Deep strike, infiltrate ja reserves

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
The Captain
Valvoja

Re: Deep strike, infiltrate ja reserves

Viesti Kirjoittaja The Captain »

PredAlieni kirjoitti: Selvennys kohteeseen aluksen kohta mistä mitataan: Eli jos yli piranhan kokoinen niin rungosta,mutta jos esim. Ig:n länkisääri niin basesta
Eipä sitä noinkaan voi määritellä. Lähtökohtaisesti jos modelilla on base, niin kaikki mittaukset tehdään basesta ja baseen. Jos modelilla ei ole basea, niin mitataan rungosta (jolloin päästään siihen kiintoisaan tilateeseen, miten määritellään "runko").

Toinen outous on sinä, milloin figulla pitää olla base. Normaalistihan figu pitää laittaa (vähintään) sen kokoiselle baselle, joka figun mukana tuli. No, silloin kun minä ostin SM-prätkäni, niiden mukana ei tullut lainkaan alustoja. Olern joskus joutunut kiintoisaan tilanteeseen, jossa vastustajani on yrittänyt väittää esim. blastien hipaisevan pyöräilijääni, koska "sillä kuuluisi oikeasti olla base, ja siihen kuvitteelliseen baseen olisi osunut". Mutta kun minun pyörilläni ei ole baseja, niin sitten niillä ei ole baseja. Toisaalta mikään ei kiellä minua tekemästä esim. Rhinolleni 20*20 cm scenic basea, ja tällöinhän matkat mitattaisiin tästä alustasta.

Toisaalta useimpien skimmereiden mukana tulee lento-base, joten kaiketi ne olisi säännön mukaan laitettava vähintään sen kokoiselle alustalle. Ja koska niillä tällöin on alusta, niin matkat mitattaisiin alustasta. Paitsi tietysti access ja fire pointit, joista sanotaan erikseen, että ne mitataan rungosta. Ts. dark eldarini voisivat disembarkata Raiderin nokkakoristeesta vihollisen kimppuun, mutta vihollisen olisi yllettävä omalla chargellaan alustaan asti. Juu, ei kuulosta reilulta sekään.

Maailma olisi paljon parempi paikka, jos kaikkiin vehicle-tyyppisiin kapineisiin mitattaisiin matkat itse ajoneuvosta, ja kaikista ei-vehicleistä baseen. Voisin vaikka siitä ilosta tehdä baset mopoillenikin.
Niin juu ja en saanut selvää että jos infiltroi niin saako siis liikkua ja ampua (en saanut selvää sääntökirjasta)
Infiltrate tapahtuu deployment-vaiheessa. Ainoa asia, mikä erottaa infiltroijat muista deployattavista modeleista, on se, että ne laitetaan pöydälle muitten jälkeen ja ne voi laittaa oman deployment zonen ulkopuolelle.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Z7-852
Taisteluraporttikilpailun voittaja

Viesti Kirjoittaja Z7-852 »

Tehdään nyt selväksi tämä ajoneuvon (skimmer) alusta ja mittaus ongelma.
Eli itse olen aina pelannut sillä linjalla että jos figulla on base niin käytetään sitä mittoihin ja jos sitä ei ole niin siinä tapauksessa runkoa.
Nyt jotkut on sanoneet että käytetään aina runkoa paitsi walkereilla.

En itse nopealla sääntökirjan selailulla löytänyt tähän selvää vastausta, joten jos joku tietää mistä löytyy mustaa valkoisella niin kertokaa. Jos mitään kohtaa ei löydy niin sanoisin että tuo "figu pitää olla vähintään sen kokoisella baselle mikä sen mukana tulee"-sääntö ratkaisee ongelman.
Shireh

Viesti Kirjoittaja Shireh »

Z7-852 kirjoitti:En itse nopealla sääntökirjan selailulla löytänyt tähän selvää vastausta, joten jos joku tietää mistä löytyy mustaa valkoisella niin kertokaa.
Erratassa on tarkennus tuohon ongelmaan. Sivulla kolme siis.

http://uk.games-workshop.com/news/errat ... ookFAQ.pdf

"The ruling in this case must be that for all vehicles (except Walkers), distances are measured to/from the hull, while for all non-vehicle models (and Walkers) distances are measured to/from the base"
Viral Infection

Viesti Kirjoittaja Viral Infection »

Eli Defiler ei voi ampua eikä sitä voi ampua xD (se on walker mut liian iso baselle).
Oberon_ kirjoitti:No se on voivoi sitten. Paskan möivät, mitäs läksit, kikkeliskokkelis.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Ja edelleen jää kysymykseksi, mikä on ajoneuvon "hull". Jossain marine-tankeissa ei ongelma ole niin suuri, mutta DEldarien siivekkeet, Taun moottorit yms. sojottimet kyllä ovat edelleen melko harmaata aluetta.

Myöskin ihmettelen, miten jostain Falconista tai Ravagerista katsotaan etu-, kylki- ja taka-arcit.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Janson

Viesti Kirjoittaja Janson »

The Captain kirjoitti:Ja edelleen jää kysymykseksi, mikä on ajoneuvon "hull". Jossain marine-tankeissa ei ongelma ole niin suuri, mutta DEldarien siivekkeet, Taun moottorit yms. sojottimet kyllä ovat edelleen melko harmaata aluetta.

Myöskin ihmettelen, miten jostain Falconista tai Ravagerista katsotaan etu-, kylki- ja taka-arcit.
Itse olen ratkaissut ongelman laittamalla tylysti ajoneuvoni neliskanttisille baseille. Ei ehkä kaikkien sääntöjen mukaista, mutta helpottaa elämää huomattavasti kun ei tarvitse arvailla.

Basejen koko on suunnilleen ajoneuvon koko.
"Beibi, sulla on focusta, tekis mieli slammata sua. Haluisitsä marshalloida mun 'jackia?"
Mithrandir

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Eiköhän tässä voisi soveltaa sitä "Most Important Rule" -sääntöä, vai mikä lieneekään?

Että vähän käytettäisiin omaa järkeä asian suhteen. Minä en hyväksy ajoneuvojen rungoksi antenneja, lippuja, enkä tankin edessä mahdollisesti olevaa puskuriakaan. Tykkien piiputkaan eivät ole osa ajoneuvon runkoa.

Saatikka sitten D.Eldareiden ajoneuvojen koriste-eviä, nehän ovat kiinni ajoneuvon rungossa, eikös? Eli ajoneuvon runko on määriteltävissä näidenkin kohdalla.

(kun figua kokoaa, niin ensin tulee runko, johon kiinnitetään muut osat, jeh?)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”