Historicals - mitä pelaat?

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
b_v

Historicals - mitä pelaat?

Viesti Kirjoittaja b_v »

Kun täällä kerran näyttää olevan pieni joukko historiallisten pelien pelaajia, olisi hauska kuulla mitä periodeja ja sääntöjä ihmiset käyttävät. Tässä omia (kaikki 15mm):

Ancients
Tämä oli pitkään peliporukan ainoa kiinnostuksen kohde. Itsellä on iso hopliittiarmeija & pienempi joukko achaemenid-persialaisia. Yleensä pyritään historiallisiin vastustajiin ja skenaariotyyppiseen pelaamiseen. Sääntöinä oli aiemmin DBM, sittemmin pelityyliä paremmin tukeva DBMM.

Amerikan itsenäistymissota
Tätä ei olla vielä ehditty juuri aloittelemaan, mutta joukot Bunker Hillin taistelua varten on kasassa. Sääntöinä General de Brigaden sukulaispeli British Grenadier!

Napoleonin aika
Napoleonics on ancientsin lisäksi toinen suuri mielenkiinnon kohde. Mulla on ranskalaisia ja venäläisiä, 1812 sotaretkeä ajatellen. Viime aikoina ollaan pelattu 1809 taisteluita General de Brigaden säännöillä. GdB:ssä kiehtoo isot pataljoonat (1:20 mittakaava) ja ei-liian-abstrakti ote yksikköjen liikutteluun.

Amerikan sisällissota
Ollaan pelattu Fire & Furyn säännöillä tätä, mutta Guns at Gettysburg -säännöt näyttävät mielenkiintoisilta.

Jatkossa suunnitelmissa on Zulu-sota (28mm) ja varmaankin jossakin vaiheessa myös WWII.

BV
susivaara

Viesti Kirjoittaja susivaara »

Aktiivisesti pelaan Flames of Waria, joka sijoittuu toiseen maailmansotaan. Mukava peli pelata, ja kovassa nousussa.
Kuukauden sisällä ollaan värvätty lähialueelta kuusi uutta
pelaajaa, ja ensimmäiset turnaukset on pidetty. Asiaa
helpottaa toki, että meillä on täällä nettikauppa, joka
myy kyseisiä figuureja, joten ei tarvitse väärältä puolelta
maailmaa tilailla.

Ancient battlesia olisi mukava kokeilla, olen siihen bysanttilaista
armeijaa aloitellut, mutta peliseuraa ei ole vielä löytynyt.
Werryzz

Viesti Kirjoittaja Werryzz »

Ancienttia olen miettinyt aloittaa, jos saisi tuon mun peliporukankin innostumaan!

Napoleoniccia pelaillaan porukassa, skaalana 25mm ja sääntöinä Ages of Eagles. Isoa kampanjaa parhaillaan ollaan vääntämässä!

WWII:stä Battleground WWII on tullut paljon pelattua aikoinaan, WWII on tosin jäänyt vähän "hatun alle", kun ollaan peliporukan kanssa Napoleoniccia nyt ahkerasti pelailtu.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Shakoa olisi kiva pelata kunhan saisin armeijat kasattua. Nykyajan sodat(cold war ja edespäin) samaten cold war commanderin voimin.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Über Cheddar
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Über Cheddar »

Eniten aikaa uppoaa DBM:n pelaamiseen, johon löytyy (15mm) gallialaiset, dynastiset beduiinit, bulgaarit, keskiaikaiset ranskalaiset ja italialaiset. DBMM:n sääntöjä en ole vielä kokeillut, mutta pitäisi varmaan tilata jossain vaiheessa.

Toista maailmansotaa olen pelaillut muutamia pelejä Spearhead WW2 säännöillä. Tähän löytyy 6mm venäläiset ja saksalaiset.

Napoleonin sotia en ole vielä pelannut, mutta pistin ensimmäisen armeijan tilaukseen pari viikkoa sitten.

-hannu
nkalakos

Viesti Kirjoittaja nkalakos »

Pääasiassa pelaan ancientsia DBM säännöillä. Armeijoita löytyy tällä hetkellä Palmyralaiset, 300- 400 luvun roomalaiset, piktit, normannit/ristiretkeläiset, satavuotisen sodan ranskalaiset ja englantilaiset ja burgundialaissotien aikaiset sveitsiläiset. Nämä siis 15mm ukoilla. Satunnaisesti olen pelannut WABbia (25mm ristiretkeläiset) ja DBAta (pitkälti sama lista kuin DBMn kohdalla).

DBMMä en ole myöskään vielä kokeillut, pelitestiversioita selailin aikanaan jonkin verran. Varmasti antaa DBM:än verrattuna hyviä lisäjuttuja skenaariopeleihin. Itse olen pääosin kiinnostunut turnauspelaamisesta, mihin DBM lienee ainakin toistaiseksi parempi ratkaisu. Erot ovat kuitenkin suhteellisen pieniä (kai?).

Joitakin WWII- pelejä (Battleground WWII, Spearhead) olen pelannut.

Itse asiassa olen etsiskellyt hyviä ancients/dark ages skirmish sääntöjä 25/28 millisille. Onko kellään tarjota mitään varteenotettavia ehdokkaita? Hiukan epäilyttää, onko kunnollisen taktisen puolen saaminen näin pienen skaalan peliin ilman merkittäviä ampuma-aseita ylipäätään mahdollista.

Toinen joskus ammoin aloitettu projekti on esi-dreadnought laivasto 1/3000 skaalassa. Hankittuna on parikymmentä brittiläistä taistelulaivaa ja risteilijää. Säännöt ovat tähänkin hakusessa. Phil Barkerin DBAA näyttää sujuvalta, mutta tämän kokoiset pelit saattaisivat kaivata vähän enemmän kromia.

Niilo
b_v

Viesti Kirjoittaja b_v »

Unohtuipa tosta omasta listasta vielä gladiaattoripeli Habet Hoc Habet!. Toimii tosi hyvin kaljaa otettaessa eikä ole niitä kaikista vakavimpia historiallisia simulaatioita.
nkalakos kirjoitti:DBMMä en ole myöskään vielä kokeillut, pelitestiversioita selailin aikanaan jonkin verran. Varmasti antaa DBM:än verrattuna hyviä lisäjuttuja skenaariopeleihin. Itse olen pääosin kiinnostunut turnauspelaamisesta, mihin DBM lienee ainakin toistaiseksi parempi ratkaisu. Erot ovat kuitenkin suhteellisen pieniä (kai?).
Erot DBM:n ja DBMM:n välillä ovat paperilla pieniä, mutta peleissä on kuitenkin yllättävän erilainen fiilis. DBMM antaa paljon enemmän anteeksi geometristä epätarkkuutta liikkeissä (zone of death poistettu) ja siten tuntuu ainakin minusta vähemmän pelimäiseltä. Pienet liikkeiden lisäykset tuovat peliin nopeutta. Stratagemit antavat lisäväriä, samoin kuin kenraalien eri asteet ja uudet maastot.

Huonoja puolia on ainakin taistelufaktoreiden huomattava monimutkaisuus ja hieman kankean tuntuinen spontaneous advance. Sponnojen koko perusidea on muutenkin pistetty uusiksi. Mielenkiintoista nähdä minkälaisia porsaanreikiä säännöistä löytyy, kun ihmiset alkavat tosissaan tuunaamaan armeijoitaan. Lisäksi huonoksi puoleksi laskettakoon myös se, että ainakin minulle DBM:n sääntöjen pitäminen mielessä yhtä aikaa DBMM:n kanssa on samankaltaisuuksien takia mahdotonta. Pakko valita jompi kumpi.

Jos itse saisin valita, niin en välttämättä pelaisi ancientsia kummillaakaan säännöillä, mutta peliporukka on niin vahvasti DBx-leirissä, että ei auta urputtaa. Mielenkiintoista on nähdä minkälaiset armeijakirjat DBMM:n tulee - ne kun ovat minusta olleet aiemmin se DBx-pelien paras piirre.

BV
fho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fho »

Mulla on harrastus painottunut enemmälti figujen keräilyyn vuosien saatossa. Historialliset ovat tuntuvat aina vaan mielenkiintoisemmilta. Sääntöreferenssimateriaalina on lähinnä nuo GW:n historical opukset mutta Blitzkrieg commender on hankintalistalla. Alkuun pakollisia ostoksia oli roomalaiset ja viikingit. Sen jälkeen samurait ja aina löytyy uusia mielenkiintoisia. Jonkin sortin havaintoa alla.

2mm: kylmän sodan venäläisiä ja muutama leopard. Menis ehkä myös suomalaisista.

6mm: vietkong ja jenkit.

10mm: saksalaiset, jokunen venäläinen. Painottuu jalkaväkeen, tankkeja voisi olla enemmän..

15mm: roomalaiset, keltit, karhagolaiset, numidialaiset, satavuotisen sodan ritarit ja teutonic knights. Seuraavaksi 1600-luvun ruotsalaiset työn alle :)

25/28mm muinaiset&ritarit: samurait, iso viikinki horde, normannit, saxonit, roomalaiset, satavuotisen sodan ritareita, ristiretkeläisiä & muslimeja, keltit, Kreikkalaiset kasvaa hyvää vauhtia (sekalainen joukko ateenalaisia, spartalaisia ja muita). Valittu lähinnä sillä perusteella että kaikilla on siistit harjaskypärät. Lisäksi epämääräinen joukko kelttejä, piktejä ja muinaisia germaaneja.

1:72 muoviset: samurait, Napoleonin ajan ranskalaiset ja venäläiset.

28mm Englannin sisällissota: Jalka- ja ratsuväkeä kohtuullisesti.

28mm Amerikan sisällissota: about 120 kpl sekä confederaatteja ja Union jenkki jalkaväkeä.

28mm Zulu war: britit.

28mm WWI : saksalaiset ja britit.

15mm WWII: suomalaisia ja muutama venäläinen. Flames of War kiinnostaa.

28mm WWII : iso joukko saksalaista jalkaväkeä, pieni joukko venäläisiä.

15/20mm Modern: vietkongeja, pieni joukko afgaaneja ja jenkkejä.

28mm Modern: USA marineja

Historiallisiin lasken myös itse old west ja darkest afrika, pirates ja pulp figures, jotka tuovat mukavaa vaihtelua. Black scorpion miniatures on tehnyt varsin hienoja länkkäreitä viime aikoina.
Gravity is a myth, the Earth sucks too
Werryzz

Minkälainen peli tuo Ancients on? Saako isoa taistelua? Säännöt, helppo opetella? Muu informaatio ei ole pahitteeksi!
b_v

Viesti Kirjoittaja b_v »

Ancients ei ole peli vaan aikakausi, joka kattaa useimmissa peleissä käytännössä koko tuliaseita edeltävän ajan. Sääntösysteemejä on monia, suosituimpia varmaankin De Bellis Multitudinis (DBM) ja Warhammer Ancient Battles (WAB).

BV
Werryzz

Juu kyllä se oli tiedossa että Ancient on aikakausi, tarkoitin siis juuri sen aikakauden pelejä.
Ja tuokin oli tiedossa että ei ole tuliaseita, eli pelissä on Roomalaiset, Bysantit, Egyptiläiset jne.
susivaara

Viesti Kirjoittaja susivaara »

fho kirjoitti: 15mm WWII: suomalaisia ja muutama venäläinen. Flames of War kiinnostaa.
Flames of War on kokeilemistani figuuripeleistä suosikkini. Säännöt oli jopa minulle helppo oppia, vaikka kärsin väärän kromosomin aiheuttamasta taktisen kyvyn puuttumisesta ja tuhottoman huonosta matematiikkapäästä. Meillä on poikaystävän kanssa täysi armeija suomalaisia ja saksalaisia, seuraavaksi aloitellaan brittejä.

Kuulin huhua että Suomen päässä pelin suosiota on estellyt figuurien huono saatavuus, oliko oikein?

Oltiin vähän ajateltu, että voitaisiin tulla piipahtamaan Ropeconissa promottomassa Flames of Waria, mutta tämä nyt on vielä ihan täysin suunnitelmavaiheessa.
Viimeksi muokannut susivaara, Ti 24.04.2007 08:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
b_v

Viesti Kirjoittaja b_v »

Werryzz kirjoitti:Juu kyllä se oli tiedossa että Ancient on aikakausi, tarkoitin siis juuri sen aikakauden pelejä.
Heh, mutkikas kysymys. DBM on ollut pitkään 15mm skaalan standardisäännöstö, mutta sen tekijät riitautuivat jonkin aikaa sitten ja rupesivat molemmat kehittämään omia pelejään. Niistä ensimmäinen eli DBMM ilmestyi viime kuussa ja toinen (työnimeltä Art of War) tullee joskus 2008 aikana. Tulevaisuus näyttää jääkö DBM edelleen käyttöön vai korvaako kumpi jompi uusista säännöistä sen suosituimpana 15mm säännöstönä. Käsittääkseni ainakin turnauspelaajat käyttävät vielä DBM:ää.

Sekä DBM:llä että DBMM:llä saa aikaan isojakin taisteluita ja jos säännöt hallitsee niin peli soljuu aika nopeasti. Yksi elementti (2-4 figua) on keskimäärin 250 miestä ja itse olen pelannut DBMM:llä esim. Paraitakenen taistelun (yhteensä n 50,000 jalkamiestä, 20,000 ratsumiestä ja 200 elefanttia) historiallisilla vahvuuksilla yhdessä illassa. Figumäärältään vastaavan kokoisiin Napoleonin ajan taisteluihin saan General de Brigadella menemään useamman pelikerran.

Pakko sanoa, että kummankaan pelin säännöt eivät ole mitenkään helpot opetella johtuen sääntökirjojen vaikeaselkoisuudesta. DBMM:ssä tilanne on jonkinverran korjaantunut, mutta edelleenkin hermot meinaa välillä mennä. Paras tapa opetella kumpi tahansa peli on pelata jonkun säännöt jo osaavan kanssa, jos vain mahdollista.

Karkeasti voisi sanoa, että DBM on parempi turnauspeli, kun taas DBMM:ssä on enemmän työkaluja skenaariopeleihin. Olen pelannut molemmilla säännöillä useampia kymmeniä pelejä ja tälläinen tuntuma on jäänyt. Parempiakin figupelisääntöjä kuin kumpikaan noista on varmasti olemassa.

Warhammer Ancient Battlesia olen pelannut kerran, mikä riitti toteamaan ettei se ole minua varten :) Ehkä joku sen pelaaja voi kehua sitäkin. Armeijakirjat on kyllä nättejä ja ihan hyviä lähdeteoksia armeijoiden kasaamista varten.

BV
Werryzz

Joo kiitos informaatiosta. Rupesi meinaan toden teolla kiinnostamaan tuo peli! Sääntöjä löytyykö netistä? Voin kyllä itsekin koittaa hakea. Figuja ei ole mitenkään vaikea ostaa, ainakaan sen vaikeampi kuin tota meikäläisen Napoleon Battlen Britti-figuja...
fho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fho »

susivaara kirjoitti:Kuulin huhua että Suomen päässä pelin suosiota on estellyt figuurien huono saatavuus, oliko oikein?
Jep, Flames of Waria täältä Suomesta ei taida saada. Omani oon hankkinut Briteistä ja Saksasta.
Gravity is a myth, the Earth sucks too
b_v

Viesti Kirjoittaja b_v »

Werryzz kirjoitti:Joo kiitos informaatiosta. Rupesi meinaan toden teolla kiinnostamaan tuo peli! Sääntöjä löytyykö netistä?
Ainakin Caliver Booksista saa sekä DBM:ää että DBMM:ää.

BV
nkalakos

Viesti Kirjoittaja nkalakos »

DBMM ei ilmeisesti ainakaan briteissä (selvästi suurin kohdeyleisö) ole vielä saavuttanut suunnattoman suurta menestystä turnauspelaajien keskuudessa. Aika näyttää.

Art of Warilta odotetaan turnauspelinä enemmän, onhan tekijöinä useampia IWF:n ancients maailmanmestareita ja DBM:n tekijöistä se, joka ei avoimesti osoita halveksuntaansa turnauspelaajia kohtaan. Tässäkin tietysti aika näyttää.

Ensi vuoden MM-kisat Helsingissä pelataan joka tapauksessa vielä DBM:ä käyttäen. Katso omalta kohdaltani sääntökysymystä tarkemmin sen jälkeen. Art of Warin pitäisi olla siinä vaiheessa ilmestynyt (ehkä), samoin kuin DBMM:n armeijakirjojen.

Jos DBM (tai muut historialliset sotapelit) kiinnostavat kannattaa kurkistaa Suomen historiallisten sotapelien liitto ry:n sivuja osoitteessa http://www.fiwa.org. Sivuja uusitaan parhaillaan, uudet sivut aukeavat todennäköisesti vielä tänään. Järjestettävistä peleistä saa parhaiten tietoa liiton postilistalta osoitteesta http://groups.google.com/group/dbmfinland

Niilo
Prkl

Viesti Kirjoittaja Prkl »

Heippa!

Itse olen kokeillut Battleground WW2:sta, joka on ihan kiva peli, mutta joidenkin puutteidensa puolesta ei oikein vakuuttanut. Canvas Eagles WW1 lentosotapeliin olisi kiinnostusta.

Enimmäkseen historiallisista pelaan kuitenkin DBM:ää. Hyvä puoli pelissä on sen abstraktiivisuus. Pelillä on myös melko vakiintunut (ja kasvava) pelaajamäärä, joten turnauksiakin pelataan kohtalaisen usein. Itse majailen Tampereella.

Fiwan uudet sivut on tosiaan nyt avattu osoitteessa http://www.fiwa.org. Kannattaa katsoa jos kiinnostaa. Ja MM-kisojen linkki: http://www.wargames2008.org
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
Histofriikki

Viesti Kirjoittaja Histofriikki »

Hei,

Tällä hetkellä on työn alla Kolmikymmenvuotista sotaa käsittelevä projekti. Teen kaksi armeijaa: ruotsalaiset ja keisarilliset ja figuina käytän 6mm Irregularilta. Säännöt on netistä löytämäni Father Tilly, jota ainakin jotkut TMP:ssä suosittelivat. Alun sähläyksen jälkeen projekti on saavuttanut nyt jonkinlaisen kriittisen massan; yksikköjä on melkein tarpeeksi kunnolliseen peliin ja liukuhihnalla odottaa läjä lakattavia ja pohjustettavia. Tarkoitus olisi siis simuloida 30v. sodan isompia taisteluja keskittyen ainakin aluksi sodan loppupuoliskoon ruotsalaisten interventiosta alkaen.

Kaapissa minulla lojuu melkein pelivalmis Crossfire-säännöille tehty WW2-projekti, joka joutui jäähylle, kun innostuin näin hirveästi tuosta 30v. sodasta ja renessanssin jälkeisestä historiasta yleensä. Kannattaa kokeilla noita Crossfire-sääntöjä. Ne ovat todella omaperäiset mutta hyvällä tavalla, ja vaikka en olekaan päässyt niitä testaamaan käytännössä niin pelimekaniikkaa pyöritellessä huomasi, kuinka hyvä idea niiden taustalla on.
dead flesh penalty

Viesti Kirjoittaja dead flesh penalty »

Uusin historiallinen villitys itselläni on Tiller&Whipstaff: 1600-luvun merisotaa. Systeemi joustaa erikokoisiin peleihin kivasti, vaikka on varmaankin parhaimmillaan isohkoilla laivamäärillä. Omista malleista ei vielä riitä hirveän suuriin peleihin, ja Sotataidon lopetettua kysynnän puutteesta mallien tuonnin maahan, voi olla että siihen jääkin. Harmi, hauska peli ja coolit figut.

Kuten minun armeijoitani ylipäätään, vaivaa myös historialliasiakin pieni vaiheessa olo. Puolivalmiina kaapissa on niin DBM 6mm Latinalaisliigaa, Itävaltalaisia Shakoon kuin kreikkalaisia WAB:een.
Latinalaisten tiimoilta taisin joskus uhota bloggaavani armeijan kasvua galleriassa, mutta taitaa päivitys olla jäänyt vähän vähille. Pitää varmaan korjata asia piakkoin.

DBM:n MM-kisoihin pitäisi vielä yrittää tiristää 15mm armeija. Voi voi..

-pyry
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”