Spray maalaus näin talvella?

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Kaapelikala

Re: Spray maalaus näin talvella?

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Qwerty1 kirjoitti:
Kaapelikala kirjoitti: Toimii, joskin noi on aika myrkkyjä. Suosittelen kyllä ihan akryylejä. Spray-maaleista esim. Maston tekee hyvää. Jotkut toiset tökötit on kanssa ihan OK kunhan eivät sulata muovia.
Juu olen tuolla mastonilla maalaillut, mutta kerrostalossa vähän huono käyttää kun ei ole tiloja missä maalata ja mummot tykkää hyvää kun menet pihalle maalaamaan. Eli siis etsin siveltimellä levitettävää pohjamaalia. Muoviukoissa on kestänyt ihan perus GW:n musta sivellinmaali mutta metallisissa se ei pysy alkuunkaan. Eli pysyisikö tuo emaalinen (voiko siihen päälle maalata edes perus akryylimaaleilla) tai sitten se gesso? Kumpi kestää paremmin?
Parvekkeella maalauslaatikossa? Iso pahvilaatikko, jonka sisälle pienempi teipillä päällystetty laatikko. Tämän päälle sitten figut teippiin kiinni. Maali ei karkaa laatikosta, eikä lumikaan haittaa.

Jos siveltävä maali ei pysy, on syynä melko varmasti rasva. Oletko pessyt figut? Jos et, kannattaa kokeilla. Fairyä ja lämmintä vettä, niin rasvat lähtee pois. Emalimaalit kyllä varmaan kestävät, mutta ovat tinneripohjaisia, joten tinneri/tärpätti/bensa/jokinmuu on oltava pensseleiden pesua varten. Haisevat myös kauhealle, ovat herkästi syttyviä ja myrkyllisiä.
Qwerty1

Viesti Kirjoittaja Qwerty1 »

Kaapelikala kirjoitti:
Qwerty1 kirjoitti:
Kaapelikala kirjoitti: Toimii, joskin noi on aika myrkkyjä. Suosittelen kyllä ihan akryylejä. Spray-maaleista esim. Maston tekee hyvää. Jotkut toiset tökötit on kanssa ihan OK kunhan eivät sulata muovia.
Juu olen tuolla mastonilla maalaillut, mutta kerrostalossa vähän huono käyttää kun ei ole tiloja missä maalata ja mummot tykkää hyvää kun menet pihalle maalaamaan. Eli siis etsin siveltimellä levitettävää pohjamaalia. Muoviukoissa on kestänyt ihan perus GW:n musta sivellinmaali mutta metallisissa se ei pysy alkuunkaan. Eli pysyisikö tuo emaalinen (voiko siihen päälle maalata edes perus akryylimaaleilla) tai sitten se gesso? Kumpi kestää paremmin?
Parvekkeella maalauslaatikossa? Iso pahvilaatikko, jonka sisälle pienempi teipillä päällystetty laatikko. Tämän päälle sitten figut teippiin kiinni. Maali ei karkaa laatikosta, eikä lumikaan haittaa.

Jos siveltävä maali ei pysy, on syynä melko varmasti rasva. Oletko pessyt figut? Jos et, kannattaa kokeilla. Fairyä ja lämmintä vettä, niin rasvat lähtee pois. Emalimaalit kyllä varmaan kestävät, mutta ovat tinneripohjaisia, joten tinneri/tärpätti/bensa/jokinmuu on oltava pensseleiden pesua varten. Haisevat myös kauhealle, ovat herkästi syttyviä ja myrkyllisiä.
Olen pessyt figut saippualla ja hammasharjalla, jonka jälkeen huuhdellut ja kuivannut ne. Lakkauksen jälkeen pysyy vähän paremmin, mutta edelleen maali irtoaa helposti vähänkin nirhaantuessa. Se perus maali vaan ei ole tarkoitettu metalliin. Kun vetää pohjat mastonilla ja sitten perus akryylit sudilla niin pysyy, mutta kun se spray :( No mietitään.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Iso pahvilaatikko FTW. Itse olen käyttänyt paljon, eikä ole pettänyt.
Vultyr

Viesti Kirjoittaja Vultyr »

Pakko kommentoida tähän kun huomasin puhetta Maston H2O maaleista.

Itse tuossa juuri ostin kyseistä tavaraa matta mustana ja suoraan sanottuna figujen pohjaamiseen aivan turha ostos.
Ensinnäkin purkit "räkii" maalauksen yhteydessä isompia maaliklimppejä jotka aiheuttavat suurta päänvaivaa.
Toiseksi maali valuu holtittomasti pitkin figua ja täyttää kaikki mahdolliset pienimmätkin detailit.

Itse kokeilin mahd. varovasti, pienin suihkauksin ja vaihtelin maalaus etäisyyttä välillä 20cm - 50cm mutta lopputulos oli aina yhtä hirveä,
Figu näytti 1-2 suihkauksen jälkeen maalipallolta ja piti pestä maalipois ennen kuivumistaan.

En sitten tiedä menikö joku omalta osaltani pieleen mutta samaa maalaustekniikkaa käytin kun aikasempienkin ei vesiohenteisten spraymaalien kanssa.

Maastomaalaukseen soveltuu mainiosti mutta figuihin en suosittele kokeilemaan.
thamus

Viesti Kirjoittaja thamus »

Mulla oli sama ongelma kun kerrostalossa asuttiin, ei oikein sisällä voi spraymaalata kun tulee pää kipeeksi ja talvella jälki oli huono joten otat kiltisti pensselin käteen ja.. no maalaat.

Tai ostat ruiskumaalaus setin.
When i see basilisk i say; For the Emperor.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.
prowla

Viesti Kirjoittaja prowla »

Olen itse kokeillut maalauskaapin rakentelua, poistopuhaltimina pari Bilteman veneen moottoritila/kanavapuhallinta (12v, ns. bensahuuruturvalliset) ja niille virtalähde sitten erikseen vielä - itsellä modattu tietsikan virtalähde mutta mikä tahansa 12v taitaa toimia. Poisto tuli tuuletusikkunaan mihin tein ulkoruudun tilalle tulevan palikan Finnfoamista. Mikä jäi vielä puuttumaan o esisuodatin poistolle, nyt hommasin Biltemasta kaiuttimen akustointifoamia eli pyramidiprofiloitua, pitäisi vielä siitä viritellä esisuodinpalat poistorööreihin.

Pari puhallinta ei vielä isosta maalauskaapista vie täysin huuruja poissa eli maskia joutuu käyttämään, mutta aika hyvin kuitenkin toimii. Imee myös huoneilmasta kaiken pölyn kaapin kautta pihalle, osittain pöly ja karvat tarttuvat märkään pintaan - tuohon tietty auttaisi viritellä pölysuodatin em. biltemafoamista myös tulevalle ilmalle esim. kaapin kylkiin, ja aina maalauksen jälkeen sulkisi maalausaukon.
Remos

Viesti Kirjoittaja Remos »

Vultyr kirjoitti:Itse tuossa juuri ostin kyseistä tavaraa matta mustana ja suoraan sanottuna figujen pohjaamiseen aivan turha ostos.
Sama juttu. Aivan paska ostos, en suosittele mastonin spray-maaleja pohjamaaliksi kenellekään.
"Sotun sääntö numero kahdeksan: Ignooraa Remos aina."
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Höhpöh, käytän säännöllisesti Mastonin mattamustaa spraymaalia ja se on toiminut aina.
Valkoinen on ihan kakkaa, matan sijaista se on kiiltävää ja ruiskutusetäisyydestä huolimatta se kerääntyy lammikoiksi onkaloihin. Washina se olisi hemmetin hyvä, mutta kun se on valkoista...
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Dr. Icchan kirjoitti:Höhpöh, käytän säännöllisesti Mastonin mattamustaa spraymaalia ja se on toiminut aina.
Valkoinen on ihan kakkaa, matan sijaista se on kiiltävää ja ruiskutusetäisyydestä huolimatta se kerääntyy lammikoiksi onkaloihin. Washina se olisi hemmetin hyvä, mutta kun se on valkoista...
Tismalleen samaa mieltä kummastakin tuotteesta. Mastonin mattamusta on must hankinta, valkoseen käytän army paintteria. Toisaalta harvemmin spreiaan figuja mustalla, yleensä se on valkoista.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Risto.Salonen

Viesti Kirjoittaja Risto.Salonen »

Ohris kirjoitti:Moi,

kuinkas kannattaa tehdä? Tuo purkista tuleva töhnä kun tuppaa leijailemaan sisätiloissa ilmastoinnin mukana. Menee ilmastointiin ja varmasti tukkii sitä.
Onnistuuko tuo homma 15 asteen pakkasessa? tai esim parvekkeella jossa on varmaan sitten jotain 10 astetta pakkasta.

Miten spray-aat talvella? Tietysti jos on joku askarteluhuone niin on varmaan hyvä mutta entäs jos ei ole?

Vinkkejä?

Halpa ratkaisu on pahvilaatikko.

Iso laatikko, jossa on väh 30cm tilaa mallin joka suuntaan, niin ei pölyt lentele.

Yksi lisuke, mitä olen käyttänyt, on imuri.

Laatikon takaseinään leikkasin kolon, siitä imuri teipillä kiinni.

Halpa 30€ imuri toiminut pari vuotta ihan hyvin.

Kaveri rakensi vanerista sellaisen laatikon, missä takaseinälle saa laitettua kankaan, ja imuri on sen takana.

Teki imurin kolmesta ylijäämä tuulettimesta, ja 12V virtalähteestä.
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Mastonin musta:
Olen kerran saanut purkista ulos kokkareista maalia. Silloin en heilutellut purkkia 2 min ja 1 min jokaisen tauon jälkeen. Nykyään teen näin, ja kama on pari vuotta vanhassakin purkissa erittäin kosher.

Maalaaminen pakkasella:
Pikkupakkanen lasikatetulla parvekkeella saattaa olla melkein plussan puolella. Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia värin leviämisessä tai pohjamaalipinnan koostumuksessa. Kama kuivuu hieman nopeammin, millä ei ole mitään vaikutusta pinnan sileyteen ja kestävyyteen.

-ile
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”