Turnauspuitteisiin liittyen (WHFB & 40k)

Ilmoitukset tulevista turnauksista.
Chaoslord

Turnauspuitteisiin liittyen (WHFB & 40k)

Viesti Kirjoittaja Chaoslord »

Mahdollisesti tulevana ja nykyisenäkin turnausjärjestäjänä kuulostelisin vähän 40k ja whfb-kansan tuntoja liittyen turnauspuitteisiin. Ensinnäkin kiinnostaako ihmisiä hirveästi turnausympäristö jos perusasiat ovat kunnossa (semi-järkevät kulkuyhteydet, pöydät, maasto, tilaa kaikille, wc-tilat käytössä). Muodostuvatko kabinetti-tilat ja pallomeri kynnyskysymykseksi turnausosallistumiseen?
Tarvitaanko ns. oheistoimintaa jottette hajoa (esim saunailta, lautapelejä yms).

Toiseksi, turnausmaaston laatu. Kumpi menee mielestänne tärkeysjärjestyksessä edelle: pelikentän ulkonäkö vai käytettävyys. Monasti mitä enemmän tilpehööriä ja monimutkaisuutta maastossa on, sen vaikeampaa sen pelikäyttö on. Tietysti rumassa maastossa pelaaminen voi latistaa pelitunnelmaa. Ideaalitapaus olisi varmaankin jonkinlainen kompromissi, mutta tämä on tietysti vain minun mielepiteeni. :P

En kiellä kertomasta myös jos on jotain lempiharmistuksen/ihastuksen kohteita nykyisessä turnaus-scenessämme niin voisi ottaa noista onkeen.
Viimeksi muokannut Chaoslord, To 17.01.2008 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...silence...
Oberon

Re: Turnauspuitteisiin liittyen (WHFB & 40k)

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Käyttökelpoinen ja nätin/siistin(puhtausmielessä) näköinen pelimaasto, jos on yöpymistä niin sitten myös oheisaktiviteettia (kaikki ei mee ryyppäämään ja sammu heti palatessaan yöllä), pelitilalle riittää kunhan se on tilava ja tietyt palvelut löytyvät. Välttämättä tarvita linnaa tai palatsia että kehtaa pelata, varsinkaan jos se näkyy hinnassa huomattavasti. Toki palatsissa on kivempi pelata...
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Oberon_ kirjoitti:Käyttökelpoinen ja nätin/siistin(puhtausmielessä) näköinen pelimaasto, jos on yöpymistä niin sitten myös oheisaktiviteettia (kaikki ei mee ryyppäämään ja sammu heti palatessaan yöllä), pelitilalle riittää kunhan se on tilava ja tietyt palvelut löytyvät. Välttämättä tarvita linnaa tai palatsia että kehtaa pelata, varsinkaan jos se näkyy hinnassa huomattavasti. Toki palatsissa on kivempi pelata...
Juuri näin.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Oberon tiivisti kyllä asiat hyvin. Kahden päivän turnauksessa näkisin itse mielelläni peseytymismahdollisuuden. Maastossa itse ehkä enemmän arvostan ulkonäköä käytettävyyden yli, mutta toisaalta pkp:n louhikkokin (ja ne dyynit : )silloin tällöin nyppii. Ei nyt tietenkään tarvitse olla mitään superkomeaa, mutta esim. ne vanaht chaosboyzien maastot on melko hirveitä.

Yöpymiseen olisi ihan huomionarvoista olla varattuna sellainen tila jossa olisi suhteellisen rauhallista tai ainakin pimeää. Pari kertaa yrittänyt nukkua liikuntasalissa täydessä valaistuksessa Settlers of Catan pelin vieressä ja eihän siitä mitään näillä unenlahjoilla tule.

Kannattaa myös huomioda että joskus se ehdottoman hiljainen ja rauhallinekin paikka ei pidä lupaustaan. Mieleen tulee esim. viime kesän lahti fanaticin nukkumapaikka joka oli pimennetty ja jossa ei saanut edes hiiskua. Silti viereisessä tilassa oli useita kymmeniä lanittajia, jotka pitivät melkoista mekkalaa.

Ja tietty kaukaa matkaava arvostaa enemmän useamman päivän turnausta, kolmen pelin takia ei juurikaan yli kahtasataa kilsaa kehtaa matkata.

Nää nyt tuli ekana mieleen.
Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Gilaelin »

Itse olen ihan periaatteesta valmis maksamaan vähän enemmän sitten kun menen turnaukseen jos siellä on sitten oikeasti jotain spesiaalia tarjolla. Vaikka minulle turnauksessa pääasiallinen aktiviteetti on tavata muita alan harrastajia ja pitää hauskaa, arvostan oikeasti sitä että puiteetkin ovat kunnossa. Mieluummin maksan sen 50€ hotellimajoituksesta, aamupalasta, saunasta, poreammeesta, kunnon maastoista ja kabinettitiloista, kuin vitosen pulpetin alla nukkumisesta ja vihreäksi spreijatuista vaahtomuovikukkuloista, sillä näitä voi kokea ihan kotonakin. En minä tarkoita, että kaikkien turnausten pitää olla snobi-tasoa, mutta kun lähtee kokemaan jotain tällaista tapahtumaa, hankkii meiluummin kerralla luksusta, vaikka sitten vähän kalliimmallakin, kun en itse noissa turnauksissa ole joka viikonloppu juoksemassa.
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Tässäkin asiasssa pätee varmaan se kultainen keskitie, esim. parikymppiä parinpäivän turnauksesta erillisellä (äänieristetyllä) nukkumasalilla patjoineen (makuupusseissa tietenkin), lähikauppa kivenheiton päässä ja maasto, jonka joku on tehnyt, ei valmistanut. Liikenneyhteydet ovat kivat ja oheisaktiviteettiakin olisi kiva olla. Muonitus on itselleni kysymysmerkki. Ei tuolla summalla rahaa varmaan muiden kulujen lisäksi riitä ruokkaan.
Warchef

Viesti Kirjoittaja Warchef »

Morze kirjoitti:Tässäkin asiasssa pätee varmaan se kultainen keskitie, esim. parikymppiä parinpäivän turnauksesta erillisellä (äänieristetyllä) nukkumasalilla patjoineen (makuupusseissa tietenkin), lähikauppa kivenheiton päässä ja maasto, jonka joku on tehnyt, ei valmistanut. Liikenneyhteydet ovat kivat ja oheisaktiviteettiakin olisi kiva olla. Muonitus on itselleni kysymysmerkki. Ei tuolla summalla rahaa varmaan muiden kulujen lisäksi riitä ruokkaan.
No ainakin mun mielestä sopis olla kohtuuhintainen ravintola/vastaava mistä nyt jotain apetta saa jos omaa ruokailua ei ole.
togottaja

Viesti Kirjoittaja togottaja »

Parillakympillä(tai vähemmällä) kahden päivän turnaus jossa hienot maastot, lähellä kauppa ja joku ruokapaikka, suihku, ja vähän tilaa lattialta nukkumiseen. Muuta ei käytännössä tarvitse, mutta onhan jotkut lisäjutut ihan kivoja. :) t.togottaja
ps. faba-armeijan ollessa vaiheessa olen tämän kevään vielä 40kn puolella!!
Hedelmäpeli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Hedelmäpeli »

noh laitetaan nyt oma näkemys asiasta vaikka en muiden turnauksissa oo kauheasti rampannutkaan. Ei vältämättä tarvii olla mitkään yber hienot maastot mutta kuitenkin semmoset että näkee jonkun edes yrittäneen.Suhteelisen tilava pelitila, ettei ihan joka askeleella törmää toisiin pelaajiin yrittäessään tunkeutua massan läpi. Hyvät palkinnot jos hinta on kova[mitä se nyt kenellekkin tarkoittaa], vaikka itse en koskaan ole palkintosija pyydystämässä ihan silkalsta osaamattomuudestani, mutta soisin muille pelaajille kunnon palkinnot eikä niin että turnaus maksaa 25e, maastot ovat jotain läjiä, peli pöydät kangasta ja palkinnousta ei oo tietookaan kun kaikki rahat kuluu tila vuokraan. Oheistoiminnassa oon huomannu että omissa tiloissamme vakio varusteisiin kuuluvat biljardi pöytä ja keittiö+pejaalille tarjotut ruuat ovat suosituimat, sitten ehkäpä pleikkari ja mahdolliset leffa valinnat ja lautapelit /muut erikoispelit jotka ei kuulu turnaukseen, mutta en sitten tiedä haluaisivatko pelaajat nämä mahdollisuudet poistettavan lukuun ottamatta keittiötä jotta turnaus hinta alenisi ehkä 2euroa?Miinuksena tietysti on peseytymis tilat monissa paikoissa missä ite oon ollu, Riihimäki ei ole poikkeus mutta nämä ovat ksuhteellisen vaikeat järjestää jos varsinaisella turnaus paikalla tapahtuu kaikki muu toiminta eikä esim.erillista majoitus paikkaa ole 2päivän turnauksissa.
Mutta otan mieluusti vastaan rakentavaa krittiikkiä, kommenteissä on tietysti kaikkien muidenkin turnausjärjestäjien mielestä varmaan hyvä rajata suht tarkasti mikä on ongelma ettei vaan kautta rantain "siellä vois tehä jotai". Parempaa turnaus kulttuuria rakentamassa

-Pro Hammer Club- Riihimäki
Elämä on Peliä, koskaan ei tiedä mitä kohdalle pyörähtää.
Mahvo

Viesti Kirjoittaja Mahvo »

Laitetaas tämä nyt tännekin, niin keskustelu tapahtuu yhdessä threadissa.

Pelipöydistä:
  • tukevat, riittävän isot pelipöydät
  • tilaa "raadoille" ja sääntökirjoille, juomapulloille ja muille kamoille pöytien välissä
  • riittävästi tilaa kulkea pöytien välissä ilman, että häiritsee pelaajia
  • tuolit pelaajille
Pelipaikasta:
  • riittävä ilmanvaihto pelaajamäärään nähden
  • selkeät saapumisohjeet turnauspaikalle ulkopaikkakuntalaisille, vaikka rautalangasta vääntäen (sekä julkisilla että omalla autolla)
  • pysäköinnistä infoa
  • peseytymismahdollisuus - hotellihuonemajoitus lähistöllä omalla suihkulla tietysti kaikkein paras vaihtoehto
Armeijoista:
  • kaikilla maalatut, kuvaavat ja kootut armeijat
Maastosta:
  • kaunis maasto aina plussaa
Ruoka ja juoma:
  • pikkupurtavaa ja limpparia voisi olla tarjolla omakustannehintaan
  • rennommassa (K-18) turnauksessa myynnissä voisi olla myös olutlipettejä (oluttahan ei saa myydä ilman asiaankuuluvia lupia, mutta lipettejä kyllä saa...)
  • ympäristön tarjonnasta voisi koostaa referaatin tyyliin "100m säteellä Pizza-kebab Al Achmed ja Jantusen Grilli, josta saa loistavaa makkaraa" (tms)
  • lounassetelien kelpaaminen ympäristön ravitsemusliikkeille
Aikataulusta:
  • realistinen aikataulu, peleille varattu riittävästi aikaa
  • ruokailutauolla myös soisi ehtivän syömään
Hinnasta:
  • mieluummin useamppi kymppi laadukkaasta turnauksesta laaduikkailla puitteilla kuin kaksi euroa sekundasta
  • turnausmaksu myös mieluusti etukäteen hyvissä ajoin maksettuna, ettei tule viime hetken peruutuksia tai tyhjänpäiväisiä turnauspaikan varauksia
JarLoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarLoz »

Vain pariin turnaukseen olen osallistunut, mutta kannetaanpas nyt se korsi kekoon tännekkin. Allekirjoitan Mahvon listan kokonaisuudessaan, hyvin jäsennelty. Lisäänpäs tähän vielä piruillakseni muutaman pointin.

Ensimmäinen ja tärkein asia, joka tulee mieleen turnausten puutteista, on se itse tilan puute, ja käytössä olevan tilan käyttö. Mikään ei ole kypsyttävämpää kuin neljäkymmentämetriset pöydät, jotka on aseteltu n. metrin levyisellä rivivälillä. Viiden minuutin lenkki kiertäessä pöydän toiselle puolelle ei ole hauskaa, varsinkin kun kaiken aikaa kompastelee figulaukkuihin, tuoleihin ja rasvaisiin junnupelaajiin. Tietenkin käytössä oleva tila on aina rajallinen, mutta joku roti sentään. Rajoittakaa osallistujamäärää sitten, jos muuten ei pöytiä saa fiksummin.

Nukkumatilojen kriteereihin tulisi kuulua ainakin seuraavat tilat:
- Itse nukkumatila. Pimeä, mutta tarpeeksi avara, jotta ihmiset saavat rauhassa muodostaa kuppikuntansa. Figupelaajat ovat kokemukseni mukaan suomalaiseen tapaan normaalin epäsosiaalisia, jolloin kylki kyljessä myyryäminen tuntemattomien kanssa öisin ei sovi useimpien pirtaan.
- Suihku, mahdollisuuksien mukaan sauna.
- "Keittiö", eli siis käytännössä pari mikroaaltouunia ja lavuaari. Jääkaappi täyttyy kuitenkin liian nopsaan.
- Yleinen rävellystila, jossa voi yötä myöten tuijottaa leffoja, pelata Munchkinia ja K-18 tilaisuuksissa juoda sitä keskiketterää. Hyvä idea jos tämä rävellystila on "Keittiön" lähimaastossa. Rävellystila on myös mieluiten tarpeeksi kaukana nukkumatilasta, että nukkujat eivät raivostu Iron Maiden-luukutuksesta, mutta kuitenkin samassa rakennuksessa, että ei tarvitse kaukaa lähteä tarpomaan.
-Ja viimeiseksi, kyseisen nukkumatilan lienee parasta olla kävelymatkan päässä itse turnausareenasta.

Armeijoihin se totaalinen maalauspakko. Muutama vuosi sitten jaksoi vielä itsekkin pelata sillä metallinharmaalla massalla, mutta ei enää. Figut maaleihin tai sitten jäädään kotiin turnauksen ajaksi heiluttamaan sutia. On sekin osa tätä harrastusta, rrkele.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Turnaukset”