Gorkiporki kirjoitti:
Siis onko toimipisteiden ja työntekijöiden lukumäärä se mittari jolla onnistumista pitäisi mitata?
Yrityksen menestyksen mittari on
raha, pure and simple. Useimmat meidän alan putiikeista on vaan sellaisia nyrkkipajoja, ettei ne hevillä paljasta liikevaihtoaan tai muita "huippusalaisia" lukuja. Niinpä niitä joutuu sitten arvailemaan muista indikaattoreista.
Firman pyörittämisessä on minun mielestäni seuraavat tasot:
- Vanity company. Firma tekee persnettoa koko ajan, mutta sen pitäminen on niin kivaa, että siitä voi maksaa. Keski-ikäisten kotirouvien boutiquet ovat priimaesimerkki.
- Kiva harrastus. Firma pöyrii suunnilleen nollatuloksella. Sen pitäminen on hauskaa ja siitä saa omat harrastuskamat tukkuhintaan, mutta ei sillä elä.
- Self-employed. Firma elättää omistajansa, mutta siinä se. Se on siis oikeasti palkkatyön korvike.
- Oikea bisnes. Firma kasvaa ja tuo toimeentulon useille ihmisille, jotka eivät ole sukua/kavereita keskenään.
Kyllä mä sun pointin tajusin, mutta mun pointti on se, että tietyn pisteen yli ei pääse vaikka tekisi kuinka paljon duunia: pitää olla kanttia investoida myös
rahaa.
You gotta spend money to make money, kuten ulkomaankielellä sanotaan.
P.S. Joo, jos liikevaihto jää alle 8500 euron vuodessa, voit anoa ALV-vapautta. Mutta toisaalta silloin et myöskään saa vähentää maksettua ALV:tä.
EU:n ulkopuolelta tuotaessa ALV on joka tapauksessa maksettava.
Muista, että kuluja tulee pakollisesta kirjanpidosta, tilintarkastuksista jne. Jos oikeasti tähtäät alle 8500 euron liikevaihtoon, IMHO bisnessuunnitelmasi on jo lähtökohtaisesti pielessä.