Dark Eldar

Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.
The Warmaster

Dark Eldar

Viesti Kirjoittaja The Warmaster »

Aattelin alotella tässä Dark Eldar-armeijaa, ja kun tiedän niiden olevan aika kakkoja, niin haluaisin kysellä asiantuntijoiden mielipiteitä siitä, mitä kannattais hankkia. Codexia mulla ei ole vielä, se on ensisijainen vaihtoehto.

Eli ideoita/kokemuksia?

EDIT: No näette sen tuossa alhaallakin... että codexia kaipailen.
EDIT2: Unohtakaa äskeinen edit.
Viimeksi muokannut The Warmaster, La 10.11.2007 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
samppuliini

Viesti Kirjoittaja samppuliini »

Itse asiassa deldareista saa erittääinkin pelitehoisen armeian esim. raider hordella tai lance hordella. Mukana pitää tietysti olla myös vähän onnea ja etenkin deldareilla PELI TAITOA.
Osta nyt ekaksi vaikka raider ja paketti warruja+paketti wychejä ja lordi, niin jo näyttää ihan hyvältä.
Warhammer 40k 5.th edition Tyranids W/25 D/11 L/14

Playing Warhammer is just like making love. It's usually done on a table and afterwards you always feel great shame.
Z7-852
Taisteluraporttikilpailun voittaja

Viesti Kirjoittaja Z7-852 »

Minun dark eldareita et halunnut ostaa (siinä olisi kokonainen raider-horde armeija).

Itse puhut pitkästä dark eldar kokemuksesta äärimmäisen monen pelin jälkeen. Peli todellakin vaatii taitoa jos kuvittelet voittavasi. Yksikin virhe siirto voi tuottaa sinulle suuria menetyksiä. Puhun nyt siis miten pelata raider hordella (kaikilla yksiköillä raiderit ja heavyssä on ravengereitä).

Tärkeintä on liikuttaa joukkoja hyvin väljästi ettei ordance blasti tuhoa sinulta neljää raideria vuorossa (näinkin on käynyt). Aina coverin turvin suojataan kaikki (tai mahdollisimman monta) raideria vastustajan vuoroksi. Tämän jälkeen omalla vuorolla liikutaan se 12" ja ammutaan kaikilla aseilla yksi kohde kerrallaan pois kentältä.

Yleisesti dark eldareilta löytyy nopeutta, tulivoimaa, nopeutta, voimakkaita lähistelilöijä ja nopeutta. Kääntöpuolella ne on tehty paperista. Eli välittömästi kun opit näillä pelaamaan niin voitat suhteellisen hyvällä prosentilla mutta se vaatii sitä ennen kantapään kautta oppimista kaikissa niissä taktiikoissa mitä deldarit käyttävät. Yhtään virhettä ei sallita.
The Warmaster

Kiitos kovista vinkeistä, viivakoodimies! Aattelin hommata just jotain tommosta raider hordea. Eikös sen fasteina pitäis sitten käyttää reaver jetbikereita?
Olen suht koht kokenutkin pelaaja jo (harrastanu kohta kolme vuotta), mutta aikaisemmat armeijat ovat olleet hiukan erilaisia... (marsuja ja chaosmarsuja, pieni eldar-armeijakin löytyy). Eli ei virheitä: asia tuli selväksi.
Enkä "halunnut" ostaa sun armeijaasi, koska mulla ei yksinkertaisesti ole varaa tehdä noin isoa hankintaa kerralla. Lisäksi haluan totutella ja kokea itse, mikä on mulle paras taktiikka. Mutta niistä taktiikoista ei sen enempää täällä.

Jos muilla on jotain erilaisia ehdotuksia, niin tänne vaan.
Z7-852

Deldar jetbiket eivät sovellu kun satunnaiseen tankki hippaan kahdella blasterilla (voivat nopeuden ansiosta toimia tässä hyvin). Itse olen ulkoiluttanut helion ryhmää joka metsästää hit-and-runin sekä lordin avulla vastustajan tulitukiryhmiä.
Spetulhu

Viesti Kirjoittaja Spetulhu »

Kaveri on käyttänyt mustien haltijoiden, köh siis deldarien jetbikeryhmää häiriköintiin ja viimeisen vuoron objektiivirynnäkköön. Ei ne muuten oikein osaa mitään mitä muut deldarit ei voisi tehdä paremmin.
Jos raaka voima ei toimi käytät sitä vain liian vähän.

-Vanha sananlasku IG:ssä
Z7-852

Viimisen vuoron objektin voi napata myös ne viimiset jäljellä olevat gunboatit (raider ja 5 deldaria sisällä spilter cannonilla ja blasterilla). Liikkuvat kuitenkin sen 24".

Kyllä kaksi nopeaa blasteria (dark lancea) tekee ihan hyvin jälkeä koska AT-gunboat (raider dark lancella ja sisällä yksi dark lance ja ehkä blaster) ei kuitenkaan pysty liikkumaan kun 6" ja ampua blasterilla ja yhdellä dark lancella tai olla paikallaan ja ampua kaikilla kolmella aseella. Ja paikallaan oleminen on hyvin vaarallinen ratkaisu ellet ole varma ettei vihollinen pääse tätä ampumaan seuraavalla vuorolla.

Nopeasti kylkeen kulman takaa koukkaavat jetbiket voivat tuhota sen tankin ja saada pisteensä takaisin, mutta niille annetaan vain yksi mahdollisuus tehdä tämä, minkä takia ovat aika riskialtis valinta. Jo pelkästää raideria liikkeillä pääsee niin nopeisiin ja oveliin siirtoihin etten ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi käyttää jetbikeja.
Nólimon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Nólimon »

Z7-852 kirjoitti:Viimisen vuoron objektin voi napata myös ne viimiset jäljellä olevat gunboatit (raider ja 5 deldaria sisällä spilter cannonilla ja blasterilla). Liikkuvat kuitenkin sen 24".
Ei kai tuo toimi...? Eikö asia mennyt niin että matkustajat eivät scooraa jos ovat kyydissä kun eivät ole silloin pöydällä?
Sopor Aeternus
Z7-852

Tuosta en osaa sanoa. Koska on selkeästi erratoitu ettei esimerkiksi SM captainin tai auspex, teleport homer toimi jos ovat transportin sisällä. Sääntö kirja ei anna selkeää vastausta asiaan mutta mielestäni se on typerää RAW tulkintaa sanoa ettei gunboat ole scoring unit. Itse en valittaisi jos joku sitä näin minua vastaan käyttäisi.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Dark eldareilla pelatessa aloitusheitto on yleensä myös voittoheitto - ykkösvuoron assault on helppo saada aikaiseksi, mutta jos vastustaja pääsee aloittamaan, ketään ei ole enää jäljellä tekemään sitä assaultia.

DEldarien suurin heikkous on raiderin koko. Jos figu olisi esim. rhinon kokoinen, sen saisi joskus jonnekin suojaan, mutta mokoman 10/10/10-open-topped-härväkkeen on ihan pakko näkyä joka maastonpalasen takaa. Raider pienemmäksi, niin meillä on pelin paras armeija - maastonpalasten kokoa ei kumminkaan voi loputtomiin kasvattaa. Örkkien buggy on ihan kuin Raider, mutta ei ole skimmeri - ja sen saa myös helposti jonnekin jemmaan.

Dark eldareiden etu on nopeus, jep jep. Nopeuden hyödyntäminen on vain pahuksen vaikeaa, kun pelin voi hävitä ennen ensimmäistä omaa vuoroa siihen, että armeijoiden välissä ei ole tarpeeksi maastoa, jonka takana hauraat tuhmahaltiat olisivat edes joten kuten suojassa. Ja omalla ykkösvuorollakin mielellään etenisi edes osittaisessa coverissa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Z7-852

Eikö osuminen ja kaikki muu katota aina basesta ja vain tilanteissa missä basea ei ole olemassa niin otetaan aluksen rungosta. Raiderilla on vain iso base.
Nólimon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Nólimon »

Ampuminen katsotaan kaikkiin aluksiin oli sitten base tai ei aluksen rungosta... pois lukien tietenkin walkerit joilla tilanne on juuri päinvastainen.
Sopor Aeternus
The Warmaster

Aika paha tilanne... että ykkösvuoro pitäis saada... Emperor's Tarot olisi melko kätevä tässä tilanteessa, mutta minkäs teet, kun se kuuluu DH:lle...
No kattoo nyt, mimmosen armeijan saan kasattua sitten kun saan ostettua jotakin.
Z7-852

Jos ei aloitus vuoroa saa niin voit ainakin saada sen kentän puolen missä on parempi maasto käyttämällä nightmare dollia
The Warmaster

En tiedä, mikä se nightmare doll on, koska ei ole codexia vielä (aivan kuten sanoin jo etukäteen), mutta pidän mielessä.
Z7-852

Nightmare doll on itsemurha laite (vrt. syanidi pilleriin). Eli sillä saa pakottaa vastustajan ottamaan uudestaan puolen heitto heiton. Jos näin tekee niin kantaja ottaa yhden osuman.

Itse olen käyttänyt lähes aina kun on ollut haemonculi mukana ja se on 90% varmuudella ollut hyödytön ja 80% todennäköisyydellä tehnyt haavan omaan kaveriini. Minulla on aina ollut huono onni kyseisen wargearin kanssa.
Darkside

Viesti Kirjoittaja Darkside »

Onnittelut vähemmän kuljetulle polulle astumisesta! Itse näkisin Dark Eldareilla mielellään uuden codeksin mutta sellaista ei näillä näkymin ole tulossa. Varoituksen sana: varaudu tilaamaan paljon kamaa postimyynnistä tai online storesta koska esim fantasiapelien valikoima vaihtelee tosi paljon paikkakohtaisesti eikä muistaakseni Jyväskylän ja Joensuun fantsuihin mielellään tilata uusia DE figuja.

Itse oon kanssa huomannu ton reaver jetbikejen hyödyttömyyden. Assaultissa IGtä vastaan niillä on mahdollisuus mutta cmon mitään muuta vastaan... Yks perushyökkäys ja mariini scoutin statsit paremmalla initativella. Toki combat drugs auttaa mutta yleensä ryhmäkoot pidetään pieninä joten hyödytkin jäävät pieniksi. On tullu kokeiltua myös täyttä kymmentä jetbikeä squadissa mutta sellainen porukka vie sitten laudalta tyyliin 18" x 18" alueen...

Monet sanovat että Dark Eldareilla on tasan kaks taktiikkaa, eli nää raider horde tai sit se dark lance häröily. Mun mielestä tää pätee ainoastaan turnauslistoihin. Kaveripeleissä on kaikki mahdollisuudet hyödyntää armeijan loistavia lähistelijöitä aina juuri oikeaa vastustajaa vastaan. Kun ajatellaan että esimerkiks ihan perusmosuritkin lyö ennen mariineja ja wycheillä pesee mennen tullen vaikka kenet (initative 6, kolme hyökkäystä re-rollilla...) koska combat drugs mahdollistaa aivan erilailla assaulttiin pääsemisen ja siinä pärjäämisen.

Hellionit eivät ole lainkaan hassumpia kunhan niille laittaa jonkun lordin liitolaudalla ja johtajalle combat drugs. Deep strikella ne yleensä menevät itellä väärään paikkaan ja ampuvat onnettomat splinter riflensä ja kuolevat mutta normaalilla deploymentilla ne voivat eka vuorolla liikkua 12" ja assaulttaa 12" ja yhdistettynä hit ad runiin ovat loistava vastapalloporukka (jos siis saavat tapettua ketään).

Listassa on paljon hyviä ja ehkä aliarvostettujakin yksiköitä. Kokemuksesta tiedät varmaan jo statsien perusteella mikä on paras rooli millekin tyypille. Wargearista löytyy paljon moraaliin vaikuttavia tavaroita eikä mikään oo niin hauskaa kun juustoisten mariiniryhmien pinnaaminen 50 pisteen raiderilla...

Tällasta mulle tuli mieleen. Toivottavasti saat selkeyttä hankkeeseesi!
"Opinions are like assholes, everybody has one."
ragnatus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ragnatus »

Muistaakseni deldareilla oli joku mahdollisuus saada wychejä trooppeihin. Mitä mieltä olette tästä vaihtoehdosta, onko turnaustehokas?
Z7-852

Darkside kirjoitti:Itse näkisin Dark Eldareilla mielellään uuden codeksin mutta sellaista ei näillä näkymin ole tulossa.
Uudesta codexista on ollut jo huhuja että se tulee örkkien jälkeen. Eli uusi on tulossa joskus ensi vuoden syksyllä ja siitä sitten lisää myöhemmin. Nyt voi vain toivoa ettei ne tuhoa perinteistä dark eldar tyyliä.
Darkside kirjoitti:Itse oon kanssa huomannu ton reaver jetbikejen hyödyttömyyden.
Jetbiket eivät ole lähistely ryhmä vaan blaster kuski. Eli näillä pääsee ampumaan nopeasti hyvillä AT-aseilla tankkeja kylkeen. Pieni ryhmä (3) ja paljon blastereitä (2) tekee tarvittavasti vahinkoa ja osaa tehdä tarvittavat hyökkäykset että tankit tuhoutuu. Tässä tehtävässä toimii ihan tarpeellisen hyvin. Hintakaan ei ole päätä huimaava.
Darkside kirjoitti:Monet sanovat että Dark Eldareilla on tasan kaks taktiikkaa, eli nää raider horde tai sit se dark lance häröily. Mun mielestä tää pätee ainoastaan turnauslistoihin.
Kaveripeleissä nyt voi tehdä mitä vain ja listoista saa ihan mukavan monipuolisia. Tietenkin kaikki joukot kelpaavat jopa turnauslistoihin mutta niihin ei saa luottaa liikaa vaan pitää alistua tiettyyn pisteeseen joko raider hordeen tai lance "häröilyyn". Itse olen käyttänyt grotesqueita turnauksissa ja yhtenä ryhmänä toiminut ihan hyvin.
Darkside kirjoitti:Hellionit eivät ole lainkaan hassumpia kunhan niille laittaa jonkun lordin liitolaudalla ja johtajalle combat drugs.
Pienenä ryhmänä hyvä metsästää vastustajan tulituki ryhmiä. Itse ulkoiluttanut yleensä 4+lordi tai 3+blaster. Jos menee liian avoimelle niin nämä ammutaan pois kentältä vuorossa mutta niinhän käy kaikille deldar joukoille. Kiva kikkailu yksikkö kuten jetbiketkin.
ragnatus kirjoitti:Muistaakseni deldareilla oli joku mahdollisuus saada wychejä trooppeihin. Mitä mieltä olette tästä vaihtoehdosta, onko turnaustehokas?
Yksi tehokkaimmista turnauslistoista. Kyseessä siis wych raider-horde. Toimii usein paremmin kun itse käyttämäni gunboat raider-horde.
Darkside

Viesti Kirjoittaja Darkside »

Kyseessä on siis heti codexin alusta löytyvä vaihtoehtoinen armeijakokoonpano "Wych cult army" jossa käytännössä vaan lordin korvaa wychien vastaava ja trooppeihin saa wychejä. Ymmärrän hyvin että viritetty lista näistä gladiaattoreista voisi ainakin teoriassa jyrätä turnauksissa. Ryhmiin nimittäin saa splinter cannonia ja dark lancea lukuunottamatta kaikki muut asevaihtoehdot kuten blasterit ja shredderit puhumattakaan 1st-turn-charge-helvetistä mikä eittämättä odottaa vastustajan jalkaväkeä...
"Opinions are like assholes, everybody has one."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Perusteet”