Maalin sekoitus

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Hän itse

Maalin sekoitus

Viesti Kirjoittaja Hän itse »

Mistä onkaan kysymys?

Se on siitä, että miten saada sekoitettua maali? Ajattelin että haluan paremmin maalata, eli suuntasin katseeni kerrospohjaiseen korostukseen. Pulmaksi ilmenee, että miten saada ne perhanan valkoiset ja mustat maalin sekaan ilman a) pilaamatta alkuperäistä purkissa olevaa maalia b) pilaamatta pensseleitä ja c) käyttämättä valeijon litkuja.

Myös pulmaksi syntyy, miten saada maali hallitusti? Valkoista pitäisi saada maalin sekaan pikkusen vaan, ei suurta itkuntippaa.

Paletti tuntuu liian suurelta tällaiseen bisnekseen, varhaisin sekoitus kokemus tapahtui pensselin ja lasikupin kanssa. Pensseliin otettiin liikaa maalia että rivakkain heilutuksin suurin osa saatiin lasimaljaan. Kun tarpeeksi maalia oli kasassa, pensselillä sekaisin ja nopeasti figuun, kun minuuteissa koko liemi olisi jo kuivunut lasiin kiinni. Että niin.

Kaikki kivoja maalaus kikkoja olisi kiva koittaa, mutta ne tuntuu hieman köykäisiltä tehdä pelkillä GW:n perus purkkimaalien sävyillä.
"Watch my back" , sanoi kyttyräselkä.
Samuli.H

Re: Maalin sekoitus

Viesti Kirjoittaja Samuli.H »

Hän itse kirjoitti: Pulmaksi ilmenee, että miten saada ne perhanan valkoiset ja mustat maalin sekaan ilman a) pilaamatta alkuperäistä purkissa olevaa maalia b) pilaamatta pensseleitä ja c) käyttämättä valeijon litkuja.
Käytä märkäpalettia. Siihen ei maali kuivu ja saat maalailla aivan rauhassa. Maalin voi onkia purkista vaikka litteällä muovitikulla.
moi
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Jos maalisi kuivuu hetkessä, et ohenna sitä tarpeeksi. Piste. :)

Märkäpaletin lisäksi mikä hyvänsä vettä imemätön ja liukas pinta käy paletiksi - esimerkiksi kaakeli. Muista lisätä noin kolmannes tai puolet vettä maalin sekaan ja lisää vettä aina vähän väliä maalatessasi.

Muistathan myös, ettei välttämättä kannata vaalentaa värejä valkoisella ja tummentaa mustalla? Jos teet näin, saat hyvin jänniä pastellisävyjä. Vaaleanruskea on parempi väri vaalentamiseen, varjostamiseen kannattaa taas käyttää vastaväriä.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
jago

Viesti Kirjoittaja jago »

Day kirjoitti:Jos maalisi kuivuu hetkessä, et ohenna sitä tarpeeksi. Piste. :)

Märkäpaletin lisäksi mikä hyvänsä vettä imemätön ja liukas pinta käy paletiksi - esimerkiksi kaakeli. Muista lisätä noin kolmannes tai puolet vettä maalin sekaan ja lisää vettä aina vähän väliä maalatessasi.
Yhdyn tähän, mutta jos vieläkin tuntuu että maalit kuivuvat liian nopeasti niin retaderia joukkoon ja sen pitäisi hoitaa homman...
"Brush-licking makes you a better painter"
Hän itse

Viesti Kirjoittaja Hän itse »

No perhana, jo nyt tuntuu että litroja on tullut pistettyä vettä jokaiseen purkkiin, well, one more can't hurt...

Mutta sellaista mietin, entisestä luontaistuoteesta jäi jäljelle lasinen pipetti. Kyseistä voisi yirttää käyttää, mutta kuivuisikohan maali ennen pitkään pipetin sisälle ja tukkisi sen?
"Watch my back" , sanoi kyttyräselkä.
Dead Maniac
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dead Maniac »

Inkkien kanssa ehkä, mutta maaleissa kannattaa käyttää jotain disposablea, kuten stidiä.
Time waits for no slave.

Kääntyneet kaartilaiseni:
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... p?p=638449
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

1) ota haluamasi kokoinen tippa paletille alkuperäistä maalia
2) putsaa pensseli nopeasti vesipurkissa
3) ota haluamasi kokoinen nokare pensseliin valkoista/vaaleanruskeaa
4) sekoita värit (märkä)paletilla
5) lisää vettä ja/tai matt mediumia (jos haluat vähemmän peittäviä kerroksia ja liika veden lisääminen tekee maalista liian juoksevaa makuusi)
6) maalaa
7) putsaa pensselisi vesipurkissa, tarvittaessa myös lisäksi sivellinsaippualla (tai mäntysuovalla)

näin et a) tuhoa pensseliäsi b) pilaa alkuperäistä maalia c) käytä vallejon litkuja (myös w&n myy matt mediumia, saa jo esim. ihan suomalaisesta kirjakaupasta)
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
apez

Viesti Kirjoittaja apez »

Itse olen tehnyt seuraavasti:
1. Pilannut jonkin cd- levyn peletiksi.. yksi riittää pitkäksi aikaa (olen nuuka.. en voisi kuvitellakkaan käyttäväni ehjää :))
2. Ottanut haluttua väriä esim. penselillä
3. Lisännyt toista maalia, että haluttu väri tulee
4. Lisännyt vettä tarvittaessa
5 .Alkanut maalaamaan

Joskus olen myös laittanut pensselillä paria kolmea maalia "paletille" vierekkäin ja sekoittanut maalia sitä mukaan mitä olen maalannut.

Veikkaisin kuitenkin, että parhaan tekniikan tähänkin saa itse pelleilemällä maaleilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”