, kun showcase figusta rapisee maalit pois.
Illumina jyrää tyttöenergialla päälle! -Nilarakh

Niin... kai tää Illuminan tyttöjuttu on aika ainutlaatunen, ainakin näin sotun puitteissa. -Mer'siles
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”