Muotit ja härpäkkeet
-
DarkSelenia
Re: Muotit ja härpäkkeet
Jep, ja ne voivat blokata sulan metallin((tai yhtälailla sen hartsinkin)) etenemisen, joten figuri voi jäädä kokonaan ilman kättä tai vaikka päälakea.
Lisään tännekin pienen sanasen.
Jos laadulla ei ole niin paljon merkitystä, voi figuja väkertää myös uunissa kovettuvasta massasta, esim. Cernitistä tai Fimosta. Tällöin voit käyttää vaikkapa kipsimuotteja. Ideana on, että rakennat kaksipuoleisen muotin, tunget uunissa kovettuvaa massaa muottiin, painat puolet yhteen ja paistat. Lopputuloksen kanssa pystyy elämään, etenkin jos on kopioitava parisataa kappaletta jotakin pikkuosaa usealle figulle ja on aikaa väkertää valusaumat pois. Tämä on kotioloissa varsin turvallista, kun ei tarvitse sulattaa metallia.
Asiasta tietämättömänä luottaisin kyllä DarkSelenian sanaan siitä, että valaminen ei ole mitään helppoa puuhaa ja hyvälaatuisen tuloksen saa aikaan vain paljon aikaa käyttämällä.
Jos laadulla ei ole niin paljon merkitystä, voi figuja väkertää myös uunissa kovettuvasta massasta, esim. Cernitistä tai Fimosta. Tällöin voit käyttää vaikkapa kipsimuotteja. Ideana on, että rakennat kaksipuoleisen muotin, tunget uunissa kovettuvaa massaa muottiin, painat puolet yhteen ja paistat. Lopputuloksen kanssa pystyy elämään, etenkin jos on kopioitava parisataa kappaletta jotakin pikkuosaa usealle figulle ja on aikaa väkertää valusaumat pois. Tämä on kotioloissa varsin turvallista, kun ei tarvitse sulattaa metallia.
Asiasta tietämättömänä luottaisin kyllä DarkSelenian sanaan siitä, että valaminen ei ole mitään helppoa puuhaa ja hyvälaatuisen tuloksen saa aikaan vain paljon aikaa käyttämällä.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Eikös se Fimon voi korvata GSällä ja siten säästäisi uunissa kuumentamisen?
Oletko ajatellut ajattelevasi, että voisit ajatella niin, että ajattelisit miten muut ajattelevat ajattelevan sinua?!
-
DarkSelenia
Toki voi, tulee vaan kamalan kalliiksi.
No voihan sillä säästääkkin. Jos yhdellä tuubilla tulee vaikka yli 10 ukkoa niin säästöähän se on.
Oletko ajatellut ajattelevasi, että voisit ajatella niin, että ajattelisit miten muut ajattelevat ajattelevan sinua?!
Greenstuff
Sanoisin, ettei tuolla tee viittä äijää enemmän. Ottaen huomioon vaivan, jäljen, jne. niin suosittelen edelleen ostamaan ne figut kaupasta.
Sanoisin, ettei tuolla tee viittä äijää enemmän. Ottaen huomioon vaivan, jäljen, jne. niin suosittelen edelleen ostamaan ne figut kaupasta.
Jos se "ilmakupla" jää muottiin vaikkapa figun käteen, niin lopputulos on figu ilman kättä. Ts. ilmakuplat estävät metallia valumasta muotin äärikoloihin. Ilma ei etene sulan metallin läpi samalla tavalla kuin kuplat menevät vaikkapa limsamukissa.Antti_94 kirjoitti:Mitä ilmakuplat vaikuttaa?
--- Kiitokset, kokeilen tätäkin suunnittelemiini viikateraajoihin!Day kirjoitti:Jos laadulla ei ole niin paljon merkitystä, voi figuja väkertää myös uunissa kovettuvasta massasta, esim. Cernitistä tai Fimosta. Lopputuloksen kanssa pystyy elämään, etenkin jos on kopioitava parisataa kappaletta jotakin pikkuosaa usealle figulle ja on aikaa väkertää valusaumat pois.
Tulevan muuton takia ei projektini ole vielä edennyt, mutta uudessa kämpässä onkin sitten tilaa jo keittiössäkin väsätä vaikka mitä... Jopa ihan ruokaakin, vaikka pitääkin varmaan järsiä mikrosafkaa kun figut paistuu uunissa. =D
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
Mainittakoon tosin, että Rackham tekee masterinsa Fimosta, eli ei sitä kannata vähätellä sculptimismateriaalina. Ongelmana toki on pieni kutistuminen uunissa, mutta itse en tuota uunissa polttamista ole missään vaiheessa kokenut ongelmaksi, kun keittiöuuni riittää ja polttoajaksi muutamia minuutteja. Tietysti konvertointihommiin Fimo/Cernit on soveltumatonta.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Suosittelen kyllä kaikenlaisia valutöitä. Se on mukava harrastus josta on hyötyä miniatyyripelaajalle. Ja rtv-silikonimuottiin hartsia valaessa yhden figun hinta pyörii(teoriassa) 10-25snt/kpl. Houkuttelevaa eikö?
MUTTA
Figujen valaminen ei todellakaan ole helppoa. Itsellä takana reilu vuosi kantapään kautta opittua kokemusta(vaikka luin kaiken mitä löysin netistä) ja n.100e edestä pilattua materiaalia(silikoni ja hartsi). Vasta viimeisimmät valut/muotit ovat onnistuneet niin hyvin etteivät ole jätettä.
Mikäli haluat valaa figuja rahaa säästääksesi, niin laske tarkkaan:
-ensin ostat paketin, sanotaan että 10 erilaista figua 30e
-muottisilikonia niiden muotittamiseen 10 pientä muottia heitetään 4e kpl eli 40e
-hartsia 10 figuun+valujätteet 2e
Nyt sinulla on yksi 10 ryhmä(ellei joku valuista mennyt pieleen) jolle tuli hintaa 72e, mutta tulevaisuudessa saat 2e:lla ryhmän.
Eli säästöä tulee vain jos valat samoja figuja paljon(5-10 ryhmää). Eikä unohdeta sitä hintaa minkä harjoittelu maksaa.
Ja mainittakoon että tuntuu että valuhommissa murphyn laki on totisinta totta.
MUTTA
Figujen valaminen ei todellakaan ole helppoa. Itsellä takana reilu vuosi kantapään kautta opittua kokemusta(vaikka luin kaiken mitä löysin netistä) ja n.100e edestä pilattua materiaalia(silikoni ja hartsi). Vasta viimeisimmät valut/muotit ovat onnistuneet niin hyvin etteivät ole jätettä.
Mikäli haluat valaa figuja rahaa säästääksesi, niin laske tarkkaan:
-ensin ostat paketin, sanotaan että 10 erilaista figua 30e
-muottisilikonia niiden muotittamiseen 10 pientä muottia heitetään 4e kpl eli 40e
-hartsia 10 figuun+valujätteet 2e
Nyt sinulla on yksi 10 ryhmä(ellei joku valuista mennyt pieleen) jolle tuli hintaa 72e, mutta tulevaisuudessa saat 2e:lla ryhmän.
Eli säästöä tulee vain jos valat samoja figuja paljon(5-10 ryhmää). Eikä unohdeta sitä hintaa minkä harjoittelu maksaa.
Ja mainittakoon että tuntuu että valuhommissa murphyn laki on totisinta totta.
Wh40k 2nd edition rulebook kirjoitti:Remember that you're playing to enjoy a challenging battle with friends, where the spirit of the game is more important than winning at any cost.
-
LaGas
Eli?Hanska kirjoitti:Ja mainittakoon että tuntuu että valuhommissa murphyn laki on totisinta totta.
O'Snobba kirjoitti:Älkää liittykö avatarvastarintaan!Se aiheuttaa vain kaaosta ja sekasortoa: Olemme oppineet tuntemaan toisemme vain kuvien perusteella.Kun ne vaihdetaan, emme tiedä kuka helkkari on Drakojan tai DBB!
- Half-breed
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se myös menee.LaGas kirjoitti:Eli?Hanska kirjoitti:Ja mainittakoon että tuntuu että valuhommissa murphyn laki on totisinta totta.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Voisit varmaan valaista mitä materiaaleja olet käyttänyt ja mistä niitä olet hankkinut? Arvostelukin olisi kiva...Hanska kirjoitti: Figujen valaminen ei todellakaan ole helppoa. Itsellä takana reilu vuosi kantapään kautta opittua kokemusta(vaikka luin kaiken mitä löysin netistä) ja n.100e edestä pilattua materiaalia(silikoni ja hartsi). Vasta viimeisimmät valut/muotit ovat onnistuneet niin hyvin etteivät ole jätettä.
Itse kun lähinnä olen pelleillyt lateksimuottien ja kipsivalujen kanssa ja hartsipuoli on jäänyt tuntemattomammaksi.
Olen käyttänyt Harrasteesta hankittua muottisilikonia mallia valkoinen(taipuisampaa kuin ruskea mutta ei kestä metallivalujen lämpötilaa) ja samasta paikasta hankittua polyesterihartsia(myydään nimellä valumuovi), sekä bilteman polyesterihartsia(joka on muuten sekä halvempaa että helpompaa valaa.Silveri kirjoitti:
Voisit varmaan valaista mitä materiaaleja olet käyttänyt ja mistä niitä olet hankkinut? Arvostelukin olisi kiva...
Itse kun lähinnä olen pelleillyt lateksimuottien ja kipsivalujen kanssa ja hartsipuoli on jäänyt tuntemattomammaksi.
Ongelmat noilla syntyy lähinnä hartsin haurauden takia(jos figu tippuu 15cm korkeudesta, jalat katkeavat) sekä silikonin huonosta sekoitussuhteesta(98+2) , jonka takia pienien muottien tekeminen on todella hankalaa.
Tuli mieleeni että jos täällä on ihmisiä jotka valuja harrastaa tai on tosissaan kiinnostunut niin voisi pistää johonkin oman piirin pystyyn. Voisi vaihdella ideoita ja tietotaitoa keskenään. Kiinnostuneita?
Wh40k 2nd edition rulebook kirjoitti:Remember that you're playing to enjoy a challenging battle with friends, where the spirit of the game is more important than winning at any cost.
Onko tuo bilteman polyesterihartsi semmoista mitä voisi käyttää muottina? Vai käytetäänkö valuaineena?Hanska kirjoitti:Olen käyttänyt Harrasteesta hankittua muottisilikonia mallia valkoinen(taipuisampaa kuin ruskea mutta ei kestä metallivalujen lämpötilaa) ja samasta paikasta hankittua polyesterihartsia(myydään nimellä valumuovi), sekä bilteman polyesterihartsia(joka on muuten sekä halvempaa että helpompaa valaa.Silveri kirjoitti:
Voisit varmaan valaista mitä materiaaleja olet käyttänyt ja mistä niitä olet hankkinut? Arvostelukin olisi kiva...
Ongelmat noilla syntyy lähinnä hartsin haurauden takia(jos figu tippuu 15cm korkeudesta, jalat katkeavat) sekä silikonin huonosta sekoitussuhteesta(98+2) , jonka takia pienien muottien tekeminen on todella hankalaa.
Tuli mieleeni että jos täällä on ihmisiä jotka valuja harrastaa tai on tosissaan kiinnostunut niin voisi pistää johonkin oman piirin pystyyn. Voisi vaihdella ideoita ja tietotaitoa keskenään. Kiinnostuneita?
EDIT. Ja vielä semmoinen kysymys, että on olemassa semmoisia silikoni hommia joita laitetaan korvaan jotta sinne ei menisi vettä niin onko se teidän silikoni samanlaista?
EDIT EDIT. Ja miten se hartsi käyttäytyy? Onko aluksi nestemmäistä vai?
Ei voi. Se on nimenomaan valumateriaalia. Periaatteessa(bilteman tapauksessa jopa käytännössä) tuo on sitä tavaraa mitä käytetään lasikuitutöissä sideaineena(kastellaan lasikuitumatot tuolla niin se sitoo ne yhteen).Onko tuo bilteman polyesterihartsi semmoista mitä voisi käyttää muottina? Vai käytetäänkö valuaineena?
Ei. Se on niinkun jotain kumikiisseliä johon sekotetaan kovetin(neste), sekoitetaan ja kaadetaan paikalleen. Sitten se kovettuu pehmeäksi kumiksi.EDIT. Ja vielä semmoinen kysymys, että on olemassa semmoisia silikoni hommia joita laitetaan korvaan jotta sinne ei menisi vettä niin onko se teidän silikoni samanlaista?
On. Viskositeetiltään(juokevuudeltaan) se muistuttaa lähinnä jotain kastiketta(riippuen merkistä ja käyttötarkoituksesta). Lisää kovetin,sekoita ja kaada muottiin. Kuivuttuaan hartsi on kovaa ja haurasta(ei pysty taivutteleen, elä tiputa lattialle ja leikkaaminen onnistuu vain sahaamalla)EDIT EDIT. Ja miten se hartsi käyttäytyy? Onko aluksi nestemmäistä vai?
Mukava kun näistä asioista voi täällä puhua. Muistan kun tulin sotuun aikanaan niin tuntui että sana "valaminen" riitti ketjun lukitsemiseen ja ylläpidon moitteisiin.
Olen kohta(kunhan saan raha-asiat yms. muuton jäljiltä kuntoon) tilaamassa saksasta uusia kamoja joiden pitäis olla huomattavasti parempia kuin aikasemmin käyttämäni. Voin tehdä jotain juttua valamisesta jos se vaan kiinnostaa ja jos ylläpito sen sallii.
No se bilteman hartsi niin onko se semmoista että sitä voisi käyttää siinä valuaineena? Ja tuleeko se kovetin sen hartsin mukana yleensä vai onko se jotain tuttua ainetta?
Käytät sitä tällä hetkellä itse valuaineena, mutta kuten mainittu se on turhan haurasta. Noissa hartseissa tulee kovetin yleensä mukana. Biltemassa se pitää ostaa erikseen.Antti_94 kirjoitti:No se bilteman hartsi niin onko se semmoista että sitä voisi käyttää siinä valuaineena? Ja tuleeko se kovetin sen hartsin mukana yleensä vai onko se jotain tuttua ainetta?
EDIT:lisäsin sut antti_94 mesengeriin jos halut kysellä lisää
Viimeksi muokannut Hanska, Ti 08.01.2008 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos saan kysyä niin kuinka paljon se bilteman hartsi on verrattuna muihin hartseihin? Ja mikä on kovettimen sekoitus suhde hartsiin?Hanska kirjoitti:Käytät sitä tällä hetkellä itse valuaineena, mutta kuten mainittu se on turhan haurasta. Noissa hartseissa tulee kovetin yleensä mukana. Biltemassa se pitää ostaa erikseen.Antti_94 kirjoitti:No se bilteman hartsi niin onko se semmoista että sitä voisi käyttää siinä valuaineena? Ja tuleeko se kovetin sen hartsin mukana yleensä vai onko se jotain tuttua ainetta?
Ihan mielenkiinnosta olen miettinyt noita RTV-kumeja. Laadukkaitahan ne tosin ovat, mutta melkoisen hinnakkaita, enkä ainakaan itse niin heti olisi metallivalua vielä tekemässä, että ihan kovimpia lämpökestoja tarvitsisi olla. Suomi kun on kumiteollisuuden luvattu maa, niin olettaisi, että täältäkin saisi hartsi/kipsivaluun soveltuvaa edullista RTV-kumia jostain - eri asia toki löytyisikö järkevän kokoisissa purkeissa. Olisikos ideoita?
Juu... Luulisi. Itse en ole törmännyt muihin kuin harrasteen kumiin. Se on kyllä hyvää mutta se sekoitus suhde ei vaan toimi pieniä muotteja tehdessä ja kallistahan tuo on.Silveri kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta olen miettinyt noita RTV-kumeja. Laadukkaitahan ne tosin ovat, mutta melkoisen hinnakkaita, enkä ainakaan itse niin heti olisi metallivalua vielä tekemässä, että ihan kovimpia lämpökestoja tarvitsisi olla. Suomi kun on kumiteollisuuden luvattu maa, niin olettaisi, että täältäkin saisi hartsi/kipsivaluun soveltuvaa edullista RTV-kumia jostain - eri asia toki löytyisikö järkevän kokoisissa purkeissa. Olisikos ideoita?
Mutta esimerkiksi saksasta saa jo hieman halvempaa kamaa 1:1 suhteella. Laitan tietoihini mesenger-osotteeni niin jos joku haluaa valuista jutella niin lisäkkää listaanne.