Oikein!-DeF- kirjoitti:Olen sitä mieltä, että kirjakieltä pitäisi käyttää kirjoitetussa tekstissä, myös internetissä. Se on helpommin luettavaa kuin puhekieli.
Kirjakielen käyttäminen
- makkarafolio
-
baretul
- ankara halla
- Valvoja
Olen itsekkin huomannut kuinka joiltakin käyttäjiltä näyttää puuttuvan kyky ilmaista itseään selvästi viesteissään.
Kappaleita, saatika edes lauseita!, ei ole välttämättä eroteltu toisistaan mitenkään jonka lisäksi itse asiaakaan ei ole välttämättä kyetty kirjoittamaan (helposti/nopeasti/joutuisasti) ymmärrettävään muotoon. (Ymmärrettävää kieltä on siis mielestäni teksti mistä punainen lanka selviää kertalukemalla eikä jätä arpomisen varaa. Onko sitten teinixiä, slangia, puhekieltä, kirjakieltä vai täynnä kirjoitusvirheitä on mieletäni aikalailla merkityksetöntä.)
Ja kyllä, tämä häiritsee minua jopa sen verran, että en useimmin jaksa vastata/jakaa_omaa_mielipidettä tälläisissä tapauksissa. Jos toinen ei ole vaivautunut kirjoittamaan ymmärrettävää ja asiallista tekstiä niin miksi minäkään vaivaituisin? Menisi todennäköisesti harakoille.
Ja tämän sanottuani olen ensimmäisenä tunnustamassa, ettei omakaan tekstini aina ole siitä helppolukuisimmasta päästä. Johtunee siitä, että kirjoitan suurinpiirtein samaan tahtiin kuin ajattelen (olen siis todella nopea kirjoittaja... tai ehkä todennäköisemmin toisinpäin
) jonka seurauksena viestini sitten ajoittain ovat mitä ovat.
Ja onhan sekin tietysti aivan mahdollista, etteivät kaikki ihan oikeasti osaa ilmaista itseään paremmin (ikä, koulutuksen/harjoittelun puute, rikkinäinen näppäimistö, mitä ikinä...) eivätkä oikeati näe viesteissään mitään parannettavaa. Eikä siinä mitään, jokainen voi tehdä vain parhaansa mutta olennaista onkin, että jokainen tekee parhaansa esittääkseen pointtinsa/kysymyksensä ymmärrettävällä tavalla.
Kappaleita, saatika edes lauseita!, ei ole välttämättä eroteltu toisistaan mitenkään jonka lisäksi itse asiaakaan ei ole välttämättä kyetty kirjoittamaan (helposti/nopeasti/joutuisasti) ymmärrettävään muotoon. (Ymmärrettävää kieltä on siis mielestäni teksti mistä punainen lanka selviää kertalukemalla eikä jätä arpomisen varaa. Onko sitten teinixiä, slangia, puhekieltä, kirjakieltä vai täynnä kirjoitusvirheitä on mieletäni aikalailla merkityksetöntä.)
Ja kyllä, tämä häiritsee minua jopa sen verran, että en useimmin jaksa vastata/jakaa_omaa_mielipidettä tälläisissä tapauksissa. Jos toinen ei ole vaivautunut kirjoittamaan ymmärrettävää ja asiallista tekstiä niin miksi minäkään vaivaituisin? Menisi todennäköisesti harakoille.
Ja tämän sanottuani olen ensimmäisenä tunnustamassa, ettei omakaan tekstini aina ole siitä helppolukuisimmasta päästä. Johtunee siitä, että kirjoitan suurinpiirtein samaan tahtiin kuin ajattelen (olen siis todella nopea kirjoittaja... tai ehkä todennäköisemmin toisinpäin
Ja onhan sekin tietysti aivan mahdollista, etteivät kaikki ihan oikeasti osaa ilmaista itseään paremmin (ikä, koulutuksen/harjoittelun puute, rikkinäinen näppäimistö, mitä ikinä...) eivätkä oikeati näe viesteissään mitään parannettavaa. Eikä siinä mitään, jokainen voi tehdä vain parhaansa mutta olennaista onkin, että jokainen tekee parhaansa esittääkseen pointtinsa/kysymyksensä ymmärrettävällä tavalla.
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
- Machiavelli
- Peliporukkavalvoja
Ei mun maailma ole ennenkään siihen kaatunut, jos jollain foorumilla/ chatti palstalla näen kirjoutus virheen, tai ks:n kirjoitettuna x:llä. Jokainen ihminen on oma persoonansa, annetaan heille vapaus kirjoittaa ja ilmaista itseään niin kuin parhaaksi näkevät.
Sincerely yours, Machiavelli.
Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
-
Alioppilas
- The Captain
- Valvoja
Tuskaa. Kipua. Piinaa. Noilla sanoilla voisin alkaa kuvailla tuntemuksiani, kun luen joitakin tällä foorumilla olevia posteja. En väitä kirjoittavani itse virheettömästi (ja sentään FM-tutkinto takana), mutta joillekin tuntuu olevan täysin ylivoimaista yrittää kirjoittaa edes vähän sinnepäin.
En vaadi virheetöntä kieltä, en edes kirjakieltä, mutta toivoisin ihmisten yrittävän ilmaista ajatuksiaan niin, että muutkin ymmärtäisivät pointin ensimmäisellä lukukerralla - ja niin, että viestissä ylipäätään olisi jokin pointti.
Yritän itse kirjoittaa mahdollisimman hyvää kirjoitettua yleiskieltä (täytyyhän jonkun olla nykynuorisolle esikuvana), mutta käytän kyllä yleiskieleen kuulumattomia sanoja ja ilmauksia. Nehän vain rikastavat kieltämme.
En vaadi virheetöntä kieltä, en edes kirjakieltä, mutta toivoisin ihmisten yrittävän ilmaista ajatuksiaan niin, että muutkin ymmärtäisivät pointin ensimmäisellä lukukerralla - ja niin, että viestissä ylipäätään olisi jokin pointti.
Yritän itse kirjoittaa mahdollisimman hyvää kirjoitettua yleiskieltä (täytyyhän jonkun olla nykynuorisolle esikuvana), mutta käytän kyllä yleiskieleen kuulumattomia sanoja ja ilmauksia. Nehän vain rikastavat kieltämme.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-
DarkStalker
Tärkeintä on, että ihmiset yrittävät parhaansa oikeakielisyydessä, sillä juuri oikeakielisyys tekee tekstistä selkeämpää ja miellyttävämpää luettavaa. Tärkeimmät seikat ovat isot ja pienet alkukirjaimet, pisteet ja kappalejako. Pilkut ja yhdyssanat eivät ole niin tärkeitä asioita, mutta suositeltavia.
Tekstin pintapuolinen tarkastaminen on myös suositeltavaa, jolloin järjettömien lauseiden pitäisi jäädä pois.
Jokainen yrittäköön siis parhaansa! Se riittää!
Tekstin pintapuolinen tarkastaminen on myös suositeltavaa, jolloin järjettömien lauseiden pitäisi jäädä pois.
Jokainen yrittäköön siis parhaansa! Se riittää!
- Henri Ketonen
Toisilla tietysti on lukihäiriö...
Sitä en silti osaa ymmärtää miten ihmiset väittävät, etteivät he ehdi kirjoittaa pilkkuja/kokonaisia sanoja/isoja alkukirjaimia yms.
Mihin ihmisillä mukamas on kiire netissä?
Kuinka kauan shiftin painaminen kestää?
Kuinka vaikeaa on kirjoittaa kahden kirjaimen sana oikein? (D2 - Chatissa ihmiset kirjoittivat "k" sen sijaan että olisivat kirjoittaneet "ok"...)
Sitä en silti osaa ymmärtää miten ihmiset väittävät, etteivät he ehdi kirjoittaa pilkkuja/kokonaisia sanoja/isoja alkukirjaimia yms.
Mihin ihmisillä mukamas on kiire netissä?
Kuinka kauan shiftin painaminen kestää?
Kuinka vaikeaa on kirjoittaa kahden kirjaimen sana oikein? (D2 - Chatissa ihmiset kirjoittivat "k" sen sijaan että olisivat kirjoittaneet "ok"...)
zqmfgb
Itse pelaan vanhaa Half-Life, mutta en sen pelin takia, vaan yhdellä loistavalla serverillä olevien toisten pelaajien takia. Serverillä on oma foorumikin ja kaikki pelaajat tuntevat toisensa. Henki on siellä ainutlaatuista... ja aina on aikaa jaaritella kauan. Usein kirjoitan enemmän kuin pelaan.Bladeheart kirjoitti:Tässä nettipelien aikakaudella ihmiset kirjoittavat asiat nopeasti, sillä nettipeleissä nopeus on valttia. Olen huomannut, ettei nettipelatessa ei jää aikaa jaaritella kauaa. Sitten lyhenteet tarttuvat ja niitä alkaa käyttää joka paikassa.
No, tuo voi olla yksi selitys.
Gere curam mei finis.
-
baretul
Heh mukava kattoa kun ihmiset koittaa nyt vääntää täydellistä suomea tähän ja kiritisoida niitä ketkä kirjotavat jotkut yhdyssanat erikseen. Mua alkaa jotenki välillä tympimään jotkut jotka koittavat kumota toisten väiteitä sillä että ne kirjottaa jonkun asian väärin, tai sellanen että huomautetaan heti ensimmäisestä virheestä. Mulla ei oo valitamista jos joku vetäsee joskus jonkun pilkun, yhdyssanan tai kappalejaon väärin, tosin noitten todella puutuminen haittaa kyllä, tai se että ne on vedetty päin honkia. Harvoin tosissaan sattuu sellasia tapauksia että pitäis pariin kertaan lukasta että tajuaa viestin, tosin nekin ylensä on tullut joltain suht nuorilta, jotka ei ole vielä ehtinyt opetella kaikkia noita sääntöjä tai totutella niihin.
NIin joo ja nettiepeleistä ok ja k niillä on suuri ero, kun pelailee ei ole aikaa ruveta kirjotamaan pahemmi, vaan yhellä kädellä saa nopeesti painettua k, chatissa taas joskus ei jaksa ruveta vääntämään mitään roomaania vaan pistää mielummin vaan k, nettipeleissä ylensä ei missään pelitilanteessa ruveta jutustelemaan.
NIin joo ja nettiepeleistä ok ja k niillä on suuri ero, kun pelailee ei ole aikaa ruveta kirjotamaan pahemmi, vaan yhellä kädellä saa nopeesti painettua k, chatissa taas joskus ei jaksa ruveta vääntämään mitään roomaania vaan pistää mielummin vaan k, nettipeleissä ylensä ei missään pelitilanteessa ruveta jutustelemaan.