Todennäköisyydet...
Siis tuo todennäköisyyden laskeminen alkaa olla jo omasta mielestä turhaa. Pyörii ajatus nykyään joka pelissä että "kaikki on mahdollista" kun kaveri heitti 8 osumaa 9:stä twinlinked bigshootalla ja sen jälkeen yritti woundata miun nightbringeriä... noh mie hekotan "ei mitää mahkuja, tarviit kutosta" sitte kaveri "noh koitetaa" *heitto* doddii! 7 kuutostahan sieltä tulee ja aattelin kerpel nyt on pakko heittää 4+ invua. joo, 2 saves 5 failas..
gg
gg
Myytävänä Necron Armeija... yv jos kiinnostaa..
No tuo oli jo harvinaisen nolo loppu nightbringerille. Yleensä luotan keskiarvoihin jos olen voitolla koska ei halua ottaa turhia riskejä mutta jos menee huonosti niin sitten mennään periaatteella kaikki on mahdollista ;-) Useimmiten vain tekee häviöstä murska häviön mutta silloin kun tilanne pelastuu sen takia niin hip hurraa mikä tarina syntyi.Kuuker kirjoitti:Siis tuo todennäköisyyden laskeminen alkaa olla jo omasta mielestä turhaa. Pyörii ajatus nykyään joka pelissä että "kaikki on mahdollista" kun kaveri heitti 8 osumaa 9:stä twinlinked bigshootalla ja sen jälkeen yritti woundata miun nightbringeriä... noh mie hekotan "ei mitää mahkuja, tarviit kutosta" sitte kaveri "noh koitetaa" *heitto* doddii! 7 kuutostahan sieltä tulee ja aattelin kerpel nyt on pakko heittää 4+ invua. joo, 2 saves 5 failas..
gg
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
- The Captain
- Valvoja
Blood bowlia pelatessani nopasta on viime aikoina tullut ykkönen melkein joka kerta, kun olen sanonut, että "nyt siitä tulee taas ykkönen", paitsi, jos nopeanheitolla ei ole suurta merkitystä pelin kannalta.
Todennäköisyys, että nopasta tulee seitsemän kertaa peräkkäin ykkönen, on aika pieni, mutta minä olen siinäkin onnistunut. (Joo, vastustaja heitti samoilla nopilla siinä välillä, eikä sillä mitään ykkösiä tullut...)
Todennäköisyys, että nopasta tulee seitsemän kertaa peräkkäin ykkönen, on aika pieni, mutta minä olen siinäkin onnistunut. (Joo, vastustaja heitti samoilla nopilla siinä välillä, eikä sillä mitään ykkösiä tullut...)
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Paha tilanne. Neuvoisin käyttämään enemmän rannetta. Yleensä se on auttanut näissä tilanteissa.The Captain kirjoitti: Todennäköisyys, että nopasta tulee seitsemän kertaa peräkkäin ykkönen, on aika pieni, mutta minä olen siinäkin onnistunut. (Joo, vastustaja heitti samoilla nopilla siinä välillä, eikä sillä mitään ykkösiä tullut...)
Ei pidäkään olettaa, että mikään alle 100 nopanheittoa käsittävä systeemi noudattaisi todennäköisyyksia kovinkaan tarkasti. Tuollaiset 1/6-putket ovatkin näiden pelien suola. Jos kuitenkin tuntuu, että suolaa on vähän liikaa haavoilla niin voihan sitä aina pelata ilman noppia ja poistella niitöä nappeja pöydältä pelkkien todennäköisyyksien mukaan 8). Voisin kuitenkin kuvitella, että pelin kiinnostus laskisi asteen tai pari.
Ei se oo niin justiinsa
Juha "ai hitsi kun on ranteet kipeenä kun on heittänyt niin paljon noppaa tänään" Peltonen :)McJukkis kirjoitti: Paha tilanne. Neuvoisin käyttämään enemmän rannetta. Yleensä se on auttanut näissä tilanteissa.
Juu ei ne todennäköisyydet aina pidä paikkaansa (sen takia niiden nimi on todennäköisyydet eikä eism. vakiot), mutta useammin ne toteutuu kun on toteutumatta.
Yks pointti, joka näiden todennäkösyyksien kanssa kannattaa muistaa, on se, että vaikka heittäis esim. kolmella nopalla kolme ykköstä (tod.näk. 1/216), olisi yhtä hyvin voinut tulokseksi tulla jotain muuta yhtä äimistyttävää, esim. kolme kutosta (tällekin tod.näk. 1/216). Sitten kolmen ykkösen heittäjä rehvastelee kaverille, kuinka kolmen ykkösen heittäminen oli kummallinen tapahtuma, todennäköisyyshän oli vaan 1/216! Toisaalta, jos tulokseksi olisi tullut kolme kutosta, olisi kolmen kutosen heittäjä rehvastellut kaverilleen samalla tavalla. Näin ollen, vaikka kaikkien yksittäisten tapahtumien todennäkösyydet onkin pienet, on kaikkien "kummallisten" sarjojen yhteenlaskettu todennäkösyys loppujen lopuksi aika iso.
Toisaalta taas, minäkin heitin kerran kolmella nopalla kakkosen, kolmosen ja vitosen, vaikka todennäköisyys tälle on alle kolme prosenttia. Ihmeellistä! Pointti on siis se, että noppia viskottaessa kaikkien mahdollisten tulosten todennäköisyys on häviävän pieni, ei pelkästään niiden 1-1-1-sarjojen. Kummallista kyllä, jotenkin päin ne nopat aina asettuvat...
Toisaalta taas, minäkin heitin kerran kolmella nopalla kakkosen, kolmosen ja vitosen, vaikka todennäköisyys tälle on alle kolme prosenttia. Ihmeellistä! Pointti on siis se, että noppia viskottaessa kaikkien mahdollisten tulosten todennäköisyys on häviävän pieni, ei pelkästään niiden 1-1-1-sarjojen. Kummallista kyllä, jotenkin päin ne nopat aina asettuvat...
Muuten mitä mun pitäis saada, todennäköisesti, jos heittäisin 9d6 ?? Minä rikon näissä jutuissa aika pahasti todennäköisyyksiä, puolet ykkösiä kolme kertaa peräkkäin, eikä senkään jälkeen tullut pahemmin muita kuin kakkosia ja muutama ykkönen
...
Tätä viestiä ei ole testattu kasviksilla eikä siinä mahdollisesti näkyviä perunoita ole vahingoitettu.
Todennäköisimmät vaihtoehdot olisivat 31-32. Mutta niidenkin tulolleGhe'dahlg kirjoitti:Muuten mitä mun pitäis saada, todennäköisesti, jos heittäisin 9d6 ??
todennäköisyys on melkoisen pieni...
Huoh... Uskokaa vaan yliluonollisiin kykyihin, joulupukkiin tms.Minä rikon näissä jutuissa aika pahasti todennäköisyyksiä, puolet ykkösiä kolme kertaa peräkkäin, eikä senkään jälkeen tullut pahemmin muita kuin kakkosia ja muutama ykkönen...
En pahemmin välitä. Todennäköisyydet ja keskiarvot pätevät suuriin
määriin, ei niin paljoa yksittäisiin tapauksiin... Ihminen kuitenkin
haluaa varsin usein uskoa joten...
Voihan lotossakin voittaa, vaikka todennäköisyys on häilyvän pieni
(olikohan yksi / 15 000 000), mutta silti sen usein joku nappasee, eikö
olekin hämmästyttävää? Tai noh, itseasiassa se ei ole ollenkaan
ihmeellistä, ottaen huomioon paljonko Suomessa lototaan.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Siis meinasin nopansilmälukujashaman of waaagh kirjoitti:Todennäköisimmät vaihtoehdot olisivat 31-32. Mutta niidenkin tulolleGhe'dahlg kirjoitti:Muuten mitä mun pitäis saada, todennäköisesti, jos heittäisin 9d6 ??
Tätä viestiä ei ole testattu kasviksilla eikä siinä mahdollisesti näkyviä perunoita ole vahingoitettu.
No ykkösiä, kakkosia, kolmosia, nelosia, vitosia ja kutosia.Ghe'dahlg kirjoitti:Siis meinasin nopansilmälukuja ;) . Olisi sekin varmaan pitänyt kertoa...shaman of waaagh kirjoitti:Todennäköisimmät vaihtoehdot olisivat 31-32. Mutta niidenkin tulolleGhe'dahlg kirjoitti:Muuten mitä mun pitäis saada, todennäköisesti, jos heittäisin 9d6 ??
tietenkin kaikki te laskette mielessänne kokoajan todennäköisyyksiä, sillä eihän sillä olisi muuten mitään väliä, mitä armeijaan ostat, kun jos kerran aivan sama mahdollisuus onnistua lähitaistelussa firewarriorilla tappamaan Thirsteri, kuin kriisipuvullakin (en kummallakaan lähtisi yrittämään, mutta esimerkki), niin ostaisitte tietenkin tsiljoona palomiestä.
No kaikkihan tiedämme, että firewarrior ryhmä on edelleen petskules saanut 2 woundia thirsteriltäni ja ei niistä termiittien 2+ savesta ole kuitenkaan mihinkään, mutta kuitenkin
No kaikkihan tiedämme, että firewarrior ryhmä on edelleen petskules saanut 2 woundia thirsteriltäni ja ei niistä termiittien 2+ savesta ole kuitenkaan mihinkään, mutta kuitenkin
"meillä ei ole mitään niin suurta sosiaalista ongelmaa, ettei sitä ratkaistaisi parilla tuhannella sotilaalla"
-
maddog
Tapasin laskea todennäköisiä tuloksia heittämällä noppia kymmeneen kertaan peräkkäin ja laskemalla tuloksista sen keskiarvon. Eihän se keskiarvo tietty ollut vakio, mutta sai siitä selville suunnilleen miten tietty missilejoukko pärjää esim tykkejä vastaan yms...
Kun laskin keskiarvoja helblasterin tehokkuudelle, niin sain nauraa valtavasti kun kone räjähti joka toisella kerralla.
Kun laskin keskiarvoja helblasterin tehokkuudelle, niin sain nauraa valtavasti kun kone räjähti joka toisella kerralla.