kysymyksiä harrastuksen aloituksesta :p

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Buhrdur

kysymyksiä harrastuksen aloituksesta :p

Viesti Kirjoittaja Buhrdur »

eli kannaako aloittaa fb wh40k vai lotr ite ainakin aloitan harrastuksen

ps: voitte kertoa myös mikä armeija :)
Wheez

Viesti Kirjoittaja Wheez »

Itehän tuo kannattaa päättää, että tykkääkö ennemmin niinku fantasiasta vai niinku tulevaisuudest mis on kaikkii hiaanoi pyssyköi (toki myös lähitaistelua) tai sitten jos tykkää kovin lotreista ni miksei niitä.

Itseäni ei faba tai lotri voisi vähempää kiinnostaa, en tiedä miksi, vain tuon 40k on mieleen.
Trust is a weakness.
Chaotic Dwarf

Viesti Kirjoittaja Chaotic Dwarf »

Jos tykkäät perusfantasiasta aloita FB, jos scifistä aloita 40k tai jos pidät paljon Taru Sormusten Herrasta elokuvista aloita Lotr.
Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois.
-Jeesus Nasaretilainen, Matt. 5:29-30
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Captain of Dwarfs kirjoitti:Jos tykkäät perusfantasiasta aloita FB, jos scifistä aloita 40k tai jos pidät paljon Taru Sormusten Herrasta elokuvista aloita Lotr.
Pidän paljon Taru Sormusten Herrasta elokuvista ja kirjoista, mutta ensivaikutelmalta pelistä en pitänyt, joten aloitin Faban ja myöhemmin 40K:n. Olisiko minun pitänyt aloittaa Lord of the Rings miniature game, koska pidän kyseisestä elokuvasta?

Se on ihan oma asia minkä aloittaa.
Chaotic Dwarf

Viesti Kirjoittaja Chaotic Dwarf »

En tarkoittanut ihan niin, vaan että ne oli enemmänkin suuntaa-antavia.
Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois.
-Jeesus Nasaretilainen, Matt. 5:29-30
Buhrdur

Wheez kirjoitti:Itehän tuo kannattaa päättää, että tykkääkö ennemmin niinku fantasiasta vai niinku tulevaisuudest mis on kaikkii hiaanoi pyssyköi (toki myös lähitaistelua) tai sitten jos tykkää kovin lotreista ni miksei niitä.

Itseäni ei faba tai lotri voisi vähempää kiinnostaa, en tiedä miksi, vain tuon 40k on mieleen.

ite kattelin fb mut kaikki kaverit harrastaa 40k :(

joo päätin alottaa fantasyn ou jeeess!:) <3<3<3 wh40k lotr and fb

joo no kertokaa fb harrastajat mikä armeija ois hyvä kun haluaa hienon halvan ja hyvän?
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Jos alueelta ei löydy muita faban pelaajia, kannattaa taipua siihen nelkytkoohon. Aloitusinto hälvenee nopeasti, jos ei pääse pelaamaan. Lisäksi 40k on yksinkertaisempi ja helpompi oppia.
Buhrdur

jaa no harkitaampa sitten vielä mutta aion tehdä saman kuin ratovaari eli ensin fb ja myöhemmin 40k
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

No varmaan suurin osa kavereistasi lopettaa (iästäsi päätellen) pelaamisen vuoden-parin sisään, joten ihan pelkästään heidän varaansa ei kannata ryhtyä laskemaan.

Jos haluat lähinnä maalailla etkä usko oikeasti pelaavasi kunnolla missään vaiheessa, niin osta sellaisia ukkoja minkä ulkonäöstä pidät. Sääntöjen puolesta oikeasti suosittelisin LotRia sääntöjen vuoksi ja myös sen vuoksi, että armeijan koko ja budjetti jää kohtuurajoihin. Armeija jälleen kerran ulkonäön perusteella. Alkuun Mines of Moria -boksi voisi olla hyvä valinta, jossa tulee sääntökirja, hyvä alku moriagoblineille ja sormussaattue.

Pelitekniikan puolesta armeijan valinta toimintatavan mukaan kannattaa jättää sitten siihen asti kunnes olet oikeasti pelannut pitempään. Alkuun suosittelen hankittavan lähinnä sellaisia figuja joista pidät.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Elmo et elvood

Viesti Kirjoittaja Elmo et elvood »

Osta niitä hahmoja joista pidät eniten. Tämä on paras keino löytää sopiva armeija / hahmo.
Tämän allekirjoituksen idea on se, että kun ymmärrät ettei se sano mitään oleellista, niin on liian myöhäistä lopettaa lukeminen.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Elmo et elvood kirjoitti:Osta niitä hahmoja joista pidät eniten. Tämä on paras keino löytää sopiva armeija / hahmo.
Tosin saattaa johtaa siihen, että pian hyllystä löytyy 20 äijän yksikkö Phoenix guardia, joka kerää pelipöydällä lähinnä sääliviä ja huvittuneita katseita.

Olisipa minulla joskus aikaa maalata omani...
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Luultavasti kannattaisi lähteä tämän tyyppisillä kriteereillä valitsemaan peliä:
-Pitääkö pelin säännöistä. FB, 40K ja Lotr poikkeaa säännöiltään ja pelityyliltään huomattavasti.
-Mitä kaverit pelaavat tai minkä pelin pelaajia löytää kavereikseen. Ei juuri lohduta, että löytää sen oman pelinsä ja armeijansa, jos ei pääse sillä pelaamaan. Omaa pelaamistani hyydytti huomattavasti, kun muutin naupurikaupunkiin vaikka auton omistankin.
-Mikä on suhtautuminen maalaamiseen. Faba on raskaimmasta päästä maalaamisen suhteen. Yksinkertaisesti niitä nappeja vain riittää keskivertoarmeijassa. 40Kssa ja Lotrissa taitaa päästä vähemmillä figuureilla. Fabassakin armeijoiden välillä on huomattavia eroja.
-Mistä pelistä löytyy hienoimmat figut. Kannattaa vähän katsella sillä silmällä, että jonkinnäköinen kuva on pelikokoisesta armeijasta ja siihen kuuluvista joukoista.

Muussa tapauksessa täsmällinen(*) ja erehtymätön(*) vinkkini on, että sinun kannattaa aloittaa nimenomaan Privateer Pressin Warmachine, joka on varmasti juuri sinulle sopiva peli.

*Suositus perustuu siihen, että peliä on ostanut jo kolmisenkymmentä suomalaista figupelaajaa ja he ovat siitä pitäneet. Se ei siis voi olla huono. Allekirjoittanut ei ota mitään juridillista tai edes moraalista vastuuta mielipahasta, taloudellisista tappioista tai siitä, ettei pelikaveria peliin löydy. Sotavasaran ylläpito ei ole missään vastuussa allekirjoittaneen kommenteista ja niin ikään ei ole missään moraalisessa tai juridisessa vastuussa. Tämä ei ole edes oikeaa lakitekstiä, vaan eräälainen huono kevennys. Allekirjoittanut moderaattori ei ota vastuuta huonosta huumorista tai siitä, ettet ehkä naurakaan tyhmälle vitsille. Hän ei myöskään ota vastuuta siitä, että nauraessasi tukehdut muroihisi tai mihin muuhukaan ravintoaineeseen. Vastuuta ei myöskään oteta tukehtumisista mihinkään ei-ravintoaineeseen.
Silveri

Mainittakoon tässä, että alkuperäisen viestin kirjoittajan iästä (nimimerkistä johdettuna 10-11 v) päätellen, en lähde alkuun suosittelemaan ns. "vaihtoehtovalmistajien" pelejä, koska niille on oikeasti vaikeampi löytää vastustajia, jos omat piirit ovat pienet. Taktiikat ovat myös hankalempia hahmottaa ja saatavuus on huonompi.

Tämä siis tulee ihmiseltä, joka ei käytännössä pelaa muuta kuin Confrontationia ja pitää fabaa & kytkoota kiltisti sanottuna huonoina peleinä (lotriin suhtaudun myöntyväisemmin).

Tokihan säännöt ovat paljon, paljon parempia, mutta jos kyseessä tässä on eniten harrastukseen tutustuminen (kuten itse eniten epäilen), suosittelisin juuri GW:n tuotteita - kaveripiirin 40k-myönteisyys toki häiritsee jos 'kytkoo ei erityisemmin innosta, mutta en näe sitä varsinaisena esteenä alkaa hankkia muita GW:n valtavirran pelejä (FB & LotR). Confroa ja/tai Warmachinea en rehellisesti voi lähteä äkkiseltään tuon ikäryhmän porukkaan suosittelemaan, jos figukokemusta ei ole ennestään eikä porukassa ole ketään joka jompaa kumpaa jo entuudestaan keräilisi.

Fabassa kaikki armeijat ovat pitemmän päälle kalliita rahallisesti ja kaikista saa kaveripelipiireissä hyvän ja tehokkaan listan aikaiseksi (turnaukset onkin sitten luku erikseen). Tutustu figuihin ja valitse sellainen mihin "samaistut" parhaiten. On vain tyhmää hankkia figuja joista ei oikeasti tykkää - ei niillä sitten tule pelattuakaan.
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

LOTR on sen verta simppeli pelinä vielä, että siihen on suht heleppo käännyttää ne kytkoo-mieliset kaveritkin. Onnistui se koulun faba-porukallekkin :P Kaikki ne kolme ovat hyviä, omilla tavoillaan. LOTR ja kytkoo aloittajalle helpompia ja kevyempiä, lähinnä valitsisin figujen ja pelikaverien mukaan. Ite alotin LOTRin eka ihan siksi, että "se on LOTR", kytkoon sen jälkeen kun sain hyvän diilin figuja siihen ja sille oli enempi pelaajia, confron kun GW nosti hintaa ja löysin "sigamageen" armeijan siihen, faban kun sai kääpiöt halvalla :D :D Kaikki ne on hyviä.
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

hemuli1995 kirjoitti:eli kannaako aloittaa fb wh40k vai lotr
Ei kannata aloittaa. Kaikkiin menee tuhottomasti rahaa ja aikaa. Säätämisen määrä on mieletön ja suuren osan ajasta joutuu joka tapauksessa pelaamaan huonoilla pöydillä maalaamattomia armeijoita vastaan. Kaikki nämä ovat vain korkeintaan keskinkertaisia, tilaa vieviä lautapelejä ylikalliilla nappuloilla. Kannattaa mieluummin ostaa joku toimiva peli, jossa ei tarvitse koota tai maalata mitään.

Ellei sitten satu rakastamaan miekka ojossa huitelevia pikku-ukkoja ja niiden maalaamista.

Tässä touhussa ei järki vie pitkälle. Itse asiassa mitä enemmän asiaa miettii, sitä varmemmin kannattaisi unohtaa koko homma ja käyttää aikansa johonkin fiksumpaan. Aloittamisen syy löytyy yleensä jostain käsittämättömästä mielenkiinnosta tinasotilaita ja fantasiaa/historiaa/scifiä kohtaan. Mikä osa siitä sitten kiinnostaa, riippuu ihan henkilöstä. "Oikea" tapa on tehdä sitä mistä tykkää. Tietysti paikallisen ympäristön tuulia voi vähän haistella, että löytää helpommin peliseuraa. Se onkin sitten ainoa jotenkin järjellä perusteltavissa oleva elementti valinnan suhteen.

Itse taisin aloittaa Blood Bowlilla. Vaatii kaksi henkeä, niukasti tilaa ja pari tuntia aikaa per peli. Figut saa parhaimmillaan ilmaiseksi ja ne ehtii maalata vähemmälläkin ajalla. On sekin siis yksi vaihtoehto, vaikka pelin tuki on nykyään vähän hajanaisempaa. Eipähän tarvitse pistää nöyränä "myydään 150 sikahintaan ostettua WH-figua, yhden maalaamista aloitettu vähän nurkasta" -ilmoitusta jos touhu ei loppujen lopuksi kiinnostakaan. Omalla kohdallani kyllä lopputulos oli vähän toinen. Figuja on kaikenmoisiin peleihin niin ettei itse meinaa mahtua omaan taloonsa.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Silveri

Dolmot kirjoitti:Kannattaa mieluummin ostaa joku toimiva peli, jossa ei tarvitse koota tai maalata mitään.
Rackhamin AT-43 tulee jotenkin äkkiseltään mieleen.. :)

(peli julkaistaan joulukuussa, pitäisi saada sotataidosta ja peliarkusta)

myöhemmin myös Mongoose Publishingin puolesta tulee Starship Troopersin esimaalatut figut ja sitten sen uusi peli jonka nimen suhteen kärsin pahasta aivopierusta.

Kaikissa näissä siis esimaalatut figut ja kyse on kaikissa tapauksissa siis täysiverisistä figupeleistä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”