Taisipa mies olla itse Alessio Cavatore...Tupezz kirjoitti:Tulipa mieleen yksi White dwarffissa joskus ollut pikku-artikkeli. Siinä oli joku moninkertainen Fb:n gt-voittaja tms. hävinnyt jollekkin 10vee pikku-tytölle. Olivat kuulemma tytön terradonit olleet liian kova pala tai jotain.
Warhammerin ikäraja
Games are very educational. Scrabble teaches vocabulary, Monopoly teaches cash-flow management, and D&D teaches to loot the bodies.
-Steve Jackson
-Steve Jackson
Vaikea uskoa, että kyseinen pelaaja olisi ottanut peliä tosissaan taiTupezz kirjoitti:Tulipa mieleen yksi White dwarffissa joskus ollut pikku-artikkeli. Siinä oli joku moninkertainen Fb:n gt-voittaja tms. hävinnyt jollekkin 10vee pikku-tytölle. Olivat kuulemma tytön terradonit olleet liian kova pala tai jotain.
asetelma olisi ollut tasaväkinen alussa.
Ainakin minun on vaikeaa uskoa, että joku ihminen joka ei tunne täysin
pelimekaniikkaa ja jolla ei muutenkaan välttämättä ole strategista-silmää
voisi voittaa kokeneen veteraanin (jolla mitä ilmeisimmin on
pelimekaniikka ja strategia hallussa) tasapuolisista asemista ilman
uskomatonta tuuria (ja koska olen matemaattisesti suuntautunut ihminen,
en usko niin suuriin ihmeisiin). Iällä tai sukupuolella ei sinäänsä ole
väliä, en ainakaan usko niiden vaikuttavan tarpeeksi.
Onhan toki näitä tapauksia, että shakissa joku nuori pelasi tasan
Kraminikin (vai kukas se huippu onkaan, kyseessä ei siis Kasparov),
mutta silloinkin kyseessä oli huippulupaus, joka pelasi peliä ihan
mielettömästi, sekä tietysti että kyseessä oli kolmas tms. peli.
Tai voihan tietysti joku raskaasti aliarvioida vastustajan, mutta
ihmettelen jos kokenut veteraani moisen kämmin tekisi.
Mutta niin... ikärajaksi sopii mielestäni se, minkä laki vaatii tälläisiä
pieniä ja jokseenkin teräviä osia sisältävään lelulaatikkoon. ;-) Suositus
ikä voisi olla sitten jossain 12-14v paikkeilla (Itse olen 19v tällä
hetkellä).
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
-
Skaven Lord
Re: Warhammerin ikäraja
Tää on ehäkä naurettavin juttu mitä oon lukenuGhostFood kirjoitti:Onko Warhammereissa joku ikäraja vai saavatko kaikki vauvasta-vaariin pelata :?: :?: :?:
Mikä muuten olisi sopiva ikäraja? :?
Behold the glory of my vermin horde
Re: Warhammerin ikäraja
Kukaanhan ei opi sääntöjä lukemalla, joten ekös kaikki pitäísi ottaa peleihin ja opettaa säännöt ?... ei varman monikaan pelaisi jos pitäisi osata säännöt ennenkuin on valinnut armeejansa..[/quote]kunhan osaa vain säännöt
Naurakaa nyt viel lisää ni kuolette saman tien
-
Panu Nahka
No itse aloitin figupelit, kuten varmaan kaikki muutkin, miehekkäässä 7-vee iässä Hero Questilla. Roolipelaamisen aloitin 8-vuotiaana, taisi olla vuosi 1994. Figumaassa siirryin 11 -vuotiaana Warhammer Questiin, ja siitä lähes heti FBhen. 40 k:n aloitin joskus -97. Lähes kaikki pelaaminen tyssäsi figujen osalta FBn puolella kyllästymiseen ja 40kssa siihen, että paras ystäväni kieltäytyi enää pelaamasta kolmosedikkaa, jota hän piti suunnattoman typeränä ja minä kakkosedikkaa, jota pidin aivan tautisen tyhmänä.
Että kyllä sitä voi nuorenakin aloittaa. Minua tosin auttoi tämä paras ystäväni, joka minua neljä vuotta vanhempana suomensi aluksi sääntöjä.
Nyt olen löytänyt taas uudestaan miniatyyrien kummallisen maailman, kiitos nuoremman veljeni(12 v), joka alkoi tuossa kesällä keräämään itselleen CSM -armeeta. Päätinkin näinollen kaivaa IG- rykmenttini naftaliinista ja jatkaa taas tätä harrastusta, jota voisi pitää jonkinlaisena strategian, taiteen ja kaunokirjallisuuden risteytyksenä, mutta jonka ulkopuolinen maailma tulee aina näkemään vain isojen ihmisten tinasotilas-leikkeinä.
Että kyllä sitä voi nuorenakin aloittaa. Minua tosin auttoi tämä paras ystäväni, joka minua neljä vuotta vanhempana suomensi aluksi sääntöjä.
Nyt olen löytänyt taas uudestaan miniatyyrien kummallisen maailman, kiitos nuoremman veljeni(12 v), joka alkoi tuossa kesällä keräämään itselleen CSM -armeeta. Päätinkin näinollen kaivaa IG- rykmenttini naftaliinista ja jatkaa taas tätä harrastusta, jota voisi pitää jonkinlaisena strategian, taiteen ja kaunokirjallisuuden risteytyksenä, mutta jonka ulkopuolinen maailma tulee aina näkemään vain isojen ihmisten tinasotilas-leikkeinä.
-
TranssiApina
-
ChaosBonzai
harvoin olen näin epäkorrekti, mutta sanotaan nyt sitten suoraan. idiootteja löytyy, paljon, kuten tälläkin foorumilla ollaan huomattu. Ikävä kyllä aika suuri osa niistä on nuorempia, mutta toki vanhemmassa polvessakin löytyy. Sanotaan nyt ihan esimerkkinä Lord E. Sen perusteella, mitä olen hänen tekstejään lukenut, en ikinä haluaisi pelata häntä vastaan. On toki noita nuorempiakin, jotka ovat niin eri allonpituuksilla, kuin minä (lukekaapas tästä osiosta tuolta alempaa vaikka lollipopin viestejä..), että en heitäkään vastaan haluaisi pelata. Sitten taas on poikkeuksia. Kaverini pikkuveli taisi juuri täyttää 12 ja hän on varmasti hauskimpia pelikavereita, vaikka varsinaista peliä emme olekaan vielä päässeet pelaamaan. Siksi en ite laittaisi ikäräjää, koska ihminen saa olla tyhmä 12 vuotiaana, jos haluaa, mutta koska niitä vanhempiakin on, niin ainoa ikäraja minkä voisi laittaa, on henkinen ikä, mutta sitä on mahdoton arvioida. Siksi vastustan ikärajoja.
"meillä ei ole mitään niin suurta sosiaalista ongelmaa, ettei sitä ratkaistaisi parilla tuhannella sotilaalla"
- The Captain
- Valvoja
Näin on. Ikäraja määräytyy kunkin wannabe-pelaajan kohdalla yksilöllisesti. Jos 9-vuotias käyttäyty kunnolla ja yrittää oppia säännöt (eikä vain leiki, että "pum pum, nyt nää mun ukot ampu noi sun ukot, ja ne kaikki kuoli", vaikka sillekin tietysti on paikkansa lasten ja lapsenmielisten keskuudessa), kyllä minä sitä kohtelen asiallisesti. Jos häviämisestä tulee liian paha mieli, sitten ei kannata pelata - ja näitä tapauksia löytyy vielä aikuisistakin.
Toisaalta täytyy pitää mielessä meidän aikuisten velvollisuus olla esikuvana nuoremmille. Lapselle ei saa jäädä käsitystä, että sota on cool ja kivaa ja hienoa, koska näistä lapsista voi tulla Yhdysvaltain presidenttejä. Kuten telkkarissakin, toden ja tarun eron täytyy tulla selväksi. (Ei, minulla ei ole omia lapsia, muiden lapsissa on riittävästi kasvatettavaa...)
Toisaalta täytyy pitää mielessä meidän aikuisten velvollisuus olla esikuvana nuoremmille. Lapselle ei saa jäädä käsitystä, että sota on cool ja kivaa ja hienoa, koska näistä lapsista voi tulla Yhdysvaltain presidenttejä. Kuten telkkarissakin, toden ja tarun eron täytyy tulla selväksi. (Ei, minulla ei ole omia lapsia, muiden lapsissa on riittävästi kasvatettavaa...)
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Ehkei sentään! http://testit.mine.nu/TestaaMinuts2pid kirjoitti:...niin ainoa ikäraja minkä voisi laittaa, on henkinen ikä, mutta sitä on mahdoton arvioida.
--
jss, 39 vuotta
tjaa..kyllä se ikäraja kulkee siinä 12 vuotiaan kohdalla.
pelasin kerran erästä nuorempaa vastaan(ei edes kovin paljon minua nuorempi),tyyppi otti turpiinsa,ja parin vuoron jälkeen "en jaksa pelata"
siis kyllä...
hyvä häviäjä pitäisi sentään olla,itse otin alkuvaiheessa(ja otan yhä)turpiin kokeneemmilta.
toinen kriteeri on englannin osaaminen,siis,kyllä niitä sääntöjä pitää ainaskin yrittää opiskella(onhan se pennuille tuskaa lukea esim.fluffia jostakin kokonaan englannin kielisestä codexista)
pelasin kerran erästä nuorempaa vastaan(ei edes kovin paljon minua nuorempi),tyyppi otti turpiinsa,ja parin vuoron jälkeen "en jaksa pelata"
siis kyllä...
hyvä häviäjä pitäisi sentään olla,itse otin alkuvaiheessa(ja otan yhä)turpiin kokeneemmilta.
toinen kriteeri on englannin osaaminen,siis,kyllä niitä sääntöjä pitää ainaskin yrittää opiskella(onhan se pennuille tuskaa lukea esim.fluffia jostakin kokonaan englannin kielisestä codexista)
Hyvän analogian löytäminen on yhtä hankalaa kuin...yhtä hankalaa kuin...
Fyysinen ikä: 13-vjss kirjoitti:Ehkei sentään! http://testit.mine.nu/TestaaMinuts2pid kirjoitti:...niin ainoa ikäraja minkä voisi laittaa, on henkinen ikä, mutta sitä on mahdoton arvioida.
--
jss, 39 vuotta
Henkinen ikä: 37-V
:o
Olen kantanut miekkaa ja keihästä, kunnes kumpikin verestä kiilti. Olen uljaana katsonut syrjästä, haukat hävityksen yllä kun liiti.
Ikäräja, ei sellasta tarvita.
Ekat D&D seikkailut käytiin 9 vuotiaana, ekat figut ostettiin hesan fantsusta(welhonlinnasta) 9 vuotiaana, heroquestia pelasin vasta 11 vuotiaana ja ekat 40K pelit sijoittu jonnekin 10-11 ikävuoden välille.
Itseasiassa taisin saada Space hulkin synttärilahjaks 11 vuotiaana, vaikka laatikon kyljessä luki +12 v.
Ei ikärajasta ole hyötyä, kuitenkin kyseessä on sen verran arvokas harrastus että ennen oikeita viikkorahoja ei tätä voi aloittaa. Eihän harrastusta ole pakko aloittaa pelaamalla, itsekin keräsin ja maalaisin monta monituista vuotta pikku-ukkoja ennenkuin edes sääntökirjan sain käsiini.
Nyt ikää on kertynyt +21 vuotta ja ajattelin antaa veljeni pojalle(12 vee) myöhästyneenä joululahjana kasan lizardmeneja.
Ekat D&D seikkailut käytiin 9 vuotiaana, ekat figut ostettiin hesan fantsusta(welhonlinnasta) 9 vuotiaana, heroquestia pelasin vasta 11 vuotiaana ja ekat 40K pelit sijoittu jonnekin 10-11 ikävuoden välille.
Itseasiassa taisin saada Space hulkin synttärilahjaks 11 vuotiaana, vaikka laatikon kyljessä luki +12 v.
Ei ikärajasta ole hyötyä, kuitenkin kyseessä on sen verran arvokas harrastus että ennen oikeita viikkorahoja ei tätä voi aloittaa. Eihän harrastusta ole pakko aloittaa pelaamalla, itsekin keräsin ja maalaisin monta monituista vuotta pikku-ukkoja ennenkuin edes sääntökirjan sain käsiini.
Nyt ikää on kertynyt +21 vuotta ja ajattelin antaa veljeni pojalle(12 vee) myöhästyneenä joululahjana kasan lizardmeneja.
-"I can see dead people..."
-"Where are you?"
-"At graveyard..."
-"Where are you?"
-"At graveyard..."