delete

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
hullukoira

delete

Viesti Kirjoittaja hullukoira »

poista tämä
Viimeksi muokannut hullukoira, La 09.06.2007 09:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ukkomiehet ovat sukupuolten välisen sodan sotavankeja!
behemoth
Viesti:

Re: Palkkamaalarin aakkoset: Ohjeita palkkamaalariksi ryhtyv

Viesti Kirjoittaja behemoth »

hullukoira kirjoitti: E: Maalaa kuten itse haluat.
-Asiakkaasi eivät osaa itse maalata. Siksipä ei kannata kuunnella heidän neuvojaan. Maalaa niinkuin itse näet parhaaksi. Näin varmistat parhaan lopputuloksen ja sen että maineesi säilyy.
Hmm... osaan itse maalata (jopa kohtuullisen hyvinkin joidenkin mielipiteiden mukaan), mutta aika usein maalaaminen on harrastuksista se, jota ei viitsi enää tehdä talvi-iltoina kelmeässä keinovalossa, kun silmät jo lurpsuttavat itselläkin sen jälkeen kun lapset on saatu unten maille.

Palkkatyössä käyvänä kuitenkin ostan kaikenlaista - ja jos nyt haluaisin tilata figun palkkamaalarilta ja maalari ei vaivautuisi mielipiteitäni kuuntelemaan, niin aika todennäköisesti hän ei enää maalaisi minulle toisen kerran.
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Ja tuo 500 e on melko kova. Tietenkin showcase-turnausarmeijoista (maalaamasi Tzeentch-armeijan olen nähnyt, ja se näyttää siltä, että siihen on kulunut paljon aikaa), mutta luulisin, että keskiverto palkkamaalari sutii mielellään jo parista sadasta sen turnausarmeijan.
kojo

Viesti Kirjoittaja kojo »

hullukoira kirjoitti:
E: Maalaa kuten itse haluat.
-Asiakkaasi eivät osaa itse maalata. Siksipä ei kannata kuunnella heidän neuvojaan. Maalaa niinkuin itse näet parhaaksi. Näin varmistat parhaan lopputuloksen ja sen että maineesi säilyy.
Noniin, selvästi itsepäistä joukkoa nämä palkkamaalarit. Käväytin kerran yhden saurus-ryhmistäni sotun palkkamaalarin kautta (jätettäköön nimi mainitsematta) ja eihän siitä tullut kuin surua. Armeijallani oli tietyn värinen teema ja halusin kyseiset värit myös näihin maalattaviin figuihin. Takaisin tuli sitten aivan erinäköiset saurukset ja paljon heikommalla tasolla mihin itse pystyn. Eikä tämä tarkoita että olisin vaatinut mitää showcase figuja, eikä edes highlihtejä. Sitten sanoin maalajalle nimenomaan että ei baseta ukkoja, että ei osaa kuitenkaan ja teen sen itse. No takaisin tuli sitten basetetut figut aivan erilaisella hiekotuksella ja flokilla. Tästä opin kyllä, että vaikka kuinka ei jaksaisi maalatata sitä kymmenettä rygmenttiä niin älä maalauta sitä ellet tiedä saavasi takaisin juuri sitä mitä haluat. Maalajan mielipide ei kiinosta, asiakais on aina oikeassa vai mitä ;)
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

Sikäli kun palkkamaalari on työntekijä, tulisi hänen kyllä noudattaa työnantajan ja asiakkaan toivomuksia. Eihän se nyt mistään kotoisin ole jos henkilö päättää vaan tehdä ties mitä sillisalaattia vaikka on annettu joku esimerkki-nappi mukaan. Eri asia jos annetaan erikseen vapaat kädet.
F: Jos jäät kiinni, usuta verokoirat suuremman riistan perään!
Kyllä sitä nyt itse pitäisi olla valmis kohtaamaan seuraukset. Etenkin jos haluaa jatkossakin saada asiakkaita.
- Kynä-ääliö
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Höh, liian kehno itsetunto. Nimittäin on tuo nyt internetin yleiseen leimahtelutasoon verrattuna sen verran kohtalaisesti kirjoitettu, että olisi ihan hyvin voitu lähettää kahvihuoneeseen, eivätkä ihmiset siltikään välttämättä tajuaisi, että järkevien vastausten postaaminen tai vakavasti ottaminen eivät ole ehkä se kaikkein ovelin ratkaisu. ;)
Tom_Gore

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

IMHO...

...pitää olla jo suoranaisesti tyhmä (tai ainakin erityisen naiivi), jos antaa 300 euron figut ja 500 euroa rahaa tuntemattomalle kaverille pelkästään suullisen sopimuksen perusteella ilman mitään takeita siitä, millaisena ja koska armeija valmistuu vai valmistuuko koskaan.

Jos itse sijoittaisin 800 euroa valmiiseen armeijaan, vaatisin työstä kirjallisen sopimuksen ja rahoista ja figuista kuitin. Lisäksi tuskin suostuisin maksamaan 500 euroa etukäteen ennen kuin näen lopputuloksen. Maddogin tapauksessa nyt edelliset työt puhuvat puolestaan, mutta mitä jos maalarilla ei ole mitään näyttöä työnsä laadusta tai maalaustahdistaan? Puolet etukäteen ja puolet kun työ on tehty kuulostaisi itsestäni huomattavasti paremmalta vaihtoehdolta. Jäisipä maalarillekin jotain motivaatiota saada työ mahdollisimman nopeasti valmiiksi.

Kaiken kaikkiaan tuolla asenteella ei ehkä kannata ryhtyä palkkamaalariksi lainkaan. Kyseessä on kuitenkin normaali työsuoritus josta maksetaan palkkaa. Kumpikaan osapuolista ei tällöin ole tekemässä mitään varsinaista palvelusta toiselle, eikä tällöin kummankaan pitäisi asettua kohtuuttomia vaatimuksia esittämään.

Elämme markkinataloudessa, jossa hinnan määrää kysynnän ja tarjonnan laki.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

hullukoira kirjoitti: F: Jos jäät kiinni, usuta verokoirat suuremman riistan perään!
-Tämä työ on niin pienimuotoista toimintaa, että verottaja ei siitä paljoa sakota jos jäät kiinni. Kuitenkin, näiltäkin sakoilta välttyy kun sanot:
Onko tästä aiheesta oikeaa kokemusta vai löpisetkö lämpimiksesi?

Kyllä normaalisti ammatinharjoittajan vastuulla on hoitaa paperityöt oikein. Jos joku pizzeria jättää verot ja sotu-maksut maksamatta, ei siinä pizzansyöjiä ruveta jahtaamaan, vaikka kuinka vitosen hinnasta "olisi pitänyt päätellä" jotain olevan vinossa...

Erityisesti asemaasi heikentää, jos mainostat palvelujasi jossain. Silloin on vähän heikoissa kantimissa väittää, että pahat sedät pakotti maalaamaan ja löi pimeät liksat kouraan.

Btw: Eikä sen tulon ilmoittaminen niin hirveän vaikeaa ole, jos haluaa pelata puhtaasti. Opiskelijoilla ym. sivutoimimaalaajilla tulot taitaa jäädä sen verran alas ettei siitä kumminkaan oikeasti mitään veroa joudu maksamaan.
//Mx
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Tom_Gore kirjoitti: mitä jos maalarilla ei ole mitään näyttöä työnsä laadusta tai maalaustahdistaan?
Tämä lienee retorinen kysymys. Harva kai antaa armeijaansa maalattavaksi henkilölle, jonka ainoa meriitti on ilmoittaa nettifoorumilla "olen hyvä maalari".
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Griefbringer

Viesti Kirjoittaja Griefbringer »

maxxon kirjoitti: Btw: Eikä sen tulon ilmoittaminen niin hirveän vaikeaa ole, jos haluaa pelata puhtaasti. Opiskelijoilla ym. sivutoimimaalaajilla tulot taitaa jäädä sen verran alas ettei siitä kumminkaan oikeasti mitään veroa joudu maksamaan.
Vaihtoehtoisesti voi vaikka perustaa oman firman jonka alla pyörittää tuota toimintaa - asiantuntevaa apua yrityksen perustamiseen taitaa olla ilmaiseksi saatavissa julkisen sektorin taholta.

Griefbringer
TietoPredator

Viesti Kirjoittaja TietoPredator »

Hullukoiran postit ovat kyllä tällä hetkellä kiinnostavinta mitä Sotusta löytyy, ainakin tietää että keskustelua syntyy. Ja vaikka osa noista onkin hieman kieli poskessa kirjoitettu, niin voin hyvin kuvitella että suurimmassa osassa on vähintään ripaus totuuttakin mukana.
Karu kirjoitti:Ja tuo 500 e on melko kova
Armeijasta? Itse en maalaisi tuohon hintaan kuin Hyvälle Veljelle, arvostan omaa vapaa-aikaani sen verran paljon. Ja minun maalaustasoni - varsinkin isommissa armeijoissa - jää vielä kauas maddogin vastaavasta.
mutta luulisin, että keskiverto palkkamaalari sutii mielellään jo parista sadasta sen turnausarmeijan.
Jos joku palkkamaalari laittaa hinnastoonsa kokonaisen armeijan kohdalle luvun 200, niin ainakin minulta on turha soittoa odottaa koska näen jo siitä että kaverin taitotaso tuskin yltää edes omalleni, sitä "keskivertoa" lähellä olevalle tasolleni.
"Katsoimme, ettei Pori enää ole pelastettavissa, joten Exterminatus jäi ainoaksi vaihtoehdoksi." - Teräratas
Tom_Gore

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

The Captain kirjoitti:Tämä lienee retorinen kysymys. Harva kai antaa armeijaansa maalattavaksi henkilölle, jonka ainoa meriitti on ilmoittaa nettifoorumilla "olen hyvä maalari".
Vaikka ko. henkilöllä olisikin hyvän näköiset omat armeijat, ei se välttämättä tarkoita että palkkamaalatusta tulisi yhtä hyvän näköinen. Nythän oli ilmeisesti kyse palkkamaalauksen aloittamisesta, eli ko. maalarilla ei olisi näyttää kuvia aiemmin palkkamaalatuista armeijoista, eikä varmaankaan mitään arviota kuinka kauan hommassa mahdollisesti kestäisi.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

TietoPredator kirjoitti:
Karu kirjoitti:Ja tuo 500 e on melko kova
Armeijasta? Itse en maalaisi tuohon hintaan kuin Hyvälle Veljelle, arvostan omaa vapaa-aikaani sen verran paljon. Ja minun maalaustasoni - varsinkin isommissa armeijoissa - jää vielä kauas maddogin vastaavasta.
Niinno, riippuu tietysti maalajaasta. Itse olen suht keskiverto maalaaja, mutta vapaa-aikaa riittää ja silleen, joten maalaisin parilla sadalla ihan hyvin armeijallisen.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Tom_Gore kirjoitti: Nythän oli ilmeisesti kyse palkkamaalauksen aloittamisesta, eli ko. maalarilla ei olisi näyttää kuvia aiemmin palkkamaalatuista armeijoista, eikä varmaankaan mitään arviota kuinka kauan hommassa mahdollisesti kestäisi.
Toisaalta ennenkuin aloittaa palkkamaalauksen olisi syytä osata maalata mikä tarkoittaa harjoittelua :D Eiköhän jokunen viimeisimmistä tuotoksistasi kelpaa näytekappaleiksi alkujaan.

Tuskin kukaan nyt palkkamaalariksi lähtee ilman aikaisempaa maalauskokemusta :-) Eli kuvia luulisi löytyvän(ja ostajana vaatisin ehdottomasti moisia).
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
archon

Viesti Kirjoittaja archon »

hullukoira kirjoitti: B:Kun rahasta on kyse, älä usko asiakkaasi höpinöihin!
-Kun tulee kyse siitä miten paljon asiakkaan tulisi maksaa maaluusta, pääset kuulemaan uskomattomia juttuja.

C:Ota maksu aina etukäteen, ja mieluiten käteisenä.
Tee näin aina.

D: Säästä voimiasi.
- Ja jos asiakas hoputtaa, näytä hänelle sormea.

-Asiakkaasi eivät osaa itse maalata. Siksipä ei kannata kuunnella heidän neuvojaan.
LOL !

On ainakin asiakaslähtöinen ystävällinen asenne kohdallaan! heh.

Ilmeisesti sinulla on ollut liikaa projekteja jotka olet luvannut tehdä liian halvalla. Mutta näin se on. Kun kaikista asioista ei etukäteen sovita ja laiteta ylös edes muistioksi, niin aina syntyy mielipide-eroja ensin pienistä ja sitten isoista asioista.

Jos esim 1500 pts wh40k porukan saisi maaleihin 500€ hyvällä tasolla, niin ihan kohtuullinen ehkä jopa halpakin hinta se olisi.

ps ostotarjoukseni edelleen auki.
I don’t know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

archon kirjoitti: Jos esim 1500 pts wh40k porukan saisi maaleihin 500€ hyvällä tasolla, niin ihan kohtuullinen ehkä jopa halpakin hinta se olisi.

ps ostotarjoukseni edelleen auki.
Jeh. Kyllä minäkin voisin armeijan maaluusta 500 rahaa maksaa, kun armeijoita ja rahaa on enemmän kuin vapaa-aikaa. Vaikka suurimman osan tykkäänkin itse maalata, niin olisihan se yksi maddog-armeija tietty statussymboli...
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
archon

Viesti Kirjoittaja archon »

The Captain kirjoitti: Vaikka suurimman osan tykkäänkin itse maalata, niin olisihan se yksi maddog-armeija tietty statussymboli...
No ei kai nyt sentään? Jotkut ajaa statuksella eli Bemarilla, mutta ei kai maddogin työt niin brändättyjä ole?
I don’t know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

hullukoira kirjoitti:C:Ota maksu aina etukäteen, ja mieluiten käteisenä.
Tee näin aina. Älä koskaan luota siihen että asiakas maksaisi työstäsi jälkikäteen. Teethän pimeää työtä, joten jos hän jättääkin maksamatta, niin kenelle voit valittaa?!?
Juristit ja oikeustieteen opiskelijat ovat melkoisen vekkulia väkeä näissä asioissa. Kaikkia pikkusummia ei kuitenkana kaiketi tarvitse ilmoittaa verottajalle ja joka tapauksessa, pimeän työn tekijälle on verottaja paljon pienempi paha kuin maksamatta jäänyt palkka. Vaikka oikeuslaitos on kaikkea muuta kuin täydellinen, niin ihan kaikki ei sentään siellä mene lävitse. Siinä vaiheessa voi harmittaa, kun saa vastapuolen oikeudenkäyntikulut maksettavikseen ja korvata aiheuttamansa tappiot...
Hmm... Jos menet parturiin ja haluat hiukset värjättäväksi tumman ruskeiksi ja kampauksen melko perinteikkääksi, niin olisitko kovin tyytyväinen parturin otettua taiteellisen vapauden ja poistuessasi paikalta blondina? Entäs jos vieläpä hiusmalli onkin muutettu irokeesiksi?

Tärkeintä on, että asiakas on tyytyväinen. Se, että tekee aivan päinvastoin kuin asiakas haluaa ja vaikka kuinka olisi itse tyytyväinen lopputulokseen, niin tyytymätön asiakas ei varmasti ole hyvää mainosta itselleen. Sokeus omiin töihin on etenkin vaarallinen asia. Asiakaskaan tosin ei välttämättä aina tiedä mitä haluaa ja toisaalta asiakas voi puhua eri kieltä maalaajan kanssa. Hyviä esimerkkejä tästä näkee vaikkapa huuto.net:ssä, jossa saatetaan figuja mainostaa "hyvin maalatuiksi" ja tekijä voi olla ihan aidosti sitä mieltä, kun taas ostaja voi pitää figuja täytenä kuonana.

Jos itse palkkamaalaisin tilaustyönä, niin varmistaisin ainakin jollain tavalla mitä asiakas haluaa ja tekisin jonkinlaiset sopimukset, joissa selviäisi mm. aikataulu ja mahdolliset sakkomaksut kumpaankin suuntaan (maksu viivästyy tai maalaus viivästyy), sekä myös selvittäisin mitä asiakas haluaa ja hyväksyttäisin vähänkään isommat muutokset hänellä. Lisäksi edellyttäisin tilaajalta täysikäisyyttä ja sen ei luulisi olevan kovin suuri ongelma. Palkkamaalauksen kohderyhmäksi kun mieltäisin varttuneemman väestön, joka nauttii hienoilla figuilla pelaamisesta ja ovat siitä valmiita maksamaan - ja joilla on kykyä maksaa & vapaa aikaa rajoitetusti. Nuoremmalla väestö, joka kauhistelee palkkamaalaus hinnastoja tekee luultavimmin helposti tiukkaa juuri rahasta, mutta vapaa-aikaa on moninkertaisesti verratuna vanhempiin.
Viimeksi muokannut Matti, La 29.04.2006 11:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Drâyhèn

Viesti Kirjoittaja Drâyhèn »

hullukoira kirjoitti:Palkkamaalarin aakkoset:
A:Määritä armeijan maalaushinnaksi vähintään 500e per armeija.
-Maalaus on kovempaa työtä kuin moni luulisi, ja lisäksi siinä menee aina 30% pidempään kuin luulisi. Myös maali, ja pensselikulut ovat aina odotettua korkeammat. Siksipä armeijaa en kannata maalata alle 500e hinnan.

A: Maalaushinta tulisi sopia armeija kohtaisesti ja kokoisesti.
Esim en usko, että kukaan maksaa 500€ 750pts Ogre Kingdom armeijasta, siinä missä vaikkapa nidi swarmista tai Goblin/örkki hordesta
tuo saattaisi olla ihan käypä hinta, ei liian kallis, mutta ei ihan halpakaan.

E:Maalaa sillä teemalla armeija, kuin on tyypin omakin armeija (jos hänellä on ennestään), mutta niin, että armeija näyttää omasta mielestä hyvältä.

Toisaalta, asiakkaan ehdottamalla teemalla maalaaminen saattaa käydä tylsäksi, kun ei voi toteuttaa itseään.

Muita epäkohtia ei IMO ole.
"I saw your precious Emperor. A handful of times, back in the age before he betrayed us all. And he was no god. Perhaps not a man. But never a god."
mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

behemoth kirjoitti:jos nyt haluaisin tilata figun palkkamaalarilta ja maalari ei vaivautuisi mielipiteitäni kuuntelemaan, niin aika todennäköisesti hän ei enää maalaisi minulle toisen kerran.
Aamen. Sillä erotuksella ettei pääsisi maalaamaan edes ensimmäistä erää.
Vuosikausia palkkamaalausta käyttäneenä (ja monenlaisia maalareita tavanneena) voin sanoa että lähetän pääsääntöisesti figujani enää vain henkilöille jotka:

A) Osaavat viestiä järkevästi (suullisesti ja kirjallisesti)
B) Kuittaavat ymmärtävänsä mitä minä asiakkaana kaipaan (ja sitoutuvat toimimaan ohjeiden mukaisesti)
C) Referenssit ovat kunnossa (kuvia, aiempia asiakkaita)
D) Ymmärtävät että kyseessä on sopimus, josta pidetään kiinni (aikataulut, hinnat, yms)

Kaikki nuo onnistuvat yleensä luonnostaan henkilöiden kanssa jotka ovat tehneet palkkamaalausta ja ovat sinut homman kanssa. Ongelmia tulee pääsääntöisesti teinien kanssa jotka tekevät hommaa rahapulassa tai ensimmäistä palkkamaalauskeikkaa. Ikäväkseni on todettava että myös joskus pidempään alalla olleiden kanssa (en mainitse nimiä) jotka ovat sen verran taiteellisia/heittelehtiviä luonteita että kohta D tuottaa pahoja ongelmia (tuntuu että projektin alussa ja lopetuksessa on tekemisissä kahden eri henkilön kanssa :)).

Ohje: sopikaa kaikki asiat kirjallisesti esim. sähköpostin välityksellä. Vapaamuotoinen selkeä keskustelu riittää, ei tarvita mitään sopimuspohjia, tms. Tärkeintä on että molemmilla osapuolilla on samat sovitut asiat kirjallisesti tallella ja käsillä. Jos tulee ongelmia/muutoksia projektissa, niin aina voi viitata aiemmin sovittuun ja keskustella järkevästi miten edetään.

En muuten ole maksanut enkä koskaan tule maksamaan maalarille koko summaa etukäteen. En mielellään edes puolta summasta. Kun asiat on sovittu kirjallisesti ja molemmat tuntevat toistensa henkilöllisyydet, homma pelaa molemminpuolisella luottamuksella (ja onhan maalarilla viimekädessä panttina maalautettavat figut).

-mv40k2
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”