Sormenjälki ongelma.

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Swarmp

Sormenjälki ongelma.

Viesti Kirjoittaja Swarmp »

Morjens, taas pitkästä aikaa.

No olen alkanut maalailla vanhaa 40k Chaos Rhinoani, josta konvertoin Space Mariineille rhinon.
No olen maalannut sen melkein kokonaan punaisella, ja huomasin että maali ottaa pintaansa todella hyvin sormenjäljet, maalina käytin Blood Rediä, ja pohjalla oli Scab rediä.

No kerrotaanpa miltä nämä "sormenjäljet" näyttävät Rhinossani, elikäs ne näkyvät selvästi Rhinossa, kiiltävämpänä, eli näyttää kuin olisi lakannut rhinon vaikkei ole tehnytkään sitä. :|

No onko jollain ollut samallaista ongelmaa, ja jos on niin antakaa neuvoja millä tätä saisi vähennettyä.

Itse mietin että pitäisikö sormenjälki kohdat maalata uudestaan ja sitten laittaa mattalakkaa päälle.
Et Imperator Invocato Diabolus Daemonica Exorcism !

viewtopic.php?f=4&t=107359
Adun

Re: Sormenjälki ongelma.

Viesti Kirjoittaja Adun »

Rasva sormenjäljissä, kenties?
Voisit koittaa pyyhkimällä jollain.
Da Painboy'z gubbinz
Gotz a new flash Powaklaw
A fing ate me arm
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

No sormenjälkien jättämistä voi välttää kun ostaa paketin sellaisia kertäkäyttöisiä lateksihanskoja. Vaikka ne ovatkin "kertakäyttöisiä", niin yksi hanska kestää kyllä pitkään. Itse pidän vasemmassa kädessä melkein aina sellaista kun maalaan.

Jos niitä on jo tullut niin kenties pyyhkiminen ja päällemaalaus voisi auttaa.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Mahtipakarat

Viesti Kirjoittaja Mahtipakarat »

olen kanssa huomannut että sormissa oleva rasva siirtyy kyllä aika tehokkaasti figuuriin en tiedä millä lähtee pois jollain pyyhkimällä.

noita lateksi hanskoja en ole kokeillut :D. Mutta itselläni riittää se että pesen kädet hyvin saippuan kanssa ennen maalaamista niin ei rasvaakaan figuihin tule...
"Eagles may soar high but weasels don't get sucked into jet engines"
-Lord Borak The Despoiler.
Swarmp

Juu, no se on suuri toden näköisyys että se johtuu juuri tästä sormien pesemisestä.
Riittääkö muuten vain huuhtelu saipualla, vai tartisko käyttää niitä kumi hanskoja. :D

Kiitos muuten vastauksista. :P

Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Pienet figut kannattaa ainakin pinnata kiinni johonkin korkkiin tms. alustaan josta pitää sitten kiinni maalaamisen ajan jottei tarvitse sormilla hipelöidä itse figua.
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Ashtafash

Viesti Kirjoittaja Ashtafash »

Tuo Machiavellin neuvo on hyvä, itsekin käytän sitä. Viinipullon korkit toimii hyvin.
"Onhan tälläkin harrastuksella puolensa. Rahat eivät riitä yhtäaikaa figuihin, viinaan eikä tupakkaan, joten niistä joutuu tinkimään."
-Teräratas
Morteus

Viesti Kirjoittaja Morteus »

Oon huomannut, että varsinkin drybrushkauset kärsii ajan myötä pelikäytössä lakkaamattomissa figuissa, varmaan just sen rasvan takia. Enpä oo aikasemmin tullut kelanneeksi asiaa... ehkä se käsien pesu on hyvä idea muulloinki kun aamujöllin jälkeen.
Mahtipakarat

Kyllä sitä viinipullon korkkia suosittelen itsekkin todella näppärää kun äijä on siinä tukevasti kiinni niin ei tarvitse itse sitä hipelöidä kokoajan.
Muistan lukeneeni jostain White Dwarfista että kädet kannattaisi pestä sen takia että käsistä lähtevä rasva haittaa maalin pysymistä figuurissa mutta siitä minulla ei ole mitään hajua. (kuulostaa vaan aika kaukaa haetulta) mutta kyllä ihan saippualla pesee kedät hyvin ennen maalausta. (siinä vettä vaihtaessahan ne samalla pesasee.)
rapalA

Viesti Kirjoittaja rapalA »

Mahtipakarat kirjoitti:Muistan lukeneeni jostain White Dwarfista että kädet kannattaisi pestä sen takia että käsistä lähtevä rasva haittaa maalin pysymistä figuurissa mutta siitä minulla ei ole mitään hajua.
Figun ja maalin väliin jäävä rasva haittaa maalin tarttumista. Ihan kuten kaikki muukin siihen väliin kuulumaton töhnä. Siksihän me kaikki pesemme figut kuumalla vedellä ja saippualla ennen pohjamaalausta, emmekös pesekkin?

Itse en usko, että käsien peseminen juuri auttaa tässä asiassa. Tavallinen saippua ja vesi, jossa kätensä pystyy ilman suurempaa tuskaa pesemään, ei vielä riitä irottamaan läheskään kaikkea rasvaa, jota käsissämme ihan luonnostaankin on. Rasvahan on loppujen lopuksi se, mikä pitää nahkamme taipuisana.

Jos haluaa rasva vapaat sormet, voi omalla vastuulla kokeilla näppiensä perusteellista kuuraamista alkoholilla. Voin taata, että äidin käsivoiteelle on kysyntää jo pikaisenkin pesun jälkeen, mikä tietenkin palauttaa kokeilijan lähtöpisteeseensä, eli rasvaisiin sormiin. Vähemmällä vaivalla pääsee, kun ei koske miniatyyreihinsä ollenkaan, ennen kuin viho viimeinen kerros lakkaa on varmasti kuivunut. Tämä toteuttamiseen löytyy vinkkejä ja vehkeitä vaikka millä mitalla. Tai jos pakottava tarve hipelöidä figuja iskee, voi varustaa itsensä latexihanskoin.

Mitä tulee sormenjälkiin jo maalatussa pinnassa, niiden poistaminen voi ollakkin kinkkistä. Ensimmäisenä suosittelisen puhdasta ja hienoa puuvilla kangasta. Se saattaisi imeä ainakin osan rasvasta. Päällemaalaus, alkoholilla puhdistus ja muut keinot sitten sen jälkeen.
Onward, my plastic comrades!
- Colonel Putiputi in 537th Battle against Abaddon the Despoiler
Gorkiporki

Morteus kirjoitti:Oon huomannut, että varsinkin drybrushkauset kärsii ajan myötä pelikäytössä lakkaamattomissa figuissa, varmaan just sen rasvan takia.
Niin tai sen takia, että ne ovat lakkaamattomia ja saattavat ehkä sitten ajan myötä saada erilaisia kolhuja maalipintaansa. Pelifiguja kun yleensä käsitellän aika paljon (siirrellään paikasta toiseen, "tuupitaan" toisiaan vasten...) ja pelipöydällä voi sattua muutenkin kaikenlaisia pikku haavereita jne. Tai en tiedä, että miten ne drybrushaukset muuten kärsisivät pelikäytössä.
emmekös pesekkin?
Totta hitossa...ihan joka kerta. No okei, jos muistan niin pesen välillä.
Mahtipakarat

rapalA kirjoitti: Figun ja maalin väliin jäävä rasva haittaa maalin tarttumista. Ihan kuten kaikki muukin siihen väliin kuulumaton töhnä. Siksihän me kaikki pesemme figut kuumalla vedellä ja saippualla ennen pohjamaalausta, emmekös pesekkin?
Nyt on pakko tunnustaa että en ole koko figuilu harrastuksen aika kertaakaan pessyt figuureita kuumalla vedellä ja saippualla. (Toki Tärpätissä olen niitä maalin poiston yhteydessä uitellut.) Itselleni riittää se käsien pesu ja sitten pitelen figuuria mahdollisimman paljon alustasta maalauksen aikana.

Sellaisen olen huomannut että kun lakkaamatonta figuuria "hiplailee" liian kauan niin maali tosiaan kuluu pois maali pinnasta. Tämän olen ovelasti välttänyt sillä että en vain hiplaa. :D
Gorkiporki

Mahtipakarat kirjoitti: Sellaisen olen huomannut että kun lakkaamatonta figuuria "hiplailee" liian kauan niin maali tosiaan kuluu pois maali pinnasta. Tämän olen ovelasti välttänyt sillä että en vain hiplaa. :D
Hmmmm. Aika rankasti saa kyllä hiplata jos maali irtoaa. Tai en tiedä millaisesta hipelöinnistä puhut, mutta ehkä en haluakaan tietää :D. Maali voi kyllä irrota melko helpostikin silloin, jos se ei ole vielä kuivunut kunnolla. Kannattaa antaa figujen kuivua kunnolla maalauksen jälkeen ennen kuin alkaa edes lakkaamaan niitä, jos lakkaa. Joskus huomaa pyyhkäisseensä maalia pois esim. pohjalevyn reunoista jos on ollut liian hätäinen.
Galeios

Viesti Kirjoittaja Galeios »

Kyllä se maali tuntuu rapisevan aika ilkeästi pois esim. aseiden kärjistä ja muista terävistä kohdista. Muovifiguissa alhaalta jää paistamaan kuitenkin musta pohjamaali, metallisissa metalli. Kai sekin ongelma lakkaamalla korjaantuisi, mutta itse olen tyytynyt vain kolhuuntuneen kohdan korjaamiseen pienellä maalitipalla, kun tulee noita jo valmiitakin figuja aika paljon vielä muutenkin maalailtua parannusmielessä.

Sormenjälkiin en ole kyllä itse koskaan törmännyt, en pahemmin hiplaa miniatyyriä maalaussession aikana. Nappaan yleensä alustasta kiinni, mihin olen figun jo kokoamisvaiheessa liimannut.

Figujen pesemisestä en ole kyllä koskaan kuullut, itse olen vain tottunut pyyhkäisemään paperilla enimmät kakkelit ennen sprayaamista. Toimiiko vesipesu yhtä hyvin metallisiin ja muovisiin figuihin, eli ei kai kuuma hookaksoo pehmennä muovia ja saa sitä taipumaan/katkeamaan?
http://egologinenblogero.wordpress.com/ - Ei juurikaan figuiluun liittyvää päivittelyä, mutta muuta parikymppisen opiskelijan elelyä kylläkin.
Swarmp

No itselläni ei ole ollut ongelmia figujen kanssa.
Mutta sitten suurissa tasa-pintaisissa figuissa, kuten rhinoissa.
Kiitos kommenteista. :D

rapalA

Viesti Kirjoittaja rapalA »

Galeios kirjoitti:Figujen pesemisestä en ole kyllä koskaan kuullut, itse olen vain tottunut pyyhkäisemään paperilla enimmät kakkelit ennen sprayaamista. Toimiiko vesipesu yhtä hyvin metallisiin ja muovisiin figuihin, eli ei kai kuuma hookaksoo pehmennä muovia ja saa sitä taipumaan/katkeamaan?
Pesun tarkoituksenahan on siis irroittaa kokouksen tai muun hipelöinnin aikana tullutta rasvaa sekä valun jäljiltä jääneitä "muottirasvoja". Mitään 15min kuuraussessioita ei siis tarvita, ja kun veden lämpötila on sellaisissa lukemissa, että kättä kärsii, niin ei pitäisi muovin olla vaarassa.
Onward, my plastic comrades!
- Colonel Putiputi in 537th Battle against Abaddon the Despoiler
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”