Hyvä ikä aloittaa?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
QQ3

Re: Hyvä ikä aloittaa?

Viesti Kirjoittaja QQ3 »

Albifrons kirjoitti:
kimizi kirjoitti:ei iällä oo väliä mutta en usko että 5-7 vuotias on oikeesti kiinnostunut harrastuksesta. kannattaa alottaa jo nuorena ja varsinki sillon jos joku esim. kaveri tai isoveli kerää koska silloin voi saada joitain hyviä neuvvoja ja on hyvä olla joku kaveri kenen kanssa pelata, maalata/koota ja jakaa tietoa
Ei sillä iällä ole niin isoa merkitystä vaan sillä, että kuinka kypsä henkilö on. Olen niin *piip*:n vihainen sinun kanssa tekemistä kaupoista, joita et osannut kunnolla hoitaa. Laitan rahat tilille, menen postiin, haen paketin, avaan paketin, katson paketin sisältöä = paperia, paperia ja lisää *piip*:n Uutis-Vuoksea. Tarkistan papereita, ettei niissä ole mitään ja sitten alkaa löytyä kääröistä figuja. Saan pari vanhan edikan figua ja pari figua liian vähän. Sitten pyydät vielä 5e lisää rahaa äitisi tilille, koska sen verran meni postikuluihin vaikka sovimme aikaisemmin hinnaksi 20e sis. post. . Sanoisin ettet ole tarpeeksi kypsä ainakaan myymään figuja. Figut olisivat menneet kirjekuoreen BTW.

Anteeksi valitus, mutta ette ymmärrä kuinka vihainen olen.
Tuttu tunne. Kun menee kaupat toisen osapuolen taitamattomuuden takia päin persettä niin sitten vituttaa niin ettei veri kierrä.
Rectunator

Viesti Kirjoittaja Rectunator »

Ja silti itkit siitä kaikkien silmien eteen ketjuun jolla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa? :D
"For the love of god and all that is holy, MY ANUS IS BLEEDING!!!"

Kynä-ääliö
Tom_Gore

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

mv40k2 kirjoitti:'hammer koulutus on aloitettava ajoissa: :)
http://www.40k2.com/ga_misc.html
Tämä kirvoitti naurun. Olen nimittäin itse vastikään tullut isäksi ja olen julistanut tutustuttavani tyttäreni miniatyyreihin. Nyt kun likka alkaa kohta näkemään tarkasti edes lähietäisyydellä on varmaan itsekin syytä aloittaa figuurien tunnistamisharjoitukset...

Hyvä tietää että muillakin harjoitukset on aloitettu ajoissa :D
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
Galeios

Viesti Kirjoittaja Galeios »

Tom_Gore kirjoitti:Nyt kun likka alkaa kohta näkemään tarkasti edes lähietäisyydellä on varmaan itsekin syytä aloittaa figuurien tunnistamisharjoitukset...
"No niin, mikä figu tämä on? Sano isille, sano..."

"Öh... Dark Elf Assasin?"

"Eeei... nyt olet ihan hakoteillä... Se on Shadowblade! Shadowblade! *muminaa*"

;)
http://egologinenblogero.wordpress.com/ - Ei juurikaan figuiluun liittyvää päivittelyä, mutta muuta parikymppisen opiskelijan elelyä kylläkin.
saku-san

Viesti Kirjoittaja saku-san »

Vastustamaton tarve kirjoittaa tähän ketjuun, koska muistot nousivat pintaan tätä lukiessani *sniff...*

Tulee mieleen ajat, kun joskus 4-6 vuotiaana minä ja isoveljeni maalasimme isämme kanssa hänen pienoismallejaan. Revellin panssarivaunuja sun muuta.
Ja kuinka suurimmasta(?) mallista (yhdestä panssarivaunusta) murtui sen takaosassa killuvat tynnyrit ja liimasimme ne takaisin väärin päin...

Ah muistoja... Nykyään olen 15-vuotias ja FaBaa harrastan. Warhammereihin kiinostukseni syttyi joku 3-4 vuotta sitten, kun näin kaverin Savage Orc -paketin ja hänen Dark Angelinsa. Ja hän jopa antoi luvan maalata yhden hänen Plague Marinensa! Mikä riemun tunne! Ja hän vielä ANTOI sen minulle omaksi! Myöhemmin hän antoi Savage Orcit minulle lahjaksi. Sen jälkeen ostin aloitusmaalipaketin (sen, jossa tuli Bretonnian Bowmenejä(?)) ja maalasin ne. Eihän ne mistään kotoisin olleet, mutta hauskaa oli...

Muistelmat riittäkööt, muuten tulee kilometrinen viesti. Niin kuin veljeni sanoi tuokio sitten; iällä ei ole väliä niin kauan kun on joku osaava ja kokenut häiskä opastamassa ;)
Kykenemättömyys on kuin kaksiteräinen banaani.
Plästik Dub

Viesti Kirjoittaja Plästik Dub »

Itse olenn 12 vuotta ja aloitin faban pelaamisen muutama vuosi sitten (about 8 vuotiaana) isoveljen kaverinkaverin innostamana :D. Eikä tuon englannin kanssa paljon onglemia ole, säännöt ymmärrän ihan hyvin, joskin alkuaikoina isoveli opetti pelaamaan.
Tamarun

Viesti Kirjoittaja Tamarun »

itse aloitin 10 vuotiaana ja nyt olen 13. Kun katson vanhan työni jälkiä ja sitten uudempaan niin huomaa että on kehittynyt. Ensin aloitin Lotr:olla ja sitten laajensin 40k ja nyt on laajenettu Fabaan. Olen pienestä pitäen pitänyt englannista jaa siihen olen panostanut vapaa ajalla niin myös koulussa ja nyt olen aika ylpeä itsestäni. ;)
Örkit eivät peräänny, ne vain hyökkäävät toiseen suuntaan...
Pulla

Viesti Kirjoittaja Pulla »

Aloitin maalaamisen n. 9vuotiaana, Voisi alkaa pelaamaan kun ikää löytyykin jo 12v.
pikkumies

Viesti Kirjoittaja pikkumies »

Ihan sama, kunhan pensseli pysyy kädessä ja osaa enkkua. Itse aloitin 11vuotiaana ja olen keräillyt yli vuoden.

10vuotiaana kannattaa aloittaa, sillä silloin oppii enemmän, sillä "vanha koira ei opi uusia temppuja.
Anaheim kirjoitti:hulluja tarvitaan että evoluutio jatkuu ;)
Paina tätä auttaakseni sademetsääni!
Galeios

Viesti Kirjoittaja Galeios »

Toisaalta moni pikkuvekara kyllästyy harrastukseensa kun vastasuditut soltut eivät näytä tismalleen samalta kuin paketin kyljessä. Hieman vanhemmalla, yläasteikäisenä aloittaneella pysyy todennäköisesti alusta alkaen suti paremmin kädessä.

Lisäksi rahallinen tilanne saattaa olla hieman parempi, itse tienasin kesätöistäni vähän päälle 750 euroa, joten kai siitä kehtaa parisataa pistää talteen muutaman vuoden figuvarannoksi.
http://egologinenblogero.wordpress.com/ - Ei juurikaan figuiluun liittyvää päivittelyä, mutta muuta parikymppisen opiskelijan elelyä kylläkin.
samppuliini

Viesti Kirjoittaja samppuliini »

Itse tapasin figut ensimmäistä kertaa kun olin tullut nuorten leiriltä noin 6-vuotiaana ja kaverini oli ostanut paketin zombeja ja näytteli niitä ihastuneena :D Itse sitten kävelin äitille ja kysyin että saisinko ostaa muovi ukkoja mitä maalataan ja liimataan? ensimmäiseksi oli EI mutta muutaman päivän päästä olimme jo lähimmässä royal toysessa. Sieltä tuli sitten mukaan dark elf regiment ja se maalattiin revelin kultaisella ja mustalla. Jälki oli hirveätä ja esim. Flesh wash inkki oli yksi kerta kaatunut tuolilleni ja sitä kautta matolle :D Sitä siinä sitten pelailtiin kavereiden kanssa tyyliin kaikki osuu 4+ heitolla ja woundaa samalla lailla eikä saveja ollut :D Myöhemmin kaveri osti sääntö kirjan ja esim. peleissämme high elf lohikäärme oli aivan voittamaton :D Muutama vuosi harrastus oli samanlaista ja armijat vaihtuivat tiuhaan tahtiin... (näinä aikoina 40k oli meille tuntematonta) Myöhemmin löysimme 40k:n ja taisin ostaa marine boksin kaupasta ja ultra mariinejahan niistä tuli :=) Siitä syntyi sitten ihan 1500pts armeija:D Nykyään pelaan 40k:ta ja käyn turneissa ja faba ei kiinnosta ja olen 15 vuotta vanha. Rahaa on mennyt kuin roskaa mutta jos hammereita ei oltaisi aloitettu niin se olisi luultavasti mennyt tupakkaan ja peleihin...

oho meni vähän off-topicciin mutta ei voi mitään, oli kiva tarinoida :D
Warhammer 40k 5.th edition Tyranids W/25 D/11 L/14

Playing Warhammer is just like making love. It's usually done on a table and afterwards you always feel great shame.
Peikkovasara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peikkovasara »

En ole aivan varma olenko jo ottanut asiaan kantaa. En kuitenkaan viitsi tarkistaa asiaa, koska käytän puhelintani yhteytenä internetiin. Ymmärtänette että yhden sivun avaamisessa kuluva aika on hermoja raastavan pitkä. Kuitenkin tahdon asiaan kantani ilmaista.

Mielestäni "oikea" ikä aloittaa on, kun kiinnostus miniatyyreihin on tarpeeksi suuri ja kun hermot riittävät maalaamiseen, pelaamiseen ja asialliseen keskusteluun muiden miniatyyripelaajien kanssa. Viimeinen on kuitenkin mielestäni lähinnä suositus yleisen viihtyvyyden vuoksi.

Tärkeintä mielestäni on, että aloittaessa miniatyyriharrastusta, oli kyseessä sitten Warhammer, Confrontation tai joku muu, tulisi miettiä ensin riittääkö oma innostus harrastamiseen. Harrastus on kuitenkin verrattain kallis, eikä varsinkaan nuoremmilla aloittajilla ole aina tarpeeksi varallisuutta "hukkaanheitettäväksi", jos homma ei kuitenkaan kolahdakaan.Voihan jo-kerätyt nappulat myydä, muttei niistä kuitenkaan saa täyttä hintaa takaisin. Useat ystäväni aloittivat 'hammerit samaan aikaan kuin minä itse, mutta lähes kaikki jättivät harrastuksen pian, vaikka olivat uhranneet reilun tukon rahojaan aloittamiseen.

Toiseksi kannattaa tarkistaa, onko peliseuraa lähellä. Varsinkin nuoremmille peliseura on mielestäni tärkeää, koska malttamattomimmat hylkäävät harrastuksen peli/maalausseuran puutteen vuoksi. Jos kaveripiirissä ei ole muita harrastajia, on "houkute" lopettamiseen suurempi. Myös paikalliset pelaajat auttavat uskoakseni aloittelevaa harrastuksensa alkuun.

Myöskin englanti olisi hyvä olla tassussa, jotta pystyisi oppimaan säännöt itse, eikä muiden pelaajien kautta. Ongelman tullessa sen voisi ratkaista sääntökirjaa tai armeijakirjaa lukemalla. Toki muut pelaajat varmasti auttavat, jos ei kaikesta itse saa selvää. Tietynlainen kypsyys olisi hyvästä, maalaisjärjen käyttö on mielestäni aina suotavaa. Sotavasarassakin näkee "liian aikaisin" aloittaneita, jotka viipyvät vain vähän aikaa. Tämän ajan he käyttävät sääntöjä kyselemällä ja "Mitä mä ostan mariineille seuraavaksi, mulla on jo yks laatikko marsuja?" tyylisillä kysymyksillä. On hyvä että nuoremmat pelaajat voivat harrastukseen tutustua ja pyytää apua esimerkiksi Sotavasarasta, mutta jos kärsivällisyys tai yritys eivät kertakaikkiaan riitä, jää aloituspanos turhaksi kun kiinnostus ei lopulta riitäkään.

Monet maalaavat huvikseen, ilman ajatustakaan pelaamisesta. Kuitenkin minun mielestäni esimerkiksi Warhammer - nappuloita voi toki vain keräillä ja maalatakin, mutta myöhemmin sekin luultavasti jää. Pelaamismahdollisuus pidentää uskoakseni harrastuksen elinikää.

Kaikki nämä ja myös muiden mainitsemat seikat huomioon ottaen kannattaa miettiä aloittamistaan ja rahallista panostamistaan aloitukseen. Suosittelen kaikkia kokeilemaan itseään kiinnostavia harrastuksia, mutta suosittelen myös miettimään asiaa pidemmällä tähtäimellä. Jos pitäisi määritellä aloitusikä, sanoisin sen olevan 14 ikävuoden jälkeen noin keskimääräisesti. Itse olen aloittanut täyttäessäni 16, mutta kokeilin 'hammereja jo aikaisemmin. Olen tyytyväinen "myöhäiseen" aloitukseeni (verraten nykyiseen 9-10 ikävuoteen joka tuntuu olevan keskiarvo) ja olen harrastamiseni aikana saanut irti huomattavasti enemmän kuin jos olisin aloittanut "kunnolla" aikaisemmin ja lopettanut kiinnostuksen lopahtaessa. Olenkin kiitollinen vanhemmilleni siitä, että he käskivät odottaa vielä muutaman vuoden (olin tuolloin 10). Aloittaessani "uudelleen" 6 vuoden kuluttua, löysin harrasteesta monipuolisen ajanviettotavan. Kiinnostus on riittänyt tähänkin asti ja uskoisin riittävän huomattavasti kauemminkin. Ehkä myöhemmin tuleva perhe ja vakituinen työ vievät aikaa harrastamiselta, mutta uskoisin miniatyyrien säilyvän yhä ajanviettotapojeni joukossa.

Toivottavasti saitte pointtini selville hieman kiireellä kirjoitetusta tekstistäni.

-Peikkis
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Peikkovasara kiteytti omankin mielipiteeni kohtuullisen tehokkaasti. 14-vuotiasta voisi pitää hyvänä ohjenuorana, johon monet valmistajatkin ovat tukeutuneet.

Itse myös aloitin siinä 16-vuoden kieppeillä, eikä se intoa ole sen kummemmin vähentänyt. Lukioikäisenä ei tarvinnut lisäksi kuunnella yläasteen luokka"kavereiden" naljailua asiasta.

Tämä sanottuna olen pelannut hyviä pelejä myös 12-vuotiaita vastaan ilman sen kummempia ongelmia. Yksilölliset erot lapsuusiässä ovat suuret ja tämä näkyy jo töissänikin, jossa olen päivittäin tekemisissä lasten ja nuorten kanssa (myönnettäköön, että nuoria näkee harvemmin ja lapset ovat enimmäkseen ikähaarukassa 0-5 v, mutta vähintään kerran viikossa tulee koko lapsuusiän ikähaarukka nähtyä lävitse). Jotkut yksinkertaisesti ovat kypsempiä ja itsenäisempiä kuin toiset. Tämä on ihan normaalia, eikä siinä ole mitään ihmeellistä, joskin oman mielipiteeni mukaan tähän vanhemmilla on suurin vaikutus - etenkin yliholhoavien äitien toimesta.

Onko mielestäni 6-vuotias liian nuori aloittamaan? Kyllä.
Onko 8-vuotias liian nuori? Kyllä.
10-vuotias? Todennäköisesti.
12-vuotias? Riippuu 12-vuotiaasta.
14-vuotias? Joskus riippuu myös 14-vuotiaastakin.

Figujen maalaaminen ja kerääminen toki on ok jo aiemminkin, miksei pieni kokeilukin, mutta esim. Skull Pass -laatikkoa ja maalisettiä suurempaa investointia en suosittelisi ennen kuin lapsi on osoittanut aitoa kiinnostusta alkuinnostuksen jälkeen.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Valtard

Viesti Kirjoittaja Valtard »

Nojoo, itse aloitin 11 vuotiaana 2004 kesällä. Eksyin ennen Lontoon matkaa GW:n nettisivuille ja tietenkin oli pakko ostaa Lontoosta niitä LotReja. Siinä sitte muutama kuukausi väännettiin omilla säännöillä kunnes ostin RotK -Sääntökirjan ja myöhemmin liityin Sotavasaraan. Nyt ikää on siis 14, ja turnauksia on tullut kierreltyä puolitoista vuotta. 40kootakin on tulllut hieman aloiteltua jo.
Nazgúl

Viesti Kirjoittaja Nazgúl »

Omasta mielestäni oikeaa ikää ei olekaan. Olen itse 12, enkä ole vielä saanut aloitussettiä (rahasyistä), mutta uskon etten kohtaa ongelmia harrastuksen parissa. Jos on pelaavia kavereita ja intoa aloittaa miniatyyrit, niin eiköhän sen pitäisi riittää. Ainakin alkuun...
Jos on päätä myöten kusessa, kannattaa pitää suu kiinni

Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa

Hyvää yritetään, mutta priimaa pukkaa
Makximus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Makximus »

Itse en mitään tiettyä ikää sanoisi "mikä on hyvä". Olen samaa mieltä joidenkin kanssa täällä että iällä ei ole merkitystä kunhan on hyvä opettaja, ja mielenkiintoa riittää. Itse joskus opetan 8-12 vuotiaita pelaamaan ja heitä viikoittain tapaa lomalla niin hyvin osaavat pelata ja maalata. Rahahan on sitten useimmilla este ikänsä puolesta mutta mikäs siinä jos pappa betalar jne. Jos on jotain professionaleja (en lue itseäni niihin.) joiden kanssa oppii hyvin niin mitäs iästä. Tosin GW:n kirjallisuuden puolelle mentäessä, en nyt sanoisi 6-vuotiaalle että luetaanpas vähän Liber Chaoticaa lltasaduksi, niin.
"Hakkaa päälle Korpikilta!"
Xbox LIVE Gamertag: Makxxximuz

Pelit 2009
WH40K:: WINS: 3 DRAWS: 4 LOSES: 8 :(
WHFB::: WINS: 12 DRAWS: 2 LOSES: 3 :)
Lihmatassu

Viesti Kirjoittaja Lihmatassu »

Asiaa on moni puhunut, muttei sitä pidä unohtaa, että mitä nuorempana aloittaa, sitä paremmin oppii. Voin hyvin kuvitella 3 vuotiaan, joka osaa eroittaa jokaisen armeijan toisistaan. Jos vain, joku opettaa. Jos yksinpäin lähtee 9-vuotiaana, se saattaa löpsähtää siihen. Jopa hallitus miettii koulun aikaistamista, koska todistetusti aiemmin aloittaneet saavat parempia arvosanoja koulussa. En tarkoita että 10 vuotiaat olisivat Grand tournamentin championiksi, mutta pohja on parempi. Minäkin muistan aikoinaan, kaverini säännöt, jotka oli kehitelty pienen opettelu taistelun jälkeen ( siis Games Workshopissa jonkun neuvoessa. ) jotka olivat kovin kummat. englannin osaaminen auttaa, koska White dwarf, ja Armybookit nostavat innostusta kummasti.
(olisin kai lopettanut ilman White dwarffia)
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Lihmatassu kirjoitti:Jopa hallitus miettii koulun aikaistamista, koska todistetusti aiemmin aloittaneet saavat parempia arvosanoja koulussa.
Itse asiassa kyse on pikemminkin siitä, että ne, jotka ovat 6-vuotiaina kypsiä aloittamaan koulunkäynnin, pärjäävät ylipäätänsäkin paremmin koulussa - tai tarkemmin sanottuna ne, jotka EIVÄT ole 6-vuotiaina tarpeeksi kypsiä, tulevat kärsimään jatkossakin oppimisvaikeuksista.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Stifler

Viesti Kirjoittaja Stifler »

mÄ aloitin 13 vuotiaana.Ei liian pienenä kannata alottaa koska pienil voi mennä hermot maalaamises ;) No ei.. kyl tää vaatii englannin osaamist mut kyllähä aina joltai voi kysyy. Ei 10 vuotias oo must liian nuori.
Kirjoittaja Drakojan » To 03.09.2009 17:48

Se on trolli, ei siitä kannata välittää.
killer

Viesti Kirjoittaja killer »

no meikä on 12v. ja alotin kesällä lidzardmeneillä. musta hyvä ikä olis joku 10-15
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”