El Capitan kirjoitti:Ei tässä kouluarvosanoja olla antamassa. Kymppi annetaan omasta mielestä sille hirvitykselle, joka eniten miellyttää omaa silmää. Kyllä sieltä nyt jonkun pitäisi olla kauniimpi kuin muut.
Meinasin vain noista aiemmista viesteistä että juuri tällaista olisi koitettu välttää. Eli siis jonkun napin pisteiden määrittelyä täysin verrannollisesti toiseen figuun. Toki tällä tavalla figut ränkätään armottomasti paremmuusjärjestykseen, mutta samalla periaatteella kouluarvosanoilla voi antaa pisteet + kouluarvosanoilla ne pisteet annettaisiin puhtaasti per figu, eikä siten että ensin pitää löytää se kaikkein kaunein ja alkaa muita vertaamaan siihen.
Ehkä selitän nyt asian turhan monimutkaisesti...
Tarkoitan lähinnä sitä, että figuurin objektiivinen arvostelu pysyy varmemmin objektiivisena, jos ei tarvitse ränkätä mihinkään selkeään paremmuusjärjestykseen, vaan voi antaa vaikka kahdelle napille sen 7 pistettä jos ne molemmat ovat omasta mielestä sen arvoisia, eikä tarvitse tuskastella että mikä näistä nyt menee mihinkin koloon.
Pahimmassa tapauksessa nimittäin tuossa lokeroinnissa käy niin, että loppupään figut saavat vain jonkun random järjestyksen kun ei enää jaksa arpoa sitä järjestystä.
Siksi omaan korvaan tuo kouluarvosana kuulostaa paremmalta ja objektiivisemmalta. Näin myös figulle tulee yleisarvosana mikä tasoittaa nappien pistemäärää ja tulee varmemmin se ränkkäys sinne lopullisiin, yhteenlaskettuihin pisteisiin.
Toivottavasti ei nyt ollut liian sekavasti selitetty mitä ajoin takaa :) Ja edelleen nämä ovat vain ehdotuksia, ei mitään sellaisia että näin olisi pakko toimia tms.
edit. Pisteiden antamis"deadlinestä" vielä sen verran... En minä tässä mitenkään kenenkään varpaille halua astua, mutta yleensä on hyväksi että on jokin selkeä deadline olemassa ettei käy niin, että vaikka kahden päivän päästä aletaan jo julistamaan voittajaa vaikka puolet on äänestämättä. Kyllä niitä elämän kiireitä voi sattua koska vaan. Sen vuoksi olisi hyvä olla aina joku viimeinen päivämäärä, ettei käy mitään "Joo ei täs nyt vielä oo sovittu mitään. En mä tiedä kannattaako tai onko toi hyvä et katellaan mitä tapahtuu ja semmosta.".
Tarkoitan vain, että joku tuossa jo mainitsi ylempänä että kun "kaikki käy ja ihan sama" mentaliteetilla on menty, niin näitä viestejä on tullut jo yli sata epäselvyyksien ja epävarmuuksien vuoksi, niin kannattaisi tehdä selväksi alusta asti milloin pitää figu olla valmis, ja milloin äänestys loppuu, ettei sitten tule mitään "ei ku mä en oo vielä ehtiny ku en tienny" juttuja.
Ei kai turnauksiakaan sovita vaan "sinne päin" ja ihan-sama tyylillä. Jonkun pitää ottaa se organisaattorin osa ja määrätä päivämäärät tiukasti. Jos aikaa on annettu tarpeeksi eikä siltikään ehdi, on se sitten osallistujalta pois. Kaikki tilaisuudet pitää järjestää siten että niillä on selkeät rajat ettei käy hämmentäväksi. Sinä olet tämän maalauskisan organisaattori El Capitan, ja me muut saamme luvan nöyrtyä siihen minkä sinä katsot parhaaksi :) Organisaattorin, jos jonkun, pitää välttää kaikki mahdolliset epävarmuuden merkit. Eivät osallistujat tiedä muuten yhtään missä mennään.
Jos arvosteluasteikko on se, että 10pts parhaalle (tai osallistujien mukaan) kuten tuolla aiemmin meinasit, niin sitten se on niin eikä kukaan voi siitä valittaa tai ehdotella muunlaisia (koskee myös minua hehe :D).
Mutta tosiaan, en minä millään pahalla nyt tarkoita, enkä todellakaan halua astua kenenkään varpaille. Mutta ihan noin omien kokemuksien mukaan on hyvä aina määrätä kaikkien mahdollisten muuttujien kohdalla rajat tapahtumiin. Jopa tällaisiin nettitapahtumiin :)