Muotit ja härpäkkeet

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Huru-ukko

Re: Muotit ja härpäkkeet

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Ei ole ollut tarkoitus masentaa mitenkään. Oletko valanut koskaan uudenvuoden tinoja? Jos olet, niin sinulla on jotain tietoa siitä, kuinka kuumassa se tina sulaa. Uudenvuodentinoilla voi toki harjoitella ja edelleen suosittelen, että jos valaminen todella kiinnostaa, niin voit ostaa ne muotit ja valaa niillä figuja alkuun. Ei niiden figujen ole pakko olla warhammer figuja. Itse valaminen voi olla muutenkin kivaa ja samalla opit enemmän.

Se on totta, että tuo 94 voi olla vaikka ikäsi, mutta kirjoitustyylikin antaa viitteitä, että olet nuori harrastaja. Ei se ikä ole mikään este, mutta sitä kokemusta saa siinä vuosien myötä. Suosittelen juttelemaan vanhempiesi kanssa, jos valaminen kovasti kiinnostaa. Ominpäin ei kannata yksinään alkaa virittelemään tulta takkaan. On hyvä, jos muutkin tietävät harrastuksesta. Kuuma tina on myös tulipaloriski ja jos talo palaa, niin se se vasta on tyly paikka. Ajatteleppa jos joku alkaisi sulattelemaan tinaa, ilman että muut tietävät mitään. Joku voisi vaikka törmätä justiinsa siihen, kun kuuma tina on sulanut kauhassa. Vahinkojen ennaltaehkäisy on tärkeää. Voit pyytää vaikkapa vanhempiasi lukemaan tämän ketjun läpi.
Luumumehu on soturien juomaa
LaGas

Viesti Kirjoittaja LaGas »

Koulussa alkais tuossa seuraavalla luokalla valinnaisena tekninen(jos sen ottais, eli kasilla...). Opettaja kerto et siellä pystyy tekeen sellasella jollain "tyhjiömikäliekoneonkaan" laitteella vaikka porschen muotin(tai Lambon...). Pytyisköhän sellasella tekeen valumuotin?
O'Snobba kirjoitti:Älkää liittykö avatarvastarintaan!Se aiheuttaa vain kaaosta ja sekasortoa: Olemme oppineet tuntemaan toisemme vain kuvien perusteella.Kun ne vaihdetaan, emme tiedä kuka helkkari on Drakojan tai DBB!
Huru-ukko

Opettaja osaa varmaan kertoa asiasta tarkemmin. Sillä tyhjiölaitteella muuten tosiaan valmistetaan ainakin halvimpia pienoismallien osia. Tarkkuus ei ole kovin hyvä, mutta kyllä sillä ihan nättejä taloja ainakin saa aikaiseksi. Jos se laite on se sama, mitä ajattelen.
O'snobba

Viesti Kirjoittaja O'snobba »

Huru-ukko kirjoitti:Opettaja osaa varmaan kertoa asiasta tarkemmin. Sillä tyhjiölaitteella muuten tosiaan valmistetaan ainakin halvimpia pienoismallien osia. Tarkkuus ei ole kovin hyvä, mutta kyllä sillä ihan nättejä taloja ainakin saa aikaiseksi. Jos se laite on se sama, mitä ajattelen.
Taloja... pystyykö tehdä jotain muuta kuin taloja? Esim. ukko.

edit. Mistä saisi ostettua semmoisia valmiita muotteja?
Viimeksi muokannut O'snobba, Ti 27.11.2007 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oletko ajatellut ajattelevasi, että voisit ajatella niin, että ajattelisit miten muut ajattelevat ajattelevan sinua?!
LaGas

Huru-ukko kirjoitti:Opettaja osaa varmaan kertoa asiasta tarkemmin. Sillä tyhjiölaitteella muuten tosiaan valmistetaan ainakin halvimpia pienoismallien osia. Tarkkuus ei ole kovin hyvä, mutta kyllä sillä ihan nättejä taloja ainakin saa aikaiseksi. Jos se laite on se sama, mitä ajattelen.
Eli mitä ajattelet?
O'Snobba kirjoitti:Älkää liittykö avatarvastarintaan!Se aiheuttaa vain kaaosta ja sekasortoa: Olemme oppineet tuntemaan toisemme vain kuvien perusteella.Kun ne vaihdetaan, emme tiedä kuka helkkari on Drakojan tai DBB!
Huru-ukko

En tiedä.

edit. En tiedä, voiko sillä tehdä ukkoja.
Kekka

Viesti Kirjoittaja Kekka »

Muotin puolikkaat voit teoriassa tehdä em. tekniikalla, mutta valmista ukkoa et. Tyhjiömenetelmällä tehdään mm. muoviset kertakäyttöpikarit yms muovisia tuotteita. Yleisesti tuolla tekniikalla tehdyt tuotteet ovat ohutseinäisiä eivätkä kestä kuumentamista. Ts. muotin sisään ei voisi kaataa sulaa muovia tai metallia.

Ainoa järkiperäinen tapa tehdä figu muovista on valaminen. Tämän voi päätellä ilman mitään tietoa valamisesta mm. siitä että figuja valmistavat firmat valavat omat figunsa.

Jos tarkoitus on saada figuja halvalla, niin itse valaminen tai työn teettäminen jollain ei ole ratkaisu. Itse valaminen (kun kappalemäärät on alle 1000 kpl) on kallista, hankalaa, vaarallista, jne. Jos taas tarkoitus on opetella valamaan jotain harrastuksena (ja saada figuja kaupan päälle), niin suosittelen esittämään asian vanhemmillesi ja keskustelemaan heidän kanssaan miten helpoiten/halviten voit tutustua aiheeseen. Kirjastoissa ja netissä on asiasta paljon tietoa kun etsit vaikkapa muovi, materiaalitekniikka tai valutekniikka sanoilla. Monet kansalaisopistot myös järjestävtä käsityökursseja, joissa on mahdollisuus valaa tavaroita tai ainakin tehdä muotteja.

Edelleen! Itse valaminen ei ole halvempaa kuin valmiiden ostaminen kaupasta. Tilaa mielummin ulkomailta tms ja yritä saada kustannukset siten alas.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Metallivalamiseen sinänsä on saatavilla Helsingin Hobby Pointista tarvikkeet ja myös valmiita miniatyyrimuotteja. Nämä tosin pitkälti eri skaalassa kuin GW:n tuotteet (olivat muistaakseni 40 mm) ja aihepiirikin pyörii enemmän 1800-luvun sodankäynnin tienoilla, mutta ihan valuharjoitteluun toki sopivia. Jos et paikan päälle pääse, niin kannattaa olla sähköpostitse yhteydessä em. liikkeeseen, jos tavaroiden hankkiminen kiinnostaa.

Kuitenkin, kuten kaikki ovat jo sanoneet, valamisella et tule pääsemään käytännössä missään olosuhteissa halvemmalla. Yksittäisten osienkin ostaminen erikseen ja/tai niiden tekeminen itse on halvempi ratkaisu kuin erillisten muottien tekeminen. Kipsin käyttö on rajoittunutta ehkä pelkästään maastontekoon, figukäyttöön jopa kovin kovakipsi on liian haurasta (ns. kokemuksen syvä rintaääni).
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Uzi-99
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uzi-99 »

Ok, asetetaan kysymys tarkemmin kun aiempaan ei näytty vastaavan:

Tarvitsen Gaunttien ScyTaleja vastaavia raajoja 4kpl per Gaunt, 6kpl per Hormagaunt. Battlewagonbits:istä 8 kpl ScyTaleja 6.99 USD + postikulut. Jos arvioidaan viisikymmentä Gaunttia ja kolmekymmentä Hormaa, tarvitsen 380 kpl Gaunttien ScyTaleja jotka tulisivat maksamaan noin 335.50USD + postikulut eli noin 230€+. Bitzboxista en löytänyt näitä.

10 Warrioria, Tyrant, neljä Carnifexiä, jokaiseen kuluu 4kpl 3rdEd Ravener ScyTaleja vastaavia raajoja, eli yhteensä 60kpl. Näitä löytyi GWn omilta sivuilta, 2£ per raaja = 120£ eli noin 170€+.

Näillä määrillä ja arvioiduilla kustannuksilla, tuleeko arviolta halvemmaksi vai kalliimmaksi tehdä oma raaja ja muotittaa se?

Pystynkö tuollaisista viikateraajoista tekemään yksiosaisen muotin? Itselle tuntuu ainakin että kaksiosainen muotti olisi helpoin vaihtoehto vaikka vaatiikin hiukan enemmän säätöä kokonaisuutena. Ilmeisimmin silikonista (hartsi) tai vulkaanikumista (metalli) riippuen valuaineesta.

Itse valuaineeksi hartsi vai metalli? Ottaen huomioon määrän, uskoisin että hartsi on ehkä kannattavin kun ottaa huomioon että figut pitäisi raijata myös näytille ja hartsi on käsittääkseni hiukan kevyempää kuin figumetalli.

Ja yhteenveto:
1. Muotitus: Varmistetaan että kaksiosaisen muotin puolet menevät kohdilleen tekemällä ohjainkolot. Muotin ylälaitaan aukko josta voi kaataa valuaineen sisään. Muotin vuoraaminen tarvittaessa irrotusaineella ennen valua.
2. Valaminen: Valuainetta kaadetaan kunnes muottiin ei mene enempää. Odotetaan kunnes valuaine jäähtyy/kovettuu.
3. Muotin poisto: Poistetaan muotti osan ympäriltä, siistitään osa ja muotti jämistä ja epämuotoisuuksista.
4. Lopetus: Osa valmis käyttöön.

Onko ylläolevassa jotain kriittistä mitä en ole huomannut?

Itse en tiedä EU:n alueelta kuin BitzBoxin, onko muita vastaavanlaisia liikkeitä jotka olisivat halvempia kuin BattlewagonBits?

Ja jos täällä edelleen ollaan sitä mieltä että ei ole vaivan arvoista, niin ei varmaan auta kuin laskea armeijan konversiosuhdetta siten että vain osa figuista on konvattu selkästi kun muut joutuvat tyytymän stuffattuihin pikkuraajoihin osoittamaan pienimuotoisemmin parven evoluution kulkua. =)

Kiitokset kaikille, täältä on joka tapauksessa tullut jo paljon hyödyllistä tietoa!
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
Mikke

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Ei kukaan kerro täällä "pahoja asioita", vaan totuuksia, jotka ymmärtämällä säästät aikaa, vaivaa, rahaa ja terveytesi. Itse olen perehtynyt tuohon valamiseen jonkun verran. Se on ehdottomasti aikuisen valvonnassa tehtävää touhua. Tiedän tämän kokemuksesta ja yhdestä mustuneesta parketista. Jos ostat valmiit muotit, niin voit harjoittaa harrastetta melko halvalla ja helpolla. Oman muotin tekeminen ja mallin sculptaaminen on jo vaikeampi homma. Esimerkiksi Prince August niminen firma tekee noita muotteja ja niiltä saa tilattua ilman pankkikorttiakin tavaraa. Jos haluat aloittaa figujen valamisen itse, kannattaa tuohon firmaan ja sen sivuihin tutustua.

Jos motiivisi itse valamiseen ovat taloudelliset, eli haluat säästää rahaa figujen ostamisen sijaan, niin suosittelen unohtamaan. Muotit maksavat rahaa, valuumetalli on aika hintavaa ja postikulutkin muodostuvat niille könteille aika suureksi. Uudenvuodentinasta valetut figut ovat aika hirveitä, vaikka olen niitäkin joskus tehnyt. Lisäksi tarvitset muita pienempiä apuvälineitä valamisprosessissa. Prince Augustin sivuillakin on aika hyvin juttua, miten valaminen valmiilla muoteilla onnistuu.

Ja muista ehdottomasti se, että kuuma metalli on oikeasti vaarallista ainetta. Itse onnistuin kämmimään sen kanssa, vaikka tiesin mitä tein. Onneksi selvisin melko vähällä.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
Kekka

Noniin. Käytännön kokemusta valamisesta ei ole hirveästi, mutta jotain pieniä apuja pystyn antamaan. Lähinnä olen ollut mukana suunnittelemassa 10kg--> olevia teräskappaleita, mutta samoja periaatteita vois soveltaa näihin pikkusiin.

Itse "viikatteiden" valamisesta. Uskoisin, että niiden tekeminen voisi jopa olla halvempaa kuin ostaminen ja kokemuksena varmaan ihan erikoinen. Viikate on sopivan yksinkertainen ja pieni osa, jotta tuo voisin ihan hyvin onnistua. Koko figua en lähtisi säätämään. Kunhan suunnittelet homman hyvin ja teet vähän kerrallaan. Esim. ekaksi muotti ja vasta sen jälkeen ostaa hartsit yms.
Uzi-99 kirjoitti:Pystynkö tuollaisista viikateraajoista tekemään yksiosaisen muotin?
Kuten itse totesit, niin kannattaa tehdä kaksiosainen muotti. Suurin ilo tässä on valmiin tuotteen irroittaminen kun valuaine on kuivanut.
Uzi-99 kirjoitti:Itse valuaineeksi hartsi vai metalli? Ottaen huomioon määrän, uskoisin että hartsi on ehkä kannattavin kun ottaa huomioon että figut pitäisi raijata myös näytille ja hartsi on käsittääkseni hiukan kevyempää kuin figumetalli.
Hartsi on uskoakseni paras vaihtoehto. Kuten aikaisemmissa kohdissa on mainittu, on sula metalli vaarallista kamaa. Omissa valuissani teräs on n. 1400 asteista ja menee esim. ihmisestä läpi sujahtamalla. Tietenkään näissä pienemmissässä valuissa ja eri metalleilla lämpötilat eivät ole läheskään noin korkeita, mutta tarpeeksi korkeita polttamaan ihoa/lihaa ja materiaalia, kuten em. parketti.
Uzi-99 kirjoitti:Ja yhteenveto:
1. Muotitus: Varmistetaan että kaksiosaisen muotin puolet menevät kohdilleen tekemällä ohjainkolot. Muotin ylälaitaan aukko josta voi kaataa valuaineen sisään. Muotin vuoraaminen tarvittaessa irrotusaineella ennen valua.
2. Valaminen: Valuainetta kaadetaan kunnes muottiin ei mene enempää. Odotetaan kunnes valuaine jäähtyy/kovettuu.
3. Muotin poisto: Poistetaan muotti osan ympäriltä, siistitään osa ja muotti jämistä ja epämuotoisuuksista.
4. Lopetus: Osa valmis käyttöön.
Muutama kommentti:
1. Kannattaa myös miettiä ilmanpoistoaukkoja esim. viikatteen kärkeen. En ole varma kuinka juoksevaa tuo hartsi on, mutta voi olla aika turhauttavaa jos kärkeen jää kuplia tms. Tärkeä kohta muotissa on sauma muotin puolikkaiden liitoskohdassa. Jos tuo on hyvin tehty ja muotinpuolikkaat puristuvat hyvin yhteen, niin sitä vähemmän reunoja tarvii siistiä. Kannattaa kanssa miettiä muottia, jossa on vaikkapa 4 viikatetta samassa ja joiden kaatoaukot yhdistyvät yhdeksi isoksi suuksi. Näin säästyy aikaa ja vaivaa, mutta muotin kanssa joutuu tekemään enemmän työtä.
2. - 4. Ei lisättävää.
Uzi-99
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uzi-99 »

Suurkiitokset vastauksista! Käynyt läpi nuo ohjeet mitä aiemmin linkattu ja kerrottu, mutta haluan vahvistaa että olen myös ymmärtänyt lukemani. =)
Kekka kirjoitti:1. Kannattaa myös miettiä ilmanpoistoaukkoja esim. viikatteen kärkeen. En ole varma kuinka juoksevaa tuo hartsi on, mutta voi olla aika turhauttavaa jos kärkeen jää kuplia tms. Tärkeä kohta muotissa on sauma muotin puolikkaiden liitoskohdassa. Jos tuo on hyvin tehty ja muotinpuolikkaat puristuvat hyvin yhteen, niin sitä vähemmän reunoja tarvii siistiä. Kannattaa kanssa miettiä muottia, jossa on vaikkapa 4 viikatetta samassa ja joiden kaatoaukot yhdistyvät yhdeksi isoksi suuksi. Näin säästyy aikaa ja vaivaa, mutta muotin kanssa joutuu tekemään enemmän työtä.
--- Tuo oli aikomuskin, eli kasata raajoja useampia per muotti samaan tapaan kuin esimerkiksi juuri Hormagaunttien kehikoissa.

Ilmanpoistoaukot oli hyvä huomautus, se oli mielessäkin mutta olisi varmaan lopulta unohtunut toteutusvaiheessa. Kuplien haitallisuus riippuu paljon mihin osaan se päätyy, jos esimerkiksi raajan viikateosan kärkeen tulee kuplia niin sen voi muokata taisteluvahingoksi... Toisaalta, teräosan kärkeen on kuitenkin helpoin tehdä ilmanpoistoaukko kun se kuitenkin kapenee sitä kohti.

Tuota pitää myös selkeästi pitää silmällä muotitusvaiheessa että osat/kehikko menevät sillä lailla että muottia täytettäessä jokainen osamuottiin kuuluva alue tulee täytettyä ja pakoaukot ovat viistosti ylöspäin niin että valuaine ei valu ulos muotista omia aikojaan ja pilaa valua.
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
Werhemmer32

Viesti Kirjoittaja Werhemmer32 »

onnistuuko semmonen että laittaa jonku rauta ukon kuumentaa sen sytkärillä ja painaa puoleen väliin ja tekee saman toisin päin? johonki sulavaan muoviin ja pistää sitten sen hartsin?
Kekka

Teoriassa kyllä, mutta käytännössä tod.näk. ei. Riippuu täysin "rautaukon" muodosta ja yksityiskohdista.

Kehoitan unohtamaan nämä sytkärillä lämmittämiset kokonaan.
Huru-ukko

Osittaisen muotin voi valmistaa parhaiten stuffista. (edit.) Tarkoitan pieniä kohtia figusta esimerkiksi naamaa, kättä tai muuta kohtaa, jonka voi helposti irrottaa kovettuneesta stuffista. Jos kuuman metallifigun painaa jotain muovia vasten, niin sitä muovia sulaa ja liimaantuu siihen figuun. Sitä ei helposti enää saa puhtaaksi.
Mikke

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Aika monella tuntuu olevan sellainen aika simppeli kuva tuosta valamisesta. Eli kunhan vain johonkin perunaan painaa muotin ja kaataa rautaa, niin tulee hyvä. Totuus on aika toinen. Jos asia kiinnostaa, niin kannattaa perehtyä asiasta tehtyihin artikkeleihin ja hommata kunnon vehkeet. Muuten ei tule kuin sanomista. Valaminen on loppuunsa oma taiteenlajinsa, jossa on aikamoinen läjä huomioitavia asioita, joista tärkeimmät tästä ketjusta varmaan jo löytyvätkin. Eli ne sytkärileikit ja spruemuovien sulatukset kannattaa unohtaa suosiolla, ettei tule tehtyä mitään, mitä saa sitten jälkeenpäin katua.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
O'snobba

Tietoa: Muovia ei voi sulattaa, koska se vain muuttuu mustaksi ja käryttää.
Oletko ajatellut ajattelevasi, että voisit ajatella niin, että ajattelisit miten muut ajattelevat ajattelevan sinua?!
LaGas

Jaa mitenniin ei voi muovia sulattaa? Noh, kyllähän se ehkä sillä sytkärillä käryttää ja muuttuu mustaksi, mutta otappas vaikka kaasukeitin ja siihen kolmijalka, kuumennusverkko ja päälle sitä muovia, ja jos ei sitten sula, niin jo on kumma.
O'snobba

Laittoin muovia tuleen, mutta huonolla menestyksellä. Muovi syttyi ihmeesti palamaan ja sitä vain alkoi kadota, eli ei onnistu että sulattaa ja tiputtaisi muottiin. Itselläni ei tippunut pisaraakaan muottiin vaan katosi savuna ilmaan.
Tom_Gore

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

Lopettakaas nyt pojat se pelleily ja uskokaa heitä jotka ovat teitä mm. tässä ketjussa neuvoneet. Ikävä olla ilonpilaaja, mutta omien figujen valaminen on sen verran työläs ja kärsivällisyyttä vaativa urakka, että valitettavasti voin melkein vetoa lyödä että sen enempää Antti_94 kuin LaGas:kaan ei oikeasti ole valmis sitä loppuun asti saattamaan.

Mikäli kiinnostaa figujen saaminen normaalia halvemmalla, suosittelen niiden ostamista käytettynä esim. täältä Sotavasarasta. Mikäli nekin ovat liian kalliita, tämä harrastus ei ehkä ole (vielä) teitä varten.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”