Hämärätonttujen parodia

Jos sinua askarruttaa, kuinka pärjätä ystäväsi voittamattomalle porukalle, täältä voit saada vinkkejä armeijasi kokoonpanoon sekä vastalääkkeitä erilaisten vihollisyksiköiden kohtaamiseen.
altekki

Hämärätonttujen parodia

Viesti Kirjoittaja altekki »

Olen nyt jo neljä vuotta pelannut Dark Elffeillä ja täytyy myöntää, että se on edelleen yhtä syvältä. Pelihistoriansa aikana kokoonpanoltaan hyvinkin vaihteleva armeijani on voittanut ehkä yhden jokaisesta seitsemästä pelistä. Ne 6 kertaa seitsemästä on sitten tullut turpaan ja kovaa. Olen pohtinut asiaa kysymyksen "miksi?" kautta monelta kantilta koko sen neljän vuoden ajan ja koska vastaus ei ole vielä välähtänyt yläkerrassani, kysyn sitä teiltä.

Aina, kun peli on päättynyt tappioon olen miettinyt mikä meni väärin ja mitä voin tehdä paremmin ensikerralla. Siksi armeijalista muuttuu melkein joka pelin jälkeen, mikä on toisaalta ihan tervettä. SIlti tuntuu aina, että vastustaja on aina parempi kaikissa osa-alueissa. Tässä pientä Dark Elfien osa-alueista arviointia:

Dark Elfien magia
Vaikka kyseinen rotu onkin pitkäikäistä ja taikurineidot viettävätkin koko pitkän nuoruutensa nenä kiinni kirjassa ja verinen veitsi kädessä, saavat he siitä hyvästä castaukseen vain sen mahtavan +1 modifierin. Maagien hinnoittelu on yhtä törkeää kuin gw:n figuureillakin, ja magiasta saa rodulla maksaa pitkän pennin. Kahdesta tason kaksi maagista saa helposti maksaa yli 300 pistettä, jos haluaa vastustajan taikaa rajoittaa dispellillä. Kahdella maagilla castaustehokkuus on vielä sen verran olematon, että taikoihin ei voi luottaa oikeastaan ollenkaan. Hyvä, jos joka toinen vuoro saa yhden pienen tulipallon osumaan vastustajan joukkoihin. Ihmettelen suuresti miten 6 voimanopalla voi saada mitään aikaan, jos vastustajalla on 3 tai enemmän dispel noppia ja muutama scroll. Pelkkään magiaan ei kovin mielellään yli 500 pistettä sijoittaisi. Näiden tonttujen magiaa sutvoo vielä loitsutkin. Kaikki Dark loren loitsut vaativat käytännössä Lossin ja sen, että vastustaja on 24" sisällä. Pitäisi siis näillä kalliilla maageilla ilmeisest vielä juosta päin...

Close Combat
Joskus kuulin kolmannella korvallani, että Dark Elfit olisivat se haltiatrilogian lähitaistelurotu. Noh, voihan sen sellaiseksikin päätellä kun eivät ainakaan mitään muuta osaa. Mutta missä on sitten se close combat tehokkuus, taktiikoissa?

Ensinnäkin cold onet ovat tuottaneet minulle vain harmia. Pienellä liikkuvuudellaan ja stupidityllä usein peli menee aivan sekaisin. Toiseksi cold one -joukot ovat hinta/laatu suhteeltaan huonoja. Ritarien ainoa voimakkuus on charge. Ensimmäinen vuoro tulisi aina voittaa, sillä knightit eivät pärjää menetettyään lancen str bonuksen. Näin kertoo kokemus. Lisäksi ritariyksikkö on usein vielä varsin rampa jo siinä vaiheessa kun se pääsee klosettamaan sillä tufness 3 takia ritareita kaatuu taikaan ym. ranged damageen yllättävän helposti. Ne muutama str 5 mitä chariotista ja ritareista lähtee chargessa eivät ole vielä koskaan onnistuneet pelastamaan niitä vastustajan yksiköiltä jotka ovat keskittyneet lähitaisteluun.
PIeni str ja attackien ovat erittäin suuri miinus kaikessa de klosessa ja pienen noppamäärän takia yllätykset ( esim ei ollenkaan osumia) eivät ole harvinaisia..

Ampuminen

Ampuminen ei ole vielä koskaan ollut armeijoissani pääosassa. Vakiokalustuksena on ollut melkein aina kaksi reaperia. Repeater crossbowt totesin joskus tehottomiksi ellei niitä ole isoa läjää. Dark Ridereilla olen niitä tosin käytellyt vaikka maksavatkin niille omaisuuden.

Olen pelannut lähinnä neljää eri armeijaa vastaan: Bretonniaa, Lizardmenejä ja Wood Elfejä.

Bretonniaa
vastaan tulen aina siihen ongelmaan, että vastassa on 4 tai 5 9-12 ritarin panssarivaunua, joista ei pääse yli eikä ali. Koska vastustajalla on siis usein vähemmän yksiköitä kuin minulla, saan niitä flank chargejakin aina silloin tällöin. Normaalisti peli kuitenkin sujuu niin että ritarit vain kävelevät eteenpäin ja tuhoavat kaiken täydellisesti edessään oli taktiikkarattaani käynyt kuinka lujaa tahansa. Ne muutamat dark riderit mitä saan ehkä kylkiin sitten kuolevat luultavasti jo samalla vuorolla kuin hyökkäsivät. Sitä 2+ panssaria on aika vaikea läpäistä viidellä str 4 iskulla (+ hevoset). Muutenkin Dark Elfien vahvimmat joukot iskevät str 5, mutta ei alle kymmenellä iskulla silti tunnu saavan kuin ehkä yden ritarin alas.

Lizardmenien kanssa painin ehkä suurimmissa ongelmissa. Vastustaja pitää aina kolmea skinkkimaagia pelipöydän takametsissä piileskelemässä ja ammuskelee niillä sitten Heavenssin 3, 4 ja 6 loitsuja. Dark Riderit eivät ole olemassa tämän takia enää vuoron 2 jälkeen säädyllisissä kokoluokissa. Armeijan liikkuvuus jää samalla sitten melkeinpä siihen.

Puolet pelipöydästä täyttyy aina skinkeillä. Näitä en osaa tappaa ollenkaan. TOisaalta niistä saa niin vähän victory pointteja että ei niihin pysty laittamaan suuria määriä joukkoja. Toisaalta jos niihin laittaa, ne pääsevät kyllä karkuun. Se ei sitten ole enää hauskaa kun juoksevat unittieni ympäri ja ampuvat blow pipeillä. Saurukset taas pieksevät aina kaikki yksikköni lähitaistelussa. 20 saurusblokit kuolevat minun käden kautta hyvin harvoin. To4, str4, 2at ja cold blooded kiehahtavat yli kaiken. Olen myös todennut että To 5 saurussankaria on erittäin vaikea tappaa.

Wood Elfien kanssa olen samantyyppisessä ongelmassa kuin skinkkienkin kanssa. 5 acherin unitteja on koko lauta täynnä ja pääsevät helposti pakoon. Jokainen pitäisi tuhota erikseen ja se on työlästä puuhaa. Vastustajan klosettajat piileskelevät metsissä viimeiseen saakka ja sitten, kun olen tarpeeks lähellä tulevat ulos ja antavat turpaan. Lähemmäs totta kai pitää mennä sen takia että siellä ovat ne 10*5 acheria.

Tiivistettynä en tiedä mitä armeijallani pitäisi tehdä. Kaikenlaista taktiikkaa olen kehitelly ja kokeillut, mutta aina tuntuu siltä että vastustajan joukot vaan ovat parempia. Lisäksi minulla on aina taipumus heittää noppaa rutkasti alle keskimääräistä. Mitä esimerkiksi tehdä, kun kolme 10 Black Knightin yksikköä vyöryy kohti, luovuttaa? Oikeastaan ainoat vakiintuneet osat armeijassani ovat Dark Riderit, kaikki muu vaihtelee. Kaipaisin ratkaisua jolla voisin käyttää aina samantyyppistä listaa mitä pitäisi muuttaa vain hieman tai ei ollenkaan vastustajan vaihtuessa. Tämä siksi, että silloin voin vasta oppia kunnolla pelaamaan armeijalla ja lisäksi koska kaikki pelikaveritkini tekevät niin. Olen lukenut kasapäin WD:n taktiikka- ja armeijanvalintaoppaita, mutta tuntuu, että vaikka uutta opitaan peliteho on aivat muuta kuin mitä vastustajillani. Onnea kaikille, jotka jaksoivat lukea loppuun.
Mekol

Vastauksia

Viesti Kirjoittaja Mekol »

Jaa a. Itse kyllä olen delffeilläni jyrännyt niin armeijan kuin armeijan. Usein on kavereilta vaa kuullu et delffit on perseestä ja ottelun jälkee on ilmeet muuttunut. Mutta jos sinulla kerta noin huono tuuri on niin annampas vinkkejä joilla olen pärjäillyt.

Magia. Itse suosin magiaa alussa, mutta nyt olen siirtynyt lähispainotteisempaan, mukana kuitenkin on lähes aina 2x 2lv rullakuskia jos vastassa on helffejä. Muute melko satunnaista. Kyllä delffien magialla pärjää, doombolttia vaa kehii nii kyl se siitä

Ampuminen. Itse luotan kovastikkin ampumiseen. Vähintää se kaks pultteria tulee olla ja shadeja pomppimas jossaki. Kokeileppas neljää pultteria ja niitä suojelemaan blokki spearmanneja kyl ne sauruksetki siihe kaatuu. pulttereilla otat sen ränkin tai kaks pois ja crosarit vahvistamaa tulitusta.

LähisHuhut pitävät minusta paikkaansa, itse olen voittanut mukavan usein lähiksiä delffeillä. Jos käytät itse cold one knihtejä niin laitappa ne semmosee 7 yksikköö ja noble siihe mukaan 6 etee ja kaks taakse. Tärkeää on vain päästä iskemää niillä ensin tähän suosittelen banner of murderia tai soul standardia.

Jaa a nuista vastuksista en voi oikeen vinkkejä antaa kuin liskoja vastaa sillä usein itsekkin pelaan niitä vastaan

Elä vaan ota magiaa. Itsekkin sain vain tasapelejä ja niukkoja tappioita aikaiseksi sillä. Ehdottaisin ehottomasti lohari loordia, se jos mikä laittaa ne ritarit ja saurukset maahan. Ehdottaisin kahta 20 yksikköä warrioreita hoitamaa lähiksen ja näitä avittamaan dark riderit.

Tässä muutamia vastauksia. Muut kyllä antavat enemmän neuvvoja. Kyllä delffeillä pärjää vaikka joidenkin mielestä saattaisivat näyttää paperilta huonolta, elä lannistu ja usko sit ku voitat delffeil niin se on tunne jota et unoha, on kuule harvinaisen mukavan näköstä ku näkee vihollisen häviävän massakrella ja väittävän vastaa siitä et hänellä oli vaa huono tuuri
"olemme maailman sivistynein rotu, meillä on eniten tapoja teloittaa"Tämä pätee myös meihin ihmisiin
Tunkiokuningas

Viesti Kirjoittaja Tunkiokuningas »

Delffejä ja muitakin elf rotuja voi oikeastaan verratata Tomb Kingeihin:
Huono closistaito, kestävyys kusee ym. Itse olen oppinut, että jos halua hävitä nopeasti, rynnätään vain päin ja lujaa. TK:t ovatkin taktiikka- armeija parhaimmillaan, kuin myös Delffit. Tosin Delffeillä tarkoitus onkin useimmiten antaa varsijousten puhua ja käydä Cold Oneilla ja Dark Ridereillä häröilemässä vastustajan kyljessä ja takana. Keihäsmiehiä ei ole tarkoitettu vastustajan tuhoamiseen, vaan enemmänkin sen pidättelyyn ja tätä kautta ajan pelaamiseen, että vahvemmat yksiköt pääsevät charge etäisyydelle lopettamaan vastarinnan. Delffien magia on myös heikkojen tietojeni perusteella ainakin siedettävää, joten tästä voi vetää yhteenvedon; Delffit eivät ole ninkään lähis-, vaan kaukomatka - armeija. Koeta ottaa listaasi lisää ampuvia yksiköitä ja mageja, niin voittoja voi tula useammin. Tai sitten totu häviämiseen, niinkuin minä.
gawd

Viesti Kirjoittaja gawd »

Tunkiokuningas kirjoitti:Delffejä ja muitakin elf rotuja voi oikeastaan verratata Tomb Kingeihin:
Huono closistaito, kestävyys kusee ym. Itse olen oppinut, että jos halua hävitä nopeasti, rynnätään vain päin ja lujaa. TK:t ovatkin taktiikka- armeija parhaimmillaan, kuin myös Delffit. Tosin Delffeillä tarkoitus onkin useimmiten antaa varsijousten puhua ja käydä Cold Oneilla ja Dark Ridereillä häröilemässä vastustajan kyljessä ja takana. Keihäsmiehiä ei ole tarkoitettu vastustajan tuhoamiseen, vaan enemmänkin sen pidättelyyn ja tätä kautta ajan pelaamiseen, että vahvemmat yksiköt pääsevät charge etäisyydelle lopettamaan vastarinnan. Delffien magia on myös heikkojen tietojeni perusteella ainakin siedettävää, joten tästä voi vetää yhteenvedon; Delffit eivät ole ninkään lähis-, vaan kaukomatka - armeija. Koeta ottaa listaasi lisää ampuvia yksiköitä ja mageja, niin voittoja voi tula useammin. Tai sitten totu häviämiseen, niinkuin minä.

samaa mieltä olen ja muista se reaper bolt thrower se on kova...
big or small,we loot it all.hmph..
Tornado

Viesti Kirjoittaja Tornado »

Käytättekö uusia Heavens sääntöjä (Löytyvät gw:n sivuilta) vai niitä mitkä ovat siellä sääntökirjassa?Sillä Skinkit eivät voi koko päivää istua puskassa jos on 24 tuuman range nillä uranos thunder bolteilla yms.
Entä pelaako se vastustajasi uusilla wood elf säännöillä?Tuo 5 wood elf archerin yksikkö ei taida uusilla säännöillä olla mahdollinen?
Mutta kuten jo mainittua käytä repeater bolthrowereita ja Haltioiden nopeutta hyödyksi.
Ota vaikka shade yksikkö tappelemaan niiden skinkkien/muiden skirmishien kanssa tai sitten ammu ne muuten.
Bretonnian ritari yksikköä ammut 4:llä bolthrowerilla per vuoro kunnes se on kuollut/tosi pieni ja sitten siirryt seuraavaan.
''WooHohoo''
altekki

Torn4do kirjoitti: Bretonnian ritari yksikköä ammut 4:llä bolthrowerilla per vuoro kunnes se on kuollut/tosi pieni ja sitten siirryt seuraavaan.
Siinä on vaan se, että niitä on ne 5 yksikköä ja pystyvät 2. vuorolla chargettaa. Sitte niillä on kanssa se blessing. Esim. 7 Grail Knightin unitille, missä on lorditason taistelija ja battle standard bearer voi olla aika mahdoton tehdä yhtään mitään siinä vaihees, kun on se toka vuoro ja se on chargettanu. =(
Mekol

Viesti Kirjoittaja Mekol »

jotenki tulee sellanen kuva et pelaatte ilman maastoa. Onha se silkkaa hulluutta lähteä bretonniaa vastaan avoimelle kentälle.
"olemme maailman sivistynein rotu, meillä on eniten tapoja teloittaa"Tämä pätee myös meihin ihmisiin
Mayhemia

Viesti Kirjoittaja Mayhemia »

Edit: Saatoin olla liian väsynyt ja ärtynyt kun kirjoitin äskeistä viestiä... ...noh, lähdetään liikkeelle vaikkapa Magiasta, tämä ei oikein toimi dark elffeilä kun tuppaa olemaan kallista ja lähelle pitäisi päästä. Itse käytän Lv.3 High sorsaa jolla on 3 scrollia ja seal of ghrond. (Tosin taidan enemmän kallistua pikku hiljaa neljännen scrollin kannoille.) Hän voi olla samalla kenraali, ja LD9 riittää hyvin dark elf armeijalle.

Muilla sankari paikoilla onkin sitten 3 pegasos noblea, joilla ei ole muuta kuin täydet mundane kamat. Avittavat jalkaväkeä, tuhouvat pieniä yksiköitä, voivat uhrautua tarvittaessa ja yhteischargella voivat hyvinkin mennä läpi vaikkapa jalkaväki blokista, tosin tätä ei ole tullut käytännössä kokeiltua.

Core osastolta Dark Riderit ja warriorit ovat mainioita, 20 miehen jalkaväki blokki maksaa kuitenkin vain sen 175 pistettä musicantilla ja standardilla sekä omaa 4+ saven. (Oletuksena on että blokilla on kilvet.) Tarpeeksi halpaa uhrattavaksi, ja hyvällä LD:llä pystyy pitämään tarpeeksi kauan että muut yksiköt saapuvat. Crossbow warruja käytän itse kolmea 10 yksikköä, musicantti ja kilvet kaikilla, nämä on kätevä muuttaa sitten taistelu kelpoiseksi flankki yksiköksi ja ampuvatkin aivan tarpeeksi ainakin minun makuuni.

Dark ridereita kannattaa olla aina, nopeita, pystyvät poimimaan muita fast cavalry sekä skirmish porukoita yksin. Jollei nyt wolf kinien päälle tunge. Valtaavat kätevästi neljänneksiä ja ampuvatkin kohtuullisesti crossboweillaan. Toimivat myös flankkimässä ja ovat joskus crossbow warrujen kanssa hoitaneet isohkon peasant blokin ennen kuin isot jalkaväki blokit edes ehtivät auttamaan.

Speciaalista löytyy... ...noh, sieltä löytyy jotain. Cold one knightit ovat Imo liian kalliita, kun ne eivät kuitenkaan iske mitenkään hirveän kovaa. Stupidity pilaa päivän helposti vaikka soulshadow standard voikin sen pelastaa. Myöskään chariotit eivät ole vakuuttaneet, +1 impact hitteihin ei korvaa stupidityn ja M7 aiheuttamia heikkouksia.

Harpyijat taas... ...noh, dark riderit tekevät kaiken saman ja vähän enemmänkin. Toisaalta kyllä näillä voi mennä helpommin metsään hakemaan maageja, mutta usein jo 2 menettäminen saavat nämä juoksemaan paniikissa suoraan naggarothiin asti.

Shadeista en oikeastaan osaa sanoa paljoa, kun en ole niitä kokeillut. Scoutteja ovat, voi niillä march blokkia jne.

Rare: no pulttiksia, lisää pulttiksia. Minulla on nyt 2 armeijassa+1 dow cannon (joka lähtee, totesin sen alisuorittaneen tarpeeksi), hyvää jälkeä tekevät vihollisen pienille yksiköille, kuten ritareille ja monstereille. En jalkaväkeä lähtisi näillä ampumaan sillä ne voi kuitenkin hoitaa closiksessa, ja repeatereilla saa paniikkia suht jouheasti jalkaväen keskuudessa.

Pistänpä vielä linkin listaani, kunhan löydän sen.
altekki

Torn4do kirjoitti:Käytättekö uusia Heavens sääntöjä (Löytyvät gw:n sivuilta) vai niitä mitkä ovat siellä sääntökirjassa?Sillä Skinkit eivät voi koko päivää istua puskassa jos on 24 tuuman range nillä uranos thunder bolteilla yms.
Entä pelaako se vastustajasi uusilla wood elf säännöillä?Tuo 5 wood elf archerin yksikkö ei taida uusilla säännöillä olla mahdollinen?
Mutta kuten jo mainittua käytä repeater bolthrowereita ja Haltioiden nopeutta hyödyksi.
Ota vaikka shade yksikkö tappelemaan niiden skinkkien/muiden skirmishien kanssa tai sitten ammu ne muuten.
Bretonnian ritari yksikköä ammut 4:llä bolthrowerilla per vuoro kunnes se on kuollut/tosi pieni ja sitten siirryt seuraavaan.
Hmm, urli olisi erittäin positiivista sinne heavenssin revisitioon. En meinaan itse onnistu sitä gwn sivuilta löytämään.
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Kun kerran ette pelaa revisoiduilla loreilla (myös beasts ja life ovat muuttuneet) ja welffi vastustajasikin pelaa vielä sillä täysin laittomalla ja mauttomalla chronicles listalla, niin silloin sinäkin todennäköisesti pelaat vielä päivittämättömillä delffeillä.

Tossa on delffipäivitys.

http://uk.games-workshop.com/darkelves/update/2/

Tossa on loret. Pelatkaa näillä loreilla, se vanha heavens on dorka.

http://uk.games-workshop.com/chronicles/magic/1/
blurred

Viesti Kirjoittaja blurred »

Jos käytät itse cold one knihtejä niin laitappa ne semmosee 7 yksikköö ja noble siihe mukaan 6 etee ja kaks taakse.
Juupajuu. Tämä kuuluu kyllä sinne "älä ikinä tee näin" - osastolle. Ritarit ovat sen verran kalliita, että nuo kaksi takanakeikkujaa ovat aivan turhia. Jos vastustajan liskoarmeijasta löytyy vielä stegadon giant bowlla niin kylläpä skinkkejä naurattaa, kun saa kaksi ritaria yhdellä iskulla. Suosittelen kuutta ritaria yhdessä rivissä (seitsemänkin on ihan pätevä, mutta hieman kankea liikutella).
...and hell came with him...

"The ability to quote is a serviceable substitute for wit." - William Somerset Maugham
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Nazreg Moonsinger kirjoitti: Harpyijat taas... ...noh, dark riderit tekevät kaiken saman ja vähän enemmänkin. Toisaalta kyllä näillä voi mennä helpommin metsään hakemaan maageja, mutta usein jo 2 menettäminen saavat nämä juoksemaan paniikissa suoraan naggarothiin asti.
Muusta olen samaa mieltä, mutta harpyt olet kyllä arvottanut samaan paikkaan jonne ne uusimman white dwarffin battle reportissa deployattiin.

Harpyijat ovat ihan rikki. On suorastaan järjetöntä, miten harpyija on jokikisellä tavalla 2 kertaa parempi kuin dark rider. Dark rider ei pysty lähellekään samoihin suorituksiin kuin harpyija. Riderilla ei ole pienintäkään jakoa. En tekisi edes pelleilläkseni delffi armeijaa, jossa ei olisi minimikokoista harpyryhmää. Edes se lentävä pegasusnoble ei pysty samaan kuin harpyija.

Kyllä, harpyt karkaavat jos niitä ammutaan. Kaikki tietävät tämän, sillä harpyja ammutaan aina ensimmäisenä, jos ne jostain kolosta pärstänsä näyttävät. Jos vastustajalla on non-los taikoja ja ampumista, paha juttu. Sitten harpyt kuolivat.

Harpyt ovat ultimate marssin estäjiä, ultimate flee reaktion estäjiä ja melkein ultimate sotakoneiden ja maagien metsästäjiä, niitä ei voi olla liikaa, sillä kun nämä on saatu hengiltä, ei tarvitse enää kuin väistellä vastustajan paria hidasta ritari ja jalkaväkiblokkia, ja hoidella pegasuksien ja muiden junttien yhteischargella vastustajan muut joukot.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Taktiikat”