Figupelaajan yksitoista käskyä

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
A-P

Re:

Viesti Kirjoittaja A-P »

Z7-852 kirjoitti: 1. Sääntöjä tulee noudattaa
2. Huijaaminen kielletty (Korvaa kattavammin kyynären mittaamisen)
3. Noppien tulosta tulee kunnioittaa (tähän viittaus noppajumaliin ja niiden uhrilahjoihin)
4. Älä pelaa vakavasti/pelaa pelaamisen ilosta (tai juustotus kielto)
5. Sääntökiistat ratkaise puolueettomasti kolmannella taholla tai nopalla ja älä mutise päätöksestä
6. Fluffia ja pelimekaniikkaa ei tule sekoittaa
7. Älä proxyta
8. Käsittele muiden figuja varoen
9. Älä varasta muiden figuja (tätäkin valitettavasti näkee isommissa tapahtumissa)
10. Maalaa figusi huolella (sisältää basen ja maalin ohentamisen)
11. "älä ota sitä vakavasti"
Tämä lista on kohtuullisen hyvä. Käskyt ovat geneerisiä ja kattavia, turhaa Sotu-keskeistä jargonia ei ole. Oikeastaan ainoa jota voisi viilata on kohta 7 " älä proxyta". Noin ehdoton asenne on oikeastaan mahdoton. Kaikki ovat varmasti jossain vaiheessa käyttäneet proxya peleissään testatakseen uutta listaa tai yksikköä ennen oikean nappulan hankkimista/kokoamista.
ampusiili

Re: Figupelaajan yksitoista käskyä

Viesti Kirjoittaja ampusiili »

Aivan, älä proxytä on huono. Jos ei voi pelata paperilapuilla, niin on myös varmaan väärin maalata figu punaiseksi, jos paketissa figu on kuvattu sinisenä.
92% ihmisistä vetää tilastoja hatusta
Z7-852
Taisteluraporttikilpailun voittaja

Viesti Kirjoittaja Z7-852 »

ampusiili kirjoitti:Aivan, älä proxytä on huono. Jos ei voi pelata paperilapuilla, niin on myös varmaan väärin maalata figu punaiseksi, jos paketissa figu on kuvattu sinisenä.
Muistakaa että proxy ja count-as on kaksi eri asiaa. Omat armeijani eivät oikeastaan ole muuta kuin fluffi count-as figuja täynnä, mutta en muuta kun peli testimielessä kehtaisi pelata paperilapuilla. Aikoinaan tein tätä Gothcikin kohdalla, mutta tähänkin kun figut sai hankittua niin on proxy loppunut. Ehkäpä käskynä on tosiaan liian ehdoton, mutta sen voisi muotoilla uuteen muotoon siten ettei proxyteta missään turnauksissa tai muissa "julkisissa pelissä".

Joku voisi muutta nuo minun omani toisenlaiseen kieliasuun. Kopioin suurimman osan "space marien" kokoamista muiden tekemistä säännöistä, mutta totesin että nämä kaipaavat joko yhdistämistä tai laajentamista, minkä jälkeen en enää itse jaksanut niitä kirjoittaa hienompaan asuun.
Skidi

Viesti Kirjoittaja Skidi »

Hyvä lista on jo kasassa, mutta siihen kohtaan 11 pitää laittaa se Hartmanin käsky. Eikös ketjun ideana ollut se että Hartmanin juttu on 11. muut kymmenen keksitään?

Tai sitten ymmärsin aloitusviestin väärin...
Z7-852

Skidi kirjoitti:Hyvä lista on jo kasassa, mutta siihen kohtaan 11 pitää laittaa se Harmanin käsky. Eikös ketjun ideana ollut se että Harmanin juttu on 11. muut kymmenen keksitään?
Minun listallani tuo Harmanin käsky on numerolla 6. vaikka olen sen sana muodon muuttanut (koska olen laiska)
Skidi

Meinaisin vaan että pistetään se siihen 11. kohdalle.

Muuten, se taisi olla Hartman eikä Harman.
Warchef

Re:

Viesti Kirjoittaja Warchef »

Z7-852 kirjoitti:Mitään house rulen kieltävää sääntöä ei tule laittaa koska ne ovat oikeastaan ainut hupini koko pelissä ja tekevät siitä paljon mielenkiintoisempaa (omasta mielestäni) kun power pelaaminen, mikä tuntuu olevan hupi-housen vastakohta.
Oma listani olisi seuraava (en jaksa muotoilla sääntöjä hauskaan muotoon sen saa tehdä joku muu vaan keskityn nyt sisällölliseen merkitykseen).

1. Sääntöjä tulee noudattaa
2. Huijaaminen kielletty (Korvaa kattavammin kyynären mittaamisen)
3. Noppien tulosta tulee kunnioittaa (tähän viittaus noppajumaliin ja niiden uhrilahjoihin)
4. Älä pelaa vakavasti/pelaa pelaamisen ilosta (tai juustotus kielto)
5. Sääntökiistat ratkaise puolueettomasti kolmannella taholla tai nopalla ja älä mutise päätöksestä
6. Fluffia ja pelimekaniikkaa ei tule sekoittaa
7. Älä proxyta
8. Käsittele muiden figuja varoen
9. Älä varasta muiden figuja (tätäkin valitettavasti näkee isommissa tapahtumissa)
10. Maalaa figusi huolella (sisältää basen ja maalin ohentamisen)
11. "älä ota sitä vakavasti"
1. Sääntöjä noudattamaan sinun tulee
2. Huijata sinun ei tule omaxi hyödyxixi
3. Noppia, Jumalaasi sinun tulee cunniottaa, sinulla ei tule olla muita heittovälineitä
4. Sinun tulee olla reilu pelikaverillesi ja pahaa mieltä varota aiheuttamasta
5. Ohjeitasi sinun tulee noudattaa, tahi noppaa tahi ylimestaria
6. Sinun ei ole nöyhtää & pelimecanicaa toisiinsa sotceman by hartman
7. Proxyttämään sinun ei tule, tai paha sinut pericöön
8. Figuureja sinun hellästi käsitellä tulee
9. Älä varasta
10. Huolella sinun tulee valmistellä figuurisi
11. Vakavasti sinun ei tule olla taikka pelikaverisi menetät

Menetteleekö? Alustavasti.
Viimeksi muokannut Warchef, Ke 11.03.2009 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mysterous

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

Warchef kirjoitti:[/i] Missä se Hartmanin on? joku vois sen kaivaa.

Hetki piti etsiä mutta tuosta topikista sen lopulta löysin.
Z7-852

Skidi kirjoitti:Meinaisin vaan että pistetään se siihen 11. kohdalle.

Muuten, se taisi olla Hartman eikä Harman.
Typo tuli kirjoituksessa ja unohtui T sieltä välistä. Mutta perustelin aikaisemmin miksi se sääntö on #6. Eli säännöt ovat tällöin paljon loogisemmassa järjestyksessä ja sopivat yhteen alkuperäisten 10 käskyn kanssa.
Skidi

Nyt alkaa olla kyllä kamaa niin hyvin kasassa, että näistä voisi tehdä useamman tuollaisen listan ja järjestää sitten äänestyksen siitä mikä on paras. Warchef voi sitten tehdä siitä voittajasta semmonsen peedeeähvän, kun kerran semmosesta puhuikin. Miten olisi?
aatami

Viesti Kirjoittaja aatami »

Hanska kirjoitti:"Juuchtota niin cuin haluaishit vastushtajasi juuchtottavan"
Tämäkin on minusta aika hyvä.
Oberon kirjoitti:Mä syytän aatamia
'10-'11-'12 WDL
(FB)WAAAGH! Zombie slaya' 10 3 11
(40 Kimble)Set-Harah Tomb world 5 2 6
(LOTR) Shadow Sun Tribe (Rhûn&Harad) 1 1 3
tylytalvi

Viesti Kirjoittaja tylytalvi »

"WYSIWYG or get the hell outta here!"
master and commander
sampsa aka tylis @ ircnet
Warchef

Viesti Kirjoittaja Warchef »

Vois tota jossain kohtaa kun on aikaa niin tehä vaikka jotain pohjaa mihin voidaan sitten ne laittaa.

Vois sitä kanssa jonkun piirtoalustan koneelle hommata kanssa.
Bartholen

Viesti Kirjoittaja Bartholen »

tylytalvi kirjoitti:"WYSIWYG or get the hell outta here!"
Jee, syydetään vaan kaikki rahamme GW:lle.

Jos tuo sääntö pätisi, en olisi päässyt viime Games nightiin, viime Helsinki Fanaticiin tai oikeastaan ylipäätään pelaamaan.
Ensin harmittelin liian vähäisiä figuja.
Sitten harmittelin liikoja maalaamattomia figuja.
Sitten harmittelin liikoja kokoamattomia figuja.
Nyt harmittelen liikoja muoveissa olevia laatikoita.
Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Gilaelin »

Bartholen kirjoitti:
tylytalvi kirjoitti:"WYSIWYG or get the hell outta here!"
Jee, syydetään vaan kaikki rahamme GW:lle.
Miten wysiwyg on verrannollinen rahan määrään, joka suolletaan GW:lle?

Itse olen pyrkinyt siihen, että jokaisessa pelissä mitä pelaan, nappini ovat sitä miltä näyttävät. Joskus tämä vaatii konvertointia enemmän, joskus vähemmän, mutta rahan tuhlaantuminen tähän on ollut hyvin marginaalista verrattuna rahamäärään, joka itse armeijoihin on palanut jo muutenkin. Itse kuitenkin arvostan sitä, että minun ei tarvitse lähteä kesken pelin arvailemaan, mitä vastaan olen pelaamassa ja että viholliseni vastavuoroisesti tietää mitä hänellä on vastassa. Joitain poikkeuksia tietysti on, kuten welffimaagini, joiden figuille ei ole koskaan tehty jousia, mutta koitan GT:n mennessä soveltaa jotkin pajunoksan napille mallintamaan tätäkin.

Jos taas tarkoitit wysiwygiä siinämielessä, että kaikkien figujen kuuluisi olla Citadelin valmistamia, tai esimerkiksi magiaesineiden tulisi näkyä sankarilla, olen toki samaa mieltä kanssasi. Count as-yksiköt ja konversiot hyvällä maulla ovat olennainen osa harrastusta, eikä tätä tulisi rajoittaa. Se, että sankarilla onkin kädessään sword of mightin siasta axe of might, tai wildriderit ovat kentaureita ei kuitenkaan varsinaisesti sotke peliä, toisin kuin se, että yksiköillä on komentofiguja, jotka eivät ole peliteknisesti olemassa tai figuilla, joilla on optio keihäisiin ja kilpiin ovat varustettiuja kilvillä, vaikka figuilla on pelkästään keihäät.

En minä katso snobisti nenääni pitkin proksyttavia ihmisiä, mutta itse tahdon jo ihan epäselvyyksien välttämäiseksi pitää oman armeijani wysiwyginä ja arvostan moista piirrettä suuresti vastustajassakin.
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
Rune
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Rune »

Sinun ei tule haltiain sanaan coscaan luothaman.

Tai joku kivemmilla sanoilla varustettu väännös samasta totuudesta.

Mut siis hauska idea. :) Älkää tehkö liikaa otsa kurtussa, yes? Kaikki huonot insiderit kanssa mukaan vaan.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Z7-852

Itse jakaisin figun ulkonäön kriteerit kolmeen tasoon (otetaan esimerkiksi leman russ - panssarivaunu):
  • Proxy (leikkiauto, jonka fyysinen koko on suht. sama tai tyhjä base (ei päde true los aikakaudella)
  • Count-as (oikean kokoinen ja panssarivaunulta näyttävä laitos, joka voi olla konvertattu tai scract buildattu eikä välttämättä ulkoisesti edusta mitenkään oikeaa russia. Vaatii usein fluffiselityksiä varsinkin kun kohde ei ulkoisesti muistuta esikuvaansa. Itselläni on count-as demonhosteja jotka ovat lohikäärme-hulk-mutantteja (itse tehtyjä), koska ne sopivat armeijani teemaan paremmin kun oikeat figut).
  • WYSIWYG (What you see in codex is what you get. Peli valmistajan oma figu oikeine optioineen, minimaalinen konverraus count-as suuntaan sallittu, mutta jyrkimmässä muodossa vaatii konverttausta myytävään figuun niin että sille lisää tarvittavia varusteita).
Mielestäni proxy on yleisesti tuomittavaa ja Wysiwyg on liian jyrkkäkanta asiaan.
Alacryst

Figujen ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja Alacryst »

Gilaelin kirjoitti:Asiaa...
Z7-852 kirjoitti:Hyvät kriteerit.
Samaa mieltä; WYSIWYG on jotain sellaista, mihin kannattaa pyrkiä. Sataan prosenttiin tässä tullaan tuskin koskaan pääsemään ("no tää boltter on master-crafted, ku siinä on tää hiano..."), mutta mitä lähemmäksi niin sitä parempi. Hyvin tehdyt Count-as-yksiköt piristävät yleensä kuitenkin päivää, joten ei pidä tuomita niitäkään täysin :)

Proxyjen käyttöstä en sanokkaan mitään tai tästä viestistä tulisi liian negatiivinen ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”