Miten VOITTAA imperial guardilla???

Jos sinua askarruttaa, kuinka pärjätä ystäväsi voittamattomalle porukalle, täältä voit saada vinkkejä armeijasi kokoonpanoon sekä vastalääkkeitä erilaisten vihollisyksiköiden kohtaamiseen.
Kingwalrus

Viesti Kirjoittaja Kingwalrus »

IG:ssä on tyyliä, kuten kaikissa huonoissa ja "huonoissa" armeijoissa.

IG:n komissaarien pitäisi saada erikoissääntö, jonka avulla komissaariyksikkö saa ampua lähikseen tyyliin Skaven.

Kukapa niistä rivijannuista välittää, kun ottavat turpaan kumminkin. ;)
daider
Viesti:

Viesti Kirjoittaja daider »

Miksi pitäis sellainen sääntö saada? Jotta voitaisiin ajattaa consript lauma lähikseen ja paukuttaa se hengiltä?

Millä tavoin tuollanen omein ampuminen sopii muka IGn tyyliin?
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"
Githgulcag

Viesti Kirjoittaja Githgulcag »

IG on muutaman edellisen henkilön mielestä 40k:n häviäjä armeija ja sitä se minunkin mielestäni on. Voitto prosentti on tällä hetkellä hurjat 10–15%. Turpaan siis tulee ja silloin kun voitan niin vastassa on toinen IG armeija. Omistan raskaita aseita ja tankkeja, mutta ne ei auta.

Nyt voinkin kysyä, että johtuuko tämä ainainen verilöyly IG:n huonoudesta, vai Chaos marineiden (yleisimmän vastustajani) juustoudesta. Esimerkiksi Terminaattorit ja niitä johtava lordi ovat riittävän voimakas tuhoamaan minun koko armeijani! Tietysti nyt kaikki sanoo, että hanki plasmaa ja opettele pelaamaan, mutta minun armeijani on jo pumpattu täyteen sitä ja enkä minä ole hirveän huono pelaajakaan. Plasmat eivät tehoa, koska minä ehdin ampua terminaattoreita korkeintaan kerran, kun ne deep strikettää. IG on jopa niin huono, että pelkästään nurglingeilla varustettu ryhmä tuhoaa kaiken.

Onkohan GW ikinä tullut ajatelleeksi, että IG kannattaisi uusia kokonaan. Nyt ne parantelevat jo ennestäänkin pätevää eldaria. Kummaa touhua...

Tulipa taas valitettua...

Mutta IG:ssä on sentään joitain hyviä ominaisuuksia. Ei kylläkään pelillisesti yhtään mitään, mutta IG on hiton tyylikäs armeija. Ei mitään sellaisia hölmöjä Über sotilaita. Ihan vaan tyylikkyyden takia jatkan edelleen IG:llä pelaamista.

Onkohan enää mitään tehtävissä, että voittaisin edes kerran chaos marinet, kun minulla on jo nyt mahdollisimman paljon anti-marine aseita.
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Parantaminen ei tarkoita kovemmaksi tekemistä. Minun ymmärtääkseni uusi koodekki eldareilla keskittyy enemmän vikojen korjaamiseen. Niitä vikoja tässä nykyisessä on nimittäin tosi paljon.

Mutta siitä iigeestä. Kovin vähän tiedän niistä yleisesti mutta jotakin ajatusta voin varmaan heittää. Hyviä aseitahan niillä tuntuu olevan. Näkemykseni mukaan kyse on ennemminkin muutamien armeijoiden ylivoimaisuudesta, kuin iigeen huonoudesta. Minua ainakin iso lätty hirvittää ihan tosissaan, se kun vie aina unitin kerralla autuaammille tanhuville. Vaikka on se totta, että muutama juttu on pikkuisen hassusti. Kun pelasin viimeksi IG:tä vastaan, lähtivät kaverin ogrynit pinkomaan karkuun, kun ammuin pari niistä kuoliaaksi. Petyin vähän, kun ajattelin niitä kovemmiksi. Olisi ollut kiva ottaa kunnolla tappelua isoja körmyjä vastaan. Yksi asia, mikä voisi olla hauskaa ja vekkulia, olisi tuoda keisarilliset robotit takaisin peliin IG:n riveihin vaikka. Siinä olisi sille armeijalle vähän niinkuin terminaattorin korvike ja niille voisi kehittää kaikenlaisia hauskoja sääntöjä. Jotain sellaista, kun heität ykkösen, rupeaa rautapoika alustamaan kovalevyä, Surrurrurr Surrurrurr -FILE NOT FOUND, INSERT BOOT DISC- Sitäpaitsi mikä scifipeli se sellainen on olevinaan, jossa ei kunnon ropotteja ole? Hah ei mikään.
Luumumehu on soturien juomaa
vompovompatti

Viesti Kirjoittaja vompovompatti »

Ig:n uudistuksen yhteydessä voisi kauramiehen piste hintaa pudottaa vielä yhdellä... Kuitenkin miehellä on 40k:n huonoin stattirivi (ei grottia lasketa), huonoin ase(tai paras ja taaskaan grottia ei lasketa) ja ei mitään erikoista, tai jos on siitä pitää maksaa aivan tolkuttomasti.
Olisihan se kiva pelata pelikelpoisella armeijalla, mutta kyllä tässä vielä sinnitellään.
I am the king of Rome, and above grammar.
-Sigismund, Emperor of the Holy Roman Empire
Githgulcag

vompovompatti kirjoitti:Ig:n uudistuksen yhteydessä voisi kauramiehen piste hintaa pudottaa vielä yhdellä...
Tuossa olen samaa mieltä! Perusukot ovat tehoonsa verrattuna täysin ylihinnoitettuja. Tämä johtaisi kylläkin siihen, että IG armeijan keräämisestä tulee entistäkin hitaampaa puuhaa, kun pitäisi hommata enemmän sotilaita.
Huru-ukko kirjoitti:Parantaminen ei tarkoita kovemmaksi tekemistä. Minun ymmärtääkseni uusi koodekki eldareilla keskittyy enemmän vikojen korjaamiseen. Niitä vikoja tässä nykyisessä on nimittäin tosi paljon.
Eikös Eldarien pistehintaa laskettu useiden ukkojen kohdalla reilusti ja jotkut taisivat saada uusia ase vaihtoehtoja. Samaa pitäsi tehdä myös IG:lle, jotta siitä tulisi pelikelpoinen armeija!
Huru-ukko

Joo monen ylihintaisen ukon hintoja tullaan huhujen mukaan laskemaan, mutta muutaman jannun hinta nousee ja pahin meijeritykki heikkenee hieman (mutta ei tarpeeksi minun mielestä).

On ihailtavaa, että muutamat jaksavat pelata sillä armeijalla, jossa on omasta mielestä eniten tyyliä. No jokatapauksessa kerroit, että pelisi marineita vastaan menee aina samalla tavalla. En nyt rupea hirveän tarkkaan analysoimaan, mutta voisi olla ehkä paikallaan kokeilla kokonaan toista taktiikkaa. Jos ei tule voittoa, niin onpahan ainakin kokeiltu sitä ja ainahan saattaa yllätys sattua. Kuten jo sanoin, tunnen huonosti keisarin ihmisten armeijaa, mutta itse ehkä kokeilisin panostaa erityisesti epäsuoraan tuleen, ainakin vaihtelun vuoksi. Niillähän on kai kranaatinheittimiä? Kokeilet vaikka muutamalla kranaatinheittimellä paukuttaa metsän takaa ja jätät siihen metsään pyssymiehet vastaanottamaan vihollisen rynnäkköä. Sitten kun vihu pääsee kosketuksiin etulinjan kanssa, kiikutat heittimet kauaksi ja tykinruuan kuoltua, ammut taas. Voi olla huono neuvo, mutta jos ei vaihtele taktiikkaa, niin vastapuoli oppii kohta kaikki liikkusi ja käyttää tuttuja tilanteita hyväkseen.

Kerro täällä, miten pelisi on onnistunut jatkossa. Toivottavasti en ihan täysin höpöjä puhunut.
Z7-852
Taisteluraporttikilpailun voittaja

Viesti Kirjoittaja Z7-852 »

Ensinnäkin kranaatin heittimet (granade launcer) on assault ase eikä voi ampua epäsuoraa tulta. Ja jos vihjaat että käytettäisiin mortaria, niin siinä on huono AP ja huono S (blast helpottaa vähän). Ainut hyvä ase metsän takaa tykittämiseen on basilisk (tai kolme).

Kaartilla ongelmana on yleensä että doktriinien takia peruskaurasta tulee liian kallista tehoonsa nähden. Mutta kaarti voittaa yleensä sillä kauhealla noppien määrällä mitä kenttään heitetään. BS on keskitasoa ja niitä heavy aseita pitäisi 1000pts olla vähintään 15 (mikä on enemmän kuin useimmilla listoilla). Tämän jälkeen se on lähinnä tulen jakoa ja suojan etsimistä.

Itse pidän Jungle figter-doktriinista (jos kentällä siis on metsää), koska sen avulla voin mennä 7" metsän sisälle ja ampua ulos metsästä ilman että kukaan pystyy ampua minua. Erittäin tehokas taktiikka ampuvia armeijoita vastaan. Ja jos lähistelijät tulevat liian lähelle niin jungle figterit liikkuvat nopeasti ulos metsästä kun vastustaja viskoo difficult terrain testejä.
Huru-ukko

Mortar on suomeksi kranaatinheitin. Mutta oli se sitten minkä niminen tahansa, niin pointtini oli, että kokeilla eri taktiikoita. Harmi että se mortar oli sitten niin huono ase.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Ei se mortar edes ole huono, mutta niitä pitää käyttää kunnolla. Yksi pikkulätty sinnepäin närkkimässä hajaosumia ei riitä, mutta pari mortar squadia heittää jo niin paljon murkulaa, että joku niihin väkisinkin kuolee. Pinning testi on yksi kaartin parhaista kavereista iholle punkevia vihollisia vastaan (kunhan eivät ole fearlesseja).
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
A.M€nen

Viesti Kirjoittaja A.M€nen »

muistakaa sääntö no1. ei niitä ylihintaisia ja -kuraisia IG-jannuja kuin just ja vaan sen verran että saat pelata. kaartin doctriinit ovat älyttömän kovia, kunhan niistä ei maksa pisteitä. jos maksat, nousee jo valmiiksi ylihintaisen IG-jannun hinta taivaallisiin lukemiin. drop trooppeja, grenadiereita ja veteraaneja, muuta et tarvitse, ainakaan minä en tarvitse.

ja kuten on tullut todettua jonkun toimesta useaan kertaan: kaartilla voi voittaa! ja rumasti!.. tosin rumasti vain harvoin ja se on pääasiallisesti vaikeampaa kuin muilla armeijoilla. toisaalta voiton tuoma tyydytys on suurempi. Kyllä se vika häviämiseen tai voittamiseen millä tahansa armeijalla löytyy korvien välistä. kokemus on oiva lääke tähän vaivaan.

jungle fighter doctriini on paperilla aika mielenkiintoinen ja houkutteleva, mutta käytännössä maasto alkaa olla enemmän rauniota kuin metsää ja aniharvoin löytyy niin lihavaa pöheikköä, ettei 6'' katseella näkisi koko ryteikön läpi. näin siis turnausmaastoilla, kotonahan voi periaatteessa pelata vaikka kokonaan metsässä.
Hammerheart kirjoitti:Hemmetti Allu puhuu fiksuja.
ale

Viesti Kirjoittaja ale »

Aziz voisi kokeilla sitä aina niin ihanaa 50 conscriptin kasaa independent komissaarilla. Ainakin jotain pieniä yksiköitä, kuten juuri terminatoreita vastaan ne ovat silkan massan ansiosta erittäin kovia lähitaistelijoita.
Viimeksi muokannut ale, Ma 21.08.2006 15:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Githgulcag

Mitä mieltä olette cameleoline doktrinesta (antaa +1 cover saveen) ? Minusta se on ihan pätevä, kun se avulla jopa yli puolet kaartilaisista on selvinnyt bolter tulituksen alla jopa 3 vuoroa, kun tavallisesti olisi kuollut paaaaaljon enemmän porukkaa. Tämä on tosin annettava kaikille ja se maksaa kymmenen pistettä/squad. Tämä doktrine on hyödyllinen koko pelin ajan, kunnes kaikki kuolee terminaattorien ja muiden über demonien saapuessa lähitaisteluun.
ale kirjoitti:Aziz voisi kokeilla sitä aina niin ihanaa 50 conscriptin kasaa independent komissaarilla. Ainakin jotain pieniä yksiköitä, kuten juuri terminatoreita vastaan ne ovat silkan massan ansiosta erittäin kovia lähitaistelijoita.
Joo... Tuo olisi kiva, mutta minulla ei ole mitenkään varaa ostaa 50 sotilasta.
Captain Lucius

Viesti Kirjoittaja Captain Lucius »

Itse ainakin aion omaan WIP-kaartiarmeijaani ottaa tuon Chameleolinen, varsinkin kun lista ei sisällä järkyttävää määrää tavallista jalkaväkeä (suurimman massan muodostavia conscripteja kun ei lasketa guard infantryksi eli heidän ei special equipmentia tarvitse ottaa), joten doctriinin hinta ei nouse taivaisiin suhteutettuna käytettävissä olevan maaston määrään. Kylmällä todennäköisyyslaskennalla 50% kaikesta tulesta pysähtyy pusikkoon, jossa kaartilaiset kykkivät. Ja raunioissa istuvien miesten 3+ coversave ei enää naurata edes niitä mainioita miehiä power armoureissaan.
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

A.M€nen kirjoitti:jungle fighter doctriini on paperilla aika mielenkiintoinen ja houkutteleva, mutta käytännössä maasto alkaa olla enemmän rauniota kuin metsää ja aniharvoin löytyy niin lihavaa pöheikköä, ettei 6'' katseella näkisi koko ryteikön läpi. näin siis turnausmaastoilla, kotonahan voi periaatteessa pelata vaikka kokonaan metsässä.
Olen myös kohtuu menestyksekkäästi kaveripeleissä kinunnut jungle fighter doctriinin toimimaan kaupunkimaastossa City fighter nimellä. Eli metsässä ei tule bonuksia, mutta raunioissa kyllä. Ei mitään kohtuutonta etua ole kyllä koskaan antanut, tiedä sitten nykyisen CoD peliympäristön keskellä. Toisaalta, en oikein tiedä, miten IG silti siinäkään ylettömän hyvä olisi.

Mutta ei IG:llä hirveän huono idea olisi hidden powerfistejä veteraaneille sovitella käsiin, ei ainakaan oma IG:ni ole ampumista ikinä hävinnyt, pataan tulee aina lähitaistelussa.
Kultru

Viesti Kirjoittaja Kultru »

No itse olen saanut kyllä yllättävän paljon voittoja Eldareita vastaan
Ja ne muutamat kerrat mitä olen pelannut Marineja vastaan, on sieltäkin voittoja ropissut.
Ja burana mitä olen käyttänyt on yksinkertaisesti keskitetty tulivoima jota on todella paljon.
50/50 noppa ei haittaa kun niitä noppia on iso kourallinen ja kun vastustajalla on useita edessä olevia sikäli mehukkaita vaihtoehtoja että ne voivat aiheuttaa isompaakin damagea hänen armeijalleen sortuvat he usein jakamaan omaa tultaan.
Toisaalta kun monet näistä vaihtoehdoista ei maksa kovinkaan paljoa, heidän intonsa jotain kaukaisempaa kohdetta vastaan voi laimeta.
Tähän reseptiin kun lisää kaksi B-tankkia jotka entisestään imevät tulta (itselläni ovat imeneet paljonkin ja vaikka se battlecannon nenän edestä häviää, esimerkiksi 3 Heavy boltteria on oiva infantrymoveri) säästyvät jalkaväkiyksiköt taas muutamalta kudilta.

Usein yritän antaa vastustajalle niin sanottuja baitteja, eli on pari, kolme tai neljä paikkaa missä ukkeleita on (usein aika lähellä pöytää siksi että pitempi matka minun luo ja siksi että Deep Strikettävät yksiköt miettivät kahdesti tullako luokseni vai mennäkö yli pöydältä.)
Yksi näistä targeteista on kuitenkin kohtuu lähellä/helpohkosti saatavilla mutta vie taas muusta porukasta pois. Kunhan takaa että baitti on herkullinen (i.e. voi tosiaan tehdä jotain, kuten tankki ja parit h-weaponit.) ei vastustaja voi ignorata sitä. Jos ei tule, saa neniin, jos tulee saa neniin. Yksi parhaimpia aseita IG:llä on aseiden range, käyttäkää sitä hyväksi.
Kunhan priorisoi vastustajan yksiköitä ja käyttää keskitettyä tulta pitäisi niiden etunenässä kiitävien yksiköiden saada suurin osa roskasta, koska ne ovat kuitenkin se pahin vastustaja.
Usein näen että IG pelaajat käyttävät suuren osan tulivoimastaan Support-unitteihin, eli niihin jotka tekevät samaa mitä me, eli ampuvat takaa.
Ja kun pitää huolen että jokaisella yksiköllä on ainakin kaksi yksikköä jotka näkevät sen, ja ovat tiiviitä ryppäitä, ei Deep Strikekään niin haittaa. Ja kun on paljon tavaraa kentällä on vähän tilaa strikettää.
Kyllä IG:llä pärjää kun vain pitää strategiastaan huolta ja keskittyy olennaiseen muutamilla mausteilla.

Kunhan pitää motun halpana, saa niitä paljon, heppoinen ukko, kuolee kun sitä puhaltaa mutta se voi silti kantaa Missile Launcheria tai Lascannonia. Ja nämä sitä damagea tekevät.
swiftwind

Viesti Kirjoittaja swiftwind »

Kyllähän IG voi päähänlyöntikisassa pärjätä. Mutta miten jos skenaario vaatii jotain muuta? Esimerkkinä conin tehtävät joissa pitää hakea pelimerkkejä/kiikuttaa ne kentän halki vihollisen deployment zonelle. Miten IGllä voi edes teoriassa pärjätä em. tyyppisissä tehtävissä?
Eino
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eino »

Vaikkapa infiltroimalla. Roughriderit myös kuljettaa paskaa aika nopeasti.
"Eikö nämä eteläsuomalaiset ole jo aika vanha juttu?" -Damagelaardi
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Eino kirjoitti:Vaikkapa infiltroimalla. Roughriderit myös kuljettaa paskaa aika nopeasti.
Niin tai Conscripteillä. Pari ryhmää niitä (2000pts peleissä) kulkemaan eteenpäin, romut on teikän.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
vompovompatti

Viesti Kirjoittaja vompovompatti »

Ainut asia jossa kaartini pärjää on juuri objektiivi pelit. Kiikutetaan tavaraa... yleensä hakeminen kusee aika rankasti... en oikein tiedä miksi.

Tankille vain nappula ja sitten mennään. Ei kovin vaikeaa. Esim. armoured fist on aivan loistava objektiivin kantajana. Chimeralla kovaa vain ja sitten jos laite menee poks scoring säilyy usein silti ja sitten jatketaan jalan. Ig:llä scoring unitteja on niin paljon että objektiivin kuskaus toimii hyvin tiimityönä.
I am the king of Rome, and above grammar.
-Sigismund, Emperor of the Holy Roman Empire
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Taktiikat”