Bretonnia 2000pts

Mikäli haluat palautetta ja kehitysideoita suunnitteilla olevaan armeijaasi, kirjoita listasi tänne. Voit myös antaa palautetta omista kokemuksistasi muille.
Bohemond

Bretonnia 2000pts

Viesti Kirjoittaja Bohemond »

Figutellut olen parisen vuotta, mutta tämä nyt on ensimmäinen viestini tänne. Mutta asiaan. Bretonnia on tällä hetkellä prosessissa ja alustavasti hahmottelisin "realistista" ristiretkeläisarmeijaa. Eli Pegasuksia ei tulla näkemään, ja graalitkin saavat luvan kuvata temppeliherroja tai muita munkkiritareita. Tällä hetkellä on suunnitteilla:

8xKotR+full command 216pts
+Paladin Godfroid,QV,GW,Insignia of the Quest, Virtue of discipline 131pts

8xKotR+musician 200pts
+Paladin Raimond,GV,virtue of Duty,Twilight banner(bsb) 150pts

20xM@A+full command 127pts
20xM@A+full command 127pts

16xbowmen+villein 101pts
16xbowmen+skirmish+villein 117pts

8xGrail Knight+command+banner of chalons 344pts
+Lord Bohemond,GV,Gromril Great helm, virtue of Audacity,Lance of Artois 247pts

5xMounted Yeoman 75pts.
+Damsel(lvl. 2) on horse+2x dispel scroll 165pts.

Yhteensä tasan 2000 pistettä. Mennäänkö noilla kuuhun vai jäädäänkö pahasti puoli tiehen? Taktiikkahan on se "vahva keskusta" eli ritareilla painetaan keskeltä ja lujaa, kun taas turvenuijat suojaavat sivustoja, ainakin teoriassa. Tähän mennessä olen lähinnä keräillyt enkä niinkään pelaillut, joten jos lista on pahasti rikki pistäkää vaan noottia. Henk.koht päätöksiäni on silti pitää magia pilipali-tasolla ja pegasukset pannassa.
Ojakorpi

Viesti Kirjoittaja Ojakorpi »

Bowmenit pienemmiksi, ainakin tuo ei-skirmariyksikkö. Villeinit poies.
Damseli ykköslevelille, yksinäisenä rullakuskina ei tee mitään tuolla 2-levelillään. Lisäksi, ei taida tuommoinen velhotar oikeen sopia "realistiseen" ristiretkeläisarmeijaan ;)
Hyvältä, tasapainoiselta listalta tuo näyttää, ei niitä juusto-pegasoksia eikä liikaa ritareita. Niitä näkee nimittäin vähän liikaakin brettilistoissa. Ehkä silti jostain pisteet vielä yhteen ritariryhmään? :D
bloody_pirate

Viesti Kirjoittaja bloody_pirate »

hyvä lista kyllä. jos siitä ristiretkiarmeijan haluat niin reliikki olis kova sana... ja trebuchet...
"Did you come here to die"
"No, I came yesterday"
Gane

Viesti Kirjoittaja Gane »

bloody_pirate kirjoitti:hyvä lista kyllä. jos siitä ristiretkiarmeijan haluat niin reliikki olis kova sana... ja trebuchet...
Reliikki on vähän turhan random ja Trebucheteja valittaessa otetaan mieluiten kaksi. Eikä taas liikkuvaan ristiretkeläishenkeen trebuchet sovi, ellei sitten puhuta piiritystaisteluista.

Realistinen ote listassasi on tosi jees, ehkä vielä voisit ottaa Damselin pois ja rohkeasti kasvattaa Heinähattujen yksikkökokoa. Itse olen pelannut ainoastaan ratsain kulkevaa armeijaa, joten noiden M@A pelitehokkuudesta en osaa sanoa. Onhan tuossa tosin sekin piirre, että Men-at-Arms ei suinkaan historiallisesti tarkoita surkeinta kastia taistelukentällä. Yleensä pikkuporvarien poikia, jotka ovat itse joutuneet varusteensa kustantamaan. Eriasia on sitten värvätty militia , jota risti- ja keskiajalla myös hyödynnettiin. Meni vähän paskanjauhamiseksi, mutta pääpointtina nyt kuitenki oli se, että listasi on minusta oikein mainion oloinen ja ehdottomasti pelitestaamisen arvoinen.

Tosiaan jos jotain muuttaisin niin Graalin ritareita on tosiaan aika monta (ei sillä ettenkö itse samaa määrää suosisi) vähempikin riittää, M@A yksiköt ovat hieman pieniä ja rivit eivät ehkä kestä kauaa ja sitten se Damsel pois. Itse olen aina tykännyt jättää magian ja magiapuollustuksen kokonaan pois, raskasta magiapommitusta vastaan olet kuitenkin Bretonnialla pulassa ja vastaavasti pari tulipalloa sinne tänne ei välttämättä kaada peliäsi.

Eipä minulla muuta, kiva jos sait jotain minusta irti. :P
Bohemond

Viesti Kirjoittaja Bohemond »

Tuota Damsellin pois jättämistä olen kyllä harkinnut itsekin, mutta sotaan lähtö ilman rullakuskia tuntuu vähän liian riskialttiilta. On se silloin tällöin voittaminenkin sen verta kivaa...
Mikä on yleinen mielipide, eli pärjääkö ilman dispel scrolleja? Ja noiden charrujen varustukseen otan neuvoja vastaan. Taikavarusteet pyrin selittämään ko. henkilöiden ja yksiköiden erikoistaitoina, eli Twilight banner kuvaa yksikön koostuvan mestariratsumiehistä, joita ei maasto hidasta. Got the point?
Foo bar

Re: Bretonnia 2000pts

Viesti Kirjoittaja Foo bar »

Bohemond kirjoitti:Taktiikkahan on se "vahva keskusta" eli ritareilla painetaan keskeltä ja lujaa, kun taas turvenuijat suojaavat sivustoja, ainakin teoriassa.
Tuota noin. Tuo "vahva keskusta" kääntyy minun mielessäni tarkoittamaan kutakuinkin samaa kuin "lihaisaa flänkkiä tarjolla" tai "keskelle en sitten laita juuri mitään".

Hordea vastaan tuo toimii varmasti ihan hyvin ja voihan tuolla listalla pelata muutakin kuin "vahvaa keskustaa". Ne pitkät lancet vaan ovat ihanteellisia flänkkikohteita - jos saat pidettyä flänkit puhtaina niin ei pitäis olla mitään ongelmia. Itsellä vaan (helffeillä) on erittäin huonoja kokemuksia keskelle menemisestä. Kaipa nuo bretonnian ritarit osaa sen vaan niin paljon paremmin mitä suippokorvat.
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Brettilance(t) menee blokeistakin läpi nopsempaa, kuin jotkut silver helmit. Harvalla kai kuitenkaan on kahta blokkia peräkkäin, joista sitten ne taaemmat käy kiinni kun lancet menee läpi eturivistä. Kai.

Damseleista: jos tässä haetaan realistista otetta, niin periaatteessa damselit on ulkona kuvioista. Toisaalta kerran selität taika-aseet ja liputkin taidoilla, niin miksei damselin tuomaa MR:ää ja dispel-noppia vaikka tahdonlujuudella? Sillä se kääpiöidenkin 4DD on selitetty... Kerran vastapuolella ei ole samanlainen realistinen, non-magic armeija, miksi omasikaan pitäisi täysillä siihen panostaa? Kun ite pidättäytyy taikomasta, niin miksei onnistuisi :)
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
Foo bar

Viesti Kirjoittaja Foo bar »

Oberon_ kirjoitti:Brettilance(t) menee blokeistakin läpi nopsempaa, kuin jotkut silver helmit.
Niin no, harvemmin minä olen jumiin jäänyt. Isompi ongelma on se, että mennessäni jostain läpi alkaa kerääntymään sitä "tauhkaa" ympärille enempi kuin tarpeeksi => menee jok'ikinen ihq ratsu-ukkeli muushiksi ja sit on tosi paha mieli.
Sallinen

Viesti Kirjoittaja Sallinen »

Toi "keskeltä läpi voi aika nopeesti tyssätä vääränlaiseen viholliseen. Itse pelaan (hunosti) O&G, ja olen todennut että Ritarit rakastavat fanaatikkoja :D
Mutta jos vastassa ei ole Fanatikkeja tai vastaavia lannistajia niin tolla kokoonpanolla luultavasti upotaan viholliseen kuin kuuma veitsi voihin.
Welffejä ei tueta...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Armeijalistat”