Maalausaiheinen artikkeli: Dipping for Dummies

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Janne Koskinen

Viesti Kirjoittaja Janne Koskinen »

Jos täällä kerta saa kasvattaa egoaan postaamalla dipattuja figujaan, niin minä myös.

Eli siis dipattua Tau stealthsuittia tarjolla.
Kuva

Kuvassa pissii nyt vähän kaikki, maalien laadusta kameran laatuun
Janne "Kohfel" Koskinen
Pink Knight

Viesti Kirjoittaja Pink Knight »

Arvon Weekenderille vielä kysymys, että kuinka paljon tuota Vallejon lakkaa täytyy ohennella, jotta se hyvin tulee ruiskusta läpi eikä paakkuunnu?

On niin helpon näköistä tuo, että pitää aloittaa 40Koohon IG tai SM ja dipata kesän aikana valmiiksi. Olisi meinaan ensimmäinen armeija, jonka vuoden sisällä valmiiksi asti saisin maalattua. Tämä kuukausi loppuun ja sittten vaan paljon figuja ja lakkaa niin eiköhän se siitä. Tulen sitten 'Coniin massacroitavaksi jos saan dipattua kesän aikana armeijallisen.

//EDIT: Ainiin JPU oletko millään nuita lakannut vai ovatko ihan lakan jäljiltä? Eivät meinaan kiillä ihan tuhottomasti.
Bronzed flesh on vähän tummempi kuin suomalaisen väri, veikkaisin jotain thaimaalaista. Dwarf flesh on enemmän ihmisen värinen. --Jubee
Blöö

Viesti Kirjoittaja Blöö »

Sinkomiestä ei ole lakattu vielä, mutta nuo kaksi muuta ovat suihkittu Mastonin mattalakka -spraylla.
Tybraal

Viesti Kirjoittaja Tybraal »

Jahas, huomenna onkin sitten the Päivä kun käyn etsimässä itselleni lasinpesunestettä irroittaakseni vanhat maalit ja lakkaa sutiakseni uudet. :D Enköhän tässä viikonlopn aikana saa ensimmäiset Siege Masterini valmiiksi. Pitää myös katsoa josko löytäisin jostain kynäruiskun, Vallejoen ruiskutettu lakka vetää puoleensa kuin mangneetti.
That is not dead which can eternal lie.
And with strange aeons even death may die.
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Pink Knight kirjoitti:Arvon Weekenderille vielä kysymys, että kuinka paljon tuota Vallejon lakkaa täytyy ohennella, jotta se hyvin tulee ruiskusta läpi eikä paakkuunnu?
Kyllä se menee sellaisenaankin läpi (esim jos ohennettu loppuu juuri ennen paria viimeistä äijää). Mutta suosittelen pistään hieman jotain extenderiä mukaan jottei kuivu ruiskun nokalle niin helposti.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Matti Niemelä kirjoitti:
Pink Knight kirjoitti:Arvon Weekenderille vielä kysymys, että kuinka paljon tuota Vallejon lakkaa täytyy ohennella, jotta se hyvin tulee ruiskusta läpi eikä paakkuunnu?
Kyllä se menee sellaisenaankin läpi (esim jos ohennettu loppuu juuri ennen paria viimeistä äijää). Mutta suosittelen pistään hieman jotain extenderiä mukaan jottei kuivu ruiskun nokalle niin helposti.
Eli vaikkapa joku glaze medium kävis, kun siinähän pitäs olla kans tuota retarderia/extenderiä joukossa? Tosin ilmeisesti vedellä ohennettukin tavara riittäisi. Oletko kuitenkin sattunut kokeilemaan sitä vallejon omaa thinneriä, jos se sopisi myös hyvun ohentimeksi ruiskulakkauksessa?
Modern cars - they all look like electric shavers.
pamp-pu

Viesti Kirjoittaja pamp-pu »

Väliaikatietoja Destroyer- ongelmasta:

Nyt päätin ihan ottaa itseäni niskasta kiinni ja koota ja pohjamaalata loputkin Dessut (1500 pojosta puuttuu yksi, krääh). Liimasin yhden dipstikkiin kiinni kuten jalkaväenkin, eli basen pohjasta. Suureksi yllätyksekseni figu pysyi pyörityksessäkin kiinni. Tosin, jos kerran metallinen plasmakaartilainen oli pysynyt, niin miksei muovinen Dessukin - painoero on sentään jo jonkinlainen.
Figu ei mahdu lakkapurkin suusta sisään, joten perinteinen dippaus ei onnaa. Suurempaa purkkia en viitsi ostaa, joten päädyin sivelemään hitusen ohennettua lakkaa pensselillä. Homma olisi jo hoidettu, jos kotoa olisi löytynyt lakkabensiiniä, mutta kun ei niin ei. Sitä seuraavalla rautakauppareissulla hankkimaan, kuten myös järeämpi pensseli. Pistän kuvia tuloksista heti kun mahdollista.
Hän itse

Viesti Kirjoittaja Hän itse »

Arvon dipmasterit, olen itsekkin kiinnostunut dippaamisesta, mutta yksi kysymys olisi joka vaikuttaisi päätökseeni. Voiko jo dipatun ja kuivuneen figun päälle vielä maalata ilman vaivoja?
"Watch my back" , sanoi kyttyräselkä.
pamp-pu

Hän itse kirjoitti:Arvon dipmasterit, olen itsekkin kiinnostunut dippaamisesta, mutta yksi kysymys olisi joka vaikuttaisi päätökseeni. Voiko jo dipatun ja kuivuneen figun päälle vielä maalata ilman vaivoja?
Tähän on ketjussa vastattu jo useamman kerran, mutta kertaus on opintojen äiti:

Useimpien lukemieni kokemusten mukaan kuivuneen dipin päälle voi maalata normaalisti ilman ongelmia. Kerran taisi joku Dysartesissa tms. päästää sellaisen aivopierun, että lakkapinta olisi hylkinyt maalia, mutta ongelma korjaantui ohentamalla itse dippiainetta lakkabensiinillä/tärpätillä.
Draktaron

Viesti Kirjoittaja Draktaron »

Kun täällä puhutaan niin paljon kyunäruiskuista ja kuinka helppoja ne ovat käyttää etcetra, käytättekö niitä oikein? Onko teillä kovettajat, liuoittajat neulalle ja ohentimet etc?

Vai onko tämä Vallejon "kynäruiskulakka"(?) jotain plug-and-spray tavaraa?
Matti N
Ylläpitäjä

Minorith kirjoitti:Kun täällä puhutaan niin paljon kyunäruiskuista ja kuinka helppoja ne ovat käyttää etcetra, käytättekö niitä oikein? Onko teillä kovettajat, liuoittajat neulalle ja ohentimet etc?

Vai onko tämä Vallejon "kynäruiskulakka"(?) jotain plug-and-spray tavaraa?
"kynäruiskulakka" on tavan Vallejon Game Color Matt Varnish. Hieman ohentaa niin hyvä tulee, tosin menee ruiskusta hyvin sellaisenaankin läpi, josko ei kauaa kannata sillä maalailla kun ohennettu riittää kauemmin.
Osqillator

Viesti Kirjoittaja Osqillator »

Joo. Olen nähnyt tarpeeksi. :D

Menen ja ostan tuota tököttiä ja läträän 40k figuni. Onnistuuko homma jos löträä isolla pensselillä tankin ja sitten ravistelee? Ei taida tankit purkkiin mahtua :D
Heeyee.
Draktaron

Matti Niemelä kirjoitti:
"kynäruiskulakka" on tavan Vallejon Game Color Matt Varnish. Hieman ohentaa niin hyvä tulee, tosin menee ruiskusta hyvin sellaisenaankin läpi, josko ei kauaa kannata sillä maalailla kun ohennettu riittää kauemmin.
Hmmh, no eihän se sitten ole vaikeaa. Onko GW:n sprayvarnishista mihinkään?
Matti N
Ylläpitäjä

Kaipa sillä lakkaa, mutta mattapinta kannattaa unohtaa silloin tyystin.
pamp-pu

Minorith kirjoitti:Onko GW:n sprayvarnishista mihinkään?
'Ardcoat tai mikä se nyt oli ainakin loistaa kuivuttuaankin kuin Naantalin aurinko. Joko Talensin mattalakkasprayta (katso lakkaustiedote, tiedot löytyvät ekojen viestien joukosta) tai sitten juuri tuota Vallejo Game Colorin Matt Varnishia. Sitä voi levittää ihan pensselilläkin, mutta saa pitää huolen että kerros pysyy järkevän paksuisena.
Hän itse

Viesti Kirjoittaja Hän itse »

Eikös GeeWeellä ole oma mattalakka?
"Watch my back" , sanoi kyttyräselkä.
Matti N
Ylläpitäjä

Hän itse kirjoitti:Eikös GeeWeellä ole oma mattalakka?
Siis oikeasti kaikki nämä spray-lakat ovat vähintääkin puolikiiltäviä. Täysin mattaan ei pääse oman tiedon mukaan kuin kynäruiskuvallejolla taikka sitten tuolla talenssin tökötillä josta itsellä ei ole minkäänlaisia kokemuksia.

Ja jos tarkoitit GW:n purkkilakkaa... Niinno, kukin tavallaan, mutta itse en koskisi pitkällä tikullakaan.
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Hän itse kirjoitti:Eikös GeeWeellä ole oma mattalakka?
...joka ei ole ollenkaan mattaa, ainakaan nimeä pidemmälle.

Siksi monet gurut ovatkin etsineet täydellistä mattalakkaa. Jotkut jopa ehkä löytäneet. Suosituimpia näyttävät olleen juurikin Talens sekä aikoinaan kovasti puhumani Vallejon lakka ruiskutettuna.
Mayhemia

Viesti Kirjoittaja Mayhemia »

Sivuten tuota maalia dippipinnalle niin Wompatin wood elffit ovat käsittääkseni ainakin osa saaneet maalia dipin päälle eikä mitään ongelmia ole tähän mennessä ilmennyt.
Draktaron

Olisi mukavaa jos joku sattuisi tässä lähiaikoina dippailemaan, ja voisi ottaa kuvia sitä tehdessään. Dippihyrrästä, kastamisesta, dipin "hyrräämisestä" veks ja kuivattamisesta ja jälki olisi kiva nähdä.

Eli Vallejon mattalakkaa kynäruiskuun vedellä ohennettuna? Kuinka paljon vettä, kuinka paljon lakkaa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”