Projektina vartiotorni-plogi!!(päivitetty 31.10)

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
usva

Re: Projektina vartiotorni-plogi!!(päivitetty 19.9)

Viesti Kirjoittaja usva »

Hyvin sä vedät. En malta odottaa että pääsen urukeilla häätämään sun lussugondoorilaiset huishelvettihin tuolta.
Swarmp

Viesti Kirjoittaja Swarmp »

Tuo on kyllä todella siisti torni. :D
Tekisi mieli alkaa itekin väkertämään tuollaista, mutta en ole oikein kerennyt aloitamaan maaston tekemistä. :)
Tuotanoin haluaisin vain varoittaa ettet käytä mustaa Sprei maalia torniisi, kun se sulattaa Finfoamia. (Varmaan tiesitkin sen jo)
Itse en ole kyllä ihan varma millä tuollainen torni pitäisi maalata, kai se menee johonkin öljypohjaisiin maaleihina, tai johonkin muuhun. :D
Odotan innolla milloun saat tornisi valmiiksi.
Et Imperator Invocato Diabolus Daemonica Exorcism !

viewtopic.php?f=4&t=107359
Kain

Viesti Kirjoittaja Kain »

Aioin kyllä paukutella sen tommosella akryylimaalilla. Tosin vedän tuohon tornin seinämään sellaisen pikasiloitekerroksen edustamaan rappausta, joten uskon että siihen on hyvä maalata(ainakin ennen on ollut)..rappaus sitten on murentunut joistakin kohdista ja sieltä alta näkyy tiiliä..
Lisää rakentelusta/pelailusta, Mun blogi
Buhrdur

Viesti Kirjoittaja Buhrdur »

Vihdoinkin päivitit!! :D

Kommenttia en muuta osaa antaa, kun, että hieno on, mutta ei niin hyvä, kuin joki! :D
Kain

Siis ei VIELÄ niin hieno kuin joki..=)

Muuten, koska nyt tohon asti oon sen alunperin piirtäny ni jos tulee joku helmi aivomyrskyidea ni ei muutaku viestillä tänne vaan, koitetaan saada yhdessä mahdollisimman hyvä..tästä eteenpäin on täydellistä soveltamista..=)
Jarva

Viesti Kirjoittaja Jarva »

Kuten muut ovat jo sanoneetkin, niin hienohan tästä tornista tulee. Tässä kun olen seurannut etenemistäsi, niin voinen antaa muutaman neuvon, jotka helpottavat touhuamistasi jonkin verran: käytä skulptaustyökaluja noiden kivetysten välien kaivertamiseen, pystyt nimittäin hallitsemaan niiden syvyyttä ja linjaa paljon paremmin kuin veitsellä tehdessä. Itse olen käyttänyt sitä GW:n skulptaustyökalua finnfoamista tehtyjen viemärijärjestelmien ja kivetysten tekoon, eikä ole vielä kertaakaan tullut mitään hankalaa kohtaa vastaan. Kannattaa muuten painella kivellä tornisi kivetyksiä, jolloin saat niihin realistisemman pintatekstuurin. Eräs ratkaisu tuohon seinien ohuusongelmaan olisi se, että reunustat seinien yläreunan tiileillä, jolloin ohuus ei näkyisi. Mitä muuten olet suunnitellut tekeväsi tornia ympäröivälle maastolle?
Kain

Ahaa, eli skulptaus työkalu sopii myös tuohon? kiitoksia, kokeilen varmasti...

Joo, sitä kivellä painelua mietin jo, mutta en ole ihan varma vielä minkälaisen esim. teen tuosta sisäkivetyksestä. Alunperin ajattelin että ainakin portaat ja tuo ylätasanne olisi mustaa marmoria(joka on aika tasaista) mutta saa nähä miten se sopisi kokonaisuuteen...

Tornin maasto tulee niin (ehkä) että tuohon oviaukolle johtaa mukulakivinen tie, sen kummallakin puolella hiekkaa ja tuommoiset nurmilämpäreet. Sitten tuo ympäröivä osuus tulee varmaankin hiekka/nurmea päältä mutta sivustat teen kallion näköiseksi...
Buhrdur

Viesti Kirjoittaja Buhrdur »

Kain kirjoitti:
Tornin maasto tulee niin (ehkä) että tuohon oviaukolle johtaa mukulakivinen tie, sen kummallakin puolella hiekkaa ja tuommoiset nurmilämpäreet. Sitten tuo ympäröivä osuus tulee varmaankin hiekka/nurmea päältä mutta sivustat teen kallion näköiseksi...
Laitahan vielä pari puuta.
Kain

Yhdessä vaiheessa mietin että pitäisikö pistää semmoinen köynnös kiipeämään muuria pitkin ylös, mutta myös jonkinlainen puu voisi sopia vaikka tuohon takanurkkaan. Sillei että se nousisi muurin myötäisesti...miksipä ei..
Snafu

Viesti Kirjoittaja Snafu »

Swarmp kirjoitti:Tuotanoin haluaisin vain varoittaa ettet käytä mustaa Sprei maalia torniisi, kun se sulattaa Finfoamia. (Varmaan tiesitkin sen jo)
Itse en ole kyllä ihan varma millä tuollainen torni pitäisi maalata, kai se menee johonkin öljypohjaisiin maaleihina, tai johonkin muuhun. :D
Hmm...Omasta mielestäni spray-maali ei sulata finnfoamia. Styroxia se kyllä sulattaa, mutta kun itse käytin spray-maalia finnfoamiin niin ei se mihinkään sulanut (ainakaan näkyvissä määrin). Jos olen väärässä, niin joku hurskaampi korjatkoon tämän tavallisen kuolevaisen syntisen virheen...
Opinions are like assholes: everyone has one and they usually stink.
peukaloinen

Viesti Kirjoittaja peukaloinen »

Vrasku kirjoitti:
Swarmp kirjoitti:Tuotanoin haluaisin vain varoittaa ettet käytä mustaa Sprei maalia torniisi, kun se sulattaa Finfoamia. (Varmaan tiesitkin sen jo)
Hmm...Omasta mielestäni spray-maali ei sulata finnfoamia. Styroxia se kyllä sulattaa, mutta kun itse käytin spray-maalia finnfoamiin niin ei se mihinkään sulanut (ainakaan näkyvissä määrin). Jos olen väärässä, niin joku hurskaampi korjatkoon tämän tavallisen kuolevaisen syntisen virheen...
No minulla ainakin sulaa joku 2-3mm sisäänpäin. Kokeiltu on GW:n spraylla ja Mastonin spraylla. Usein tahtoo vielä Erikeeper-kerroksen jälkeekin sulaa kaiken maailman raoista.

Itse asiassa ostin sitä foamia kyllä jollain D:llä alkavalla nimellä, mutta myyjät vakuuttelivat, että se on saman valmistajan ihan samaa kamaa. Ainakin se on sinistä...
Kain

Omia kokemuksiahan nämä ovat mutta minulla spray on sulattanut foamia vain silloin kun olen sitä liian lähellä pitänyt..kuitenkin nykyään aina laitan jonkinlaisen kerroksen faomin päälle ihan varmuuden vuoksi kun käytän sprayta..
Kain

Yöt ovat mun vapaa-aikaa...

Noniin, jälleen hiukan eteenpäin...tein tornin "hampaille" alaosat, jotka hiukan kaarevasti jatkuivat maahan asti. Nämä liimasin erikeepperillä kiinni
Kuva
Ainakin oviaukolle se antoi mielestäni hiukan ilmettä

Koska alusta lähtien olen nähnyt mielessäni kuvan tornista niin että siitä on jonkinlainen rappaus murentunut ja sen alta paistaa tiiliä, aloin toteuttaa tätä suunnitelmaa. Leikkasin hiukan paksummasta pahvista pieniä "tiiliä" joita hiukan taivutin ja liimasin tornin seinään kahteen kohtaan. Kannattaa ensin sivellä liima seinään ja sitten vasta painaa pahvinpalat siihen. Näin on helppo sitten vielä liikutella niitä ennenkuin liima kuivuu, jotta saadaan oikeanlainen asetelma..
Kuva
Kuva
Kuva

Tein tarkoituksella siis vain tuollaisia pieniä kohtia ja pidin huolen että pahvinpalojen väliin jää tilaa realistisen näköiseksi. Näiden reunojen päälle ja muutenkin ympäri tornia sitten lopuksi pistän tasoitetta jotta saan kivan rappauspinnan.

Seuraavaksi laikkasin takaseinään pienet syvennykset tuleville soturipatsailla
Kuva

Takaseinä on näyttänyt hiukan tyhjältä joten aloin suunnitella siihen jonkinlaista lisäystä. Eka yritys oli liian "massiivinen" ja paksu..
Kuva

..joten pienen hienosäädön jälkeen se näytti tältä...
Kuva
Epätasaisuudet tasoittelen siloitteella. Mielestäni tuo takalisäys sopii mukavasti tornin kokonaisuuteen kunhan vielä patsaat saadaan paikoilleen...tällähetkellä ollaan siis tässä tilanteessa..
Kuva
Nazgúl

Re: Projektina vartiotorni-plogi!!(päivitetty 25.9)

Viesti Kirjoittaja Nazgúl »

Ihan kivasti menee. Noista tiilistä pidän erityisesti, eikä hampaitten alaosien kaarevuudestakaan voi sanoa ainakaan mitään pahaa. Odotan innolla jatkoa.
Jos on päätä myöten kusessa, kannattaa pitää suu kiinni

Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa

Hyvää yritetään, mutta priimaa pukkaa
LaGas

Viesti Kirjoittaja LaGas »

Siistiltä näyttää, jotenkin muistuttaa barbaari-kypärää :roll: ... Paljonko tollaiseen menee suunnilleen rahaa, jos ei tynnyriä lasketa?
O'Snobba kirjoitti:Älkää liittykö avatarvastarintaan!Se aiheuttaa vain kaaosta ja sekasortoa: Olemme oppineet tuntemaan toisemme vain kuvien perusteella.Kun ne vaihdetaan, emme tiedä kuka helkkari on Drakojan tai DBB!
Eorl Nuori

Viesti Kirjoittaja Eorl Nuori »

LaGas kirjoitti:Paljonko tollaiseen menee suunnilleen rahaa, jos ei tynnyriä lasketa?
Veikkanpa, ettei tuollaiseen pieneen palaan routalevyä saa tuhlattua millään kuin ehkä 5€, ilmaiseksi saatat saada jotain pieniä hukkapaloja.
LaGas

Viesti Kirjoittaja LaGas »

Mutta muutkin tarvikkeet...? Kai nekin jotain maksaa?
O'Snobba kirjoitti:Älkää liittykö avatarvastarintaan!Se aiheuttaa vain kaaosta ja sekasortoa: Olemme oppineet tuntemaan toisemme vain kuvien perusteella.Kun ne vaihdetaan, emme tiedä kuka helkkari on Drakojan tai DBB!
Kain

Nooooh hinnoista en nyt tarkalleen pysty sanoo mut tässä siis lista mitä tähän mennessä oon käyttäny:

Finnfoam (2,5 sekä 5 senttistä)
Erikeepper
Pikasiloite (silora-merkkistä, loistavaa kamaa)
Pikkusen pahvia
Rautalankaa (pistin pikku tukia noihin hampaisiin)
Parit uudet terät veitseen (huomhuom!!! leikkaa foamia aina terävällä terällä jos haluat siistiä jälkeä)

Ja sit vielä mitä meinaan käyttää:

Static grassia
Hiekkaa
Erikeepperi
Pari figua patsaiks
ja sit kaikki maalit mitä tulee kulumaan

Uskon että loppujen lopuks hinnaks tulis 10-15 euroo jos hommais kaikki yhessä(paitsi maalit)..erikeepperi ja tuo siloite isoimmat kulutuksen kohteet...
Kain

Nyt ollaan hyvässä rakenteluputkessa...

Eli tänään päätin alkaa leikkimään pikasiloitteella. Käytän siis Siloran snabb-pikasiloitetta ja se on aivan loistavaa kamaa. Levittyy kivasti, ei haise joten sisällä voi aivan rauhassa työskennellä, ohut kerros kuivuu nopeasti ja lopputulosta voi hioa ihan rauhassa..eli helmi kamaa..

Lähdin läträämään siloitetta ympäri tornia. Aluksi tuli sellainen fiilis että nyt meni hommat päin prsettä. Kuitenkin kun hioin ekan kerroksen ja lähdin pistämään toista niin pinta alkoikin näyttää siltä mitä oikeasti hain. Vaikeinta oli saada ei-niin-tasainen pinta, koska halusin sellaisen röpelöisen rappausefektin jota olisi hyvä drybrushata...jos lähdet tällaiseen projektiin niin kannattaa aina toteuttaa idea loppuun asti, vaikka se keskivaiheilla näyttäisi kuinka huonolta tahansa..ehkä voit yllättyä..sitten kuvia..
Kuva
Kuva
Kuva

Halusin kuitenkin että hampaat ovat tasaiset, joten liimasin pienellä palalle foamia hiekkapaperia. Tällä erittäin kätevällä välineellä sain hiottua hampaat ja niiden jatkeet tasaisiksi ja sopivan kulmikkaiksi..
Kuva

Lopuksi hiukan erilaisessa valossa kuvia. Näistä näkee paremmin pintatekstuurin ja yksityiskohdat..
Kuva
Kuva
Kuten voi huomata niin siloitetta "roiskui" vahingossa myös tiilille, mutta uskon että maalaamalla saan sen näyttämään hyvältä...

Ja taas loppu kuva missä ollaan menossa vaikka aionkin vielä tänään hioa seiniä ja lisätä joihinkin kohtaan siloitetta..
Kuva

Voisin myös kaivata mielipiteitä siitä että näyttäisikö tuon oven edessä rappuset pahalta? Koska pelattavuus on kaiken A ja O niin en saa tehtyä tuosta rinteestä tarpeeksi loivaa jotta esim. banner bearer pysyy siinä pystyssä. Ajattelin siis että tekisin siihen portaat jotka johtaa ovelle. Portaiden kummallekkin puolelle tulisi porrastetut kaiteet. Näiden portaiden alkupäähän jopa voisi pistää pienien jalustojen päälle patsaat jotka toivottivat ennen murenemistaan tulijat tervetulleeksi. Olen itseasiassa ajatellutkin etten pistäkkään patsaita tuonne taakse, jotenkin ne eivät vain näytä sopivan sinne...
Viimeksi muokannut Kain, To 27.09.2007 00:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kekka

Viesti Kirjoittaja Kekka »

Nohnoh! Alkaahan se edeta! Luotan siihen, etta gradu on tarkastettu ja oot siita paassyt jo paaosin eroon? Oletteko viela "testipelanneet" tuolla? Jannityksella odotan kaapioideni kompurointia rappusissa! Enaa ei tuo seinan paksuus ainakaan omaan silmaan paista niin pahasti kuin alussa. Kunhan tulen takaisin kotiin taalta outojen nappaimistojen maasta, niin tutkaillaan tuota porukalla. Vaikka etpa sie nayta liikaa apua kaipaavan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”