"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Pensselit

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Ruispöllö

Gw pensselit

Viesti Kirjoittaja Ruispöllö »

GW pensselit eivät ole huonoja jos vaan ei paina liikaa maalatessaan, ottaa vain vähän maalia pensseliin kerrallaan, pesee pensselit mäntysuovan kanssa ja laittaa muovisuojuksen kera lasipurkkiin pystyyn. Pensseli vaatii huolenpitoa.
Löytyy.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Once you try Kolinsky you never go back.
Set fire to the family tree.
Gorbag
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gorbag »

kolinsky on ihan kiva. Kannattaa, ja on kyllä rahojesi arvoinen.
Yazkamaniac

Viesti Kirjoittaja Yazkamaniac »

Itse en GW:n pensseleitä käytä juuri hinnan takia.

Mistähän näitä EM4:n suteja sitten voisi ostaa kun ne tuntuvat joidenkin mielestä olevan niin hyviä, ja mihin hintahaarukkaan ne sijoittuvat?
Sometimes you're the statue,
sometimes you're the pidgeon.
-Bruce Dickinson-
Yazkamaniac

Viesti Kirjoittaja Yazkamaniac »

jk.

...tai niitä kolinskyja?
Sometimes you're the statue,
sometimes you're the pidgeon.
-Bruce Dickinson-
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Hadorf kirjoitti:Itse en GW:n pensseleitä käytä juuri hinnan takia.

Mistähän näitä EM4:n suteja sitten voisi ostaa kun ne tuntuvat joidenkin mielestä olevan niin hyviä, ja mihin hintahaarukkaan ne sijoittuvat?
http://www.sotataito.com/
(tai jos suora linkki toimii, niin:
http://www.sotataito.com/index.php?cPat ... 5a1667d0bd )
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Hadorf kirjoitti:jk.

...tai niitä kolinskyja?
Raphaelin 8404 sarjalaiset 10+ euroa koosta riippuen, Winsor & Newton series 7 jonkun verran kalliimpi.

Jälkimmäisen saatavuus on jsitten otain aivan hirvittävää, virallinen maahantuoja kun ei suostu koskemaan näihin pitkällä tikullakaan. Nettikaupat ovat oikeastaan ainoa vaihtoehto, ja ainakaan itse en tykkää ostaa sivellintä hypistelemättä.

Ensimmäistä saa ainakin Temperan nettikaupasta.
Seyda

Viesti Kirjoittaja Seyda »

Itse käytän Gold-sablen pensseleitä jotka ovat hinta-laatusuhteeltaan hyviä.

Omani ostin Helsigin Hobby Pointista (lähellä hesan fantsua) vaikka ei ollut halvimmasta päästä
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Moni on GW:n suteja haukkunut, ja varmaan suuri osa näistä pitää kyseisiä siveltimiä syypäänä omaan huonoon maalausjälkeensä. Melkoisen monen sopisi kumminkin katsoa peiliin ja pohtia, onko se oma maalausjälki sittenkään siveltimestä riippuvaista.

Minun on kyllä pakko tunnustaa, että omilla taidoillani ei ole merkitystä, onko suti Kolinsky tai GW - ei noista figuista sen parempia ole tullut EM4:n puolijumalavälineilä kuin GW:n roskallakaan. Ja vastaavasti mainitulla roskalla olen ~90 % figuistani maalannut, ja vaikka Golden Daemon -voittajat ovat yhä ihan eri planeetalla, niin onpa noita tinaukkojani kehdannut pelipöydillä katsella.

Omia suosikkejani ovat kumminkin brittiläisestä Tiimarinkorvikkeesta muutama vuosi sitten ostamani sikahalvat Eagle-siveltimet, joita en ole harmikseni sen koommin missään nähnyt. Kärki on pysynyt hyvänä, ei ole mutkalle mennyt, ja muutenkin tuntuu mukavalta kädessä.

Eli joo, ehkä pro-maalareille välineellä on väliä, mutta meikäläiselle perustuhertajalle sivellin kuin sivellin menettelee, kun omien taitojen rajat tulevat vastaan ennen kuin siveltimen.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

The Captain kirjoitti: Minun on kyllä pakko tunnustaa, että omilla taidoillani ei ole merkitystä, onko suti Kolinsky tai GW - ei noista figuista sen parempia ole tullut EM4:n puolijumalavälineilä kuin GW:n roskallakaan. Ja vastaavasti mainitulla roskalla olen ~90 % figuistani maalannut, ja vaikka Golden Daemon -voittajat ovat yhä ihan eri planeetalla, niin onpa noita tinaukkojani kehdannut pelipöydillä katsella.
Tuo on kyllä täysin totta. Itsekin olen maalannut sekä Gw:n että Em4:n siveltimillä ja maalausjäljessä ei näy minkäänlaista eroa. Mutta koska Kolinskyjä on mukavampi käyttää ja ne kestävät kauemmin niin ovat ne parempia siveltimiä vaikka sitä ei maalausjäljessä näkisikään. Kyllä tavallinen tallaaja noilla Gw:n sudeillakin loistavasti toimeen tulee jos ei viitsi netistä tilata.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Draven kirjoitti:Mutta koska Kolinskyjä on mukavampi käyttää ja ne kestävät kauemmin niin ovat ne parempia siveltimiä vaikka sitä ei maalausjäljessä näkisikään.
Tässä on löydetty asian ydin erinomaisesti. Kaiken kaikkiaan, maalauskin on harrastus, josta pitäisi voida nauttia. Ei kukaan väitä, että 15 euron soopelisivellin maagisesti muuttaa jokaisen GD-loppusijoitusmaalariksi, mutta itse maalaustapahtuma on nautinnollisempi kunnon välineillä. Ja tähän väliin nuo EM4:set sopivat mainiosti, koska eivät ole merkittävästi GW:n hupipensseleitä kalliimpia, mutta säilyttävät kärkensä ja karvansa laadun huomattavasti paremmin ja pitempään.
Tanen

Viesti Kirjoittaja Tanen »

Itse suosin myöskin EM4 Kolinsky karvaisia pensseleitä. GW pensseleillä joskus kauan aikaa sitten aloitin, ja luulinkin niitä jopa hyviksi. Kun ensimmäisen EM4 pensselin sain, en ole GWn pensseleihin koskenut. Ainoastaan basetukseen yms penselin raiskaukseen käytän vanhat GW sudit pois, ja jatkossa ostan 1€ hintasia kirjakaupasta, ajavat asiansa tuhoon tuomittuina.

Linki vielä toistamiseen

http://www.sotataito.com/index.php?cPat ... c7677a141d

Hinta/laatu suhde on mahtava, 5€ hinnan mielelläni maksan näin tasokkaista, luonnonkarvaisista, pensseleistä.

Itse omistan jok ikisen kolinsky pensselin, ja tyytyväinen olen.

Edit näin hyviin pensseleihin, löysin Suomalaisesta kirjakaupasta yllättävän hyvälaatuisia, tasapäisiä, Hanartin häränkarva pensseleitä. Soveltuvat oikein hyvin kuivaharjaukseen ja minun omaan basen maalaus tyyliin.

Niin ja tuohon capteenin kommentiin. Pensseli ei anna taitoja, tosi, mutta välineet voivat auttaa ottamaan kaiken irti taidoista. GWn pensselit ovat hyviä uuden uutukaisina, mutta ne menevät huonosti kohtuu helposti. EM4 tuntuu kestävän paremmin, ja sivellin ei törötä jokaiseen suuntaan. Ei golden demon voittajatkaan saisi niin hyvää jälkeä pensselillä jonka karvat sojottavat neljään pää ilmansuuntaan.
Viimeksi muokannut Tanen, Pe 09.02.2007 14:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hands_of_blue

Aihetta sivuten, kiinnostaisi tietää mistä tuo kokonumero tulee? Mitä tarkoittaa esim. tuo koko 2/0 ja onko koko 0 pienin Em4 kolinskyistä?
Cactuscheff

Viesti Kirjoittaja Cactuscheff »

Edelliseen puhujaan yhtyen, mikähän on EM4:n kokonumerointien suhde GW:n tuotteisiin? Ei ainakaan minulle ihan helpolla selviä noiden numerointi.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Sanotaanko nyt vaikka, että Em4 käyttää nimeämisessään yleisempää standardia kuin GW - kaikki muut siveltimet on nimetty "nollakoon" mukaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brush

Mutuna, koska en ole käyttänyt GW:n siveltimiä pitkään aikaan, standard olisi kokoa 1-2, detail ehkä 0 tai 00 (2/0), fine detail 000 (3/0) tai 0000 (4/0).

Kuten olen ehkä noin kolmessa aiemmassakin aihetta sivunneessa topikissa kirjoittanut, harjasosan koko merkkaa vain maalin varauskykyyn. Tarkkuus tulee kärjestä, eikä sitä voi suoranaisesti numeroista lukea. 10/0:n synteettisessä silveltimessä voi olla surkeampi kärki kuin 1-koon kolinsky Em4:sessani.

Kärjen laadussa merkkaa myös siveltimen huolto (asiallinen pesu - en kommentoi mäntysuopaa, suosittelen aitoa sivellinsaippuaa, sillä se on oikeasti suunniteltu siveltimien puhdistukseen ja kestää useita vuosia) ja tietysti siveltimien laatu. Melkein itketyttää välillä, kun näkee minkälaista soopaa Revell myy citymarkettien hyllyillä pienoismallihyllyissään.

Kokemus ja kokeilu opettaa parhaiten.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Hands_of_blue

Eli siis Em4:n synteettisistä pienin on koko 10/0 ja kolinskyistä 2/0?
Tällä hetkellä pienin käyttämäni sivellin on kolinskyn 0 koko ja tuntuu, että se ei aivan pienimpiin yksityiskohtiin ja freehandeihin riitä.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Draven kirjoitti:Eli siis Em4:n synteettisistä pienin on koko 10/0 ja kolinskyistä 2/0?
Tällä hetkellä pienin käyttämäni sivellin on kolinskyn 0 koko ja tuntuu, että se ei aivan pienimpiin yksityiskohtiin ja freehandeihin riitä.
Ensimmäiseen kohtaan ulkomuistilta joo, mitä enemmän nollia sitä vähemmän karvoja (kokoja merkitään eri tavoin eri valmistajien toimesta, osa käyttää 0, 00, 000... ja os 0, 2/0, 3/0... merkintätapaa).

Itse maalailen lähes kaiken viitoista silmiin ja freehändyihin nykyään Raphaelin 0-koon sudilla, kärki ja maalinvarauskyky on vaan niin jotain uskomattoman hienoa, vaikka suti on itse asiassa suht' tuhti. EM4:n sudit tuntuvat olevan kokomerkinnöiltään hieman tavallista pienempiä, ainakin Raphaelin 0 vastaa EM4:ssa jotain 1 ja kahden väliltä. Tiedä sitten tuosta silverin mainitsemasta maalinsitomiskyvystä, mutta harjasten määrässä on selvästi ero.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Mitä enemmän harjaksia, sen enemmän sivellin voi varata maalia sisällensä. Tässä on myös eroa harjasmateriaalin välillä - esim. synteettiset eivät varaa yhtä hyvin kuin kolinskyt.

Tarkoitukseni oli kuitenkin tähdentää sitä, että pelkkiin nolliin tuijottaminen ei kerro sitä kuinka tarkka kyseinen sivellin on, vaan pitää katsoa myös kärkeä.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Hands_of_blue

Kiitokset vastauksista, mutta kun nyt vauhtiin päästiin niin laitetaan vielä yksi kiellon päälle. Eli Osaisiko joku suositella laadukkaita litteitä siveltimiä, suunnilleen samassa kokoluokassa kuin Gw:n uudet lattapääsudit mutta hintaluokaltaan mieluusti alle kympin kappale?
Lähinnä isojen alueiden pohjamaalaukseen ja kuivaharjaukseen tarvitsisin.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Niissä aiemmin tässäkin topicissa mainituissa Sapphiren siveltimissä on myös lattasarja, muistaakseni S60 merkinnältään. Näitä käyttelen joskus itse, tavan mallisia vaivaama karvan käyristyminen ei ole oikeastaan näissä ongelma. Ovat siis luonnonkarvaisia, "oikeiden taiteilijoiden" suosimia, näitä saa varmaan vähän jokaisesta vähänkään vakavammin otettavasta taidetarvikeliikkeestä.

Hintaluokkakin on, koosta riippuen, kympin alapuolella.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”