Citadel Washit
- Hammerheart
Re: Citadel Washit
Litkulla nyt siis viittaan glazeihin, inkkeihin, washeihin ja ink-washeihin (ja ties mihin muihin vastaaviin myös)Huru-ukko kirjoitti:Mikä on litku?
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Pitäisiköhän tuota ihan kuriositeettina kysyä GW:ltä itsessään?
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
- P. Ruuhijärvi
Litku= Sludge?Silveri kirjoitti:Pitäisiköhän tuota ihan kuriositeettina kysyä GW:ltä itsessään?
Ilfierno kirjoitti: Sun pelkästä viestistä tietää kuka sen kirjottaa, ei tarvi nimeä katsoa. Sen verran omaperäisellä tavalla kommentoit.![]()
-
SilverSeed.eu
- Viesti:
Kaippa se on syvälle silmiin katsottaessa sama, kuin missä tahansa muussakin suuremman luokan tuotemarkkinoinnissa. Melko hienoinen, jos edes sitäkään. Suurempi kysymys varmaan olisikin, että kuinka suuri pitää eroavaisuuden olla, ennen kuin se ansaitsee tulla nimitetyksi uudeksi tuotteeksi.Hammerheart kirjoitti:Voisiko joku viisas sielu kertoa minulle washin ja inkin yleisen eron (siis ei että mikä ero näillä uusilla GW washeilla on niihin edellisiin inkkeihin)?SilverSeed.eu kirjoitti:Washin varsinainen tarkoitus ei ole värjätä, vaan sävyttää. Toisin kuin Inkien. Jos Washilla haluaa värjätä jotain, se voi vaatia useiden kerrosten maalaamisen, tai washin turhauttavaa kuivaamista pensseliin. Inkit ovat kuitenkin GW:ltä loppu, joten vaihtoehtoina on tutustua muiden inkeihin, tai alistua maalamaan useita kerroksia, jotta pinta värjäytyy.
Silloin kun itse aloitin maalaamaan lähes kaksi vuosikymmentä sitten, oli olemassa inkkejä, joilla figuille tehtiin asia nimeltä washaaminen. Nykyäänkin esmes juurikin tuo Coat d'Arms myy "ink-washeja". Ja nyt yhtäkkiä kun GW julkaisee taas litkuja washien nimellä inkkien sijaan (ne inkkejä edeltäneethän olivat washeja ja niitä aiemmat taas inkkejä - sama käyttötarkoitus kuitenkin molemmilla) on levinnyt tällainen maailmanlaajuinen käsitys, että noilla olisi jokin periaatteellinen ero. Eli kertokaa nyt toki minullekin.
En ole Tikkurilan Maalilinjan asiantuntija, mutta kirjoitan nyt melko lyhyesti, ja toivonmukaan jossain määrin selkeästi mikä on eri väritteiden eroavaisuus, vaikka sinulle henkilökohtaisesti se tuskin sisältää mitään sellaista, mitä et jo tiennyt.
Pigmentit?
Tänä päivänä pigmentit luokitellaan karkeasti kolmeen osa-alueeseen. Muovit, Suolat, ja kasvivärit. Tarkemmin kun puhutaan, niin epäorgaaniset ja orgaaniset pigmentit ja orgaaniset väriaineet, sekä muovit. Valtaosa maalien pigmenteistä on erilaisia metallien suoloja tai oksideita. Erilaisia pigmentointiaineita värien perusteella lajiteltuna (melko lyhyt lista)
Se mitä pigmentointi ainetta käytetään, riippuu ihan halutusta hinnasta (titanium white vs lead white) ja ennen kaikkea halutusta peittoarvosta, eli opasiteettiarvosta. Mitä korkeampi opasiteetti halutaan maalille (peittävyys), sitä todennäköisemmin käytetään epäorgaanisia pigmenttejä ja muoveja, mutta tämä ei ole itsestään selvyys, sillä se vaihtelee väreittäin. Joskus on käytetty jopa lateksia lisäämään maalin opasiteettia, mutta sillä uskottiin myös olevan suuri säältä suojaamis vaikutus.
Kaikki värjäysaineet sisältävät pigmentin, liuottimen, sideaineen sekä jotain lisäaineita joiden tarkoitus on joko nopeuttaa kuivumista, parantaa tiettyjen pintojen värjäystä (painokoneet hydrofiiliselle pinnalle, eli paperi pyrkii imemään väriaineen muualle, kuin painaja sen haluaa), tai muutoin saada aikaan vaikutuksia, joita väriaineelta halutaan (kiiltoa, sameutta jne), mutta ennen kaikkea pysyvyyttä. Lisäaineiden tärkein tehtävä miniatyyrimusteissa (ja miksei myös maaleissa) on luoda väripysyvyyttä ja parantaa liiman kestävyyttä kulumista vastaan (UV-säteily, happi yms tuovat paljon haasteita).
Perinteisesti Ink-väriaine tarkoittaa sitä, mitä se on suomenkielellä, eli mustetta. Muste on periaatteessa liimaa, vettä ja pigmenttejä sekaisin. Vanhin tunnettu muste valmistettiin vedestä, hiilestä ja rasvasta keitetystä liima-aineesta. Näillä tehtiin luolamaalauksia. Myös maaperää (punamulta) on käytetty vastaavaan tarkoitukseen. Eri puulajien tuhkasta tulee eri väristä mustetta, ja ostasta jopa valkoista. Kasvivärit ovat sinällään mielenkiintoinen aihe, varsinkin jos valmistaa itse maaleja/musteita (tatuoitsijamestarit valmistavat itse omat musteensa, ja heidän oppiin olisi joskus mukava päästä, mutta se vaatisi että pitäisi tatuoinneista... luulisin).
Nykyisin Musteen väri voidaan tehdä millä tahansa pigmetointi aineella, eli mukana on muutkin kuin pigmentit.
Näistä voi halutessaan lukea tarkemmin englannin kielisestä wikipediasta. väriaineet pigmentit
Mikä sitten on Musteen ja Maalin ero?
Muste mielletään monesti maaliksi, jonka tarkoitus on olla alhainen opasiteetiltään, eli jättää pohjalla olevaa väriä näkyviin. Musteita on kuitenkin olemassa satoja erilaisia eri tarkoituksiin, eikä siis ole pienoismallimaailmassakaan musteilla mitään selkeää yhtenäistä logiikkaa, mutta ne silti kaikki selkeästi erottuvat maaleista.
Maalin tarkoitus on peittää ja suojata, ja maali on aine joka muodostaa yhtenäisen sileän kalvon. Tälle aineelle on tavallista, että vaikka sitä ohentaisi kuinka paljon hyvänsä, se silti pyrkii peittämään kaiken näkyvistä, joten sitä pitää ohentaa huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi mustetta, jotta sillä saa aikaan läpikuultavan pinnan.
Mikä sitten on Wash?
Wash on maalaustekniikka, joka kehiteltiin taideihmisten parissa joskus. Se tarkoittaa että maalataan sudilla tai pyöröpensselillä, ja harjaksissa on mahdollisimman vähän pigmentointiaineita. Tämä on helpoin toteuttaa siten, että laimennetaan maalia tai mustetta vedellä. Taide puolella tämä on hyvin yleinen vesiväri ja muiden nappivärien yhteyedssä, koska vesi on niissä olennainen osa maalaamista.
Entäpä sitten Wash-Ink?
Wash ink on mustetta, joka on ominaisuuksiltaan ja ohennettavuudeltaan suunniteltu Ink Wash maalaustekniikkaa varten, joka on saanut syntynsä Kiinassa joskus 1000 luvun molemmin puolin liikuttaessa. Sittemmin siitä on tullut yleisnimitys kaikille musteille, joihin on valmiiksi lisätty liuotin osiota, ja niiden liima osion määrä on yleensä tavallista alhaisempi. Tämä on valtaosassa tapauksista parempi ratkaisu kuin laimentaa musteita itse, koska hanavesi sisältää runsaasti metalleja ja kemikaaleja kuten klooria, jodia, kuparia, fluoria ja erilaisia muita kemikaaleja, mitä puhdistuslaitokset niihin laittavat. Tämän takia hanaveden käyttö johtaa monesti maalien klimppiintymiseen ja musteiden kohdalla joskus liima-aines alkaa reagoida jo ennen kuivumistaan, jolloin syntyy myös klimppien kaltaisia pigmenttikeskittymiä. Vallejo tuo nyt kesällä markkinoille valmiiksi purkitettua steriiliä vettä, mutta tätä saa ostaa myös apteekista. Tähän voi käyttää myös piilolasien pesunestettä, mutta se sisältää pienen määrän suolaa, joka saattaa reagoida joidenkin orgaanisten pigmenttien kanssa (ja mahdollisesti joidenkin muidenkin...). Itse toistaiseksi tyytynyt hanaveteen, mutta en olekaan oikea maalari.
Mikä sitten on GW:n Wash. GW:n wash on wash-Ink, jossa on pitkälle mietityt lisäaineet, joilla on pyritty luomaan heidän asiantuntijoidensa mielestä tämän päivän maalaajille jotain aivan uutta ja uskomattoman hienoa. Kyseessä on siis erittäin ohut muste, jonka pääasiallinen tarkoitus on toimia sävytysaineena.
Mitenkä tämä eroaa vanhasta GW:n Inkistä? no ainakin siten, että tästä ei saa samanlaista jälkeä kuin Inkeillä teki, eikä Inkeistä saa tälläistä ohentamalla. Niiden sisältämät pigmentit, liima-aineet ja lisäaineet ovat koostumuksiltään eriävät, joten lopputulos on hieman erilaista. Eli Washit eivät ole vanha paska uudessa paketissa, mutta eivät ne niin mielettömän kauaksikaan ole pudonneet.
Keskustelun otsake taitaa olla GW:n washit, mutta eipä kai sillä niin väliä, mistä täällä puhuu..? Ei noilla nyt NIIN suuria eroja ole muidenkaan valmistajien maaleilla tai musteilla. Ink ja Wash on helppo erottaa toisistaa tuotteena, ja ne myydään eri nimikkeellä, joten vaikka ne nyt teknisesti ottaen eivät ole kovinkaan kaukana toisistaan, niin terminologisesti on helpompaa puhua niistä kuin ne olisivat etelä ja pohjoinen, tosin varmaan ymmärsitkin tämän?Vai tarkoititko sanoa "GW:n washin... ...toisin kuin GW:n inkien"?
Viimeksi muokannut SilverSeed.eu, Ke 02.07.2008 00:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Salonen Risto
http://www.silverseed.eu
http://www.silverseed.eu
toimii tosi hyvin. ainakin se sininen liskoihin. valkoinen pohjamaali+sininen washi= todella hieno lisko iho. täytyy laittaa joskus galleriaan kuvia washatuista liskoista