Pensselit

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Hangover
Peliporukkavalvoja

Pensselit

Viesti Kirjoittaja Hangover »

Minkälaisia pensseleitä kannattaisi ostaa/omistaa?
Swarmp

Viesti Kirjoittaja Swarmp »

No Gw:n penselit ovat hyviä paitsi että todella kalliita. Jos raha pulaa ei ole niin kannattaa harkita niitä. Itse suosin tavaratalojen yms askartelukauppojen pensseleitä. Hinta n. vaivainen 1€->2,50€.
Et Imperator Invocato Diabolus Daemonica Exorcism !

viewtopic.php?f=4&t=107359
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Em 4 siveltimet olen todennut hintalaatusuhteeltaan erinomaisiksi. Löytyy ainakin Sotataidosta:
http://www.sotataito.com/index.php?cPat ... c7677a141d

Näiden lisäksi käytän askartelukauppojen halpissiveltimiä basejen ja maaston maalaamiseen sekä liiman levittämiseen.
Githgulcag

Viesti Kirjoittaja Githgulcag »

Swarmp kirjoitti:No Gw:n penselit ovat hyviä paitsi että todella kalliita. Jos raha pulaa ei ole niin kannattaa harkita niitä. Itse suosin tavaratalojen yms askartelukauppojen pensseleitä. Hinta n. vaivainen 1€->2,50€.
Hyviä??? Kalliita??? No ei todellakaan! GW:n pensselit ovat minun mielestä roskaa. Askartelukauppojen pensselit ovat miniatyyrien maalauksessa kelvottomia. Tosin basen maalauksessa ne ovat kelpo tavaraa.

Kannattaa käyttää EM4 pensseleitä. Voin sanoa ihan kokemuksesta sanoa, että ne ovat halpoja ja hyviä.
Rakath
Maalajakisälli 2007

Viesti Kirjoittaja Rakath »

GW:n pensselit ovat kyllä erittäin laadukkaita. Varsinkin aloittelijoiden käsiin ne ovat justiinsa passeleita. Toisaalta ne askartelukaupan halvat suditkin välttävät. Itsekin niillä halvimmilla aloittelin, ja vasta ihan viimeaikoina olen vaihtanut GW:n suteihin.
Kunhan siinä pensselissä pysyy terävä kärki, niin se kelpaa.

Mutta minkä kokoisia pensseleitä sitten tarvitaan. Joku ihan pienikärkinen on hyvä pienimpien yksityiskohtien maalaamiseen. Vähän isompi (vaikka GW:n standard brush) sitten kaikkeen muuhun.
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
kasvi

Viesti Kirjoittaja kasvi »

eihän se väliurheilua ole, mutta sen verran täytyy kuitenkin sanoa, että GW:n pensseleitä en tue.. Ihan alkuun käy hintaluokkan 1-1.5e pensselit, ei sitä mitään haastavempaa tule kuitenkaan tehtyä.
Palkkamaalausta
"Oikeat figut on niille, jotka eivät osaa proxyttaa"
-Nojatuoli
Vari

Viesti Kirjoittaja Vari »

Itse aloitin juuri maalaamisen, gw:n pensseleillä.. ainakaan millään niitä huonompilaatuisilla en ala figuja sutimaan, ja tarkoitus olisi hankkia laadukkaampia lähitulevaisuudessa. nuo em4 pensselit vaikuttavat hyviltä, mutta vasta kokeilemalla saa tietää.
Jos ei hinnasta ole kiinni, suosittelen satsaamaan ainakin muutamaan kohtuulaatuiseen siveltimeen.
Itselläni on noita tavaratalojen ja askarteluliikkeiden suteja kasa kaapissa, joilla sitten hoidan esim. Terrainin ja suurten osien maalailun. (kunhan sinne asti ehdin :D )
Joten kai niitäkin, halpoja, mutta ei "paraslaatuisia" kannattaa muutama varmuudenvuoksi hankkia.
Hyvälaatuisia siveltimiä on myöskin helpompi pitää hyvässä kunnossa (jos vaan jaksaa ja muistaa) joten ainakin omalla kohdalla on se ja sama, vaikka tuhlaisin rahat kalliisiin ja hyviin pensseleihin, koska ne säilyvät pidempään kunnossa. huonoja joutuisin ostamaan useammin, joten niihin uppoisi rahaa kuitenkin melkein yhtä paljon afterall.
Muutama GW:n pensseli ja kasa halpoja pensseleitä askartelukaupasta, niin sillä setillä on jo hyvä alottaa.
factordunk

Viesti Kirjoittaja factordunk »

GW:n pensselit kelpaa pohjamaalien ja basejen sutimiseen ja drybrushaukseen ynnä muuhun toimintaan, johon ei viitsi urhata niitä maalaus-siveltimiään.

Itse löysin paikallisesta taidekaupasta "Sapphire S85 Robert Simmons"-sarjaa ja niitä käytän nykyään. Ovat jotain hyvää elukankarvaa, en muista mitä. Hintaa on n. 5e kappale. Siveltimet on ihan ok-kamaa. Kärjet kuitenkin menevät suht' nopeasti "koukulle".
Edit: Liian hidas
Peikkovasara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peikkovasara »

GW:n pensselit on roskaa. Itse erehyin ostamaan yhden, joka tuli todettua huonoksi ensimmäisellä kerralla. Muutamien "halpispensselien" kanssa maalaaminen on todettu paremmaksi. Vaikken mikään promaalari olekaan, niin ilmaisin mielipiteeni.
SleepingDog

Viesti Kirjoittaja SleepingDog »

Itse on tullut maalattua GW:n pensseleillä ja Sinooperistä ostetuilla Farnia pensseleillä. Farnian pensseleissä on "jäykempi" karva kuin GW:n vastaavilla ja jos joku haluaa "litteää" pensseliä isompien juttujen maalaamiseen (esim tankit) voin suositella juurikin Farnia sarjaa siihen (maksaa muistaakseni 4.50€ ja siinä on sellainen viistetty kärki).

Mutta asiaan. Ensin pidin itsekkin GW:n pensseleitä aivan surkeina, mutta loppujen lopuksi huomasin itse vain olevani niin surkea maalaamaan ja en vielä tiennyt kaikkia siveltimen pesu ja huolto ohjeita.

Olin siis itse pilannut omat pensselini, voin siis syyttää vain itseäni en pensseleitä. Tällä "mantralla" olen, ainakin omasta mielestäni, parantanut maalaustulostani huomattavasti.

Elikkä loputulos on tällä hetkellä se, että ainakin itselläni GW:n pensselit toimivat erittäin hyvin, kuten myös Farnian vastaavat.

Jos nyt kukaan ei hermostuisi tästä, mutta sanonpahan kuitenkin:
Pensseli ei maalaa figuja vaan sinä.
(Se on se käsi joka pensseliä heiluttaa.)
Anaheim

Viesti Kirjoittaja Anaheim »

Ensimmäiseksi tulee Geeween sudeista yksi täysin maalaukseni mokannut kohta:pienin suti on valtav,käytän sitä ihan normi maalauksessa -.- tarkkoihin yksityiskohtiin käytän esimerkiksi harrasteesta saatavia 2,5E-3E maksavia kelvolliseksi toteamiani pieniä suteja,joiden harjaosa on á 1-2mm.
Blue_Hill

Viesti Kirjoittaja Blue_Hill »

Itse maalaan GW;n sudeilla, kyllä niillä maalaa... Ihan hyvää jälkeä saa aikaiseksi kun pitää niistä huolta, eli säilyttää ne muovikuoret...

ainut miinus (hinnan lisäksi) on se että ainakin standard brush ja siittä yksi isompi (ei muista nimeä) alkavat "harottaa" todella pian... Saa "nuolla"/käyttää suussaan tasasin väli ajoin... Ärsyttävää... (eli ei pysy kasassa vaan siitä tulee drybrush sivellin maalatessa.... ) :(
Half-Breed kirjoitti:Täällä annetaan neuvoja 40k:hon, ei lassipalloon.
Never Play Poker with GM
Nimimerkki vaihtui 5.1.-12; elfman -> Blue_Hill
Akseli

Viesti Kirjoittaja Akseli »

Em4 siveltimet ovat parhaita mutta aloittelijoille suosittelen gw:een pensseleitä helpon saatavuutensa ja halvan hinnan takia. Hypermarkettien vesiväripensseleistä ei edes puhuta.
Myös springel pinsel siveltimiä on tullut hobby pointista ostettua mutta näistä meni kärki huonoksi parin kymmenen maalaus tunnin kuluttua.
siveltimiksi
Em4 kolisnky 3/0 , silmiä ja muita pieniä yksityis kohtia varten.
Em4 kolinky 1 , sormet ja vähän isommat yksityis kohdat ja varjostukset muskeleihin ja viittojen kohoumiin.
Em4 kolisnky 2 tai 3 , näillä sitten vähän isommat alueet kuten kilpien, viittojen tai ihon pohjaväri.

Edit: Ja niin, tämä on väline urheilua.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Em4 siveltimet eivät nyt välttämättä ole ihan "parhaita mahdollisia", mutta parhaimpia tuossa hintaluokassa enkä hinta-laatusuhteeltaan tiedä paljon parempia vaihtoehtoja. Eivät maksa käytännössä paljoa ja kestävät todella pitkään.

Suosittelen kolinskyjä, sillä synteettiset eivät yleisesti ottaen kestä ihan yhtä pitkään (eivätkä varaa maalia yhtä hyvin). Kyse on myös makuasiasta maalaustuntuman suhteen.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Gw:n siveltimistä omat kokemukseni ovat kohtuu vanhoja, mutta ainakin kun viimeeksi kokeilin, niin eivät juuri vakuuttaneet. Suhteellisen hintavia laatuunsa nähden, joka ei ole mikään riemuvoitto.

Siveltimien suhteen kannattaa miettiä, kuinka hyviä siveltimiä tarvitsee ja miten niistä jaksaa pitää huolta. Esim. synteettisiä siveltimiä voi saada edullisestikin ja ovat oikein hyviä. Haittapuolena onkin sitten se, että ne kuluvat melko nopeastikin ja lisäksi häviävät muissakin suhteissa luonnonkarvalle. Kuitenkin useille riittää varmasti synteettiset.

Sitten jos mennään Raphael 8404-sarjaan, W&N Series 7:aan tms. niin hintaa onkin jo ihan mukavasti siveltimellä, mutta laatukin on toista luokkaa. Niin kestonsa, kuin suorituskykynsä puolesta. Tosin hyvänkin siveltimen tuhoaa vikkelään, ellei siitä pidä huolta.

Useimmilla siveltimillä kuitenkin voi saada melkoisen hyvää jälkeä aikaiseksi. Olen kuullut, että mm. EricJ käyttäisi GWn siveltimiä ja hänen tasonsa on maailman huippua. Samaten olen kuullut, että jokunen huippumaalari käyttäisi synteettisiä. Eli vähemmälläkin tulee erinomaisesti toimeen.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Matti kirjoitti:Useimmilla siveltimillä kuitenkin voi saada melkoisen hyvää jälkeä aikaiseksi. Olen kuullut, että mm. EricJ käyttäisi GWn siveltimiä ja hänen tasonsa on maailman huippua. Samaten olen kuullut, että jokunen huippumaalari käyttäisi synteettisiä. Eli vähemmälläkin tulee erinomaisesti toimeen.
Rafaelilla on ainakin yksi pirun hyvä synteettisten sarja, en tosin muista numeroa kun en ole niitä enää pariin vuoteen käyttänyt 8404:iin siirtymisen jälkeen. 8204, 8224 tai vast, ei nyt pysty muistamaan. Kesti synteettiseksi ihan tajuttoman hyvin, vaikkei nyt kolinskyjen tasolle yltänytkään.

Se Sapphiren sivellinsarja on jossain kolmannen maailman valtiossa kiinalaisilla neekeripojilla käsin sidottu, muistaakseni näädänkarvainen suti, ja on öljyvärimaalareiden keskuudessa aika kovassa huudossa. Kuulemma laatu vastaa helposti 3-4 kertaa kalliimpaa sivellintä. Itsekin olen näitä jonkin verran käyttänyt, mutta karva ei tosiaan kestä figumaalauksessa kovin pitkään. Vetää koukulle oikeastaan ensimmäisessä figussa, tiedä sitten mistä johtuu.

Em4:t ovat erinomaisia hintaansa nähden, näitä voi suositella aika varauksetta kaikille. Tosin Em4 ostaa nuo joltakulta muulta valmistajalta(no en muista tätäkään) ja lyö oman leiman varteen, alkuperäistä saa käsittääkseni Hobby pointista aavistuksen edullisemmin, jos joutuu kärsimään pääkaupunkiseudulla asumisesta.

Synteettisten käytöstä vielä, että voihan noita ostaa vaikka jokaiseen waucase-figuun uuden sudin, nuo huiput kun eivät taida määrällisesti olla kauhean tuotteliaita. Arkaalillakos vai Cyrililläkö se nyt on tutoriaali Cmon:issa, jossa heppu maalaa pelkästään yhtä mariinin kypärää 45 min.

Ja joo, eihän se urheilu ole välineistä kiinni, mutta kyllähän hiihtokin on hyvillä suksilla helpompaa.
Set fire to the family tree.
Nilarakh
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Nilarakh »

Kolibrin kokoa kolme, minkin- ja näädänkarva sekoitus on itselläni palvellut syksystä lähtien. IMO mukavin pensseli tähän mennessä. Pehmeä karva ja pysyy kasassa eikä kokokaan pilaa kokonaisuutta. Myöskään harottavia tupsuja tai karvoja ei ole ilmennyt. Aidolle karvalle tuttu ominaispiirre on vähäinen nukkaantuminen ja helpompi pölyn kerääntyminen, mutta konetiskiaineella huuhtelu ja mäntysuovassa uittaminen takaa puhtaana pidon.

Ai, ja hintaa oli 4e.

-Nilarakh
"ytimekäs ja hyvä *näyttää vaemman sormen peukaloa*" - Hovinarri

Cynae-aeaelioe
nojatuoli

Viesti Kirjoittaja nojatuoli »

Saako noita em4 suteja jostain Tampereen alueen varsinaisesta kaupasta? 7e postit kun on aika kova 4e pensselille..
Githgulcag

Viesti Kirjoittaja Githgulcag »

Matti kirjoitti:Olen kuullut, että mm. EricJ käyttäisi GWn siveltimiä ja hänen tasonsa on maailman huippua.
Maalaus ei tietenkään ole välineurheilua, mutta miksi maailman huippu maalari haluaa käyttää GW:n huonolaatuisia pensseleitä? Haluaako hän lisää haastetta maalaukseen vai omistaako GW hänen sielun?
Corgimaster

Viesti Kirjoittaja Corgimaster »

Aziz the combat fighter kirjoitti:
Matti kirjoitti:Olen kuullut, että mm. EricJ käyttäisi GWn siveltimiä ja hänen tasonsa on maailman huippua.
Maalaus ei tietenkään ole välineurheilua, mutta miksi maailman huippu maalari haluaa käyttää GW:n huonolaatuisia pensseleitä? Haluaako hän lisää haastetta maalaukseen vai omistaako GW hänen sielun?
tai sitten kyseinen heppu vain pitää niistä ja sopivat hänen käyttötarkoituksiin ihan tarpeeksi hyvin tjsp.
"vi vi ***** dry dry drybr brushaa gob gob goblin gg greenillä"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”