"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Vastaaminen YV-viestiin.

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Riiveli

Vastaaminen YV-viestiin.

Viesti Kirjoittaja Riiveli »

Elikkäs tämmönen asia alko mietityttään, siis mikä siinä on että ei voi vastata YV viestiin ku toiselle sen lähettää? Olen nyt 2:lle ihmiselle lähettänyt YV:tä figuista, toisella vaihdosta ja toiselta olen ostamassa. Mutta eipä ole tullut vastausta. He kyllä ovat lukeneet viestit koska "lähetyt" kansiossa niitä ei enään ole. Itse pyrin vastaamaan heti ku viestin olen lukenut, eihän siinä kestä ku minuutti tai pari. No mitäs muut on mieltä? Pitääkö YV:hin vastata heti kun on lukenut vai miten homma pitäisi hoitaa?
Armeija V/T/H 13.12.-13 >>
Dark Elves 0/0/0
Suunnitelmissa sitte "joskus": VC ja WoC. Necrons, D.Eldar ja Nids.
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Sitähän ei voi tietää, millainen tilanne siellä toissa päässä on. Kaveri voi olla lukenut viestin vaikkapa työpaikalla tai koulussa. Hän haluaa ehkä miettiä vähän, viestin lähettäjän ehdotusta. Hän voi olla vaikkapa juuri lähdössä mummolaa, kun lukaisee ensin äkkiä sähköpostit ja yyveet. Tietenkin on kohteliasta vastata mahdollisimman pian, mutta se ei ole välttämättä aina mahdollista.
Luumumehu on soturien juomaa
Harryboy

Viesti Kirjoittaja Harryboy »

no ei se aina noin mene... oon mäki yrittäny sopia kauppoja joidenkin kanssa, mutta juuri kun kaupat pitäis lyödä lukkoon niin kaveri ei enää vastaakkaan viestehin vaikka niitä lähettäis vaikka kymmenen.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Tällaista sattuu. Vastaavaa on omalla kohdallanikin tullut vastaan kimppatilauksia tehdessä. Siksi nykyään vaadin rahat tililleni ENNEN kuin edes lyön tilauksen sisään, jos osallistuja on entuudestaan tuntematon. Onneksi lopulta tässä tapauksessa vältyin persnetolta, kun sain tilatut tuotteet myytyä eteenpäin.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Joo onhan tässä jo vuosi odoteltu että eräs henkilö myisi minulle 5kpl chaos knighteja, mutta eipä ole kuulunut :D. Lupasi ottaa yhteyttä, mutta ei ole kuulunut, noh empä minä rupea vaivaamaan jos ei halua myydä.

Olen kyllä yleensä aina saanut asiat sovittua melko nopeasti ja vaivatta. Ja ongelmilta on säästytty.
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Kannattaa melkeenpä laittaa uutta viestiä ennenkuin tuo vuosi ehtii kulumaan. Johan siinä fiksumpikin unohtaa että kauppaa piti käydä :)
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Oberon_ kirjoitti:Kannattaa melkeenpä laittaa uutta viestiä ennenkuin tuo vuosi ehtii kulumaan. Johan siinä fiksumpikin unohtaa että kauppaa piti käydä :)
Totta, itse ainakin törmäsin ongelmaan laittaessani erään todella paljon tavaraa sisältäneen myynti-ilmoituksen. Tarjouksia sateli sellaiseen tahtiin, että alkoi mennä sekaisin, mitä onkaan myymässä ja kenelle. Eli kyllä vähintään viikon kuluttua viimeisestä viestistä kannattaa lähettää muistutus.
Elmo et elvood

Viesti Kirjoittaja Elmo et elvood »

Itselläni on semmoinen ongelma, että kyseinen henkilö ei ole lähettänyt maksua figuureista, jotka oat jo saapuneet sinne perille. Näyttää vähän siltä, ettei ole edes maksamassa... nimim odotellut rahaa kuukauden päivät.
Tämän allekirjoituksen idea on se, että kun ymmärrät ettei se sano mitään oleellista, niin on liian myöhäistä lopettaa lukeminen.
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Elmo et elvood kirjoitti:Itselläni on semmoinen ongelma, että kyseinen henkilö ei ole lähettänyt maksua figuureista, jotka oat jo saapuneet sinne perille. Näyttää vähän siltä, ettei ole edes maksamassa... nimim odotellut rahaa kuukauden päivät.
Suosittelen kaivamaan henkilön nimen esiin, ainakin jos oli isommista määristä rahaa kysymys. Jos on viestit tallennettu ja kaupat sovittu niin moderaattorit varmaan auttavat asiassa ;). Röyhkeä äijjä
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Ota henkilön vanhempiin yhteyttä (asuvat useimmiten samassa osoitteessa) asian selvittämiseksi. Jos tämä ei alkuun tuota tulosta, pyydä palauttamaan tuotteet, jos tulee kränää tästäkin, uhkaa poliisilla.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Pitkälle pääsee jo sillä, että kysyy numerotiedustelusta puhelinnumeroa siitä osoitteesta, jonne tuotteen lähetti ja soittaa sinne. Jos ostajan nimellä ei ole numeroa niin kannattaa toki kysyä onko kyseisessä osoitteesta mitään puhelinnumeroa.

Pienellä onnella homma selviää jo sillä yksinään.
figunarkki

Viesti Kirjoittaja figunarkki »

Xenon kirjoitti:
Elmo et elvood kirjoitti:Itselläni on semmoinen ongelma, että kyseinen henkilö ei ole lähettänyt maksua figuureista, jotka oat jo saapuneet sinne perille. Näyttää vähän siltä, ettei ole edes maksamassa... nimim odotellut rahaa kuukauden päivät.
Suosittelen kaivamaan henkilön nimen esiin, ainakin jos oli isommista määristä rahaa kysymys. Jos on viestit tallennettu ja kaupat sovittu niin moderaattorit varmaan auttavat asiassa ;). Röyhkeä äijjä
Yleensä kaupat kannattaa hoitaa ihan silla perinteisellä tavalla. Eli ensin rahat tilille ja sitten paketti postiin.
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

figunarkki kirjoitti:
Xenon kirjoitti:
Yleensä kaupat kannattaa hoitaa ihan silla perinteisellä tavalla. Eli ensin rahat tilille ja sitten paketti postiin.
Tai Face to Face julkisella paikalla.
valaskala

Viesti Kirjoittaja valaskala »

Lisäksi ihan sen varalle, että kaupoissa tulee ongelmia kannattaa tehdä kohtuullisen perusteellinen pohjatyö, eli kysyä kohtuullisen kattavasti ostettavasta/myytävästä tuotteesta, pohjamaalattu, kunto, modaukset yms. Myös kuvia on hyvä kysyä, mutta aina niitä ei ymmärrettävistä syistä voi saada.

Kyselyt auttavat siinä, että niihin vastailussa on oma urakkansa ja yleisimmin nämä harvat huijarit eivät jaksa kovinkaan paljoa vastailla kysymyksiin taikka eivät välttämättä tiedä edes muka tarjoamansa figuurin varusteita yms. Rehellisen kauppiaan huomaa yleensä kohtuullisen helposti jo ihan viestien ulkoasusta ja siitä kuinka yksityiskohtaista vastausten taso on. Lisäksi kauppakumppanin vastausinnokkuus näyttää osin kuinka tosissaan tämä on kauppaa käymässä. Kyllä aikuinen ihminen osaa kertoa syyn ja pahoitella jos hän ei vastaa kesken kaupankäynnin toisen osapuolen viestiin vaikkapa viikkoon. Elämä tuo mukanaan esteitä ja yllätyksiä, jolloin yksittäinen figuurikauppa jää helposti taustalle, mutta asiasta selvittyään on hyvä kertoa kauppakumppanille jonkinmoinen selitys miksi kauppa venyi (mitään yksityiskohtaista sairaskertomusta ei tarvitse sentään tehdä, vaan kertoa vain yleisesti miksi hommat viivästyivät).

Kannattaa myös viestinnässä tehdä hyvin selväksi kuka ostaa, kuka myy, mitä ostaa, mihin hintaan ja millaisilla toimitusehdoilla sekä lisäksi mahdolliset kaupantekoon vaikuttavat muut seikat (esim parin päivän loma, jolloin pakettia ei voi lähettää). Jos vielä oikein tarkaksi ryhtyy, niin puhelinnumeron/MSN-osoitteen pyytäminen/antaminen ja sen kautta asian lopullinen hoitaminen on myös keino.

Tätä puhelimen kautta asioiden hoitamista en tosin itse suosi kovinkaan usein, koska luotettavien ja luotettaviksi osoittautuvien kauppakumppaneiden kanssa saa tehtyä kaupat helposti ihan sähköisen viestinnän kauttakin. Itse ainakin tykkään kunnioittaa ihmisten yksityisyyttä, eikä minustakaan tunnostaisi kovinkaan eroottiselle, jos esimerkiksi figuurin myyjä soittelisi minulle vaikkapa aamu kuudelta taikka kahdeltatoista yöllä kertoakseen että figuuri on pohjamaalattu.

Etenkin isompien erien kuten esimerkiksi koko armeijan ostamisen yhteydessä kannattaa myyjään olla yhteydessä usein ja hartaasti Kuvia olisi erittäin toivottavaa saada tässä vaiheessa ja jos itse myyjällä ei ole kameraa, niin perheellä, tutuilla kavereilla tai helkkarin kännykässä on kyllä jossakin semmoinen kamera, että sillä saa edes siedettävän kuvan myytävästä armeijasta.

Tässä yhteydessä puhelinnumeroiden MSN osoitteiden yms vaihtamisen ymmärtää, koska kyse voi olla helposti useamman sadan euron kaupoista ja näissä on tärkeää olla selvillä siitä että sekä myyjä, että ostaja ovat samalla aallonpituudella myytävästä tavarasta ja hinnasta sekä toimitusehdoista. Lisäksi tätä kautta myyjän/ostajan luotettavuus tulee selville helpommin kuin yhden "Ostan armeijasi, lähetä se osoitteeseen X, niin saat rahat" - viestin perusteella.

On myös hyvä muistaa säilyttää käyty sähköposti/YV - viestinnän viestit siihen asti, että kaupat on sovittu ja tuote on tullut perille ja tarkistettu sisältävän sitä mistä oli sovittu, eikä esimerkiksi modattua steroidi-arskaa sen uljaan IG-komentajan sijaan. Kun tuote on tullut perille, niin on kohteliasta myös ilmoittaa siitä kaupan toiselle osapuolelle ja viimeistään tässä vaiheessa käyttää omaa nimeään, jota olisi hyvä käyttää jo ensimmäisessä viestissä. Itse käytän aina oikeaa nimeäni kun kirjoitan YV/sähköpostiviestejä. On jotenkin mukavampi käydä kauppaa ihan ihmisten, eikä Admiral Assrapen kanssa.

Huijauksen sattuessa on hyvä muistaa se, että tilinumeroilla pääsee jo pitkälle, koska sitä kautta saadaan selville myös tilin omistaja (ei aina sama kuin toinen osapuoli, joskus nämä äidin mussukat saattavat käydä kauppaa esim isänsä tilin kautta). Tämä auttaa kumminkin asian selvittämisessä. Lisäksi sähköpostiviestit toimivat pätevänä todistusaineistona asiaa selvittäessä esim poliisin kautta, jos asiat eivät muuten selviä. On myös muistettava, että sähköpostissa sovittu asia on yhtä pätevä kuin sanallisesti tai kirjallisesti sovittu asia.

Myös foorumin ylläpito voi auttaa joissakin asioissa, mutta kuten kaikkien tiedossa on, niin tämä ei ole maksullinen foorumi tai muutenkaan yhtiö, vaan ylläpito tekee tätä harrastukseen osoittamansa kiinnostuksen vuoksi. He eivät siis ole se taho jota syyttää taikka vaivata jos kaupat menevät pieleen, he eivät vastaa täällä käydyistä kaupoista, vaan tekevät tätä vapaaehtoistyötään, jotta meillä olisi foorumi jossa voidaan puhua asiaa (ja välillä vähän muutakin)sekä tehdä kauppoja kohtuullisen valvotussa ja pellevapassa ympäristössä. Kauppojen teko ja niiden onnistuminen on kuitenkin myyjän ja ostajan välinen suoritus ja semmoisena sen pitää pysyäkin.

Jospa tästä olisi jotain apua asiasta kiinnostuneille.

- Antti
...ja taas mennään...
Kiroava Kullervo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiroava Kullervo »

Syy vastaamattomuuteen voi myös olla vahinkokin.

Olen meinaan kahdesti onnistunut tuhoamaan kaikki tulleet viestit, vaikka piti poistaa vain muutama. (tuo kirottu poista kaikki-painiki!) Toisella kertaa tällä oli se vaikutus, että pari nimimerkkiä katosi bitti-taivaaseen ennen kuin kerkisin vastaamaan.

Siis pahoittelut töykeydestä heille keitä sitten olivatkaan.
figunarkki

Viesti Kirjoittaja figunarkki »

Ratovaari kirjoitti:
figunarkki kirjoitti:
Xenon kirjoitti:
Tai Face to Face julkisella paikalla.
No f2f voi olla aika hikistä jossain Rovaniemellä jos figut on helsingissä.
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Kiroava Kullervo kirjoitti:Syy vastaamattomuuteen voi myös olla vahinkokin.

Olen meinaan kahdesti onnistunut tuhoamaan kaikki tulleet viestit, vaikka piti poistaa vain muutama. (tuo kirottu poista kaikki-painiki!) Toisella kertaa tällä oli se vaikutus, että pari nimimerkkiä katosi bitti-taivaaseen ennen kuin kerkisin vastaamaan.
Tässä foorumisoftassa on myös se kiva ominaisuus, että jos katselet inboxiasi hetken ja sillä välin saapuu uusi viesti ja sitten painat "poista kaikki" lataamatta sivua uudestaan -- uusi viesti menee bittitaivaaseen ilman, että näet sitä koskaan...
//Mx
Ar-Senator

Viesti Kirjoittaja Ar-Senator »

Yksi asia jolla voi säästyä isolta vaivalta; kannattaa ottaa ylös kauppakumppanin nimi ja muut yhteystiedot ylös ennen kuin rupeaa maksamaan tai lähettämään mitään. On myös kohteliasta ilmoittaa omansa ilman sen kummempaa kysymistä, sen verran perustieto pitäisi olla kyseessä. Tietysti jos ei halua, että toinen osapuoli rupeaa soittamaan silloin kun asian pystyy hoitamaan muillakin keinoilla, niin senkin voi ilmoittaa vaikka numeron antaisikin.
Me ei olla kotipoikia
Kysykää vaikka meidän äideiltä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”