Sata sanaa-jälkipuinti

Onko kynä (tai näppäimistö) miekkaa mahtavampi? Tule ja todista, että näin on - muuten emme usko.
Thelacan
Viesti:

Sata sanaa-jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

Hyvät kirjoittaja-toverit. Tuntuuko teistäkin, että tämä Sata Sanaa-villitys kerää turhankin paljon huomiota, verrattuna teidän oikeasti vaivalla uurastamiinne kirjoituksineenne?

Ette ole yksin. Kääliöiden irkkikanavalla ollaan tätä asiaan kyllä jo jonkusen aikaa pohdittu. Ikään kuin tämä Sata Sanaa olisi muka jokin korvaava muoto vähän järkevimmelle turinoille. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. Itseasiassa se on supistanut monen vanhan kirjoittajan mielenkiintoa lähetellä tänne mitään enää, sillä Sata Sanaa on paljon helpompi muoto, ilman omaa ideaa väsätä alle 10 minuutissa joku turinan pätkä.
Eihän se ole mistään kotoisin.

Mutta jotta homma oikeasti pysyisi "demokraattisena", niin ajattelin tehdä tästä keskustelun. Tarvitseeko tätä Sata Sanaa-meininkiä oikeasti tänne? Alunperin idea oli kopioitu Pelit.fi:n foorumeilta, joilla aihe ei oltu niin rajattu kuin täällä. (Warhammer-maailmat)
Kertokaa toverit mielipiteenne, keskustelkaamme jalosti ja ystävällisesti.

Pallo on teillä.
- Kynä-ääliö
Dalamar

Viesti Kirjoittaja Dalamar »

Idea oli alunperin ihan mainio, mutta se on riistäytynyt käsistä. Itseni ei tee sen takia mieli kirjoitella minkään valtakunnan muunlaisia tarinoita. Lisäksi vielä se, että ikävän usein tarinat ovat varsin puuduttavia eivätkä lainkaan erotu toisistaan.

Lopettakaamme tähän. Tarinat&novellit-alueen tulevaisuuden vuoksi.
"Kasvatitte vihaani ja melkein tuhositte minut.
Mutta vahi teki minusta voimakkaamman!"

-Nöf loordi

Kynä-ääliöt.
Úraken

Viesti Kirjoittaja Úraken »

Tietenkin kaikki kynä-ääliöt on sata sanaa vastaan!

Ehkä sata sanaa on ryöstäytynyt käsistä, mutta ei kai se tarkoita että koko homma lopetettaisiin.

Laitettaisiin vain PALJON harvemmin sata sanaa kilpailuita.

-Ùraken
watachi wa kami desu
Nilarakh
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Nilarakh »

Huomenia.

Aluksi ihmetyttää tuo rajaus Warhammer-maailmaan. Muut valmistajat ja heidän maailmansa laiminlyödään, esimerkiksi Confrontationista saisi ihan synkkiä turinoita Mid-Norien kääpiöistä ja muista pimeyden pedoista.

IMO Sata Sanaa-kisaa ei tulisi lopettaa. Kuitenkin sen järjestämisiä voitaisiin harventaa ehkäpä tuplasti. Eli joka toinen viikko, nykyistä viikkoa vastaan. Toisaalta, ei minua niin haittaisikaan, että se lopetettaisiin. Samat henkilöt aina kuitenkin äänestetään voittoon, sille ei voi mitään. Myös liian monesti syntyy kopioita edellisistä kisoista.
Ùraken kirjoitti:Tietenkin kaikki kynä-ääliöt on sata sanaa vastaan!
Tätä en jaksa ymmärtää. Kääluiöt kuitenkin ovat ne, jotka aktiivisimmin ovat tänne kirjoittaneet.

Yhteenvetona: Sata Sanaa-kisa voidaan lopettaa, minun kirjoituksia se ei tule pysäyttämään.

-Nilarakh
"ytimekäs ja hyvä *näyttää vaemman sormen peukaloa*" - Hovinarri

Cynae-aeaelioe
WHAM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja WHAM »

Nyt tuli mielenkiintoinen keskustelu.
Satasanaiset ovat melko kaksipiippuinen juttu, sillä niissä on hyviä ja huonoja puolia.

Hyviä:
Helppo aloittelevan ja kokemattoman kirjoittajan lähestyä foorumia
Vaihteleva aihe mahdollistaa, ainakin teoriassa, erilaiset tarinat
Satasanaiset tuovat foorumille huomattavan määrän elämää, sillä eipä täällä kovin moni muita tarinoita kirjoita. Ehkä neljä tarinaa päivittyy tasaisin väliajoin, ja muutama satunnainen tulee silloin tällöin.
Satasanaise ovat paras keino saada suoraa palauettta, sillä hyyyyvin harva vaivautuu lukemaan tai kommentoimaan pidempiä tarinoita.

Huonoja:
Satasanaisten laatu on huomattavan alhainen, sillä kukaan ei tunnu tarkistavan satasanaistensa kielioppia tai oikeinkirjoitusta.
Ehkä foorumin yleisen hiljaisuuden syy onkin juuri satasanaiset, jotka syövät kaiken huomion.

Omasta mielestäni voisi olla hyvästä laittaa satasanaiset tauolle vaikkapa loppuvuodeksi, ja jos tämä ei auta foorumin yleiseen hiljaisuuteen, voitaisiin se tuoda vuodenvaihteen jälkeen takaisin, jos yleinen mielipide sitä vaatii.

Jos Nilarakhin esimerkkiä ("Sata Sanaa-kisa voidaan lopettaa, minun kirjoituksia se ei tule pysäyttämään. ") seuraa useampikin muu, olisi se hemmetin hieno juttu.
This galaxy is full of hidden secrets. It takes a vivid imagination and some pure insanity to uncover them all, yet the cost to ones sanity in uncovering them is... immense...
DJ_Silverpig

Viesti Kirjoittaja DJ_Silverpig »

Sata sanaa -kilpailujen idea on hauska ja toimiva. Olen kuitenkin samaa mieltä, että uusia kilpailuja tulee turhan tiuhaan tahtiin. Suosittelisin, että jokaisessa kilpailussa olisi vähintään viikko kirjoitusaikaa ja toinen samanmoinen äänestykselle. Tälläkin systeemillä niitä kilpailuja tulee peräti 24 vuoden aikana.

Hyvä tarina valmistuu harvoin niillä ensimmäisillä 20 minuutilla. Sadan sanan mittainen tarina on sitäpaitsi erittäin vaikea kirjoittaa hätkähdyttävän mielenkiintoiseen muotoon ilman, että tulee jaaritelluksi merkityksettömiä asioita. On sangen ikävää, jos kirjoitusajan lyhyyden pakottamana joutuu alistumaan vaatimattomampaan kisatarinaan.

Kilpailusta menee hohto, jos se järjestetään aina viikon välein ja osallistujat ovat osallistuneet vain osallistuakseen, eivätkä ole nähneet vaivaa tuotoksiensa eteen. Tätä seikkaa ehkäisevä tekijä voisi olla juuri tuon kilpailuajan pidentäminen, mitä mielestäni saisi pidentää huomattavan paljon.

Mitä harvemmin uusi kilpailu pistetään alulle, sitä paremmin mahdolliset osallistujat saadaan käyttämään tarinan suunnitteluun enemmän aikaa. Lopputuloksena kisatarinat ovat laadultaan parempia ja tunnelma säilyy ennallaan. Ei olympialaisissakaan olisi samanveroista taikaa jos ne järjestettäisiin joka toinen viikko.
Possu
Blackguard

Viesti Kirjoittaja Blackguard »

Ööjoo. Taso on todellakin laskenut aika huomattavasti, joka johtuu juurikin tuosta possun esittämästä "osallistutaan, osallistumisen takia." Pelit.fi:ssä huomaa selkeästi, kuinka vaikeaan aiheeseen tulee huomattavasti vähemmän kirjoituksia, kuin helppoon. Itse voin sanoa kirjoittavani ainoastaan silloin, kun on valmis suunnitelma/inspiraatio. Muuten tekstista tulee väkinäistä paskaa.

Niin ja Kynä-ääliöt eli minä tuon konseptin tänne toi, että siinä mielessä emme ole vastaan. Käsistä meininki on vain riistäytynyt.

Harvennetaan, tai poistetaan kokonaan. Viikko+Viikko vaikuttaisi ihan hyvältä, joskin kirjoittamisaika ei pitenisi ollenkaan. Siinä mielessä 10 päivää + 4 päivää voisi olla vähintään yhtä hyvä. Niin ja jos tämä nyt jatkuu, olisi mukava nähdä pelit.fi:n meiningin mukaisia tunnelmanluontipätkiä aiheen esittämisen yhteydessä. Ei niiden pitkiä tarvitsisi edes olla, mutta kuhan loisivat tunnelmaa ja antaisivat kuvaa, että uuden aiheen esittäjä ei vain iske uutta aihetta pöytään.

Esimerkkinä yliyrittäminen:

- "Et sä tiiä kuka mä oon? ...Ai et? No haluisitsä tietää?", pieni mies tiukassa muoti t-paidassaan avautui ja jatkoi, "Mä olen tosi lonely hei. Jos hengaat mun kanssa niin voin vaikka tarjota tän illan tai jotain. On mul fyrkkaa."

Sitten superjulkkis oksensi kinkkupizzaa tiskijukan päälle.

Kiitos tästä puheenvuorosta, ja jos tämä nyt jatkuu, niin nostakaas lippua korkeammalle.
"Jazz on imperialistien ideologinen ase vallankumouksellisten kansojen degeneroimiseksi." - Kim Il Sung
Anaheim

Viesti Kirjoittaja Anaheim »

sama itsellänikin,saan käsittämättömiä inspiraatioita jostain aiheesta,kuten tuo"nainen".Valitettavasti huomaa silloin tällöin että 100% pazkaa tulee 100 sanaa kilpailuun,mutta toisaalta,se on hyvä tapa niille jotka eivät jaksa kirjoittaa pitkiä tarinoita päästä loistamaan joskus yllätävänkin suurilla lahjoillaan.

mielestäni sata sanaa saisi siirtää seuraavanlaiseksi:
2vk.aikaa kirjoittaa,viikko aikaa äänestää,näin tulisi n.3vk pituinen yksi 100-sanaa kilpailu.

En halua missään nimessä että tämä formaatti lopetetaan,mutta mielestäni olisi uudistamisen paikka.
Sotatonttu

Viesti Kirjoittaja Sotatonttu »

Entäs jos kilpailu ei olisikaan enää 'Sata Sanaa', vaan vaikkapa 'Varttitonni'? Tällä tarkoitan sitä, että satasanaista pidennettäisiin vaikkapa tuohon 250 sanaan. Huonona puolena tosin olisi se, että sanamäärän korottaminen karsisi pois suuren osan niistä vähistäkin runoista, joita kilpailuissa tähän asti on näkynyt.

Käsitykseni mukaan tällöin kirjoittajat joutuisivat pohtimaan jo enemmän saadakseen teokseensa järkevää sisältöä. Myös niitä osallistumisen takia -osallistujia saataisiin näin karsittua pois - kaksisataaviisikymmentä sanaa vaatii jo huomattavasti enemmän aikaa ja panostusta, kuin sata.

Tietenkin kilpailuaikaa täytyisi samalla pidentää vaikkapa tuohon mainittuun kahteen viikkoon tai sitten jopa kolmeen. Mielestäni sadan sanan mittaisissa teoksissa tuolla kilpailuajalla ei ole niin paljon kuitenkaan väliä, koska jotkut käyttävät silti koko ajattelu, jäsentely sekä kirjoitusprosessiin korkeintaan tunnin.

Itse en ole aiheita koskaan kokenut pelkästään Warhammeriin liittyvinä, vaan yleensäkin fantasiaan tai scifiin liittyvinä. Jos näin ei tähän asti olekaan ollut, niin mielestäni jatkossa aiheiden laajennus olisi varsin tervetullut muutos. Tähänkään asti tosin kovinkaan monessa tarinassa ei ole ollut mitään erityisesti kumpaankaan Warhammeriin viittaavaa, vaan useimmat ovat olleet aika yleisellä tasolla fantasiaa tai scifiä.
Rectunator

Viesti Kirjoittaja Rectunator »

Itse pidän sata sanaa-kisasta. Minulla ei ole aikaa/jaksamista kirjoittaa pitkiä tarinoita joten tuo on varsin mukava tapa päästä pätemään.
"For the love of god and all that is holy, MY ANUS IS BLEEDING!!!"

Kynä-ääliö
Dalamar

Úrakenille huomautukseksi että myös Rectu "Ydinholokausti" nator on arvostettu osa Kynä-ääliöiden salaseuraa. Tästä voit päätellä olemmeko me yhtenäisiä mielipiteessämme.

En voi olla huomaamatta että yleinen mielipide kannattaa ainakin välien pidentämistä, mutten usko että edes kaksi tai kolme viikkoa riittäisi. Ajan tulisi olla huomattavasti pitempi. Suosittelen paussia koko asian suhteen vaikka ensi tarinakilpailuun saakka.

-Nöf loordi

Kynä-ääliöt.
Blackguard

Viesti Kirjoittaja Blackguard »

Dalamar kirjoitti:Suosittelen paussia koko asian suhteen vaikka ensi tarinakilpailuun saakka.
Mutta tarinakilpailut ovat uhanalaisia tätä nykyä. Ja toisekseen, silloinhan kaikkipuuhaavat stoorejaan, eikä sadalle sanalle jää sijaa.
"Jazz on imperialistien ideologinen ase vallankumouksellisten kansojen degeneroimiseksi." - Kim Il Sung
WHAM
Viesti:

Satasanaisen ehkä huonoin puoli on sen lyhyys. Monet täällä tuntuvat kuuluttavan kuinka tarinat ovat täyttä tuubaa, mutta millä kerrot kunnollisen tarinan sadassa sanassa? Et millään! Tarvittaisiin vaikkapa 500-sanaa kilpailu, jossa aikaa olisi kolme viikkoa, ja äänestysaikaa viikko. Näin saataisiin kunnollisia kilpailuja, ja aikavälikin olisi sopivampi.

Mitä/keitä ovat kynä-ääliöt?
This galaxy is full of hidden secrets. It takes a vivid imagination and some pure insanity to uncover them all, yet the cost to ones sanity in uncovering them is... immense...
Rectunator

Viesti Kirjoittaja Rectunator »

Hm... Sata sanaa kerran kuussa? Tai kasvattaa sanamäärä suuremmaksi JA pitää kisa vain kerran kuussa.
"For the love of god and all that is holy, MY ANUS IS BLEEDING!!!"

Kynä-ääliö
Nilarakh
Peliporukkavalvoja

WHAM kirjoitti: Mitä/keitä ovat kynä-ääliöt?
Hmm... mielenterveydellesi on parempi ettet ala tonkimaan.

-Nilarakh

Cynae-aeaelioe
WHAM
Viesti:

Olen valmis kaivamaan kaaoksen kahdeksan helvetin syvimpiä syövereitä, ja hylkäämään mielenterveyteni saadakseni tämän tiedonjyvän.
Nilarakh
Peliporukkavalvoja

WHAM kirjoitti:Olen valmis kaivamaan kaaoksen kahdeksan helvetin syvimpiä syövereitä, ja hylkäämään mielenterveyteni saadakseni tämän tiedonjyvän.
Tämä sattuu olemaan paljon pahempaa kuin nuo kahdeksan helvettiä. Et tekisi tiedolla juurikaan mitään, törmäät siihen kun sen aika on. Kynä-ääliöt kertokoot jos haluavat.

-Nilarakh

Cynae-aeaelioe
Úraken

Viesti Kirjoittaja Úraken »

Itse asiassa itse olen kokenut Kynä-ääliöiden suunnattoman vihan.
Sitä ei voi verrata mihinkään mahdolliseen tai mielikuvalliseen helvetiin!
Niin karseaa se oli että melkein itse murhan tein, vaikka se on melkein kyniksien tavoite...

-Ùraken
watachi wa kami desu
Dalamar

Blackguard kirjoitti:
Dalamar kirjoitti:Suosittelen paussia koko asian suhteen vaikka ensi tarinakilpailuun saakka.
Mutta tarinakilpailut ovat uhanalaisia tätä nykyä. Ja toisekseen, silloinhan kaikkipuuhaavat stoorejaan, eikä sadalle sanalle jää sijaa.
Tarkoitin että sen jälkeen. Grondis lupasi pitää tarinakilpailun ajallaan, ja jos ei pidäkään, minä pidän sen.
Itse asiassa itse olen kokenut Kynä-ääliöiden suunnattoman vihan.
Sitä ei voi verrata mihinkään mahdolliseen tai mielikuvalliseen helvetiin!
Niin karseaa se oli että melkein itse murhan tein, vaikka se on melkein kyniksien tavoite...

-Ùraken
Koit neljän kynä-ääliön ystävällisen viestityksen sen suhteen että voisit käyttäytyä jotenkin inhimillisellä tavalla. Tavoitteemme oli, että sinusta tulisi asiallinen käyttäjä. Epäonnistuimme surkeasti, mikä viimeistään todistaa sen että kynä-ääliöiden valta on rajallinen, jos sitä on lainkaan.

-Nöf loordi

Kynä-ääliöt.
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

WHAM kirjoitti:Olen valmis kaivamaan kaaoksen kahdeksan helvetin syvimpiä syövereitä, ja hylkäämään mielenterveyteni saadakseni tämän tiedonjyvän.
No, en kyllä suosittele. Sen jälkeen kun saat tietää kaiken kynä-ääliöistä, menetät halusi elää. Ei sille voi mitään.

Mutta itse aiheeseen. Välttämättä koko Sata Sanaa-muotoa tuskin tarvisi lopettaa. Mutta tämä nykytahti on vain liian tiuha. Kerran kuukaudessa voisi olla parempi, ja ehkäpä suurempi sanamäärä. Joku 200-500 sanaa voisi olla ehkäpä passeli.

Itse ehdotan seuraavaa: 3 viikkoa aikaa kirjoittaa turina. Viikko aikaa äänestää. Sanarajana 500 sanaa.

Ja keskustelua asiasta lisää vain.
- Kynä-ääliö
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tarinat ja novellit”