Miksi GW:n pelit ovat niin suosittuja?
Re: Miksi GW:n pelit ovat niin suosittuja?
Alkuperäiseen kysymykseen tuskin on olemassa muuta yleistävää vastausta kuin se, että GW:n pääpelien aloituskynnys on alhainen hyvän saatavuuden ja suuren pelikaverimäärän takia. Taitavat tälläkin foorumilla olla erittäin vähissä ne pelaajat, jotka eivät olisi joko fabaa tai 40k:ta jossain vaiheessa pelanneet. Yleensä vielä jokainen on näillä peleillä aloittanut figu-uransa.
Kun itsellä on jo kasa figuja ja pelikavereilla myös, ei moni välttämättä kaipaa mitään vaihtoehtoista peliä. Helpompaa on vain laajentaa vaivihkaa omaa kokoelmaa, jolloin se ei edes tunnu niin kalliilta, vaikka rahaa uppoaakin varmasti sievoisesti. Ja mikäli pelaaja oikeasti nauttii pelaamastaan pelistä, mikä oikeus kenelläkään muulla edes on vaatia vaihtamaan toiseen.
Tällä kiertokululla pelaajia muihin kuin GW:n peleihin alkaa valua siinä vaiheessa, kun pelaaja itse kyllästyy ja/tai tuskastuu vanhaan. GW kuitenkin tarjoaa varsin leppoisaa pelailua ihan näteillä (ja hyvin konvertoitavilla) figuilla sekä hyvällä taustatarinalla, joten näitä elementtejä kaipaavat eivät välttämättä uutta kaipaa pitkänkään ajan kuluttua. Pelin kilpailullista puolta hakevat taas ovat erilaisilla kompeilla sun muilla omilla virityksillä saaneet peliä "balanssiin" ja kun samanhenkistä porukkaa löytyy niin Suomesta kuin ulkomailta, ei ehkä vaihtelua täälläkään kaivata. Yleisesti kylläkin ajatus, jossa pelaajat itse määräävät miten paljon tasoitusta mikäkin armeija tarvitsee, on jossain määrin kyseenalainen. Sitä kuitenkin auttaa päällepäsmäreinä olevat jo sen verran vanhemmat pelaajat, että jonkin "oman" armeijan nerfaus ei ole mahdoton ajatus.
Mainittakoon tähän väliin se, että itse käytännössä lopetin faban muutama vuosi takaperin, kun peli ei enää yksinkertaisesti napannut. Pelin uudistuminen rajoittui lähinnä aina uuteen armeijakirjaan, jolla armeijan teho hyppäsi johonkin suuntaan tehden uusia superyksiköitä ja jättäen vaihteeksi vanhat pelikelvottomiksi. Löysin sitten Warmachinen, jonka suurimmat edut ovat huomattavasti parempi valinnanmahdollisuus listoja suunnitellessa ja myös pelin laajennussykli, jossa jokaiselle armeijalle ilmestyy tasaiseen tahtiin uusia leluja pitäen vanhat kuitenkin pääosin yhä pelikelpoisina. Ainakin pelaaja-maalaaja -akselilla pelurin suuntaan sijoittuvalle Warmachine/Hordes tarjoaa huomattavasti parempia haasteita niin armeijan suunnittelussa kuin pelaamisessa. Enemmän maalaamiseen keskittyvien osalta kyse on lähinnä mielipideasiasta figujen suhteen. Jos steampunkkia vierastaa, niin Hordesin ei ainakaan pitäisi mitään oksennusreaktiota aiheuttaa, eivätkä nuo vaikutteet Warmachinessakaan mitenkään kovin suuria ole.
Toki näin Suomen figuskenessä "vaihtoehtopelaajana" toivoisi Warmachinen/Hordesin kasvavan isommaksi peliksi GW:n pelien rinnalle USA:n malliin. Miten tuohon päästäisi olisi, että tämä figupelurin kiertokulku ei lähtisikään välttämättä GW:n peleistä, vaan aloittaa vois myös muista. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että Suomessa myydään hyllystä käytännössä vain GW:n pelejä ja pelikauppoja ei kiinnosta tukea kilpailevia tuotteita. Saati, että näitä markkinoitaisiin jotenkin. Pk-seudulla olen nyt nähnyt FoW-figuja parissa liikkeessä, mutta vähän tuli sellainen kuva, että niiden myyntiin ei pahemmin panosteta, eikä niitä varsinkaan nähdä kilpailevana tuotteena GW:n peleille. Pelikauppojen vain yksinkertaisesti on helpompaa myydä sitä samaa warhemmeria kaikille ja jos myyjällä ei ole henkilökohtaista erityiskiinnostusta vaihtoehtoihin, niitä ei ole eikä tule. Myönnettäköön, että varsinkin muita kuin GW:n pelejä pelaavat ovat oppineet tilaamaan figunsa halvemmalla netistä, mikä vaikuttaa varmasti kauppojenkin myyntihalukkuuteen.
Kun itsellä on jo kasa figuja ja pelikavereilla myös, ei moni välttämättä kaipaa mitään vaihtoehtoista peliä. Helpompaa on vain laajentaa vaivihkaa omaa kokoelmaa, jolloin se ei edes tunnu niin kalliilta, vaikka rahaa uppoaakin varmasti sievoisesti. Ja mikäli pelaaja oikeasti nauttii pelaamastaan pelistä, mikä oikeus kenelläkään muulla edes on vaatia vaihtamaan toiseen.
Tällä kiertokululla pelaajia muihin kuin GW:n peleihin alkaa valua siinä vaiheessa, kun pelaaja itse kyllästyy ja/tai tuskastuu vanhaan. GW kuitenkin tarjoaa varsin leppoisaa pelailua ihan näteillä (ja hyvin konvertoitavilla) figuilla sekä hyvällä taustatarinalla, joten näitä elementtejä kaipaavat eivät välttämättä uutta kaipaa pitkänkään ajan kuluttua. Pelin kilpailullista puolta hakevat taas ovat erilaisilla kompeilla sun muilla omilla virityksillä saaneet peliä "balanssiin" ja kun samanhenkistä porukkaa löytyy niin Suomesta kuin ulkomailta, ei ehkä vaihtelua täälläkään kaivata. Yleisesti kylläkin ajatus, jossa pelaajat itse määräävät miten paljon tasoitusta mikäkin armeija tarvitsee, on jossain määrin kyseenalainen. Sitä kuitenkin auttaa päällepäsmäreinä olevat jo sen verran vanhemmat pelaajat, että jonkin "oman" armeijan nerfaus ei ole mahdoton ajatus.
Mainittakoon tähän väliin se, että itse käytännössä lopetin faban muutama vuosi takaperin, kun peli ei enää yksinkertaisesti napannut. Pelin uudistuminen rajoittui lähinnä aina uuteen armeijakirjaan, jolla armeijan teho hyppäsi johonkin suuntaan tehden uusia superyksiköitä ja jättäen vaihteeksi vanhat pelikelvottomiksi. Löysin sitten Warmachinen, jonka suurimmat edut ovat huomattavasti parempi valinnanmahdollisuus listoja suunnitellessa ja myös pelin laajennussykli, jossa jokaiselle armeijalle ilmestyy tasaiseen tahtiin uusia leluja pitäen vanhat kuitenkin pääosin yhä pelikelpoisina. Ainakin pelaaja-maalaaja -akselilla pelurin suuntaan sijoittuvalle Warmachine/Hordes tarjoaa huomattavasti parempia haasteita niin armeijan suunnittelussa kuin pelaamisessa. Enemmän maalaamiseen keskittyvien osalta kyse on lähinnä mielipideasiasta figujen suhteen. Jos steampunkkia vierastaa, niin Hordesin ei ainakaan pitäisi mitään oksennusreaktiota aiheuttaa, eivätkä nuo vaikutteet Warmachinessakaan mitenkään kovin suuria ole.
Toki näin Suomen figuskenessä "vaihtoehtopelaajana" toivoisi Warmachinen/Hordesin kasvavan isommaksi peliksi GW:n pelien rinnalle USA:n malliin. Miten tuohon päästäisi olisi, että tämä figupelurin kiertokulku ei lähtisikään välttämättä GW:n peleistä, vaan aloittaa vois myös muista. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että Suomessa myydään hyllystä käytännössä vain GW:n pelejä ja pelikauppoja ei kiinnosta tukea kilpailevia tuotteita. Saati, että näitä markkinoitaisiin jotenkin. Pk-seudulla olen nyt nähnyt FoW-figuja parissa liikkeessä, mutta vähän tuli sellainen kuva, että niiden myyntiin ei pahemmin panosteta, eikä niitä varsinkaan nähdä kilpailevana tuotteena GW:n peleille. Pelikauppojen vain yksinkertaisesti on helpompaa myydä sitä samaa warhemmeria kaikille ja jos myyjällä ei ole henkilökohtaista erityiskiinnostusta vaihtoehtoihin, niitä ei ole eikä tule. Myönnettäköön, että varsinkin muita kuin GW:n pelejä pelaavat ovat oppineet tilaamaan figunsa halvemmalla netistä, mikä vaikuttaa varmasti kauppojenkin myyntihalukkuuteen.
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.
Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Niinhän se tosiaan menee, että GW:n peleillä aloitetaan lähes poikkeuksetta. Suurin osa aloittavista figupelaajista ei ole koskaan kuullutkaan mistään muista peleistä kuin GW:n peleistä. Tunnettavuutta auttaa varmasti pitkä historia sekä varsin monipuolisesti (esim. videopelit) esille tuotu tuote.
Veikkaan, että jos vaikkapa Warmachinesta väännettäisiin oikeasti hyvä (ja vielä menestyväkin) konsoli/PC peli, niin figupelin suuntaankin ainakin tunnettavuutta saataisiin ihan reilusti. Ehkä vaikutus pelaajamääriin ei näkyisi kovin suorasti, mutta maailman ja pelin tunnettavuus takuuvarmasti paranisi potentiaalisten uusien pelaajien keskuudessa, jolloin ihan kokonaan uusiakin pelaajia saattaisi aloittaa uransa suoraan näistä "vaihtoehto" peleistä. Sitä en tiedä (ja varmaan viisaammat miettivät moisia asioita kumminkin) kannattaisiko moinen taloudellisesti mitenkään, videopelien menestyksellinen tekeminen ja massasta hyvässä mielessä erottuminen on kai aika vaikeaa sekin nykyään.
Mutta siis, uskoisin tosiaan että iso merkitys on ihan sillä että Warhammer on tuotemerkki, joka tunnetaan kohtuudella muidenkin kuin harrastajien keskuudessa (figupelit=Warhammer suurimmalle osalle), mutta vaikkapa Warmachinesta tai Infinitystä ei juuri kukaan jo entuudestaan figuja harrastamaton ole koskaan kuullutkaan. Jos siis iskee kipinä pelaaminen aloittaa, niin kai valinta on aika itsestään selvä, vaihtoehtoja kun ei ole koskaan kukaan kertonut olevan olemassa.
Veikkaan, että jos vaikkapa Warmachinesta väännettäisiin oikeasti hyvä (ja vielä menestyväkin) konsoli/PC peli, niin figupelin suuntaankin ainakin tunnettavuutta saataisiin ihan reilusti. Ehkä vaikutus pelaajamääriin ei näkyisi kovin suorasti, mutta maailman ja pelin tunnettavuus takuuvarmasti paranisi potentiaalisten uusien pelaajien keskuudessa, jolloin ihan kokonaan uusiakin pelaajia saattaisi aloittaa uransa suoraan näistä "vaihtoehto" peleistä. Sitä en tiedä (ja varmaan viisaammat miettivät moisia asioita kumminkin) kannattaisiko moinen taloudellisesti mitenkään, videopelien menestyksellinen tekeminen ja massasta hyvässä mielessä erottuminen on kai aika vaikeaa sekin nykyään.
Mutta siis, uskoisin tosiaan että iso merkitys on ihan sillä että Warhammer on tuotemerkki, joka tunnetaan kohtuudella muidenkin kuin harrastajien keskuudessa (figupelit=Warhammer suurimmalle osalle), mutta vaikkapa Warmachinesta tai Infinitystä ei juuri kukaan jo entuudestaan figuja harrastamaton ole koskaan kuullutkaan. Jos siis iskee kipinä pelaaminen aloittaa, niin kai valinta on aika itsestään selvä, vaihtoehtoja kun ei ole koskaan kukaan kertonut olevan olemassa.
Kun minä aloitin olin ostamassa jotakin "hienoja pikku-ukkoja" ja aivan sattumalta ne olivat GW:n.Teräratas kirjoitti:Niinhän se tosiaan menee, että GW:n peleillä aloitetaan lähes poikkeuksetta.
En älyä miksi muiden firmojen figuja ylistetään niin paljon. Itse olen katsonut ainakin HD:n ja Rackhamin figuja ja suoraan sanottuna niitä tuskin kehtaa edes verrata useimpiin GW:n luomuksiin. Lisäksi en vain yksinkertaisesti oikein pidä niitten ulkonäöstä. GW:n figuja on helpompi kuvitella isoissa armeijoissa.
Coveri on kaveri ja kaveri on coveri.
Makunsa kullakin. GW:n helposti omaksuttava "tyyli" varmasti vetoaa moniin nuoriin harrastajiin. Mutta ei niitä todellakaan kehtaa laittaa joidenkin todellisten taideteosten viereen :P
Joo onhan GW tai paremminkin Citadel tehnyt monta hienoakin figua aikanaan. Fabassa on jopa muutama oikeastikkin hieno nappula niillä yksillä ja Lotrin varhainen tuotanto on jopa tyylikästä.
Joo onhan GW tai paremminkin Citadel tehnyt monta hienoakin figua aikanaan. Fabassa on jopa muutama oikeastikkin hieno nappula niillä yksillä ja Lotrin varhainen tuotanto on jopa tyylikästä.
Luumumehu on soturien juomaa
Ostin tuossa Reaperin Thomas Hammerfistin johtamaan Chaos marauder poppootani, mutta saakeli sentään sehän näytti ihan ihmiseltä, eikä joltain epämääräiseltä muskelimöhkäleeltä. GW voisi käyttää sitä kehittynyttä muovivalu tekniikkaansa ihmisen näköisten figujen valamiseen tuhannen pääkallon lisäämisen sijaan.Da Erppaz kirjoitti:En älyä miksi muiden firmojen figuja ylistetään niin paljon. Itse olen katsonut ainakin HD:n ja Rackhamin figuja ja suoraan sanottuna niitä tuskin kehtaa edes verrata useimpiin GW:n luomuksiin. Lisäksi en vain yksinkertaisesti oikein pidä niitten ulkonäöstä. GW:n figuja on helpompi kuvitella isoissa armeijoissa.
Komppaan mielipidettä. Reaperin sarjoissa on mielestäni kauneimmat fantasiafigut (onhan rackhaminkin figut olleet kauniita, mutta realismittomuus jonka muotoa itse kutsun ranskalais-tyylisyytenä, häiritsee liikaa.) Toisaalta GW:n linjaan tuppaavat kuulumaan ne pääkallot (John Blanche mainitsi jotain tyyliin: "And then theres the Warhammer Gothic" puhuttaessa goottilaisesta tyylistä.)DaBandito kirjoitti:Ostin tuossa Reaperin Thomas Hammerfistin johtamaan Chaos marauder poppootani, mutta saakeli sentään sehän näytti ihan ihmiseltä, eikä joltain epämääräiseltä muskelimöhkäleeltä. GW voisi käyttää sitä kehittynyttä muovivalu tekniikkaansa ihmisen näköisten figujen valamiseen tuhannen pääkallon lisäämisen sijaan.
Figupelikulttuurille tekisi hyvää saada vaikutteita lautapelikulttuurista jossa voi porukalla pelata kulloinkin sitä lautapeliä mitä huvittaa, eikä aina sitä samaa. Tietenkin figupelien "henki" on senpuoleinen että saman kokoisilla figuilla ja samalla genrellä ei voi olla yleensä kuin se yksi vakiopeli.
Tämä on lähinnä omaan fantasiamaailmaansa sidottujen brändien ominaisuus. Historiallisella puolella mix&matchaus on kovinkin tyypillistä ja GW ei edes tee figuja omiin historiallisiin sääntöjärjestelmiinsä (jotka ovat ilmeisesti jopa suosittujakin - harrastepuolella, jossa erilaisia sääntöjä saman skaalan figuille löytyy pilvin pimein). Flames of Waria voisi pitää jonkinlaisena poikkeuksena, mutta ei siinäkään ole estettä käyttää muitten valmistajien soveltuvia figuja. Suosittelisin lukemaan Wargames Illustratedia (löytyy meiltä jopa lähiprisman lehtihyllystä), niin tulee perspektiiviä näihinkin asioihin. Esim. LotRia ja pitkälti fabaa voisi varsin hyvin pelata muitten valmistajien vastaavilla figuilla erityisarmeijoita ja -joukkotyyppejä ehkä lukuunottamatta.Mysterous kirjoitti:Tietenkin figupelien "henki" on senpuoleinen että saman kokoisilla figuilla ja samalla genrellä ei voi olla yleensä kuin se yksi vakiopeli.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
GW-pelien inho taitaa olla nyt muotia. Olen kyllä itsekkin siirtynyt 40k:sta FaBaan ja FaBasta WM/Hordesiin. Syitä on monia:
-Uudistus nopeus. Joidenkin mielestä se on hyvä asia ja onkin. On hienoa kun armeijaa uudistetaan. Mutta minua vähän kälvii aina mennä ostamaan uusi codex, army-book, sääntis jne. Uudet yksiköt saadaan peliin vain uudistamalla koko kirja. WM/H:ssa on käytössä kortit, jotka varmistavat helpon uutuuksien lisäilyn. Toki, jotta saisi tietää millainen yksikkö se on, täytyy se ostaa.
-Figujen paljous. Figuihin joutuu kuluttamaan paljon aikaa ja resursseja. Armeijat ovat isoja ja niissä riittää hommaa. Onhan toki komean näköistä, mutta se vaatii työtä. Pienemmissä peleissä ei tule tuntua ja pärjää suunnilleen pelkällä onnella. Koko ajan tuntuu siltä, että täytyy ostaa lisää ja lisää.
-Figut. GW:n figut ovat komeita, mutta uudet eivät enään nappaa. Kun olin aloittelemassa FaBaa, olin Empiren kannalla. Mutta kanta muuttui, sillä silloin saapui uudet figuurit, joista en pitänyt. Kaaoksella on säilynyt vielä vanhat figut jotenkin (warrut yms). Uudet ovat karmeita. Ja metalli on alkannut kiehtomaan muovin sijaan.
Syy miksi sitten aloitin WM/H, on se että sitä kehutaan ja tuodaan esille täällä. Kehutaan pelin mekaniikkaa, figuja ja helppoutta. Sitä se onkin, mutta en olisi aloittanut ilman promoa joka tuli kansalta. GW juuri mainitusti promoaa figujaan ja käyttää propagandaansa (naurattaa välillä lukea WD:tä). GW on brändännyt figunsa tosi hyvin. Kaikki tietää, että se on juuri se Warhammer ja se on Space Mariini jne. Muut valmistajat ovat nysvänneet hieman. Mutta PP porskuttelee mielestäni hyvin.
Figut ovat juuri yksi syy GW:n suosioon. Ne ovat helposti omaksuttavia, hyvin eroteltu toisistaan ja brändätty. Ja muovin paljous helpottaa uusia pelaajia. Metalli figuurit ovat ensipelaajille kärsimystä ja punainen vaate. Muiden valmistajien pelit ovat miltein kaikki tinaa ja hyvä niin, mutta tina ei ole aloittelija ystävällistä. Toki PP korjaa pottia helposti koottavilla tina ukoillaan.
Haluaisin että PP:n peleillä olisi enemmän pelaajia, mutta en halua ylistää liikaa. Pelien parhaimmuus kiistat menevät fani-poikien kinaksi ja aiheuttavat suurta kränää. Jokaisen valmistajan tulisi promota itse figujaan hyvin ja etenkin brändätä ne. Tietäisivät esim. mistä juuri AT-43:ssa on juurikin kyse.
-Uudistus nopeus. Joidenkin mielestä se on hyvä asia ja onkin. On hienoa kun armeijaa uudistetaan. Mutta minua vähän kälvii aina mennä ostamaan uusi codex, army-book, sääntis jne. Uudet yksiköt saadaan peliin vain uudistamalla koko kirja. WM/H:ssa on käytössä kortit, jotka varmistavat helpon uutuuksien lisäilyn. Toki, jotta saisi tietää millainen yksikkö se on, täytyy se ostaa.
-Figujen paljous. Figuihin joutuu kuluttamaan paljon aikaa ja resursseja. Armeijat ovat isoja ja niissä riittää hommaa. Onhan toki komean näköistä, mutta se vaatii työtä. Pienemmissä peleissä ei tule tuntua ja pärjää suunnilleen pelkällä onnella. Koko ajan tuntuu siltä, että täytyy ostaa lisää ja lisää.
-Figut. GW:n figut ovat komeita, mutta uudet eivät enään nappaa. Kun olin aloittelemassa FaBaa, olin Empiren kannalla. Mutta kanta muuttui, sillä silloin saapui uudet figuurit, joista en pitänyt. Kaaoksella on säilynyt vielä vanhat figut jotenkin (warrut yms). Uudet ovat karmeita. Ja metalli on alkannut kiehtomaan muovin sijaan.
Syy miksi sitten aloitin WM/H, on se että sitä kehutaan ja tuodaan esille täällä. Kehutaan pelin mekaniikkaa, figuja ja helppoutta. Sitä se onkin, mutta en olisi aloittanut ilman promoa joka tuli kansalta. GW juuri mainitusti promoaa figujaan ja käyttää propagandaansa (naurattaa välillä lukea WD:tä). GW on brändännyt figunsa tosi hyvin. Kaikki tietää, että se on juuri se Warhammer ja se on Space Mariini jne. Muut valmistajat ovat nysvänneet hieman. Mutta PP porskuttelee mielestäni hyvin.
Figut ovat juuri yksi syy GW:n suosioon. Ne ovat helposti omaksuttavia, hyvin eroteltu toisistaan ja brändätty. Ja muovin paljous helpottaa uusia pelaajia. Metalli figuurit ovat ensipelaajille kärsimystä ja punainen vaate. Muiden valmistajien pelit ovat miltein kaikki tinaa ja hyvä niin, mutta tina ei ole aloittelija ystävällistä. Toki PP korjaa pottia helposti koottavilla tina ukoillaan.
Haluaisin että PP:n peleillä olisi enemmän pelaajia, mutta en halua ylistää liikaa. Pelien parhaimmuus kiistat menevät fani-poikien kinaksi ja aiheuttavat suurta kränää. Jokaisen valmistajan tulisi promota itse figujaan hyvin ja etenkin brändätä ne. Tietäisivät esim. mistä juuri AT-43:ssa on juurikin kyse.
Only if Bible were steampunk.
- Agamemnon2
Eikä kai Battlefronttikaan mitenkään hirveästi vaihtoehtofiguja vastusta, niillähän saa pelata virallisissa turnauksissakin miten lystää, eivät vaan anna niista keskusteltavan omilla foorumeillaan.Silveri kirjoitti:Flames of Waria voisi pitää jonkinlaisena poikkeuksena, mutta ei siinäkään ole estettä käyttää muitten valmistajien soveltuvia figuja.
- Hammerheart
o_O Ikinä en ole yhtään PP:n nappia kokoon pistänyt, mutta hirveästi olen lukenut voivotteluja miten Bloat Thrallit tai Behemoth tai mikä milloinkin on täysin kauhea koottava.Chaosmarine kirjoitti:Figut ovat juuri yksi syy GW:n suosioon. Ne ovat helposti omaksuttavia, hyvin eroteltu toisistaan ja brändätty. Ja muovin paljous helpottaa uusia pelaajia. Metalli figuurit ovat ensipelaajille kärsimystä ja punainen vaate. Muiden valmistajien pelit ovat miltein kaikki tinaa ja hyvä niin, mutta tina ei ole aloittelija ystävällistä. Toki PP korjaa pottia helposti koottavilla tina ukoillaan.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
-
Kiroava Kullervo
- Viesti:
Populaari kulttuuri, se mitä markkinoidaan suurella voluumilla myös myy suurella voluumilla. Ihminen on laiska ja pöytä pitää kattaa, jotta voi ahmia. Tuotteen pitää olla helposti nieltävissä ei liian tukevaa ja sitähän GW:n FB/40k ovat, sokerikakkuja. Päältä kauniita, mutta rupeavat kulinaristista maistumaan puulta. Sokerihumalan jälkeen voi myös tulla pahaolo kuten itselläni.
Omistan itsekkin 2,5 faba armeijaa, joista pitäisi päästä eroon. Ei vain jaksa tuota armybookin jauhantaa. Uutta pukkaa, mikään ei oikeastaan muutu, mutta myllystä lähtevät kivet rikkovat hampaat, kun yrittää pitää pelin viihdyttävyyttä yllä sääntöjen epätasaisuudesta huolimatta. Juonikaan ei jaksa napata, antautuisivat kurjat ihmiset ja alistuisivat tuhoonsa, miksi aina pitää olla viimeisen päivän tuntua - pelit joissa on todellisen elämisen maku maistuvat itselleni. Ei sen farmarin nupin tarvi aina roikkua demonin vyössä tai demonin asua farmarissa.
Omistan itsekkin 2,5 faba armeijaa, joista pitäisi päästä eroon. Ei vain jaksa tuota armybookin jauhantaa. Uutta pukkaa, mikään ei oikeastaan muutu, mutta myllystä lähtevät kivet rikkovat hampaat, kun yrittää pitää pelin viihdyttävyyttä yllä sääntöjen epätasaisuudesta huolimatta. Juonikaan ei jaksa napata, antautuisivat kurjat ihmiset ja alistuisivat tuhoonsa, miksi aina pitää olla viimeisen päivän tuntua - pelit joissa on todellisen elämisen maku maistuvat itselleni. Ei sen farmarin nupin tarvi aina roikkua demonin vyössä tai demonin asua farmarissa.
Nyt astuu kehiin vielä kokemattomuuteni. Olen vain kasaillut pari nappia, Cygnarin alotuspoksin olen kasaillut. Yllättvän lepposia olivat koota. Olenhan minäkin kuullut kauhutarinoita PP:n figuista. Behemoth näyttää poseltaankin hirvittävältä kasattavalta.Hammerheart kirjoitti:o_O Ikinä en ole yhtään PP:n nappia kokoon pistänyt, mutta hirveästi olen lukenut voivotteluja miten Bloat Thrallit tai Behemoth tai mikä milloinkin on täysin kauhea koottava.Chaosmarine kirjoitti:Figut ovat juuri yksi syy GW:n suosioon. Ne ovat helposti omaksuttavia, hyvin eroteltu toisistaan ja brändätty. Ja muovin paljous helpottaa uusia pelaajia. Metalli figuurit ovat ensipelaajille kärsimystä ja punainen vaate. Muiden valmistajien pelit ovat miltein kaikki tinaa ja hyvä niin, mutta tina ei ole aloittelija ystävällistä. Toki PP korjaa pottia helposti koottavilla tina ukoillaan.
Pahoittelen.
Only if Bible were steampunk.
- Agamemnon2
Tarinoissa on osittain perää, mutta en ainakaan itse ole kokenut Warmachine-nappieni kanssa mitään hirveän pahoja knoppeja. Lähinnä tylsää oli pinnata joka halvatun liitos ja sitten epoksoida päälle, mutta nyt noita uskaltaa jo koskeakin.Hammerheart kirjoitti:o_O Ikinä en ole yhtään PP:n nappia kokoon pistänyt, mutta hirveästi olen lukenut voivotteluja miten Bloat Thrallit tai Behemoth tai mikä milloinkin on täysin kauhea koottava.Chaosmarine kirjoitti:Figut ovat juuri yksi syy GW:n suosioon. Ne ovat helposti omaksuttavia, hyvin eroteltu toisistaan ja brändätty. Ja muovin paljous helpottaa uusia pelaajia. Metalli figuurit ovat ensipelaajille kärsimystä ja punainen vaate. Muiden valmistajien pelit ovat miltein kaikki tinaa ja hyvä niin, mutta tina ei ole aloittelija ystävällistä. Toki PP korjaa pottia helposti koottavilla tina ukoillaan.
Voisi oikeastaan sanoa, että nyt on "vaihtoehtopelien" nousukausi päällä, jota on jo parisen vuotta jatkunut kiihtyvään tahtiin. WM/H ja aikanaan Confrontationkin olivat tämän liikkeen vetonauloja, jotka vetivät GW:n mainstreamiin kyllästyneitä veteraanipelaajia ulos GW-putkinäköisyydestään. WM/H on järkevän yrityspolitiikan ja innokkaiden fanien myötä pysynyt kuvioissa mukana ja vakavasti otettavaksi "haastajiksi" on noussut Flames of War ja Hell Dorado (joskin HD merkittävästi pienemmässä mittakaavassa). Kaikkia näitä löytyy jo ihan suomalaisista figukaupoistakin hyllytavarana, joita voi hypistellä ennen ostopäätöksen tekemistä.
Ehkä alkuperäinen otsikko on harhaanjohtava ja kysymys pitäisikin olla "Miksi GW:n pelien suosio laskee?"
Tiedän hyvin, että olen aiemmin vaahdonnut ad nauseam 40k:n ja FaBan pelisysteemien ongelmista ja sääntörakenteellisesta jälkeenjääneisyydestä, mutta ei sekään selitä sitä miksi muut valmistajat ovat tulleet jyrisemällä perinteisesti GW:n monopolisoimalle figupelikentälle. Yrittäjiä on toki aiemminkin ollut, mutta mikään niistä ei juuri pitempään näkyvyyttä saanut tai päässyt "suurempaan" tietoisuuteen, eikä aina tämä ole ollut edes tuotteita myyvästä firmasta välttämättä kiinni.
Ehkä kyse on kuitenkin loppujen lopuksi pelisysteemiin itsessään liittymättömistä asioista. Privateer Press ja Asmodée näin esimerkinomaisesti julkaisevat jatkuvalla syötöllä uutuuksia, joita noitten pelisysteemien fanit odottavat kieli pitkällä. Mitä uutta ja ihmeellistä GW:ltä on tullut viime aikoina? En nyt aktiivisesti GW:n julkaisuja ole seurannut, mutta lähinnä mielenkiintoisemmat uutuudet ovat tulleet enimmäkseen Forge Worldin puolelta. Fabapuolelta uusina innovaatioina muistan vain Ogre Kingdomsit, jotka järkyttävyydessään ovat syöpyneet mieleni syövereihin, muut ovatkin olleet sitten ehkä enemmän nappien ilmeen nykyaikaistamista, kuten Wood Elfit (jotka sitä jo kaipasivatkin), Eldarien uudet harlekiinit ja uudet demonit. Sitten on Foundation paints -maalisarja ja 40k: Apocalypse. 40k:n 5. edikka toki myös tuli, mutta en nyt pidä sitä mitenkään erityisen innovatiivisena, vaikka siinä ilmeisesti jotain hyviäkin ideoita on.
GW siis päivittää tuotteitaan, muut valmistajat luovat koko ajan uutta. Sekä 40k että faba ovat paisuneet valtavasti sitten GW:n "kulta-aikojen" 90-luvun loppupuolelta, jolloin näihin pelimaailmoihin lisäiltiin jatkuvasti jotain aivan uutta. Nyt näihin alkaa olla jo aika vaikea kehittää mitään, mitä ei jollain tasolla olisi jo pelimaailmaan ympätty. Löytyy pahoja robotteja, löytyy mechoja, löytyy alienmaisia itikoita, löytyy perusmosureita ja supersotureita, on örkit, on haltijat... kääpiöitä eivät periaatteesta ilmeisesti suostu tuomaan takaisin. Ideatynnyrin pohja alkaa jo näkyä. 90-luvun "kulta-aikoina" GW julkaisi ja promotoi myös muita pelejä aivan erilaisella innokkuudella. Epiciä, Blood Bowlia, Gorkamorkaa, Necromundaa ja Mordheimiä, Battlefleet Gothicia ja Warmasteria löytyi Fantasiapeleistä ihan hyllytavarana. Nyt nämä marginaalipelit on unohdettu "isojen" tieltä.
GW mielestäni junnaa aika lailla paikoillaan ja ei uskalla ottaa uusia riskejä esim. uusien tuotteiden kanssa. Väittäisin, että nyt alkaisi aika olla kypsä jollekin uudelle sääntösysteemille, kuten esim. Epicin uudelleenlämmittämiselle - siinä kun on jo pelaajakuntakin valmiina.
Ehkä alkuperäinen otsikko on harhaanjohtava ja kysymys pitäisikin olla "Miksi GW:n pelien suosio laskee?"
Tiedän hyvin, että olen aiemmin vaahdonnut ad nauseam 40k:n ja FaBan pelisysteemien ongelmista ja sääntörakenteellisesta jälkeenjääneisyydestä, mutta ei sekään selitä sitä miksi muut valmistajat ovat tulleet jyrisemällä perinteisesti GW:n monopolisoimalle figupelikentälle. Yrittäjiä on toki aiemminkin ollut, mutta mikään niistä ei juuri pitempään näkyvyyttä saanut tai päässyt "suurempaan" tietoisuuteen, eikä aina tämä ole ollut edes tuotteita myyvästä firmasta välttämättä kiinni.
Ehkä kyse on kuitenkin loppujen lopuksi pelisysteemiin itsessään liittymättömistä asioista. Privateer Press ja Asmodée näin esimerkinomaisesti julkaisevat jatkuvalla syötöllä uutuuksia, joita noitten pelisysteemien fanit odottavat kieli pitkällä. Mitä uutta ja ihmeellistä GW:ltä on tullut viime aikoina? En nyt aktiivisesti GW:n julkaisuja ole seurannut, mutta lähinnä mielenkiintoisemmat uutuudet ovat tulleet enimmäkseen Forge Worldin puolelta. Fabapuolelta uusina innovaatioina muistan vain Ogre Kingdomsit, jotka järkyttävyydessään ovat syöpyneet mieleni syövereihin, muut ovatkin olleet sitten ehkä enemmän nappien ilmeen nykyaikaistamista, kuten Wood Elfit (jotka sitä jo kaipasivatkin), Eldarien uudet harlekiinit ja uudet demonit. Sitten on Foundation paints -maalisarja ja 40k: Apocalypse. 40k:n 5. edikka toki myös tuli, mutta en nyt pidä sitä mitenkään erityisen innovatiivisena, vaikka siinä ilmeisesti jotain hyviäkin ideoita on.
GW siis päivittää tuotteitaan, muut valmistajat luovat koko ajan uutta. Sekä 40k että faba ovat paisuneet valtavasti sitten GW:n "kulta-aikojen" 90-luvun loppupuolelta, jolloin näihin pelimaailmoihin lisäiltiin jatkuvasti jotain aivan uutta. Nyt näihin alkaa olla jo aika vaikea kehittää mitään, mitä ei jollain tasolla olisi jo pelimaailmaan ympätty. Löytyy pahoja robotteja, löytyy mechoja, löytyy alienmaisia itikoita, löytyy perusmosureita ja supersotureita, on örkit, on haltijat... kääpiöitä eivät periaatteesta ilmeisesti suostu tuomaan takaisin. Ideatynnyrin pohja alkaa jo näkyä. 90-luvun "kulta-aikoina" GW julkaisi ja promotoi myös muita pelejä aivan erilaisella innokkuudella. Epiciä, Blood Bowlia, Gorkamorkaa, Necromundaa ja Mordheimiä, Battlefleet Gothicia ja Warmasteria löytyi Fantasiapeleistä ihan hyllytavarana. Nyt nämä marginaalipelit on unohdettu "isojen" tieltä.
GW mielestäni junnaa aika lailla paikoillaan ja ei uskalla ottaa uusia riskejä esim. uusien tuotteiden kanssa. Väittäisin, että nyt alkaisi aika olla kypsä jollekin uudelle sääntösysteemille, kuten esim. Epicin uudelleenlämmittämiselle - siinä kun on jo pelaajakuntakin valmiina.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
noh... mun näkökulmasta gw on suoltanu samaa kamaa 20 vuotta ja aloituskynnyksen madaltaminen on hionut ennen niin hyvistä peleistä kaikki särmät ja mielenkiinnon pois. GW on figumaailman Music Television ym... tai jotain sinnepäin.
Ouluun tai Hervantaan tämä ei välttämättä paljon auta, mutta FiWA:n pelipäivässä pääsee Helsingissä 21.2. kokeilemaan erilaisia historiallisia pelejä. Tietääkseni mukaan on tulossa kolme toisen maailmansodan peliä, muiden historiallisten lisäksi.Scoundrel kirjoitti:Niinpä. Kiva sitä olisi jossain päästä kokeilemaan. Vaikea sitä vain on aloittaa kun ei oikein tiedä miten. Mistä saa hyvät säännöt? Mistä saa sääntöihin sopivia figuja? Mistä saa pelaajia jotka pelaavat samoilla säännöillä ja saman skaalan figuilla? Eli pelin opettelemiseen tarvitaan sääntöjen opettelemisen lisäksi figuskenen tutkimista ja uusien pelikavereiden löytämistä. Todennäköisesti valittu järjestelmä ei loppujenlopuksi olekkaan itselle sopiva, tai löytyneiden pelikavereiden kanssa ei syystä tai toisesta tule toimeen.Huru-ukko kirjoitti:No WW kakkostahan olisi varmaan tosi kiva pelata. Kuka sellaista pelaa ja missä? En ole ikinä nähnyt.
Totta on kyllä, että peliseuran ja tarvittavan kaluston hankkiminen ei-GW peleillä vaatii hiukan omaa aktiivisuutta. Nettiaika on kyllä poistanut aika ison osan esteistä figujen hankinnalle. Erityisesti brittiläisten firmojen nettisivut ovat kyllä edelleen luvattoman huonoja.
Niilo
Ihan semiofftopiccina: Laivataistelun esittelyllä on fiwan sivut päässeet eteenpäin, mutta mielestäni sivusto kaipaisi vieläkin erilaisista peleistä materiaalia jottei yhdistyksestä saisi kuvaa "FiDBM" (Suomen DBM-yhdistys) vaan nienomaan "FiWa" (Suomen Sotapeli-yhdistys.)nkalakos kirjoitti:FiWA:n pelipäivässä
Hyvin kiteytetty. GW on nimenomaan ripannut kaiken sisällön peleistään ja tehnyt niistä "helposti lähestyttäviä" ja omaksuttavia. Onhan tämä tietenkin järkiveto kaupallisuutta ajatellen ja sitä, että pelejä ei haluta enää pitää "pienen" harrastelijapiirin aktiviteettina. Nyky 40K en suostuisi pelaamaan ilman aseella uhkaamista ja sama koskee FaBaa. Jopa bloodbowl on nykyedikallaan kuraa kaikkina uusine joukkueineen... Mutta ..nämä omat ajatukseni ovat varmasti tällaisen wanhan marginaaliväestön hapatuksia :)finmirage kirjoitti:noh... mun näkökulmasta gw on suoltanu samaa kamaa 20 vuotta ja aloituskynnyksen madaltaminen on hionut ennen niin hyvistä peleistä kaikki särmät ja mielenkiinnon pois. GW on figumaailman Music Television ym... tai jotain sinnepäin.
Toiminan laajentaminen on kyllä työn alla, siihen noilla pelipäivilläkin pyritään. Ainakin toistaiseksi pelipäiviä tullaan järjestämään parin kolmen kuukauden välein.Mysterous kirjoitti:Ihan semiofftopiccina: Laivataistelun esittelyllä on fiwan sivut päässeet eteenpäin, mutta mielestäni sivusto kaipaisi vieläkin erilaisista peleistä materiaalia jottei yhdistyksestä saisi kuvaa "FiDBM" (Suomen DBM-yhdistys) vaan nienomaan "FiWa" (Suomen Sotapeli-yhdistys.)nkalakos kirjoitti:FiWA:n pelipäivässä
DBM-sisällön määrä sivuilla ja liiton nimi selittyy osaksi liiton alkuperäisellä tarkoituksella, joka oli varmistaa jäsenille paikkoja IWF:n mm-kisoissa. Muutenkin toiminta on keskittynyt pitkälti kilpapelaamiseen ja siinä hommassa DBM nyt vaan on ollut ainoa setti, johon mielekäs määrä pelaajia on Suomesta löytynyt. Jos/kun pelaajia alkaa muihin peleihin löytymään, turnausten järjestämistäkin harkitaan. Flames of War alkaa ehkä sillä hilkulla olemaan, vaikkei jäsenistöstä tällä hetkellä kyseisen pelin pelaajia löydykään.
Sisällöstä vielä sen verran, että jos meille sopivia kirjoitelmia lähetetään, niin julkaisemme sen kyllä mielellämme sivuilla. Varsinkin pelipäivien osallistujilta olisi kiva nähdä raportteja. Harrastelijapohjalla kun mennään, niin kirjoittajilla ei aina rahkeet riitä kirjoittamaan kaikesta mitä pelataan. Sisällöntuottajien määrän kun voi laskea yhden käden sormilla ja riittää vielä sormia nenän kaivamiseenkin.
Niilo