jamovoima kirjoitti:Noita on aina vähän hankala vaalia. Jossain chaosboyz turnauksessa (joissa oli kyleensä aika tiukka linja) aikoinaan eräs turnausvoittaja pelasi griffonia lohikäärmeenä ja vaikka se kovaa keskustelua aiheutti, niin meni sekin seulasta läpi. Vaatii aika paljon pokkaa oikeasti kieltää jotakuta pelaamasta, jos turnaukseen asti on tullut joskus jopa toisesta kaupungista ja vaadittavat maksut maksanut.
Ei me muistaakseni ketään pois ole ajettu, mutta mielivaltaisia pisteiden menetyksiä on jaettu, mikäli armeija ei ole täyttänyt hyvää makua. On sitä voitu yksittäisiä nappeja poistattaa, jos ne eivät tuhoa pelaajan armeijaa täysin. Esim:
- Erällä kerralla kentälle tuotiin Vampire armeija, jossa oli tyhjiä baseja, possuja ja ties mitä sälää kuvaamassa Dire Wolffeja. Pelit menivät kaverilla ihan hyvin, mutta kylkiäisbonukset jotka jaoimme laskivat tuloksen riittävän kauas mistään pistesijoista.
- Toisella kerralla käpylehmä-demoniarmeija sai vastaavaa silitystä ja jatkoi peliään -28 pisteen lähtökohdasta, kun muilla oli n 10 pinnaa pohjilla.
Yleisesti käytännössä tehtiin aina niin, että maalaamattomalla tai proxyläjällä oli erittäin vaikea päästä minnekkään sijoille. Ihan vain vihjeenä, että harrastus on muutakin kuin harmaata muovia tai paljasta metallia. :D
- The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your action.
smaxx kirjoitti:Tommonen 5-10 pinnaa etua maalatulle tai hyvin maalatulle armeijalle antaa mukavasti motivaatiota viimeistellä sen armeijansa.
Itse kyllä väittäisin, että normaalin faba -armeijan sutasee kahdessa tai kolmessa kuukaudessa pelipöytätasoon ilman että työt tai sosiaalinen elämä kärsii. Yleensä turnausloukoissa ja kellareissa on niin hämärät lamput, että menee jo ihan täydestä :) Siihen kun sijoittaa aikaa vielä toisen mokoman päälle niin sitä kehtaa jo katsoa vaikka luonnonvalossa. 40k -armeijan maalaus taitaa olla tyypillisesti vielä vähän kevyempi homma.
Se pieni tai isompi etu, minkä maalaamalla saa on ainakin saajalle mukava kiitos panostuksesta harrastukseen.
Armeijan nappuloiden lukumäärästä ja nysväyksen tasosta riippuen armeijan voi saada maaleihin jopa alle kuukaudessa. Olen aikoinaan tehnyt parikin armeijaa tuolla tavalla, mutta iän, kykyjen ja asenteen kasvaessa olen alkanut nysväämään ukkoja ihan eri tavalla. Pelkästään valujälkien puhdistamiseen menee levottoman kauan ja kokonaiseen armeijaan helposti yli vuosi.
- The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your action.
Niblebitzer kirjoitti:Armeijan nappuloiden lukumäärästä ja nysväyksen tasosta riippuen armeijan voi saada maaleihin jopa alle kuukaudessa. Olen aikoinaan tehnyt parikin armeijaa tuolla tavalla, mutta iän, kykyjen ja asenteen kasvaessa olen alkanut nysväämään ukkoja ihan eri tavalla. Pelkästään valujälkien puhdistamiseen menee levottoman kauan ja kokonaiseen armeijaan helposti yli vuosi.
Joo, mutta sulla on jo armeijoita joilla voi pelata sitä uutta hitsaillessa :) Hiukkasen alottelijammalla voi olla hinku saada se ensimmäinen ja ainoa armeijansa pelikuntoon.
jamovoima kirjoitti:Noita on aina vähän hankala vaalia. Jossain chaosboyz turnauksessa (joissa oli kyleensä aika tiukka linja) aikoinaan eräs turnausvoittaja pelasi griffonia lohikäärmeenä ja vaikka se kovaa keskustelua aiheutti, niin meni sekin seulasta läpi. Vaatii aika paljon pokkaa oikeasti kieltää jotakuta pelaamasta, jos turnaukseen asti on tullut joskus jopa toisesta kaupungista ja vaadittavat maksut maksanut.
Ei me muistaakseni ketään pois ole ajettu, mutta mielivaltaisia pisteiden menetyksiä on jaettu, mikäli armeija ei ole täyttänyt hyvää makua. On sitä voitu yksittäisiä nappeja poistattaa, jos ne eivät tuhoa pelaajan armeijaa täysin. Esim:
- Erällä kerralla kentälle tuotiin Vampire armeija, jossa oli tyhjiä baseja, possuja ja ties mitä sälää kuvaamassa Dire Wolffeja. Pelit menivät kaverilla ihan hyvin, mutta kylkiäisbonukset jotka jaoimme laskivat tuloksen riittävän kauas mistään pistesijoista.
- Toisella kerralla käpylehmä-demoniarmeija sai vastaavaa silitystä ja jatkoi peliään -28 pisteen lähtökohdasta, kun muilla oli n 10 pinnaa pohjilla.
Yleisesti käytännössä tehtiin aina niin, että maalaamattomalla tai proxyläjällä oli erittäin vaikea päästä minnekkään sijoille. Ihan vain vihjeenä, että harrastus on muutakin kuin harmaata muovia tai paljasta metallia. :D
Tämä griffon lohari oli siis aikoinaan Breakfast for championsissa ja juurikin turnauksen voittajan armeijassa. Muistaakseni siitä jonkinlaista konklaavia käytiin viikonlopun mittaan, mutta pistemenetyksittä selvittiin. Itsekin kyseistä griffonloharia vastaan pelasin ja vähän karvaan maun jätti. Vaan menneet on menneitä jne.
Itse siis luonnollisesti kannatan kaikenlaisia kannusteita armeijan nysvääjille (etenkin kun ne yleensä mahdollistaa omalla kohdallani minkäänlaisen menestymisen ;). Aikaanähdyn näköisiä armeijoita näkee harmillisen vähän nykyajan turnauskentillä. Tosin toisaalta niin näkee minuakin...
Mä en henkilökohtaisesti haluaisi nähdä turnauspöydillä ainuttakaan maalaamatonta tai edes selkeästi keskeneräistä figua, mutta en toisaalta kyllä myöskään tykkää siitä, että maalaus vaikuttaa pisteytykseen. Maalaamisen (vähintään simppelin pelipöytätason) pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta sijoitusten pitäisi määräytyä pelkästään sen mukaan miten niillä napeilla onnistui pelaamaan eikä sen mukaan miltä ne näyttää. Näin siis kilpailuhenkisissä turnauksissa joita fanatic kokonaisuudessaan edustaa, jos lähtökohta on eri niin maalaus voi hyvin olla vaikka puolet pisteistä.
Yhdessä turnauksessa käytettiin varoitusjärjestelmää, eli maalamattomuudesta, huonosta käyttäytymisestä, sääntöjen rikkomisesta jne:stä sai aina varoituksen ja toisesta ulos.
Toinen ratkaisu voisi olla että samalla kun lähettää listat, niin samalla kuva armeijasta? Voisi suoraan sanoa että mitä pitää vielä maalata.
Mitä maalamattomiin armeijoihin tulee, se on kuin pelaisi Pongia. Kaksi mailaa hakkaa palloa ympäri kenttää. Sitä on kiva kattella sitten.
Hamar kirjoitti:Mitä maalamattomiin armeijoihin tulee, se on kuin pelaisi Pongia. Kaksi mailaa hakkaa palloa ympäri kenttää. Sitä on kiva kattella sitten.
Hamar kirjoitti:Mitä maalamattomiin armeijoihin tulee, se on kuin pelaisi Pongia. Kaksi mailaa hakkaa palloa ympäri kenttää. Sitä on kiva kattella sitten.
Silmänruoka ei tee peliä. Pong on loistava peli.
Joo, mutta toi vertaus tavallaan toimii. Monethan puolustaa maalaamattomia figujaan sillä, että niitä kiinnostaa vain peli, ei "silmänruoka".
Skarsnik, the Lord kirjoitti:
Silmänruoka ei tee peliä. Pong on loistava peli.
Pong olisi vielä mahtavampi peli väreillä. Ja nyt on pakko etsiä netistä Pong väreillä.
Jos haluaa paremman vertauskuvan; pelaajat jotka laittavat grafiikka-asetukset alas jotta fps ei kärsi multiplayerissä VS pelaajat jotka vetävät story modea grafiikat high qualityllä.
Mun mielestä maalauspakko ja maalauspisteet ei sovi samaan turnaukseen sitten millään. Jos sääntöpaketissa lukee "Pelataan vaan maalatuilla figuilla. Osittain maalaamattomasta armeijasta saa -42 pistettä." niin eihän kyse ole mistään maalauspakosta, vaan maalauskehotuksesta. Tällöin ei voida olettaa että kaikki tulisivat maalatuilla figuilla pelaamaan.
Jos sääntöpaketissa lukee maalauspakko, niin näkisin maalaamattomalla armeijalla pelaamisen suunnilleen samana rikkeenä, kuin vaikkapa painotetuilla nopilla pelaamisen. Sääntöjen pitäis olla samat kaikille, mutta joku luikertelee jostain välistä sittenkin. Tässä kohti mun mielestä ei oo kohtuutonta rikkoa pelaajan armeijaa poistamalla ko. figut tai pahimmassa tapauksessa ajaa vaikka ulos turnauksesta. Pelaaja on kuitenkin tietäen* pakannut maalaamattoman armeijan ja lähtenyt sillä pelaamaan ja kokeilemaan onneaan "jos kukaan ei sittenkään huomaa". Samalla ainakin viiden pelaajan pelinautinto kärsii ainakin jossain määrin kun vastaan ei tulekaan maalattua armeijaa, vaikka niin onkin luvattu. Joo, rikkuri on maksanut jotain euroja että on päässyt pelaamaan ja buukannut viikonlopun vapaaksi ja muuta, mutta niin on vastustajakin. Minkä takia mun pitäis kärsiä vastustajan maalaamattomasta armeijasta, jos vastustaja on liian laiska/kiireinen/pihi saamaan armeijaa pelikuntoon? Yleensä armeijan ei oo tarvinnut olla nätti, mutta miten vaan maalattu armeija on noin miljuuna kertaa nätimpi kuin pohjamaalattu/muovinharmaa massa. Worst case on vielä mustaksi pohjamaalattu armeija, josta et edes tunnista mikä nappi on mikä normaalilta pelietäisyydeltä.
* Mikäli maalaus"rike" on tapahtunut pelaajan tietämättä, voidaan toki joustaa. Ihmisiä tässä kuitenkin vaan ollaan: Joku ensikertalainen on voinut lukea/ymmärtää sääntöpaketin vähän heikosti ja kuvitellut ett pohjamaalaus riittää tai kuljetuksessa on voinut tapahtua pahoja onnettomuuksia.
"Onko maalauspakko hyvä vai huono asia?" on sitten ihan toinen asia pohdittavaksi, ja siitä jokainen voi olla eri mieltä. Tässä tapauksessa kuitenkin järjestäjä katsoo maalauspakon hyväksi valinnaksi ja järjestäjäähän noudatetaan. Jos ei ite tykkää, aina voi koittaa vinkua foorumilla tai sitten äänestää jaloillaan.
En sitten tiedä, kuinka helppo tehtävä ihmisen karkoittaminen turnauksesta tai figujen poistaminen armeijasta käytännössä on; ei onneksi vielä ole tullut vastaan järjestäjänurallani. Toisaalta järjestäjä joutuu välillä tekemään kiperiä ja tiukkojakin päätöksiä, joista kaikki eivät pidä, mutta jotka saattavat parantaa yleistä turnauskokemusta.
Ainiin, lisätään vielä, että figujen poistamisen armeijasta pitäisi olla nimenomaan järjestäjän homma, ei vastustajan. Toki tässä tarvitaan vastustajan apua: Vaikka järjestäjät miten hyviä olisivatkin, ei niittenkään silmät ihan kaikkialle riitä. Jos sääntöpaketissa sanotaan "Vastustaja voi poistaa maalaamattomat figut toisen pelaajan armeijasta", niin rikkurin on helppo vedota "Älä nyt turhaan tämmöisestä nipota, pelataan vaan." ja yhtäkkiä paineet ovatkin vastapelaajalla, joka ei ole tehnyt mitään pahaa. Sääntöpakettiin kannattaisikin nimenomaan kirjoittaa "Jos huomaat maalaamattomia figuja jossain, huomauta järjestäjälle." jolloin järjestäjä voi pelata pahan poliisin roolin, joka on kuitenkin paljon helpompi kun siihen on varautunut.
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.
Itse olen myös sitä mieltä, että jos turnaussäännöissä lukee maalauspakko, niin sen pitää olla kaikille sama. Kaikki kuitenkin saavat turnaussäännöt tietoonsa etukäteen. Ei maalattu=ei pelata figulla.
MUTTA! Olen itse sitä mieltä, että kilpailuhenkiseen peliin ei maalauspakko sovi, koska tosipelaaja säätää armeijaansa viimeiseen hetkeen. Itsellä ainakin armeijat kehittyvät viimeiseen hetkeen asti ja töiden+muun elämän takia ei maalaamiseen vaan ole aina aikaa. Siksi esim. Fanatic meni tällä kertaa sillisalaatti-demoneilla (+prinssillä, jolta unohtui siivet:).
Kiitos turnauksesta järjestäjille ja kanssapelaajille, kaikki pelit olivat todella mielenkiintoisia. Pääsiäisturnauksessa kohdataan!
Alkuperäisessä viestissäni sanoin "jos" maalaamattomuutta tahdotaan rankaista. Mielipiteeni on myös se että jos EI niin sanktiota ei saisi olla tai bonus maalaamisesta tulisi olla niin pieni että voittaminen maalaamattomalla armeijalla olisi käytännössä yhtä helppoa kuin maalatullakin.
Nyt tuntuu että jengillä menee marjat ja puurot sekaisin. Maalauspakko mutta kuitenkin saa pelata eikä sanktiotkaan saisi vaikuttaa lopputulokseen. Sitäpaitsi, osa turnauksen maalatuistakin listoista on sellaista shittiä että yhtä hyvin vastassa voisi olla vain pohjamaaleissa oleva raakile.
Ideaali tilanteessa jokainen armeija olisi kaunis kuin kedon kukkanen ja koostuisi juuri niistä yksiköistä joita pelaaja HALUAA mukaansa tuoda. Käytännössä kuitenkin aika, raha sekä maalaustaidot vaikuttavat valtavasti siihen mitä pöydällä nähdään. Usein juuri turnauksissa kohtuullisesti/hyvin sijoittuvissa listoissa nähdään...hmm..luovia ratkaisuja jotta yhden yksikön spämmi saadaan toteutettua kohtuudessa pysyvällä budjetilla. Poikkeuksiakin toki on, esim viimeisimmän fanatikin 40k puolen voittanut Miika.
Keskustelu siitä millä tasolla maalausta tulisi turnauksessa vaatia on hyvä. Mielessä tulisi kuitenkin ehdottomasti pitää se että tämä on pohjimmiltaan kuitenkin vain harrastus jonka parissa on kiva vapaa-aikaansa viettää. Preferenssejä siihen mikä se tärkeinosa harrastuksesta on, on monia. Esimerkiksi itselleni pää paino on conversioissa. Pelaajia ei riitä erillisiin maalaus-, convertoimis-, kilpapeli-, tiimi-, forgen kamat sallittuja turnauksiin joten avarakatseisuutta vaaditaan meiltä kaikilta.
Olen törmännyt vuosien saatossa figuihin laidasta laitaan. Jotkut ovat olleet teknisesti ottaen maalattuja, mutta näyttävät päiväkotilasten oksennukselta hedelmäsalaatin jälkeen. Kuitenkin mielummin katselen armeijaa, josta valtaosa on ihan siististi maalattu ja loput vaiheessa syystä tai toisesta, kuin keltaisen, sinisen, pinkin ja mustan sekamelskaa jossa värit, saati suti ole osunut oikeaan alueeseen eikä alustojakaan ole siistitty. Vielä kun ukkoja proxytaan miten sattuu, niin on possua, kaakkia, matoa ja sutta sekaisin ilman yhtenevää teemaa. Onko se nyt sitten yhtään parempi kuin maalaamaton ukko? Entä jos teema on syvääkin syvemmältä kaaoksen pimeimmästä kolosta tullut valkoinen albiinoarmeija tai musta hiilityöläisten joukko?
Itse en suostu pelaamaan julkisesti kuin maalatuilla ukoilla, joten tehot tai osallistuminen joustaa ennen ukkojen värjättyjä paitoja.
Tämä on väärä threadi keskustella maalauksesta tai yleensä harrastuksen osuudesta turnauspelaamisen poislukien tämän kertainen Turku Fanatic. Vanhoja threadeja aiheesta on ollut monia, joissa on väännetty yhtä lailla Go:n ja maalaustaiteen välillä harrastamisen tai vain pelillisten kykyjen ristiriidassa. Järjestäjä tekee säännöt kuten parhaakseen näkee ja valvoo niitä jos niin tahtoo tehdä. Jos sääntönipussa lukee maalauspakko, mutta maalaamattomuudesta ei kuitenkaan ole esitetty mitään sanktiota niin kai sitä voi lähteä kokeilemaan. Vaatii aika paljon potkia pihalle pelaajia parin maalaamattoman ukon takia vain siksi, että tuli kirjoitettua maalauspakko sääntöihin. Mitkä syyt menevät läpi tuomarin sääliharavasta, entä sitten kun on oikeasti kerännyt vähän vuosirenkaita ja kokenut miten elämä välillä laittaa kylkeen?
En kommentoi tämän kevään turnauspelaajana, koska priorisoin Manowarin keikan ja hyvän rillumarei illan pikku-ukkojen edelle. Kommentoin, koska kaaoskersojen vanhoja tekemisiä nousi haudasta ja entisenä järjestäjänä on paljonkin kokemusta ja näkemystä siitä miten maailma pyörii.
Maalaamisesta puheen ollen: Unohtui mainita, että 40k:n näteimmän armeijan palkinnon vei Antti Vaittinen Tau/Eldar-armeijallaan. Kunnollista kuvaa en valitettavasti ehtinyt ottaa, epämäärinen räpsy löytyy tuolta.
Samoilla linjoilla TheEmun kanssa. Jos halutaan että maalauspakko on pakko eikä kehoitus, tulisi sanktioiden olla riittävän kovia ja ne pitäisi panna täytäntöön järjestäjien toimesta - harvalla on kuitenkaan pokkaa poistaa figuja vastustajalta siihen vedoten vaikka jokunen maalaamaton olisikin. Toisaalta about yhtä pahoja on kyllä Niblebitzerin kuvailemat sekametelisopat, joten jos halutaan varmistaa että ihmisillä on suht. koherentti ja valmiin näköinen armeija, pitää latoa tiskiin kriteereitä joiden tulee täyttyä ns. "KPJ"-ohjenuoran sijaan. Proxyttäminen on sitten vielä toinen juttu; tuntui ainakin Fanaticissa olevan suht. yleistä pelata armeijan tiettyjä modeleita toisena modelina (vrt. aiemmin annettu esimerkki griffonista lohikäärmeenä). Konversiot ja tyyliin sopivat vaihtoehtovalmistajien figut toki erikseen, mutta Juliusta siteeraten: "bloodletteristä ei tule plaguebeareria sillä että sen maalaa vihreäksi".
Mainittakoon vielä että vaikka konseptina maalauspisteet ja turnauspisteet ei oikein tahdo sopia samaan taulukkoon, on liki poikkeuksetta turnauksissa jossa maalauspisteitä jaetaan ollut huomattavasti parempi taso armeijoiden maalauksessa kuin sellaisissa joissa maalauspisteitä ei jaeta.
Niblebitzer kirjoitti:En kommentoi tämän kevään turnauspelaajana, koska priorisoin Manowarin keikan ja hyvän rillumarei illan pikku-ukkojen edelle. Kommentoin, koska kaaoskersojen vanhoja tekemisiä nousi haudasta ja entisenä järjestäjänä on paljonkin kokemusta ja näkemystä siitä miten maailma pyörii.
Jottei jää mitään epäselväksi, niin lähinä otin tuon taannoisen griffonepisodin esimerkiksi siksi, että vaikka teillä oli erittäin hyvin kaikki tämänsuuntainen (ja kaikki muukin) järjestetty ja hoidettu, niin teiltäkin meni tällaista välillä läpi. Olen itse kaikinpuolin samoilla linjoilla sinun, Accun ja TheEmun kanssa tässä. Jännä juttu, muuten että jotakuinkin jokaisen isomman turnauksen jälkeen nousee tällainen samanlainen keskustelu :)
Jos sääntöpaketissa lukee maalauspakko, niin näkisin maalaamattomalla armeijalla pelaamisen suunnilleen samana rikkeenä, kuin vaikkapa painotetuilla nopilla pelaamisen.
Ei ole. Toinen on laiskuuttaa/saamattomuutta ja toinen aktiivista epäreilun edun hankkimista.
Se on kyllä hieno pelata semmosen valmistajan pelejä, joka tekee itse sääntöpaketin turnauksissa käytettäväksi ja jonka pelit muutenkin soveltuu kilpailulliseen pelaamiseen. Fanaticin yhteydessäkin on selvitelty toistakymmentä foorumisivua, että millä säännöillä pelataan ja jälkeenpäin eri ketjuissa koitetaan vääntää säännöistä, joilla napit olisi maaleissa tai edes osalla porukasta hauskaa. Mulla on tätä lukiessa! :P
Kyllä mä olen sitä mieltä, että maalauspakkoa on noudatettava. Ei muistakaan säännöistä ole epäselvyyttä, mitä niistä on noudatettava ja mitä ei. Kyllä armeijan saa valmiiksi turnausta varten jos yrittää. Turnauksistakin on tieto kyllä reilusti etukäteen. Tämän kevään Fanaticin olisi voinut aavistaa joskus 2010 syksyllä tms. Jos ne juustoisimmat napit ei vielä ole maaleissa niin sitten pelaa vähemmän juustoisilla. Ottaa steamtankin tilalle vaikka ne halfling keihäsmiehet, niin kuin itse aikanaan aika moneen otteeseen. ;)
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”